Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antakaa, kun mestarikokki neuvoo!! Näin teet helpon ruskean kastikkeen

Vierailija
07.10.2023 |

Puoli litraa vettä, vajaa lihaliemikuutio.
Kiehauta, lisää perunajauho.
Kastike on valmis.
Anna jäähtyä hetki.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä lihaliemikiisselin ohje, ei kastiketta perunajauholla suurusteta

Vierailija
22/45 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paahda lihaisia luita uunissa,  Keitä luut 10-12 tuntia isossa paksupohjaisessa kattilassa, mukaan ylikypsiä tomaatteja, hedelmiä.  Siivilöi ja yhdistä lihaliemeen, peruskastike.  ½ lihan keitinlientä ja ½ tätä.

No nyt kuulostaa aidolta skyltä! 🤭

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiitos, teen mielummin omalla tyylilläni. Tuo kuulostaa aika kamalalta.

Miksi? Oletko kykenemätön ottamaan fiksun opin vastaan elämän tuoneelta ammattilaiselta.

Olen tehnyt ruokaa koko elämäni.
Mitään kokkikoulua en ole käynnyt.

Ap

Ja sen kyllä huomaa. 

En minäkään, mutta ei tulisi mieleenkään typeröidä tuolla tavalla keittiössä :)

Vierailija
24/45 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas kerran aloittaja saa saissea niskaan.

Hän on kyllä todella fiksu ja kekseliäs, kun on keksinyt suurustaa lihaliemestä kastikkeen.

Täytyy kokeilla.

Te olette hölmöjä.

Vierailija
25/45 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mukana ei ole mitään maitotuotteita esim voita pyörittämään makua?

Vierailija
26/45 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee laktoosi intoleranssi. Kaura maitoa pitää olla.

Vierailija
27/45 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voita. Lisätään jälkeen päin. Loraus kermaa.

Kastikkeen perusrunko oli tuossa.

Ap

Vierailija
28/45 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kutsut tuota valkoista mönjääsi ruskeakastikkeeksi kun siinä ei ole mitään ruskistavaa työvaihetta tai aineosaa?

Vierailija
29/45 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset vaan käytä laktoositonta maitoa?

Vierailija
30/45 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinäkin on maitoa.

Vierailija
31/45 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiheeseen liittyen, mitä nykyään opetetaan yläkoulun kotitaloustunneilla?

No, siellä tehdään pizzaa, täytettyjä tortilloja, leivotaan makeita ym. epäterveellistä.

Omalla lapsella kotitalous kymppi eikä koulussa koskaan tehty ruskeaa kastiketta tai muuta perusruokaa...

Ei mekään mitään ruskeaa kastiketta koskaan tehty koulun kotitaloustunneilla 16 vuotta sitten. Aika paljon leivottiin makeita juttuja silloinkin. Mitä vikaa jossain tortillassa on? Tai pizzassakaan, toki täytteistä riippuen. Enemmän niissä on erilaisia ravintoaineita kuin jossain ruskeassa kastikkeessa ja perunassa. Kaikki mainitut ovat kyllä hyviä ja syön itse kaikkia niistä.

Vierailija
32/45 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikein tehtynä otetaan 100 g voita, 100 g vehnäjauhoja. sekoitetaan tasaiseksi ja paahdetaan haluttuun tummuusasteeseen aina välillä sekoittaen. Itse tykkään sekoittaa koko ajan mutta ei välttämätöntä. Sitten kun haluttu tummuus on saatu niin vettä sekaan. TUossa on sitten hyvä POHJA eri kastikkeille tehtynä

Vierailija
33/45 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinäkin on maitoa.

Mutta ei laktoosia jos kerran tulee laktoosi-intoleranssi. Miksi käyttää rahaa kalliiseen kauramaitoon kun Lidlistä saa hyvää halpaa suomalaista laktoositonta maitojuomaa.

Vierailija
34/45 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa vielä:

Olen hieman yli nelikymppinen mies ja veljeni reilun vuoden nuorempi. Lapsuudessa meillä oli aina kotona yhteinen huone ja murrosikä alkoi molemmilla suunnilleen samoihin aikoihin. Kerran hyvin nuorena, - en jaksa enää muistaa tarkkaan minkä ikäisenä - havahduin yöllä unestani siihen että veljeni imi minua, hämmennyin toki mutta koska se tuntui uskomattoman hyvältä niin teeskentelin nukkuvaa kunnes laukesin voimallisesti hänen suuhunsa. Muutaman päivän kuluttua hän toisti saman keskellä yötä uudestaan mutta säikähdin kun hän sanoikin yhtäkkiä ääneen tietävänsä, että olen hereillä.

Tuosta hetkestä alkoi lukioaikoihin ja osin opiskeluajoillekin kestänyt jakso, jolloin runkkailimme ja imimme toisiamme harva se ilta. Molemmat olemme nykyään tahoillamme naimisissa, mutta on pakko myöntää että haaveilen noista ajoista toisinaan vieläkin ja luulen että nauttisin aivan suunnattomasti jos mies imisi minua. Rakastan vaimoani mutta seksi on pitkässä suhteessa mitä se on, suihinottoja on vuosi vuodelta harvemmin jos koskaan ja jos totta puhutaan niin kukaan tapaamistani naisista ei ole osannut imeä yhtä taidokkaasti kuin veljeni, ei omista kumppaneista eikä maksullisista ammattilaisistakaan.

Kohtalotovereita?

Ap

Vierailija
35/45 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinäkin on maitoa.

Mutta ei laktoosia jos kerran tulee laktoosi-intoleranssi. Miksi käyttää rahaa kalliiseen kauramaitoon kun Lidlistä saa hyvää halpaa suomalaista laktoositonta maitojuomaa.

Ei ole halpaa maitojuomaa, on väärennettyä maitoa. Kaura maito on terveellistä ja ainoaa mitä voin juoda.

Vierailija
36/45 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa! Ei hyvän ruoan tarvitse olla monimutkaista!

Vierailija
37/45 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa vielä:

Olen hieman yli nelikymppinen mies ja veljeni reilun vuoden nuorempi. Lapsuudessa meillä oli aina kotona yhteinen huone ja murrosikä alkoi molemmilla suunnilleen samoihin aikoihin. Kerran hyvin nuorena, - en jaksa enää muistaa tarkkaan minkä ikäisenä - havahduin yöllä unestani siihen että veljeni imi minua, hämmennyin toki mutta koska se tuntui uskomattoman hyvältä niin teeskentelin nukkuvaa kunnes laukesin voimallisesti hänen suuhunsa. Muutaman päivän kuluttua hän toisti saman keskellä yötä uudestaan mutta säikähdin kun hän sanoikin yhtäkkiä ääneen tietävänsä, että olen hereillä.

Tuosta hetkestä alkoi lukioaikoihin ja osin opiskeluajoillekin kestänyt jakso, jolloin runkkailimme ja imimme toisiamme harva se ilta. Molemmat olemme nykyään tahoillamme naimisissa, mutta on pakko myöntää että haaveilen noista ajoista toisinaan vieläkin ja luulen että nauttisin aivan suunnattomasti jos mies imisi minua. Rakastan vaimoani mutta seksi on pitkässä suhteessa mitä se on, suihinottoja on vuosi vuodelta harvemmin jos koskaan ja jos totta puhutaan niin kukaan tapaamistani naisista ei ole osannut imeä yhtä taidokkaasti kuin veljeni, ei omista kumppaneista eikä maksullisista ammattilaisistakaan.

Kohtalotovereita?

Ap

En ollut minä.

Oikea ap

Vierailija
38/45 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes kirjoitat tänne omia reseptejäsi eikö sinulla ole mitään parempaa tekemistä.?

Vierailija
39/45 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtavaa! Ei hyvän ruoan tarvitse olla monimutkaista!

Kaurapuuroa soijakastikkeella.

Vierailija
40/45 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oikein tehtynä otetaan 100 g voita, 100 g vehnäjauhoja. sekoitetaan tasaiseksi ja paahdetaan haluttuun tummuusasteeseen aina välillä sekoittaen. Itse tykkään sekoittaa koko ajan mutta ei välttämätöntä. Sitten kun haluttu tummuus on saatu niin vettä sekaan. TUossa on sitten hyvä POHJA eri kastikkeille tehtynä

Itseasiassa tuo on vain yksi oikea tapa. Jauhot voi myös ruskistaa ennen rasvan laittoa siis kuivalla pannulla. Eikä sen rasvan tarvi välttämättä olla voita. Öljylläkin tulee aivan hyvää ruskeakastiketta.