Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noudatatko etikettiä, ja menet oitis pesemään kädet kylään mennessäsi?

Vierailija
06.10.2023 |

"Kun kylään saavutaan, kengät otetaan pois ja vessassa käydään pesemässä kädet. Jos vieras on ensimmäistä kertaa kylässä, on kestitsijän tehtävä näyttää wc-tilan sijainti."

https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/dce796cb-e1c0-42e6-abbf-0ba…

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylilauta on mediamuotona niin erilainen muista, että sitä helposti pidetään yrjökuppina.

Periaatteessa kyseessä ei ole sen kummempi ilmiö kuin punk-musiikki aikoinaan. Sitäkään ei ymmärretty, eikä sen ydinsanoma ole liimanhaistelu vaikka siltä se voi ulkopuolisesta vaikuttaa.

Miten tämä liittyy asiaan?

Vierailija
22/35 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pese. Jos menen vieraaksi, niin olen toki peseytynyt ennen vierailua.

Ymmärrän tuon tavan vaikka Bangladeshissä, mutta en Suomessa; tosin tuskin tuosta 

haittaakaan on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tietysti. Usein kylässä kahvitellaan enkä halua mitään keksiä tai pullaa syödä likaisilla käsillä joilla olen koskenut mm. auton rattiin, ovenkahvoihin ja avaimiin. Pyydän myös minulle kotiin tulevia vieraita pesemään kädet.

Vierailija
24/35 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen kädet sisälle tullessani. Kotona tai kylässä. Pesen myös usein kauppaan mennessäni, varsinkin, jos olen rymynnyt jossain ulkona ennen kauppaa. Onneksi nykyisin monessa kaupassa on pesupiste esim. pullonpalautuspisteellä.

Aikaisemmassa elämässäni tein töitä, jossa jouduin laskemaan rahoja. Se oli pieni osa työtä, mutta joka kerran kun sain tehtävän tehtyä, kävin pesemässä käteni. Varsinkin yhden tietyn asiakkaan lähettämät kolikot haisi niin kuvottavalle, että ei tehnyt mieli koskea mihinkään ennen kun kädet oli pesty.

Vierailija
25/35 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen jos muistan.

Vierailija
26/35 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä käyn ensin pesemässä kädet. Kysyn aina, että missä teillä on vesssa pesisin kädet ensin.. 

Vierailija
27/35 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, tietysti. Usein kylässä kahvitellaan enkä halua mitään keksiä tai pullaa syödä likaisilla käsillä joilla olen koskenut mm. auton rattiin, ovenkahvoihin ja avaimiin. Pyydän myös minulle kotiin tulevia vieraita pesemään kädet.

No en minä kyllä kehtaa pyytää ketään pesemään käsiä. Sanon kyllä heti, että tuossa on sitten vessa, jos tarvii käydä. 

Vierailija
28/35 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minulle sanottaisiin heti saapuessani: Tervetuloa, mene pesemään kätesi, niin kääntyisin kannoillani ja naureskelesin mielessäni kutsujan todella huonoja käytöstapoja.

Vierailija
29/35 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi?

Vierailija
30/35 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Samalla käyn pesemässä peppureijän bideesuihkulla. Kuuluu hyviin käytöstapoihin. 

Vierailija
31/35 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö että... olet aina pessyt kätesi väärin.

Vierailija
32/35 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä käyn ensin pesemässä kädet. Kysyn aina, että missä teillä on vesssa pesisin kädet ensin.. 

Kysyisin kyllä heti "mihin aikaan vieras olisi kotona jos nyt lähtisi"

Vierailija
33/35 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullutkaan. Useimmat taudit, kuten mm. korona, leviävät hengitysilman kautta aerosoleina, eikä käsipesu auta mitään siihen. Toki on joitain muita pöpöjä, jotka voivat tarttua enemmän myös kosketuksesta, eikö joku vatsatautia aiheuttava kolibakteeri ole sellainen?

Vierailija
34/35 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olen tehnyt niin ihan lapsesta asti, vanhempani opettivat tavan minulle.

Vierailija
35/35 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tullessani kotiin käyn käsipesulla. Mennessäni kylään käyn käsipesulla ennen kahvipöytään siirtymistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän