Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalaisen joululoma: Hömelö äiti UNOHTI, että poika lomailee loppiaiseen saakka.

27.12.2006 |

Ja minulla omat työt menossa koko ajan, uuden vuoden ympärillä inventaariossa aivan täysillä. Mehelle asia ei edes juolahtanut mieleen, oli aivan äimänä, kun tänään älysin alkaa parkua tästä jutusta.

Okei, säikähdyksellä selvittiin, poika pääsee viikoksi isovanhempien luo, mutta jonain toisena jouluna saattaisivat olla vaikka Espanjassa tai jotain...

Aika ääliömäinen olo minulla on tällä hetkellä... Voinko tosiaan olla näin pihalla, että en tajua oman lapsen loma-aikojen jotenkin liittyvän omiin aikatauluihini!? Toivottavasti tämä pöllöys ei ole aivan kroonista laatua:)

Eli minkäslaisia lomavirityksiä on koululaisten vanhemmilla? Riittävätkö lomapäivät koko ajalle, vai vaatiiko asia erityisjärjestelyjä?

Minkä ikäiset koululaiset pärjäävät teidän mielestänne jo omillaan joulun ja uuden vuoden välipäivinä?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta on niissä aina järjestäminen. Toinen lapsista koulussa ja toinen on päiväkodissa. Pk nyt joulunaikaan kiinni 2vkoa. Onneksi itsellä sellainen työ, että voin ottaa lapsen mukaan töihin. Usein turvaudutaan myös mummujen apuun. Mietin usein, miten perheet järjestävät pitkät kesälomat kun koulut ovat kiinni ja päiväkotielämä sitä päivystystä.

Vierailija
2/12 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on juuri sitä, että ' On niissä aina järjestäminen' . Näinhän edellisen viestin kirjoittaja aloitti viestinsä. Niin aloitan minäkin.

On niissä aina järjestäminen. Koululaisemme pitää eniten omien vanhempien läsnäolosta. Tämä vaihtoehto on parempi kuin isovanhempien läsnäolo tai muiden sukulaisten läsnäolo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietit tuossa pitkien kesälomien järjestämistä. Kyllähän se monilla menee niin, että vanhemmat pitävät lomansa peräkkäin. Meillä se ei enää " haittaa" , kun ollaan erottu lapsen isän kanssa, mutta joskus otti pannuun, kun ei ollut just yhtään yhteistä lomaa. Lisäksi on turvauduttava isovanhempiin ja muihin sukulaisiin, kun ei lomat riitä peräkkäinkään koululaisen loma-ajaksi. Täällä on myös järjestetty kesäkerhoja eppu-topuille kesäkuuksi. Nyt olen vuorotteluvapaalla, niin ei ole hoito-ongelmia. Tällä koulu tosin alkaakin jo 2.1.

Vierailija
4/12 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän tyttären joululoman aikana (23.12-7.1) ylityövapaita, samoin mieheni. Vuoropäivin olemme kotona, jotta päivät riittäisivät... ja mummi lupasi katsoa tyttöä yhden päivän. Kauhulla ajattelen, miten kesäloma järjestetään.

Vierailija
5/12 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona. mutta ku kyselit tuosta kesälomien järjestämisestä ja hoidosta niin seurakunnat ja jossain myös kunnat järjestävät yleensä ainakin kesäkuuksi kerhotoimintaa 1-2-luokkalaisille, eli jos isovanhempien ym luokse ei voi mennä niin kerhot ovat hyvä vaihtoehto.

ja milloin lapsi pärjää yksin kotona, riippuu ihan lapsesta. meidän ekaluokkalaista en jättäisi moneksi päiväksi (joulun välipäivät) kotiin koko aikuisen työpäivän ajaksi. Muutamia tunteja on ollut yksikseen ja on hyvin pärjännyt, mutt ei ollaa vielä pidempää aikaa ees kokeiltu kun ei oo ollut ajankohtasta. serkkupoika oli 2-luokalta lähtien paljon yksin kotona eikä koskaan oo ollu mitään ongelmaa. meillä tosin silleen kiva tilanne että minä, veljeni ja isämme asutaan kaikki samassa kerrostalossa.

Vierailija
6/12 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alkaa olla nyt takanapäin nuo ajat, kun lasten loma-aikoina piti olla koko ajan kotona. Mutta vuosikausia tehtiin niin, että mieheni kanssa pidettiin vain 1 viikko yhteistä lomaa kesäisin. Siihen tottui tosi nopeasti. Näin lasten kanssa vietettäviä lomia tuli jo pelkistä vuosilomista talvilomineen yhteensä 9 viikkoa. Loput järjestyi hyvin ylityövapailla (tunteja tehtiin etukäteen sisään tms), työnantajat oli tosi yhteistyöhaluisia. Lomarahoja (lomaltapaluuraha) olisi saanut pitää vapaanakin, jolloin olisi tullut 2 viikkoa kummallekin lisää vapaita.

Vierailija
7/12 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat hapakko1 myös ne ajat, että tunteja saisi tehdä etukäteen sisään tai lomarahoja vaihtaa kovin paljoa yli tav. loman ainakaan silloin, jos " kääkkälomat" on jo ansaittu..Näin ainakin julkisella sektorilla, muista työnantajista en tiedä. Hienoa, jos joustoa edelleen löytyy koululaisten kesäloman 10 viikkoa, syysloman 1 vko, joululoman 1-2 vkoa ja hiihtoloman 1 vko kattamiseksi..

