Olen kuullut nyt monelta lapsettomalta ihmiseltä, etten vietä tarpeeksi aikaa lapseni kanssa
Lapseni on siis 17-vuotias ja hän käy koulua, on omat harrastukset ja todella paljon viettää aikaa omien kavereidensa kanssa. Ihan normaalia perhe-elämää vietämme, mutta silti monet lapsettomat ovat ihmetelleet, etten vietä aikaa lapseni kanssa.
Mitä tässä nyt pitäisi tehdä? Kieltää kohta täysi-ikäistyvää lasta lähtemästä harrastukseensa tai viettämästä aikaa kavereidensa kanssa. Luulin, että tämä on normaalia lapsen kasvamista aikuiseksi, mutta näköjään ei olekaan.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä välität lapsettomien mielipiteestä? Vähän kuin kuuntelisi bussikuskia neuokirurgisissa asioissa. En tajua. Mullakin 17v tytär ja tuota sanotaan itsenäistymiseksi. Olen iloinen hyvistä harrastuksista ja kavereista.
Jep, niin mäkin ajattelin, että nuoren itsenäistyminen on hyvä asia. Toki tuli mieleen, että onko näillä lapsettomilla omia kavereita, kenellä on pienet lapset. Eivätkä sitten ymmärrä, että elämä isojen lasten kanssa on täysin erilaista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aaah, kyllä taas kannatti olla lapseton sinkku, niin ei tarvitse käyttää omaa aikaansa ventovieraiden mielipiteiden vatvomiseen!
No toivottavasti et myöskään kommentoi näiden ihmisten elämää, kenellä lapsia on. Yleensä toisten asioista ei voi tietää.
Tämä on joka ketjussa arvostelemassa muka asiantuntijana. Välillä esittää olevansa äiti ja taas antaa moukka kommentteja..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaiset lapsettomat edes osaa kuvitella miten intensiivisesti olet viettänyt aikaa lapsesi kanssa hänen ollessa pieni. Jätä omaan arvoon arvostelu ja ihmettelyt. Hienoa että teinillä riittää kavereita ja harrastuksia. Ja nauti lisääntyneestä omasta ajastasi!
Juu näin mäkin sen ajattelen. Olen työni hoitanut ja nyt minulla olisi aikaa myös omille harrastuksille. Niin eikös tästä tule jotain ihme syyllistämistä.
Ja outona kuriositeettina, nämä ihmettelijät ovat siis lapsettomia, nuoria MIEHIÄ. Nuoret naiset taas pitävät hyvänä asiana, että pääsen takaisin omien harrastusten pariin.
Ap
Heitä arvostelijalle vastapalloon kysymys, että kuinka paljon hän itse vietti aikaa äitinsä kanssa 17-vuotiaana.
Hei tää olikin hyvä heitto. Kiitos, käytän tätä :D
App
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaiset lapsettomat edes osaa kuvitella miten intensiivisesti olet viettänyt aikaa lapsesi kanssa hänen ollessa pieni. Jätä omaan arvoon arvostelu ja ihmettelyt. Hienoa että teinillä riittää kavereita ja harrastuksia. Ja nauti lisääntyneestä omasta ajastasi!
Juu näin mäkin sen ajattelen. Olen työni hoitanut ja nyt minulla olisi aikaa myös omille harrastuksille. Niin eikös tästä tule jotain ihme syyllistämistä.
Ja outona kuriositeettina, nämä ihmettelijät ovat siis lapsettomia, nuoria MIEHIÄ. Nuoret naiset taas pitävät hyvänä asiana, että pääsen takaisin omien harrastusten pariin.
Ap
En ymmärrä, miten ap:lle tulee edes mieleen piitata jonkun "ihmettelevän nuoren miehen" ihmettelyistä - - saati että vielä oikein SYYLLISTYISI niistä.
Kannattaa laittaa omat palikat sen verran hyvään järjestykseen, ettei tarvitse noin paljoa häiriintyä muiden pohdinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että ap ei ole viettänyt ikinä kovin kummoisesti aikaa lapsensa kanssa, kun kerran nytkin on noin karvat pystyssä. Huono omatunto paukuttaa totuuttaan. Voi voi vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä välität lapsettomien mielipiteestä? Vähän kuin kuuntelisi bussikuskia neuokirurgisissa asioissa. En tajua. Mullakin 17v tytär ja tuota sanotaan itsenäistymiseksi. Olen iloinen hyvistä harrastuksista ja kavereista.
Jep, niin mäkin ajattelin, että nuoren itsenäistyminen on hyvä asia. Toki tuli mieleen, että onko näillä lapsettomilla omia kavereita, kenellä on pienet lapset. Eivätkä sitten ymmärrä, että elämä isojen lasten kanssa on täysin erilaista.
