Mitä JÄRKEÄ on asua vuokralla, jos sen joutuu maksamaan omasta lompakosta ja vuokrankorotukset harmittavat??? Omistusasunto tarvitsee maksaa vain kerran, mutta vuokra-asumista koko loppuelämä. Onhan tuossa JÄRKYTTÄVÄ ero.
>>> Jos haluaa välttää turhaan rahanmenoa, kannatta ostaa omistusasunto. <<<
Asuntolainaan ei tarvitse ottaa edes korkosuojausta, kun ottaa sen tasaerälyhennyksellä. Kk-erä ei nouse, kun korko nousee vaan pysyy vuodesta toiseen samana. Inflaatio syö kk-erää ja 10 vuoden päästä se tuntuu jo naurettavan pieneltä - erityisesti vuokriin verrattuna.
Kyllä olen tässä hymyillen lukenut noista jatkuvista, vuosi vuodelta kovemmista vuokrankorotuksista ja vuokralaisten pahenevasta ahdingosta. Olen todella iloinen, etten ryhtynyt tuohon vuokra-asumiseen vaan ostin oman asunnon uudehkosta yhtiöstä silloin, kun asuntoja sai vielä järjelliseen hintaan.
Minulla loppuu kohta asuntolaina ja sitten maksan vain 173 euron vastikkeen. Ystäväni maksaa hieman pienemmästä ja tasoltaan paljon huonommasta vuokra-talossa sijaitsevasta asunnosta 1200 euroa enemmän joka kuukausi ja vuokra tulee nousemaan melkein parisataa euroa. Arvatkaapa kummalla on taloudellisesti tiukkaa? :D
Kommentit (23)
Onpa pieni vastike. Missähän ap mahtaa asua.
Aloittaja on näitä hassuttelijoita, joiden ymmärrykseen ei mahdu, että A) pankit tekevät hyvää voittoa koroilla ja että B) ihminen, jolla ei ole asuntolainaa, voi vuokranmaksun lisäksi sijoittaa.
Esim. tällä hetkellä tuoreempaa asuntolainaa maksava vaurastuttaa pankkia noin tonnilla, itseään ehkä satasella. Vaatii melkoista mentaaliakrobatiaa väittää sitä ainoaksi kannattavaksi tavaksi järjestää taloutensa.
Pankki ei tee mitään hyväntekeväisyyttä vaan bisnestä. Niin pyrkii tekemään jokainen muukin toimija markkinoilla.
Vuokra-asuminen antaa sinulle mahdollisuuden olla sitoutumatta pitkäaikaisesti tiettyyn asuinpaikkaan. Voit helposti muuttaa, jos elämäntilanteesi muuttuu.