Tesla on yhtä surkia, kuin johtajansa, tässä tarina
Katsastaja määräsi Teslan ajokieltoon, mutta Teslan sovellus antoi huoltoon 2 kk jonotusajan Näin Kuluttajariitalautakunta päätti
TILAA
Hae
Avaa/Sulje valikko
Kirjaudu
AUTOT
Näytä alakategoriat
TEKNOLOGIA
Näytä alakategoriat
TIEDE
Näytä alakategoriat
DIGILEHDET
Näytä alakategoriat
NÄKÖISLEHDET
Näytä alakategoriat
TESTIT
Näytä alakategoriat
KESKUSTELU
Toimitus
Tilaa lehti
Huipputarjous Tekniikan Maailma alk. 15 € / 3 kk. Etusi jopa 66%. Tilaa tästä
VertailutTM:n suuri talvirengasvertailu 2024: 8 nastarengasta ja 9 kitkarengasta Pärjääkö talvella jo ilman nastoja?
AUTOT
SÄHKÖAUTOT
|10:35
Katsastaja määräsi Teslan ajokieltoon, mutta Teslan sovellus antoi huoltoon 2 kk jonotusajan Näin Kuluttajariitalautakunta päätti
ISTOCK
TEKSTI JONI NIKKOLA
Jaa Facebookissa
Jaa Twitterissä
Jaa sähköpostilla
Kuluttajariitalautakunta on antanut päätöksensä tapauksessa, jossa kuluttajan maaliskuussa 2021 ostama Tesla Model 3 ei ollut mennyt katsastuksesta läpi toukokuussa 2022. Katsastaja totesi auton taka-akselin olevan välyksellinen ja takanivelet olivat kuluneet, joten auto joutui käyttökieltoon takuuaikana. Auto oli maksanut 64 321,67 euroa.
Kuluttaja oli yrittänyt varata autolleen huoltoajan Teslan sovelluksella, mutta ensimmäinen vapaa korjausaika olisi ollut vajaan kahden kuukauden päästä, 18.7.2022. Hän kysyi asiaa vielä myyjäliikkeen henkilökunnalta. Hänelle ei kerrottu muista järjestelyistä eikä tarjottu sijaisautoa.
AUTON OMISTAJA KORJAUTTI vian toisella korjaamolla ja maksoi tästä 920 euroa. Kuluttaja ja myyjäliike ovat eri mieltä siitä, että saiko vian korjauttaa muualla takuuaikana. Liitteeksi kuluttaja toimitti Tesla-huollolta saamansa vastauksen viestiinsä 3.6.2022. Se koski auton ajokieltoa ja tarjottua katsastusaikaa 19.7.2022. Lisäksi liitteenä oli takatukivarsien korjauslasku toiselta korjaamolta.
Myyjä kiisti kuluttajan vaatimuksen. Sen mukaan ajokelvottomille autoille on Teslalla oma diagnoosi- ja korjausjononsa. Myyjä vetosi siihen, että tällaisissa tilanteissa olisi mahdollista tiedustella muita vaihtoehtoja. Tesla myös kertoi pyrkivänsä järjestelmään sijaisauton, jos asiakas kertoo tarvitsevansa sellaista.
Myyjän mukaan sillä ei ollut tietoa, että asiakas olisi ollut yhteydessä Teslan asiakastukeen tai huoltokeskukseen ennen kuin korjautti vian muualla. Takuuehdot eivät kata muualla tehtyjä korjauksia.
Ei niitä akkuja tarvitse teslassa pelätä vaan ihan perusasiat autossa pyllystä.