Ap
Joo, mä olisin huolissani, jos 17-vuotias ei olisi jo itsenäistymässä. Vuoden päästä täysi-ikäinen kuitenkin...
Mulla on 19v tytär ja aika vähän on tullut viimeisinä vuosina vietettyä aikaa nuoren kanssa (siis myös ennen kuin hän muutti kotoa pois 18-vuotiaana), ainoastaan korkeintaan autossa treenikuskausten merkeissä. Nyt toki sitten vietellään laatuaikaa silloin, kun hän tulee käymään kotipaikkakunnallaan (harvoin, silloin kun ei satu olemaan pelejä).
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseton siskoni jankutti aikoinaan kuukausitolkulla, miten lataan tiskikoneen väärin. Että ne astiat pitää ensin kerätä tiskipöydälle ja siitä ladata tiskikoneeseen.
Meillä on 70-luvun keittiö, jossa on sitä työtasoa muutenkin liian vähän. Tiskipöydältä ei ole tiskikoneelle yhtään lyhyempi matka.
Siksi me jätämme ruokailun jälkeen astiat pöytään ja lataamme ne suoraan siitä pöydältä tiskikoneeseen. Tämä nyt ärsytti siskoa niin, että häneltä meni melkein yöunet. Lapsetkaan ei kuulemma opi korjaamaan jälkiään, jos heidän ei tarvitse siirtää sitä lautastaan siskon vaatimaa 70 senttiä.
Samanlaista loputonta asioihin puuttumista koko ajan jostakin. Myös mm. lukion valinta aiheutti suunnilleen maailmansodan - kun siskolta jäi lukio kesken, sen täytyy olla liian raskas minun esikoiselleni.
Näköjään tällaista täysin turhiin asioihin liittyviä syyllistämisiä. Millä ei ole oikeasti mitään väliä. Tuo kuormittaa henkisesti aika tavalla. Harmi, että sinulla tämä on sisko :(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat on kyllä nohevin ihmisryhmä jota maa päällään kantaa. Tietävät jopa lasten kasvatuksesta kaiken. Nää samat ihmiset varmaan hämmästelee miten joku taaperon kotiäiti voi olla väsynyt, sehän kun vaan makoilee päivät pitkät kotona.
No tietäähän ne, "Koska jokainen on ollut lapsi." Näin muistan itsekin ajatelleeni, silloin lapsettomana.
Vasta myöhemmin tässä on huomannut, että oma lapsuus nähdään lapsen näkökulmasta, ei kasvattajan näkökulmasta. Kukaan ei pysty täysin kertomaan, "miten minut on kasvatettu", sillä et tiedä mitä vanhempasi ovat keskustelleet keskenään, tarkoittaneet, aikoneet, tehneet. Et ole lapsena voinut nähdä ja kuulla kaikkea.
On ihan eri asia itse aikuisena kasvattaa lasta, kuin miettiä sitä kasvatusta lapsen (vajavaisesta) näkökulmasta.
Vähän sama kuin jos takapenkkiläinen tulisi sanomaan että kyllä hän auton ajamisesta tietää kaiken, koska on istunut kyydissä ja nähnyt miten autoa ajetaan.
Puhumattakaan siitä, että lapsen muistikuvat on todennäköisesti hatarat, taaperoajasta yleensä ei muisteta juuri mitään, eikä aina paljon leikki-iästäkään.
Arvokashan se toki on se lapsenkin näkökulma, sehän on 100% totta jos sanoo "minusta lapsena tuntui tältä". Mutta omien vanhempien kasvatustoimia ei voi vedenpitävästi kommentoida "minun äitini teki aina näin joten se on oikein" - ei, et voi tietää tekikö äitisi tosiaan aina näin, etkä varsinkaan että miksi teki, tai olisiko hänestäkin joku muu tapa ollut parempi jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aaah, kyllä taas kannatti olla lapseton sinkku, niin ei tarvitse käyttää omaa aikaansa ventovieraiden mielipiteiden vatvomiseen!
r
No toivottavasti et myöskään kommentoi näiden ihmisten elämää, kenellä lapsia on. Yleensä toisten asioista ei voi tietää.
Tämä on joka ketjussa arvostelemassa muka asiantuntijana. Välillä esittää olevansa äiti ja taas antaa moukka kommentteja..
Nytkin takalla aasin silta pääasia haukkumiseen.. 😂
Haiskahtaa ettei apeellä ole lapsia ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Outoa tässä on vain se että otan tämän edes puheeksi, ketä kiinnostaa jonkun toisen mielipide tässä asiassa??
Jos kommentoija on joku läheinen, niin kyllähän se kiinnostaa ja menee ihon alle vaikka miten muuta yrittäisi. Mieti omalle kohdallesi. Äiti, sisko, veli, puoliso kun sanoo jotain töykeää, niin tuntuuhan se pahalta vaikka ei olisi tottakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että ap ei ole viettänyt ikinä kovin kummoisesti aikaa lapsensa kanssa, kun kerran nytkin on noin karvat pystyssä. Huono omatunto paukuttaa totuuttaan. Voi voi vaan.
