Mitä mieltä työkavereista, jotka tulevat yhteiskahveille tuijottamaan puhelintaan?
Työpaikallani täytyy käydä kerran viikossa toimistolla (koko suht iso tiimi samana päivänä). Jostain syystä kaikki käyvät yhdessä kahvilla. Kuitenkin n. puolet porukasta istuu sen puolisen tuntia hiljaa, kyllästyneen näköisinä, puhelintaan katsellen. Työmme on kuitenkin sellaista, että puhelinta voi käyttää myös työn lomassa.
Onko tämä ihan normaali kuvio? Eikö olisi ihan sama hakea kahvikuppi työpisteelle, jos ei kiinnosta olla sosiaalinen? Itselle tulee vähän tympeä olo näistä hiljaa istujista, mutta onko se nyt vain normaalia Suomessa?
Kommentit (54)
Itse olen usein mieluummin kännykällä kun juttelen. En tykkää kertoa henkilökohtaisista asioista työkavereille. Aiemmassa työpaikassa en kertonut edes koulutustaustaani kun en halunnut päivittelyä siitä, miten en ole insinöörin töitä saanut.
Tauko on kunkin omaa aikaa. Ei sinun.
Työaika on työnantajan aikaa. Ei sinun, joten älä käytä sitä yksityisiin asioihisi edes puhelimella. Tauolla voit sinäkin hoitaa niitä yksityisasioita, esim ajanvarauksia yms.
Valitettavasti itseäni eivät työkavereiden puheenaiheet kiinnosta.
Tuo puhelinta voi käyttää töiden lomassa -kommentti selittääkin paljon. Eli ap on muka-ahkera, joka työpäivän aikana hengaa puhelimella vaikka pitäisi tehdä töitä. Ja sitten menee kahvitauolle tekemään töitä, eli kuvittelee että kahvitauon tehtävä on pitää yllä ja vahvistaa työverkostoja. Eli otat taukosi töiden lomassa ja kahvitunnin käytät sitten sosiaaliseen kiipimiseen.
Ja sitten kritisoit heitä, jotka todennäköisesti työajan tekevät oikeasti niitä töitä eivätkä ole puhelimellaan. Ja tulevat sitten kahvitauolle nauttimaan omasta rauhasta ja omasta ajasta, jonka käyttävät aivoja nollaten puhelimella.
Toisille työnteko on tärkeämpää kuin jonninjoutava sosiaalinen peli työkavereiden kesken. Katsopa peiliin ap.
Saatanan idiootit! ETTE TEKÄÄN OSAA MITÄÄN MUUTA KUIN TUOMITA TOISIA JONKUN MITÄTTÖMÄN ITSESTÄNNE EROAVAISUUDWN VUOKSI!
Mua ei vois vähempää kiinnostaa sosialisoituminen väsyneenä ja v*ttuuntuneena. Katselen mieluummin kännykkää
Ehkä tulevat kahvitauolle ja siinä se. Ovat toimistolla, joten heillä on oikeus käyttää kahvihuonetta.
Vierailija kirjoitti:
Tauko on kunkin omaa aikaa. Ei sinun.
Työaika on työnantajan aikaa. Ei sinun, joten älä käytä sitä yksityisiin asioihisi edes puhelimella. Tauolla voit sinäkin hoitaa niitä yksityisasioita, esim ajanvarauksia yms.
Meillä ruokatauko 1/2h on omaa aikaa, silloin ei mietitä työnantajan asioita ! !
Olin joskus työpaikassa jossa tultiin oikein kysymään miksi olen tauolla yksinään enkä liity porukkaan.
No just siksi että saan antaumuksella näppäillä puhelintani.
Huh, ihmekään, että Suomessa voidaan niin huonosti ja on niin paljon yksinäisiä, jos sosiaaliset taidot ovat tuota luokkaa kuin vastauksista voi päätellä. Ei lisättävää.
Ap
Miten tuo eroaa siitä, että ennen älypuhelimia kahvihuoneessa saattoi lukea lehteä? Ja saattaahan joku edelleen lukea lehden, mutta lukee sen älypuhelimestaan.
