Mitä mieltä työkavereista, jotka tulevat yhteiskahveille tuijottamaan puhelintaan?
Työpaikallani täytyy käydä kerran viikossa toimistolla (koko suht iso tiimi samana päivänä). Jostain syystä kaikki käyvät yhdessä kahvilla. Kuitenkin n. puolet porukasta istuu sen puolisen tuntia hiljaa, kyllästyneen näköisinä, puhelintaan katsellen. Työmme on kuitenkin sellaista, että puhelinta voi käyttää myös työn lomassa.
Onko tämä ihan normaali kuvio? Eikö olisi ihan sama hakea kahvikuppi työpisteelle, jos ei kiinnosta olla sosiaalinen? Itselle tulee vähän tympeä olo näistä hiljaa istujista, mutta onko se nyt vain normaalia Suomessa?
Kommentit (54)
Kun katsoo missä tahansa ympärilleen tuo on ihan normaalia.
Jos ne ei halua istua tauolla työpisteellä, mistä näistä tietää.
Piilovittuilevat että kavereita riittää ja ne kahvipöydän tuppisuut tylsääkin tylsempiä.
Meillä muutama sama henkilö on aina äänessä ja puheenaiheet eivät kiinnosta. Jos yrittää keskustella jostain itselleen mieleisestä, kommentit ovat yleensä vähän ikäviä. Selväksi tehdään että tyhmä avaus. Kuitenkin loukkaantuvat jos ei käydä yhdessä syömässä tai kahvilla. Joten siinä sitä sitten ollaan kännykkä kourassa.
Sama homma oli omalla edellisellä työpaikalla.
Kaikki istuu leuka rinnassa ja turpa kiinni selaillen ruutua.
Oli jotenkin niin masentavaa että kävin sitten yksin eri aikaa kahvilla.
Mua tympisi tuollainen pakkotoimistopäivä, että varmaan käyttöisin sen lorvien yleisissä tiloissa sen sijaan että istuisin oman pöydän ääressä. Ei mua voisi vähempää kiinnostaa rupattelu jonkun Mirkun kanssa.
Ole vaan tyytyväinen, että sinulla on vielä työpaikka äläkä valita.
Odota, kommentoin kohta, katson ensin puhelimesta pari juttua.
Puhelinta voi käyttää töiden lomassa? Ehkä nämä työntekijät keskittyvät tauon ulkopuolella siihen työhön ja siksi hoitavat tauolla puhelimella olemisen.
Mitä sinulta on pois, jos joku haluaa viettää tauolla aikaa puhelimellaan?
En ajattele mitään. He haluavat vain tauon työpisteeltään ja lukevat vaikka päivän uutiset siinä kahvia juodessa. Ei kai kahvihuoneessa ole mitään pakkoseurustelua.
Tauolla ollaan itseä varten, ja sen saa viettää kuten haluaa. Vaikka sitten hiljaa puhelimen kanssa.
Meidän työpaikalla valitettavasti nuo pakolliset yhteiskahvittelut hyödynnetään siihen, että työpaikan epäsuoraa nokkimisjärjestystä vahvistetaan. Eli vaikka kaikki ovat pakotetusti paikalla, käy "sisäpiiri" kuitenkin keskusteluja toistensa kanssa, muita ei oteta mukaan ja aktiivisesti uppoudutaan sellaisiin aiheisiin tai jopa ihan inside-läpänheittoon että esimerkiksi uudemmille työtovereille ei jää kuin nyökyttelijän rooli vaikka mitään ei jutuista ymmärräkään. Väsyin itse siihen, että yritin tunkea itteäni mukaan keskusteluihin, ja nykyisin käytän oman taukoni mieluummin vaikka uutisten lukemiseen kaikessa rauhassa.
Sori, jos tämäkin on nyt sitten väärin.
Onpas teillä pitkä kahvitauko, jos puolisen tuntia saa istua kahvihuoneessa.
En mitään mieltä. Heidän aikaansa, heidän valintansa. Ymmärrän erittäin hyvin jos eivät halua tuhlata sitä vähäistä lepohetkeään turhanpäiväiseen juoruiluun tai kälätykseen.
On normaalia. Sen sijaan ei ole normaalia pohtia ja vatvoa vieraiden ihmisten kahvinjuontia ja puhelimen käyttöä. Yhteyttä työterveyteen, jos ahdistus ei pian helpota.
Kiitos vastauksista. Ymmärrän toki, että jokainen viettää kahvitaukonsa kuten haluaa. Itse olen vain tottunut siihen, että kahville muiden ihmisten kanssa mennään yleensä juttelemaan. Puhelinta selaan mieluummin itsekseni. Ei siis oikein enää huvittaisi nämä ankeat kahvihetket.
Ap
No he haluavat juoda kahvinsa, mutta eivät seurustella samalla. Ihan ymmärrettävää.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Ymmärrän toki, että jokainen viettää kahvitaukonsa kuten haluaa. Itse olen vain tottunut siihen, että kahville muiden ihmisten kanssa mennään yleensä juttelemaan. Puhelinta selaan mieluummin itsekseni. Ei siis oikein enää huvittaisi nämä ankeat kahvihetket.
Ap
No sitten et mene kahville, jos on niin ankeaa. Sen sijaan törkeää yrittää puskea pois toiset, jotka eivät ole niin seurallisia. Jokaisella on oikeus mennä sinne kahvihuoneeseen vaikka sitten selaamaan kännykkää.
Jospa odottavat jotain kiinnostavaa keskustelunaihetta? Puhelinhan on tosi hyvä tapa välttää kiusalliset hiljaisuudet. Teen itsekin noin silloin kun puhutaan jostain mihin mulla ei ole mitään annettavaa. Meillä toki töissä ole mitään pakollista kahvihetkeäkään.