Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vertaistukea. nivelrikon kanssa pärjäämiseen?

Vierailija
07.10.2023 |

Pitkään minulla oli tietämättäni nivelrikkoa, pari vuotta sitten kun polvikierukka meni rasituksessa ja otettiin magneettikuvat, se paljastui. Viime aikoina etenkin käsiä jalkoja ja nilkkoja on alkanut särkeä enemmän. Miten te muut pärjäätte nivelrikon kanssa. Joskus kivut ovat kovat, kuten viime viikolla alkuviikosta, nyt ei juuri mitään. Sekin ihmetyttää. Oletteko kokeneet liikunnan auttavan?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsekkaa esim tubesta Mindy Pelz kanava. Eri mittaisista paastoista voi saada apua.

Olen itse pätkäpaastoillut muutaman kuukausia ja lievät kivut tosin nivelistä on liki kokonaan hävinnyt.

Vierailija
22/36 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olette saaneet lääkärit kuvaamaan? Minä olen kuulemma liian nuori (50v.) sairastumaan nivelrikkoon. Aina ottavat vaan reumakokeita ja toteavat, että ei ollut se. 

Yksityinen magneettikuvaus maksaa n. 300€. Ei tarvitse lähetettä.

Tosin ihan ensin kannattaa perusteellisesti miettiä haluaako tietää kaikki viat, joista osa ei tällä hetkellä haittaa ja osa ei ole mitenkään hoidettavissa. Kaikilla ei pää kestä ja niitä vikoja alkaa sitten vatkata mielessään ja heittäytyy invalidiksi, riippumatta onko mitään todellista haittaa.

Magneettikuvaus tehty alaselän alueelta ja spinaalikanaalin ahtauma todettu ja kaksi välilevyn pullistumaa. En tosin tiedä kumpi löydös enemmän särkee ja mihin mikäkin heijastaa kipua.

Minulla on nyt ollut diklofenakkia kaksi kertaa päivässä 75 mg kerrallaan. Ibuprof. ei auttanut eikä parasetamooli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunta on todellakin erittäin tärkeää. Sauvakävelyä, jumppaa, hiihtoa, uintiakin jos siitä tykkää (itse en). Minulle Glukosamiini kyllä auttaa, kädet aivan hellinä jos siitä pidän taukoa. Lisäksi käytän kipuaikoina punavaloa, se auttaa aivan ihmeellisesti. Sain lampun lahjaksi, enkä edes uskonut moiseen, mutta haluan välttää särkylääkkeitä joten kokeilin. Aivan ihmeellinen apu. Suosittelen kokeilemaan.

Eri. Mikä on punavalo? Jos infrapunavaloa tarkoitat, niin tekonivelleikkauksen jälkeen se on kielletty, infrapunasauna, lamppu, varmaan mökkikäyttöön tarkoitettu lämmitinkin.

Vierailija
24/36 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arcoxiaa kehuvat hyväksi lääkkeeksi. Minulle ei käynyt, aiheutti sekavuutta ripulia painajaisia, mutta ei vienyt kipua. Burana ja Panadol, Felden voide, sekä sauvakävely, pyöräily ja uinti, jumppa auttavat. Asfalttia joka paikassa joten käveltävä tien/kadun koiraosastolla, mentävä metsään tai pururadalle. Etelään lämmittelemään.

Vierailija
25/36 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltis otti kai kopin tästä keskustelusta.

https://www.is.fi/terveys/art-2000009854487.html

Vierailija
26/36 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olette saaneet lääkärit kuvaamaan? Minä olen kuulemma liian nuori (50v.) sairastumaan nivelrikkoon. Aina ottavat vaan reumakokeita ja toteavat, että ei ollut se. 

Vaihdevuodet voivat aiheuttaa hirveän kovaa nivelsärkyä. Itselläni auttoi hormonikorvaushoito ihan parissa päivässä. Estrogeenilaastari ja progesteroni pillereinä.

Vierailija
27/36 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille, joka epäili, että 50-vuotias on liian nuori nivelrikkoon sairastumaan: ei ole. Lääkäri todennäköisesti haluaa välttää suht turhia kuvauksia. Näille nivelrikoille ei tehdä mitään, jolleivät ne sijaitse alaraajoissa - pääsääntöisesti. Senkin jälkeen, kun sen diagnoosin saa, joutuu kokeilemaan vaikka mitä ennen leikkausta eikä välttämättä mitään voida leikata tai ei vaan leikata.