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla valitettavasti nuo pakolliset yhteiskahvittelut hyödynnetään siihen, että työpaikan epäsuoraa nokkimisjärjestystä vahvistetaan. Eli vaikka kaikki ovat pakotetusti paikalla, käy "sisäpiiri" kuitenkin keskusteluja toistensa kanssa, muita ei oteta mukaan ja aktiivisesti uppoudutaan sellaisiin aiheisiin tai jopa ihan inside-läpänheittoon että esimerkiksi uudemmille työtovereille ei jää kuin nyökyttelijän rooli vaikka mitään ei jutuista ymmärräkään. Väsyin itse siihen, että yritin tunkea itteäni mukaan keskusteluihin, ja nykyisin käytän oman taukoni mieluummin vaikka uutisten lukemiseen kaikessa rauhassa.
Sori, jos tämäkin on nyt sitten väärin.
Tämä.
Joka työpaikalla on hierarkia, kuppikunnat, sisäpiiri, eliitti.
Eli ko. Sisäpiiri puhuu keskenään.
Mukaan pääsy on vaikeaa.
Eli sisäpiiri toimii arvojohtajina, vie keskustelua ja päättää asiat.
Mitään tasa arvoa ei oikeasti ole lainkaan olemassa.
Ei yhteiskunnassa, kouluissa, armeijassa, työpaikoilla, urheilujoukkueissa.
Ei vaan ole eikä tule.
Vierailija kirjoitti:
Huh, ihmekään, että Suomessa voidaan niin huonosti ja on niin paljon yksinäisiä, jos sosiaaliset taidot ovat tuota luokkaa kuin vastauksista voi päätellä. Ei lisättävää.
Ap
Blaablaablaablaa, ai kun minä olen niin erinomainen, että sainoa oikea tapa olla ja elää on MINUN TAPANI.
Mä istun puhelin kourassa kaikki kahvitauot, sanoja sieltä täältä sanon jos kerkeän (olen hitaampi puhelija ts. odotan puheenvuoroa enkä puhu päälle ja yleensä ne äänitorvet kahvipöydässä ovat niitä joilla puheenaihe vaihtuu niin nopeasti, että edes toiset megafonit ei kerkeä aina huutamaan omia asioitaan päälle), mutta pistän luurin pois vasta sitten jos tulee mielenkiintoinen keskustelunaihe johon haluan kantaa ottaa.
En kestä teennäistä juttelua,vain jos on asiaa niin miksikäs ei voi jutella. En kuulu näihin kännykän tuijottajiin ja osallistun mielelläni keskusteluihin. Mutta jos ei ole mitään asiaa, niin ei se häiritse jos joku istuu naama kännykässä.
Joo, tutulta kuulostaa. Meidän työpaikalla on lisäksi sellainen L-positiivinen ilmapiiri, joten miehet ja naiset on sijoitettu eri kerroksiin.
Jos ei vaan jaksa puhua? Monissa työpaikoissa (ei välttämättä ap:n) on oltava jatkuvasti puhekontaktissa muiden ihmisten kanssa, joko puhelimen välityksellä tai asiakastapaamisissa. Ehkä tällaisen työpäivän lomassa moni haluaa olla hiljaa ja itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä muutama sama henkilö on aina äänessä ja puheenaiheet eivät kiinnosta. Jos yrittää keskustella jostain itselleen mieleisestä, kommentit ovat yleensä vähän ikäviä. Selväksi tehdään että tyhmä avaus. Kuitenkin loukkaantuvat jos ei käydä yhdessä syömässä tai kahvilla. Joten siinä sitä sitten ollaan kännykkä kourassa.
Tämä. Antakaa ihmisten olla. 😄
Vierailija kirjoitti:
Ap
No olen sosiaalinen, mutta suoraan sanottuna työpaikan kahvikeskustelut eivät kiinnosta. Meillä vielä joskus juorutaan niistä, jotka eivät ole paikalla. Voin vain kuvitella mitä minustakin puhutaan selän takana. Tietyt tyypit pilaavat koko kahvipöydän hengen. Käyn kahvilla, mutta en kommentoi noihin keskusteluihin.
Onhan se kannanotto, ne totaaliset tuppisuut kaikkein ällöimpiä.