Vierailija
8/12 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, täytyy myöntää että ollaan oltu etuoikeutetussa asemassa. En ole aiemmin tajunnutkaan. Mutta toki ollaan hakeuduttu molemmat yksityiselle sektorille, ja valittu työpaikat joissa joustetaan. Itse vaihdoin työpaikkaa juuri tästä syystä n. vuotta ennen kuin esikoinen meni kouluun.

Vierailija
9/12 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa joustoa työaikoihin riittää vuoden ympäri. Poikkeus on juuri tämä joulun ja uuden vuoden aika, jolloin ei lomia myönnetä. Kuumin aika talossa tällä hetkellä!

Meillä kävi nyt hyvin, ja äitini ilmoitti heti, että varaa jo nyt ensi joulun lomansa meidän rytmien mukaan. Eivätkä siis lähde mihinkään rantalomille:)

Vierailija
10/12 |
30.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla tyytyväinen ja kiitollinen, että mullakin on sukulaisia, joiden apuun voi loma-ajoilla kääntyä, koska edelleenkään ei pojan isän ja mun yhteenlasketut kesälomat riitä 10 viikoksi. Saati sitten muihin lomiin. On niin paljon ihmisiä, joilla ei oikeesti ole ketään, kenelle lapsen hoitamisen voisi uskoa lomien ajaksi. Seuraava kesä ja tulevakin on meillä turvattu, koska jään mammalomalle:-) Sit alkaakin esikoinen olla jo niin iso, että pärjäilee jonkin aikaa omillaankin.

Vierailija
11/12 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun olen hoitovapaalla, niin koululaisen hoito onnistuu loistavasti. Miten sitten kun menen töihin, silloin minulla ei ole edes alkuun mitään lomia. Ja sitten joskus kun saan täydet lomat on niitä minulla ja miehellä yhteensä 10viikkoa ja ne eivät riitä mitenkään koulun loma-aikoihin, vaikka kuinka pystytyttäisiin pitämään koulun loma-aikoina ja kaikki lomat ristiin...

Eli pakko yrittää turvautua mummoihin. Lasten kavereiden vanhemmat olisivat toinen mahdollisuus, että me hoitaisimme välillä heidän lapsiaan ja he meidän (tai siis katsoisivat perään), mutta lasten kavereiden vanhemmilla tuntuu olevan tässä asiassa pullat hyvin uunissa: Joko sukulaiset asuvat ihan vieressä paljon valmiina auttamaan tai useampi vanhemmista on opettajia ja heillä on samat lomat koulusta kuin lapsilla.

Mietinnässä on myös mahdollinen hoitoavun palkkaaminen. Loma-aikoina kun tuntisi jonkun sukulaistytön joka kaipaisi pientä lasten kaitsemista, niin koululaisellakin olisi silloin joku varuiksi kotona kenen puoleen kääntyä.

Yksin olo kai riippuu lapsesta ja perheestä. Meillä voisin kuvitella että nyt hetken aikaa joskus yksin ollen ekaluokkalaisen (siis ajat 0,5-reiluun 1h:iin ja minä olen 5minuutin matkan päässä heti tavoitettavissa) yksinoloaikaa voisi pikkuhiljaa lisätä tuohon 2 (-3) h:iin satunnaisesti joinan päivinä kakkosluokan keväällä ja sitten kolmannen kesällä pakostikin tulisi joskus jo 3-4h yksinoloa, joka minusta olisi aika maksimi. Koko päivää en osaa edes ajatella koska voisi olla, taitaa mennä lähemmäs tuota yläasteikää.

Näin luulen että saisin hoidon järjestettyä, kunhan mummot vaan pystyvät jonkin verran auttamaan (ei pahoja sairastumisia yms.). Siitä huolimatta minä tekisin lyhennettyä työaikaa (kunhan työnantaja suostuu) ja mies tarvittaessa iltavuoroa, jolloin työpäivämme lomittuisivat ainakin osittain. Tosin se luotettava sukulaistyttö vielä puuttuisi... Ja haaveena olisi pitää edes kesäisin 1vko lomaa miehen kanssa yhtäaikaa.

Vierailija
12/12 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lastamme lähtee ensi syksynä kouluun. Toinen erityislapsi, joka saa koulusta tarvittavan päivähoidon.

Toinen taas kovinkin arka lapsi. Nytkin saattaa itkeä jo koti-ikävää kun haen neljästä eskarista. pärjää todella hyvin eskarissa ja on kavereita, mutta on arka ja ei ole vielä koskaan halunnut olla yksin.

En voi kuvitella, että olisi yhtään päivää kokonaan yksin.

Ensinnäkin tytön syöminen on tosi vaikeaa, hänellä on lääkitys epilepsiaan (lääkkeet täytyisi ottaa kaksi kertaa ennen kuin me vanhemmat ollaan kotona) ja tietty toi epilepsia joka varmasti lapsessakin aiheuttaa arkuutta. Vaikka ei olekaan vuoteen saanut kohtausta.

Itse jään äitiyslomalle keväällä, joten muutamana seuraavana vuotena ei ongelmaa ole. Ja täytyy toivoa että kun tyttö on jo kolmannen käynnyt kun mun hoitovapaa loppuu, niin pärjää jo sitten aamut ja ip-yksin silloin ekalla luokalla olevan pikkusiskon kanssa. Tai sitten täytyy vakaasti harkita millaista työtä alkaa itse tekemään, vajaata tuntimäärää ainakin.

Mutta meillä ongelma on tosiaan todellinen, lomat ei riitä mitenkään ja sukulaisia ei ole paljoa käytettävissä. Isovanhemmat on työelämässä ja eivät lomiaan voi yksin meidän takia päättää, kun kummankin sisaruksillakin on kouluikäisiä lapsia kenen kanssa toivotaan että mummut ja papat lomaa viettää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi