Huoli-ilmoitus vanhuksesta
Onko kokemusta, johtaako tämä mihinkään? Tein sukulaisvanhuksesta ilmoituksen ja ainakin siellä tekstissä luvattiin että ottavat yhteyttä. Mutta onko se vaan yksi soitto ja jos vanhus sanoo että kaikki hyvin, se siitä?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsemääräämisoikeus käytännössä kumoaa koko ilmoituksen hyödyn. Jos vaikkapa muistisairas, harhainen vanhus kieltäytyy avusta, ja kertoo voivansa mainiosti, on homma siinä.
Meillä asui naapurissa muistisairas. Kotihoito kävi 3 kertaa päivässä ja oli 10 minuuttia kerralla.
Muistisairas naapuri lähti ulos asunnosta ja välillä yritti avata meidän ulko-ovea avaimella. Hoitokotiin on jonoa, pääsi sinne loppujen lopuksi.
Olin etätöissä, kun naapuri yritti avata meidän ovea, kaikkeen tottuu. Tiesin, että sillä on muistisairaus eikä se muista mikä on oma ulko-ovi.
Vierailija kirjoitti:
Itsemääräämisoikeus käytännössä kumoaa koko ilmoituksen hyödyn. Jos vaikkapa muistisairas, harhainen vanhus kieltäytyy avusta, ja kertoo voivansa mainiosti, on homma siinä.
On siitä läheiselle se hyöty, että on ainakin yrittänyt saada apua. Muistia testataan kotikäynnillä, joten täysin höperö jää niissä kiinni. Totta kuitenkin, että ei silloinkaan voi pakottaa lääkäriin. Mutta ehkä tulee joku seuraava huolestuttava tilanne ja on sitten tämä edeltävä näyttö siitä, että asiat eivät ole mallillaan.
Kyllä he käyvät ihan oven takana tarkistamassa asian.Heti eivät kerkiä.Huoli ilmotuksia on paljon.
Itselleni on tullut yllätyksenä, että miten vaikeaa huonokuntoisen vanhuksen on päästä hoitokotiin. Jonot ovat valtavat, paikkoja ei yksinkertaisesti ole. Ei auta vaikka kuinka kävelisi katkokävelyä kepin kanssa jääkaapille ja ulko-ovelle avaamaan oven kotihoidolle. Katsotaan, että jos pääsee ylös sängystä itse niin voi myös asua yksin.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni on tullut yllätyksenä, että miten vaikeaa huonokuntoisen vanhuksen on päästä hoitokotiin. Jonot ovat valtavat, paikkoja ei yksinkertaisesti ole. Ei auta vaikka kuinka kävelisi katkokävelyä kepin kanssa jääkaapille ja ulko-ovelle avaamaan oven kotihoidolle. Katsotaan, että jos pääsee ylös sängystä itse niin voi myös asua yksin.
Jos kykenee itse vielä liikkumaan, niin miksei kotona pärjäisi, jos saa muuten apua ruokien ja siivouksen suhteen?
Oma vanhempani menetti liikuntakyvyn eikä hän pystynyt edes istumaan pyörtymättä. Häntä ei voinut enää hoitaa kotona, joten hän pääsi hoivakotiin. Pää hänellä toimi edelleen. Siellä hän oli vuorokaudet ympäri omassa huoneessa lukkojen takana. Osastolla oli paljon muistisairaita, jotka yritti tunkea huoneeseen ja käydä päälle, joten tuo oli ainoa tapa pitää hänet turvassa. Varsinkin yksi iso mies oli pelottava, häntä sai kaksikin hoitajaa kiskoa pois minun kimpusta, kun kävin vanhempaani katsomassa.
Vierailija kirjoitti:
1500 eläkkeellä kotihoitaja käynnit maksaa noin 150 euroa kuukaudessa. Kotihoitaja käy 2-3 kertaa päivässä ja on noin 10 minuuttia kerralla. Kotihoitaja auttaa pukemisessa, antaa lääkkeet ja aamupalaa.
Lisäksi pitää ostaa tukipalvelut eli kodin siivous, kauppapalvelut, turvapuhelinpalvelut, ateria eli lämmin ruoka palvelu. Hinnastot löytyvät netistä.
Onko joku kysynyt hintoja vai mihin tämä liittyy? Ei aloitukseen ainakaan.
Meillä asui naapurissa muistisairas. Kotihoito kävi 3 kertaa päivässä ja oli 10 minuuttia kerralla.
Muistisairas naapuri lähti ulos asunnosta ja välillä yritti avata meidän ulko-ovea avaimella. Hoitokotiin on jonoa, pääsi sinne loppujen lopuksi.