Oli virhe opiskella rakennusinsinööriksi...
Aivan liian suhdanneherkkää. Pääsääntöisesti menee joko lujaa tai sitten ei tehdä mitään. Nyt on alkanut teollisuusrakentaminenkin piiputtamaan. Onneksi ymmärsin tämän ja vaihdoin jälleen alaa. Nyt opiskelen poliisiksi. Aikaisemmin oli poliisejakin paljon työttömänä, mutta nyt siellä on täystyöllisyys ja lisäksi monella poliisilaitoksella on keski-ikä korkea eli paljon eläköityviä.
Tänään Sweco Finland aloitti yt-neuvottelut, Sitowise aloitti jo kesällä ja varmaan pienemmilläkin insinööritoimistoila on yt-neuvotteluja.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä alkaisi suhteeseen insinöörin kanssa. Helvetin yksinkertaista sakkia.
Mä luulen, ettei sua niihin piireihin haluttaiskaan. Insseillä on ihan omat jutut.
Onko joku puhunut ajokokeen järjestäjistä?
Vierailija kirjoitti:
Enemmän töitä kun kerkeää tekemään taloteknisillä suunnittelijoilla vaikka ollaankin lamassa, ammatinvalintakysymyksiä
Samaten se on Swecollakin, töitä on vaikka kuinka helvetisti. Pohjimmiltaan lienee tarve rauhoitella osakkeenomistajia ja saada pörssikurssi taas pienoiseen nousuun. Hyvin ylimitoitetut toimenpiteet todelliseen tilanteeseen nähden.
Eikös swecolla ollu jo yhden yt:t alkuvuodesta?
Vierailija wrote:
Eikös swecolla ollu jo yhden yt:t alkuvuodesta?
Taisi olla. Harva tavis pulliainen muuten tietää oikeasti Suomen talouselämästä mitään. Jos työnantajasi ei ole tunnettu brändi, niin ei kukaan tiedä missä oiet töissä. Itse olen eräällä yrityksellä Suomen toimipisteellä, joka on alallaan maailman suurin. Mutta jos joku kysyisi missä olen töissä, niin 99% ihmisistä ei ole ko. yrityksestä koskaan kuullutkaan.
Ei sellaista näkymätöntä jättiläistä tiedä kuin muut saman alan ihmiset.
Pieni ot.
Ohi menevä ilmiö. Todennäköisesti ala elpyy jo ensi vuonna
Kannattaa tosiaan olla lyhytjännitteinen ja hankkia kymmenen eri ammattia ilman että työllistyy yhdellekään
Kaksi varminta työtä joka tuo leivän pöytään on vessapaperin valmistaja ja hautausurakoitsija.
Vaihdoinkin alaa monesta eri syystä.
Vierailija wrote:
He / she chose poorly.
tai ei oikeastaan. elämä jatkuu vielä laman jälkeenkin... ;)
Tiesitkö, että laman aikanakin pitää syödä ja elättää perhe?
Todellakin oli virhe opiskella. Itse olin Sitowisen paskafirmassa ja lensin ulos muutosneuvotteluiden päätteeksi. Se että ala kaatuu kerralla muiden mukana on jo yksi syy skipata ala. Toinen syy on alan aivan hemmetin surkeat palkat. Skol-luokat takaavat sen, että palkat eivät pääse nousemaan mihinkään. Aloituspalkka oli 2200€/kk 2016 ja se kerkesi kehittyä niinkin huikeaksi, kuin 3400€/kk tässä ajassa. Bonaritkin ovat päätä huimaavia, jos paiskit kunnolla, niin voit saada korotetun vuosibonarin ja se voi olla jopa 240€. Kolmas syy on, että alalla saa tehdä ilmaisia ylitöitä jatkuvasti ja 24h työpäivä ole itseasiassa vielä mitään. Neljäs syy on yrittäjäksi lähteminen. Vakuutukset maksavat aivan älyttömästi. Toinen, että tarvitset vaikka ja mitä pätevyyksiä, mitkä on vain puhdasta rahastusta. Lämpökamerakuvaajaksi tarvitset ensin 750€ käyttökoulutuksen ja tämän jälkeen 3500€ pätevöitymiskoulutuksen. Moniin näihin koulutuksiin vaaditaan vielä joku 5 vuoden kokemus kokeneemman mukana.
Alalla jos aikoo olla, niin suosittelen työmaata, jossa maksetaan inhimillistä palkkaa ja bonaritkin ovat 1-2 kuukausipalkan verran, mutta ei sielläkään ole suojassa alan kaatumiselta.
Suosittelen IT-alaa kavereiden kokemuksesta. Lähtöpalkat olleet aivan eri svääreissä ja näillä samoilla vuosilla he tienaavat 5500-7000€/kk. Koko ala ei kaadu kerrallaan ja yrittäjäksi lähtemiseen riittää läppäri ja y-tunnus.
vasara ja nauloja kirjoitti:
Jos siellä edelleen opetetaan sijoittamaan huoneen ovi nurkkaan ja tekemään vessoja joissa ei edes hoikka mahdu paitaa kädet suorina (sivutila) laittamaan päälleen niin hyvä kun edes joku myöntää virheensä että ala on suomessa yksinkertaisesti perseestä kun Opit ovat ummehtuneita ja jos omaa ideoita parempaan käytännöllisyyteen niin niitä ei osta kuin yksi sadasta asiakkaasta kun aina on ollut ovi nurkassa ja vessa niin pieni että voi keski-ikäinenkin mies kusta pönttöön sen vessan ovelta (joka on nurkassa) suoraan.
Olen ollut alalla töissä ja nyt vain naurattaa liikaa se että huoneet ovat niin perseestä piirrettyjä kun on se ovi laitettava nurkkaan jotta pientä seinän pätkää ei tarvitse tehdä ja sillä saadaan rak-firmojen omistajille teslaa ja amgeetä alle uutta siis. Ainoastaan älyvapaampi juttu on SUOMALAISESSA rak.kulttuurissa se rintsumiestalojen ratkaisu jossa on YKSI ikkuna talon kulmassa per seinä. Kun ei ollut työmiehillä
Arkkitehdit suunnittelevat talot, ei rakennusinsinöörit.
Joo ei kannata ryhtyä rakennusinsinööriksi. Tai vältä ainakin suunnitteluhommia ja Sitowiseä. Työtä on joko liikaa tai sitten koko ajan YT.t päällä ja saat pelätä potkuja. Sitowisen palkkaus ja palkkiot on naurettavat. Teette erityisen hyvän tuloksen ja saat 300€ bonusta. Palkkakehitys = pakolliset TES korotukset. Sitä sitten kun on lähtökin jo alhainen, niin et ikinä pääse hyvälle tai edes ok tasolle. Kun menee lujaa saat sen pähkinäpussin ja heti kun hiipuu, niin kenkää tai pakkolomaa. Onneksi toimari saa aina sen muutaman satatuhatta bonusta ja pikkupomot hieman vähemmän.
90 luvulla oli sama ja ehkä pahemmat paikat kuin nyt ja vielä ollaan elossa :) .En tosin ole rakennusalalla.
Yleensähän tj on nimenomaan se keulakuva ja diplomaatti. Inssi on enemmänkin se kovan tekniikan ammattilainen, joka hoitaa sen teknisen puolen josta tj:t harvemmin missään firmassa tietävät mitään. Esikunta tms. kansliapäällikkö on sitten se tj:n oikea käsi, joka hoitaa kurinpidon ja pitää hommat yleisesti pyörimässä.