Sille, joka kertoi olevansa ylipainoinen, mutta nivelrikon sijaitsevan sormissa tms nivelissä, joihin ei uskoisi ylipainolla olevan vaikutusta. Ylipaino aiheuttaa elimistössä matala-asteisen tulehduksen, joka on yhteydessä nivelrikon syntyyn. Se siis vaikuttaa, vaikka nivelrikko olisi pikkurillin viimeisessä nivelessä ja sormet aina silkkihansikkain vuoratut.

"Ylipaino on iän lisäksi keskeisimpiä nivelrikolle altistavia tekijöitä. Ylipainon niveliin kohdistama mekaaninen kuorma sekä rasvakudoksen aiheuttama matala-asteinen tulehdus edistävät nivelrikkoa. Vastaavasti rasvakudoksen määrän väheneminen ja kolesterolitason lasku voivat lievittää nivelrikon oireita.20 Sept 2023"

Sille, joka sanoi tekevänsä aamulla ensimmäiseksi voimisteluliikkeen, jota kutsutaan sillaksi: Se on pahimpia liikkeitä, joita voi selkänivelillään tehdä. Varsinkaan nivelrikkoinen selkä ei kestä sitä liikettä. Selän nivelrikossa selkä alkaa luutua ikään kuin yhteen ja taivutus taaksepäin on vähän sama, kuin työntäisi haarukan selkänivelten väliin ja alkaisi taivuttaa. Tästä voi itse hakea tietoa netistä.

Alussa aamujäykkyyteen auttaa liikkeelle lähtö, mutta myöhäisemässä vaiheessa siitä tulee lähes mahdotonta. Ylös nouseminen, liikkeelle lähtö, vessassa suoriutuminen, alas istuminen, kävely, istuminen.... sattuu.

Glukosamiini muodostaa kalvon nivelten väliin eli poistaa kitkaa. Se auttaa niissä tapauksissa joillain, joilla nivelrikko ei ole edennyt sen pisteen ohitse, jolloin oikeastaan mikään ei auta. Tämä kipuklinikan johtavan kipulääkärin kertomaa. Omalla kohdallani ei auttanut.

Uinti on nivelystävällisin liikuntamuoto; se ei kuormita niveliä. Ylipainoisen ei ole syytä rehkiä, joku puhui voimaharjoittelusta tms. Sen voi unohtaa saman tien, ellei kyse ole uimisesta.

Nivelrikko on elinikäinen kumppani, jonka aiheuttamaa psyykkistä taakkaa voi joutua puimaan pitkän aikaa.  Se kannattaa muistaa, että on aina itse se, joka tietää mistä sattuu ja minkä verran sattuu. Kukaan muu ei sitä tiedä, eikä voi edes olettaa tietävänsä.

Vierailija
28/36 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä omia vinkkejäni lievään käsien nivelrikkoon, jotka olen itse kokenut toimivaksi, saanut lääkäriltä tai joita olen saanut jo pahempaa nivelrikkoa sairastavilta sukulaisilta.

Se iskujen välttäminen niveleen on tärkeää. Minulla käsien oireet laukesivat ekaa kertaa vuonna, jolloin tein todella paljon voimakkaita iskuja aiheuttavaa työtä. Sinä vuonna oli - onneksi - kaikista pahimmat oireet eikä ole yhtä pahana palannut. Nämä vinkit ovat siis tällä hetkellä varsin lievistä kivuista kärsivältä ihmiseltä, joka keskittyy oireiden hallintaan ja ennaltaehkäisyyn, eikä ole toivottavasti vielä useisiin vuosiin pahassa kunnossa.

Apteekista saa joustavaa putkisidosta eri koissa, Tubigrip. Silloin kun kipu on hyvin lievää tai tuntuu että alkaako vähän oireilla, tämä voi riittää. Antaa kaksinkertaisena niveleen puristusta ja lämpöä. Jos laittaa kaksi päällekkäin, on jo lievästi jäykistävä tuki.