Ja sinä sitten väkisin olet lastesi seurassa ja et ymmärrä, että haluavat itsenäistyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En ymmärrä, miten ap:lle tulee edes mieleen piitata jonkun "ihmettelevän nuoren miehen" ihmettelyistä - - saati että vielä oikein SYYLLISTYISI niistä.
Kannattaa laittaa omat palikat sen verran hyvään järjestykseen, ettei tarvitse noin paljoa häiriintyä muiden pohdinnoista.
Ei vaan nimenomaan olen viettänyt aikaa paljonkin lapseni kanssa ja nyt kun aika itsenäistyä ja kohta muuttaa pois kotoa, en halua jäädä väkisin roikkuvaksi äidiksi. Luulin, että tämä on normaalia elämää, mutta näköjään sitten ei sinunkaan mielestä ole.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseton siskoni jankutti aikoinaan kuukausitolkulla, miten lataan tiskikoneen väärin. Että ne astiat pitää ensin kerätä tiskipöydälle ja siitä ladata tiskikoneeseen.
Meillä on 70-luvun keittiö, jossa on sitä työtasoa muutenkin liian vähän. Tiskipöydältä ei ole tiskikoneelle yhtään lyhyempi matka.
Siksi me jätämme ruokailun jälkeen astiat pöytään ja lataamme ne suoraan siitä pöydältä tiskikoneeseen. Tämä nyt ärsytti siskoa niin, että häneltä meni melkein yöunet. Lapsetkaan ei kuulemma opi korjaamaan jälkiään, jos heidän ei tarvitse siirtää sitä lautastaan siskon vaatimaa 70 senttiä.
Samanlaista loputonta asioihin puuttumista koko ajan jostakin. Myös mm. lukion valinta aiheutti suunnilleen maailmansodan - kun siskolta jäi lukio kesken, sen täytyy olla liian raskas minun esikoiselleni.
Mitä tällä on tekemistä lasten kasvatuksessa?
Minulla ei ole lapsia, mutta puolustan usein vanhempia keskusteluissa, jotka liittyvät siihen, että vanhemmuus voi olla raskasta ja uuvuttavaa. Eräs lapseton tuttu mies haukkui minut kerran idioo tiksi kun kehtasin esittää tuollaisen mielipiteen (että kaikilla vanhemmilla ei riitä voimat kasvattaa lapsia täydellisesti esim. ruutuajan ja terveellisen ruoan suhteen). Lasten kasvattaminen ei ole ollenkaan raskasta, hän tietää koska on joskus hoitanut lapsia ja minä olen aivan naurettava, kun lapsettomana kehtaan moista väittää. :)
Minulle vittuili työkaveri siitä, että en tee kulttuurimatkoja kahden pienen lapsen kanssa.
On kuulemma hirvittävän junttia käydä viikon Kreikan-loma all inclusivena. Me teimme näin vuosia aina kesäloman aluksi, koska olimme todella väsyneitä.
Ketju alkoi järkevästi mutta nyt ne lapsettomat on heränneet ja tulleet alapeukuttamaan ja kommentoimaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat on kyllä nohevin ihmisryhmä jota maa päällään kantaa. Tietävät jopa lasten kasvatuksesta kaiken. Nää samat ihmiset varmaan hämmästelee miten joku taaperon kotiäiti voi olla väsynyt, sehän kun vaan makoilee päivät pitkät kotona.
Vanhemmat ovat kyllä nohevin ihmisryhmä jota maa päällään kantaa. Suunnittelen työkseni kouluja ja päiväkoteja. Vanhemmat aina tietää paremmin, montako keinua pihalla pitää olla tai talo on aina hometalo jo ennen valmistumistaan. Vanhemmille hankkeen esittely on jo ihan naurettava tilaisuus, kun joku pirjopetterin äiti MinnaEerikki alkaa aina huutaa, että luokka on liian pieni (=kunnan tilaohjelman mukainen) ja pitäisi tehdä tuplasti isompia liikuntasaleja oikealla tammiparketilla, jotta heidän rivitanssikerho saa vuokrata illalla hyvät tilat puoli-ilmaiseksi.
"Vanhempia on nyt kuultu hankkeesta, suunnittelu jatkuu normaalisti eteenpäin."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen samoin. Meillä on kolme lasta, nyt jo aikuisia kaikki, ja kukaan ei ole koskaan tullut sanomaan minulle ettenkö olisi ollut heidän kanssaan. Saati sitten, että useampi olisi sellaista sanonut. :)
Heitä arvostelijalle vastapalloon kysymys, että kuinka paljon hän itse vietti aikaa äitinsä kanssa 17-vuotiaana.