Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuletteko nykyään kenenkään käyttävän sanaa anteeksi

Vierailija
06.10.2023 |

Tämä tuli mieleen, kun eräs henkilö töissä sanoi että anteeksi kun oli tehnyt melko pienen mokan. Yleensä varmaan käytetään useammin esim. sanaa "pahoittelen".

Oli vain jännä kuulla tuo anteeksi-sana, kun tajusin että oikeastaan kukaan ei käytä sitä nykyään, tai ainakin ei oo itselle tullut vastaan. Se tuntui jotenkin jossain määrin syvemmältä pahoittelulta kuin pelkkä "pahoittelut" ja jotenkin sen yhteydessä tulee olo, että henkilö ottaa itse vastuuta tapahtuneesta. Ehkä "pahoittelut" saattaa sisältää ajatuksen, että jokin ulkoinen asia vaikutti ja henkilö itse ei ollut niin vastuussa tapahtuneesta.

Eikä siis ole tarkoitus arvottaa noita sanoja, ja siis "pahoittelut" käy ainakin itselle monessa tilanteessa yhtä hyvin (ja käytän itse sitä yleensä). Jotenkin jäin vain miettimään tuota anteeksi-sanaa, koska se herätti yllättävän erilaisen fiiliksen. Ehkä se joissain tilanteissa voi olla myös "liiallinen", mutta tuohon sopi jotenkin hyvin kun henkilö sanoi sen avoimesti ja aidosti ("Hei, anteeksi kun töpeksin siinä" jne.), aika lyhyestikin, ja sitten jatkettiin kahvipöytäkeskustelua.

Jäi vain kiinnostamaan että miten yleistä anteeksi pyytäminen on. Selvittääkö ihmiset nykyään vaikka ihan kotiriitoja pyytämällä ja antamalla anteeksi/käyttämällä just tuota sanaa

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin kuulen.

Vierailija
2/7 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuulen ja käytän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyydän anteeksi, jos konkreettisesti teen jotain väärin, esim epähuomiossa tönäisen ohi mennessäni. Ja sitten taas pahoittelen pienemmistä asioista, esim ylimääräisestä vaivasta.

Vierailija
4/7 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse sanon töissä päivittäin "anteeksi nyt en kuullut" tai pelkästään "anteeksi?" kun en kuule mitä asiakkaat sanovat.

Vierailija
5/7 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Vierailija
6/7 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nussin sun anteekspyyntöäsi.

Vierailija