Jos joutuu tekemään jotain niveliä enemmän rasittavaa (esim käsien nivelrikon kanssa kantaminen, iskut, liikkeet joissa ranne taittuu), silloin vankemmat tuet. Neopreenistä yms tehdyt tuet, joissa ei ole jäykkiä metallitukia, sopivat hyvin. Lääkäri myös neuvoi että kipulääkettä voi ottaa "luvan kanssa" etukäteen, jos tietää että joutuu vaikka koko päivän tekemään rasittavia töitä/askareita.

Olen tarkoituksella myös pilkkonut osiin käsiä rasittavia puutarha- ja talon huoltotöitä. Vaikkapa että maalasin taloa vain muutaman tunnin päivässä sen sijaan, että koko päivän. Tällainen muutos on varmaan sitä vaikeampaa, mitä enemmän on tottunut fyysisesti puuhastelemaan aamusta iltaan ja nyt ei sitä kroppa ehkä kestäkään. Nivelille on kuitenkin parempi, että on aktiivinen ja on vain sopivasti rasitusta, eikä niin paljon, että alkaisi tulla pahempia kipuja.

Kipugeelejä ja kylmägeelejä kannattaa käyttää särkylääkkeiden sijasta tai niiden tukena. Imeytymistä voimistaa, jos käärii keittiöstä tuorekelmua ympärille. Putkisidos vielä päälle, niin pysyy paremmin paikallaan.

Lääkärin reseptillä määräämää glukosamiinia voi kokeilla, on hyvin yksilöllistä kokeeko olevan apua. Otan itse kuureja kesäkaudella, kun on käsillä enemmän töitä pihahommissa.

Liikunnasta olikin jo paljon vinkkejä mitä välttää ja mitä suosia. Lihaskunnon ylläpito on tärkeää, ja se kannattaa aloittaa silloin kun oireet ovat vielä lievät tai on aaltoilussa menossa parempi kausi. Fysioterapeutti osaa neuvoa sopivat liikkeet kyseiselle nivelelle. Tämäkin on varmasti henkisesti vaikeaa, jos on nimenomaan kaikkea "haitallista" ennen harrastanut ja joutuu niistä luopumaan

Vierailija
29/36 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sille, joka epäili, että 50-vuotias on liian nuori nivelrikkoon sairastumaan: ei ole. Lääkäri todennäköisesti haluaa välttää suht turhia kuvauksia. Näille nivelrikoille ei tehdä mitään, jolleivät ne sijaitse alaraajoissa - pääsääntöisesti. Senkin jälkeen, kun sen diagnoosin saa, joutuu kokeilemaan vaikka mitä ennen leikkausta eikä välttämättä mitään voida leikata tai ei vaan leikata.

Sille, joka kertoi olevansa ylipainoinen, mutta nivelrikon sijaitsevan sormissa tms nivelissä, joihin ei uskoisi ylipainolla olevan vaikutusta. Ylipaino aiheuttaa elimistössä matala-asteisen tulehduksen, joka on yhteydessä nivelrikon syntyyn. Se siis vaikuttaa, vaikka nivelrikko olisi pikkurillin viimeisessä nivelessä ja sormet aina silkkihansikkain vuoratut.

"Ylipaino on iän lisäksi keskeisimpiä nivelrikolle altistavia tekijöitä. Ylipainon niveliin kohdistama mekaaninen kuorma sekä rasvakudoksen aiheuttama matala-asteinen tulehdus edistävät nivelrikkoa. Vastaavasti rasvakudoksen määrän väheneminen ja kolesterolitason lasku voivat lievittää nivelrikon oireita.20 Sept 2023"

Sille, joka sanoi tekevänsä aamulla ensimmäiseksi voimisteluliikkeen, jota kutsutaan sillaksi: Se on pahimpia liikkeitä, joita voi selkänivelillään tehdä. Varsinkaan nivelrikkoinen selkä ei kestä sitä liikettä. Selän nivelrikossa selkä alkaa luutua ikään kuin yhteen ja taivutus taaksepäin on vähän sama, kuin työntäisi haarukan selkänivelten väliin ja alkaisi taivuttaa. Tästä voi itse hakea tietoa netistä.

Alussa aamujäykkyyteen auttaa liikkeelle lähtö, mutta myöhäisemässä vaiheessa siitä tulee lähes mahdotonta. Ylös nouseminen, liikkeelle lähtö, vessassa suoriutuminen, alas istuminen, kävely, istuminen.... sattuu.

Glukosamiini muodostaa kalvon nivelten väliin eli poistaa kitkaa. Se auttaa niissä tapauksissa joillain, joilla nivelrikko ei ole edennyt sen pisteen ohitse, jolloin oikeastaan mikään ei auta. Tämä kipuklinikan johtavan kipulääkärin kertomaa. Omalla kohdallani ei auttanut.

Uinti on nivelystävällisin liikuntamuoto; se ei kuormita niveliä. Ylipainoisen ei ole syytä rehkiä, joku puhui voimaharjoittelusta tms. Sen voi unohtaa saman tien, ellei kyse ole uimisesta.

Nivelrikko on elinikäinen kumppani, jonka aiheuttamaa psyykkistä taakkaa voi joutua puimaan pitkän aikaa.  Se kannattaa muistaa, että on aina itse se, joka tietää mistä sattuu ja minkä verran sattuu. Kukaan muu ei sitä tiedä, eikä voi edes olettaa tietävänsä.

Vinkkinä tuohon vessan pytyltä nousemiseen, hanki pyttyyn koroke, ei  tarvitse kivuliaita polvia niin kyykkyyn laskea.

Vierailija
30/36 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittava ongelma etelän reissuilla: wc-käynnit, jos wc on vain jalan jäljet ja aukko lattiassa. Kyllä monet naurut naurettu yhtä vaivaisen siskon kanssa! Toinen kannattelee, ja toinen yrittää osua reikään kun polvet ei vain taivu, sitten punnerrus pystyyn. Sitten vaihdetaan osia. Esim Kreikassa tällaisia vessoja vielä. Myös sienimetsällä (yksin) pitää kovasti varoa vaatteita kastumasta, kun ei vain taivu.

Vierailija
31/36 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri sanoi, kun nivelrikkoni todettiin, ettei tämä vaiva ole vaarallinen, vain kiusallinen. Olin 50v. Kyllähän niin on, että kipuilu ja liikerajoitteet, jokapäiväinen aamujumppa että raajat toimisi jne.on henkisesti ajoittain rankkaa, välillä tulee mieleen juoksisiko(eikun nilkuttaisi) järveen...

Koko elämän elänyt kunnolla, liikkunut ja syönyt terveellisesti. Sitten ihmettelee myös miksi jotkut vetää viinaa ja tupakkaa, mättöruojaa, hälläväliä mistään, ja valittavat surkeuttaan.

Vierailija
32/36 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kommentoi aamujumppaani ja sillan tekoa. Kirjoitin väärin, nostelen takapuolta ja keskivartaloa ylös, että reidet vahvistivat. Samalla ristiselkäkin saa jumppaa. Fyssarin ohje.

Vierailija
33/36 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin ketjussa jotkut puhuu reumasta ja toiset nivelrikosta, eivät ole ollenkaan sama sairaus. 

Vierailija
34/36 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on reumatitsmi ja kihti.

Menee pitkälle iltaan että kivut on poissa ja aamulla alkaa uudestaan sama kujajuoksu.

Vierailija
35/36 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kommentoi aamujumppaani ja sillan tekoa. Kirjoitin väärin, nostelen takapuolta ja keskivartaloa ylös, että reidet vahvistivat. Samalla ristiselkäkin saa jumppaa. Fyssarin ohje.

Liike on nimeltään puolisilta, se on varmasti hyvä pakaroille, takareisille ja alaselälle, en keksi miten se voisi olla haitallinen kenellekään. Täysi siltakaarikin sopii niille joilla on liikkuva selkä, tosin itselläni se käy ranteisiin. 

Minua mietityttää nuo lukuisat lisäravinteet, onko mitään reseptivapaata tuotetta josta olette kokeneet olevan apua? Glukosamiini ja msm eivät ole tutkimuksessa osoittautuneet toimiviksi mutta kurkumasta ja boswellistä ilmeisesti on jotain näyttöä?

Vierailija
36/36 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla nivelkipuihin on auttanut MSM- jauhe. 2- 3 tl. päivässä riittää. Ensimmäinen lusikallinen kannattaa ottaa aamulla heti ylös noustessa. Ei tarvinnut montaa päivää ottaa niin kivut hellittivät, enää  ei  tarvitse  särkylääkkeitä. Tämä on vieläpä halpaa , n. 8€ / 300g pussi. Suosittelen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä