Helsinkiläistalon vuokrat nousevat 56 prosenttia näin Heka korottaa vuokriaan
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauttikaa hesalaiset nyt siitä kulttuurista! :DDD
Täällä kirkonkylillä Itä-Suomessa tuliterä 2020 vuonna valmistunut kerrostalo, ja vuokra on 420 euroa 35 neliöltä. :) Repikää siitä! HAH! M28
Minkälainen työttömyys siinä kunnassa on?
Mistä v***sta minä sen tiedän? Olen palkanlaskija, en TE-tantta. M28
Vierailija kirjoitti:
Täällä kirkonkylillä Itä-Suomessa tuliterä 2020 vuonna valmistunut kerrostalo, ja vuokra on 420 euroa 35 neliöltä. :) Repikää siitä! HAH! M28
Juu, nautitaan täällä ydinkeskustan 110-vuotiaassa arvotalossa, jossa vuokra 390 euroa 32 neliöltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, nautitaan täällä ydinkeskustan 110-vuotiaassa arvotalossa, jossa vuokra 390 euroa 32 neliöltä.
Taitaa olla isin ja äidin omistama? Tai perhetuttujen? Tai omien tuttujen? Vai mitä? Ja heille sitten ohjaat asumistuet?
Meidän talo on jo 22v vanha. Muovilattia kauheassa kunnossa ja maalit ostettu ihan itse. Tuntuu hurjalta , että vuokra nousee paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla isin ja äidin omistama? Tai perhetuttujen? Tai omien tuttujen? Vai mitä? Ja heille sitten ohjaat asumistuet?
Ihan Hekan omistama on. Vuoden alusta sitten vuokra 425, mutta en valita.
Vierailija kirjoitti:
Tästä moni varoitti jo vuosia. Vasemmiston rahanjakelu osuu lopulta vasemmistolaisten omaan nilkkaan. Nyt pitää vyötä kiristää. Me kaiken itse maksavat kyllä tästä selvitään, mutta tulonsiirtojen tukeminen aiheuttaa juuri tätä, että ollaan pulassa kun rahaa on vähemmän jaettavana. Ihan voitte itseänne syyttää ahneudesta. Kun haluaa lisää ja lisää ilmaista rahaa, niin jossain vaiheessa tulee raja vastaan ja rahat loppuu. Mikään ei koskaan riitä, aina vaaditaan työssäkäyviltä lisää tulonsiirtoja. Ei kyllä käy yhtään sääliksi.
Itse asiassa olet ymmärtänyt jotain väärin. Eivät kaikki Hekan asukkaat suinkaan saa tulonsiirtoja. Moni tekee pienipalkkaista työtä, ja koska varallisuustietoja ei tarkisteta koskaan Hekan asiakkaaksitulon jälkeen ja monet perheet pitävät sukupolvesta toiseen samoja asuntoja (tai vaihtavat Hekan sisällä, jolloin silloinkaan ei katsota varallisuustietoja), asukkaina saattaa hyvinkin olla myös ylempään keskiluokkaan kuuluvia veronmaksajia.
Kuitenkin Hekan vuokrat ovat olleet ja tulevat olemaan jatkossakin noin 36% edullisemmat kuin vastaavissa markkinahintaisissa kohteissa. Tämä on se etu, jonka kaikki hekalaiset saavat suhteessa muihin Helsingissä vuokralla asuviin.
Heka perustettiin alunperin sosiaaliseksi asuntotuotannoksi, ja sellaiseksi se pitäisi palauttaakin.
Keskustelu siitä, ketkä elävät osin tai täysin tulonsiirroilla, ei liity tähän Hekan tilanteeseen ja vuokrankorotukseen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Selkeästi asukasvalinta menossa, halutaan kovapalkkaisempia tilalle ja köyhät ulos.
Ei niitä saa ulos millään, eivät pysty luopumaan tupakoinnista eivätkä pysty maksamaan 2 kk takuuvuokraa mitä muut yhtiöt vaatii. Kuka niitä huolii, ei kukaan.
Hekan vuokralaiset itkee vuokrankorotuksia, kun kaikki muut vuokralaiset ihan tottuneita siihen, että vuokra nousee joka vuosi. Huomaa kyllä kuinka etuoikeutettuja ovat ja sit valittavat siitä, että heidän maksamallaan vuokrallaan vuokranantaja kattaa kulujaan. Eikös se ole ihan normaalia liiketoimintaa? Mitäs sen vuokranantajan pitäisi niillä rahoilla tehdä, jos ei maksaa asuntojen kustannuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä moni varoitti jo vuosia. Vasemmiston rahanjakelu osuu lopulta vasemmistolaisten omaan nilkkaan. Nyt pitää vyötä kiristää. Me kaiken itse maksavat kyllä tästä selvitään, mutta tulonsiirtojen tukeminen aiheuttaa juuri tätä, että ollaan pulassa kun rahaa on vähemmän jaettavana. Ihan voitte itseänne syyttää ahneudesta. Kun haluaa lisää ja lisää ilmaista rahaa, niin jossain vaiheessa tulee raja vastaan ja rahat loppuu. Mikään ei koskaan riitä, aina vaaditaan työssäkäyviltä lisää tulonsiirtoja. Ei kyllä käy yhtään sääliksi.
Itse asiassa olet ymmärtänyt jotain väärin. Eivät kaikki Hekan asukkaat suinkaan saa tulonsiirtoja. Moni tekee pienipalkkaista työtä, ja koska varallisuustietoja ei tarkisteta koskaan Hekan asiakkaaksitulon jälkeen ja monet perheet pitävät sukupolvesta toiseen samoja asuntoja (tai vaihtavat Hekan sisällä, jolloin silloinkaan ei katsota varallisuustietoja), asukkaina saattaa hyvinkin olla myös ylempään keskiluokkaan kuuluvia veronmaksajia.
Kuitenkin Hekan vuokrat ovat olleet ja tulevat olemaan jatkossakin noin 36% edullisemmat kuin vastaavissa markkinahintaisissa kohteissa. Tämä on se etu, jonka kaikki hekalaiset saavat suhteessa muihin Helsingissä vuokralla asuviin.
Heka perustettiin alunperin sosiaaliseksi asuntotuotannoksi, ja sellaiseksi se pitäisi palauttaakin.
Keskustelu siitä, ketkä elävät osin tai täysin tulonsiirroilla, ei liity tähän Hekan tilanteeseen ja vuokrankorotukseen mitenkään.
Voi ihan hyvin olla ylempää keskiluokkaa, vaikkei sitä asuntoa mitenkään sukupolvelta toiselle siirreltäsi. Se varallisuusraja on yksinasuvalta 99 000 euroa. Jos heti kotoaan muuttaa, niin monella nuorella varallisuus ton alle tai sit jo ostetaan se yksiö vuokraamisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten tilanne on vielä hullumpi. Miksi heillä pitäisi olla erityinen oikeus halpoihin vuokriin Helsingissä, verovaroin tuettuna?
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, HELLsinkiläiset kaduille.
Onko sulla pipo liian kireällä ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten tilanne on vielä hullumpi. Miksi heillä pitäisi olla erityinen oikeus halpoihin vuokriin Helsingissä, verovaroin tuettuna?
Niinpä. Kun tuo tilanne ja kuvio selvisi minulle koko karuudessaan, olen ollut siitä asti hyvin järkyttynyt.
Ja ei, en ole häätämässä pienituloisia, työttömiä, ym. pois Hekalta. Mutta nuo hyvätuloiset ja suuren varallisuuden omaavat ihmiset pitäisi saada sieltä pois, tilalle puolestaan sellaiset pienipalkkaiset työssäkäyvät ihmiset, jotka nyt joutuvat maksamaan markkinahintaista vuokraa Helsingissä.
Tuo olisi minun mielestäni ainoa oikeudenmukainen ratkaisu.
Heka pitäköön kämpänsä ja ökyvuokrasa. Asiakkaat osaavat äänestää jaloilansa.
Halvempi asunto saa kyllä muualta.
Osaamattomia päättäjiä palkattu Hekaan, maksattavat vuokralaisilla virheensä.
Eipä noista korotuksista kärsi muut kuin ne jotka ei saa tukia ja maksaa vuokrat palkallaan. Eli juuri nämä lähihoitajat, bussikuskit ja siivoojat. Muut nauttii asumistukia + erilaisia toimeentulotukia/eläkkeitä, ja asumistukea nostetaan sitä mukaan kun vuokra nousee. Jos tulee maksimi vastaan, kulut katetaan toimeentulotuesta.
Vierailija kirjoitti:
Se 56%:n nousu, jos luit hesarin jutun oli tyhjä talo, johon oli tehty täydellinen perusparannus. Vuokran korotus on laskettu, siitä paljon siellä oli ennen vuokrat ja paljon on uudet vuokrat. Vanhat vuokrat oli alle 11 euroa neliö ja uudet jotain 16 euroa. Jos se on liian kova, niin kukaan ei sieltä asuntoa hae. Itse veikkaan, että Heka saa siihen hienosti uudet asukkaat!
Älä pilaa tarinaa totuudella, se häiritsee kommunisteja palstalla
Vierailija kirjoitti:
Heka pitäköön kämpänsä ja ökyvuokrasa. Asiakkaat osaavat äänestää jaloilansa.
Halvempi asunto saa kyllä muualta.
Kaajaanista.
Näin se media taas uutisoi. Yksi ainoa talo korottaa tuon 56 prosenttia vuokraa. Muissa se korotus on ihan kohtuullinen, koska kulutkin ovat nousseet, kuten energia, korot ym.
Useimmat ymmärtävät että nämä vuokra-asunnon ovat edelleenkin halpoja vapaiden markkinoiden vuokriin verrattuna, ja että Helsingin kaupunki (jota johtaa sdp, vihr. vas) haluaa käyttää rahaa siltojen purkamiseen, eikä vuokralaisten asuntoihin.
Kaikki hinnat ja lainojen korot ovat nousseet inflaation seurauksena. Aina on näitä, joita korotukset eivät missään tapauksessa saisi koskea, vaan jonkun muun pitäisi heidän vuokransakin maksaa.
Siellähän asuu paljon eläkeläisiä ja muitakin, jotka eivät Helsingistä asuntoa välttämättä tarvitse. Junalla pääsee vaikka Huittisiin, on hieman halvemmat vuokrat.
Ap voisi ottaa vaikka alivuokralaisen, kun liian isossa asunnossa joutuu väkisin asumaan.
Hekalla on 3 miljardia lainaa. Demarit lupas ettei niitä maksella takaisin mutta rahoittajat olikin eri mieltä. Nyt nuo korot sitten aiheuttaa pieniä vuokrantarkastuspaineita.
Ai että mä nautin tästä. Sen verran alkoi vuokralaisten vttuilu häiritsemään viime talvena kun naureskelitte energian hinnan ja korkotason noususta,
Nyt se napsahtaa teille.
Minkälainen työttömyys siinä kunnassa on?