Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joilla naapurin kohtaaminen ahdistaa?

Vierailija
03.10.2023 |

https://www.hs.fi/elama/art-2000005504199.html

Näen vain yläosan, koska en ole tilaaja.

Kiitos jos joku jaksaa muuten kopioida jutun.

Mutta asiaan, tunnistin tästä täysin itseni - en edes aiemmin ajatellut, että muillakin on samaa ongelmaa!

Eli naapurien (asunto ja naapurit vaihtuneet usein) kohtaaminen ahdistaa aina!!

Siis ihan aina, mietin yleensä mitä ne ajattelevat/mitä tietävät jne jne.

Mitä tällekin voi tehdä?

Huoh.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkais varmaan ahdistaa tuollainen pitkin seiniä hiiviskelevä naapuri, josta näkee, että särkyy millä hetkellä hyvänsä.

Vierailija
42/68 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairasta, todella sairasta, jos ahdistuu kun tapaa naapureitaan.

Miten tuollainen ihminen pärjää työelämässä?

No kiitos kysymästä, en kauhean hyvin. Sosiaalinen ahdistus kun ei helpota asioita sielläkään.

Siis oletko miettinyt sitä terapiaa ja miten päästä tästä ongelmasta eroon? 

Olen käynyt kelan korvaamat 3 vuotta terapiaa.

Voitko jotenkin ajatella, että sinä et ole maailman napa, josta naapurit ovat kiinnostuneita? Ei heitä todellakaan kiinnosta sinun tulot ja menot. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kiitos kysymästä, en kauhean hyvin. Sosiaalinen ahdistus kun ei helpota asioita sielläkään.

Mikä johtaa tuollaiseen ajattelemiseen, että kaikki muka olisi kiinnostuneet sinun tekemisestä vaikka itse asiassa ketään ei voi vähempää kiinnostaa sinun hommat. Miksi pelkäät olla huomion keskipisteenä, kun todellisuudessa ketään ei vaan kiinnosta sun menemiset. 

Vierailija
44/68 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko jotenkin ajatella, että sinä et ole maailman napa, josta naapurit ovat kiinnostuneita? Ei heitä todellakaan kiinnosta sinun tulot ja menot. 

En ajattele noin

Vierailija
45/68 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä johtaa tuollaiseen ajattelemiseen, että kaikki muka olisi kiinnostuneet sinun tekemisestä vaikka itse asiassa ketään ei voi vähempää kiinnostaa sinun hommat. Miksi pelkäät olla huomion keskipisteenä, kun todellisuudessa ketään ei vaan kiinnosta sun menemiset. 

En ajattele että kaikki olisi kiinnostuneet minun tekemisestä, enkä kirjoittanut noin missään viestissäni.

Vierailija
46/68 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jo piilonarsisti, joka epäilee ettei naapureilla ole elämään ilman sua? Mistä tuo itsekeskeisyys kumpuaa, että kaikki muka ovat kiinnostuneita sinusta? 

Vierailija
47/68 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ajattele että kaikki olisi kiinnostuneet minun tekemisestä, enkä kirjoittanut noin missään viestissäni.

No miksi sitten ajattelet, että mitä naapurit mahdollisesti ajattelevat sinusta? Ei ne sinusta ajattele yhtään mitään. Keksi vaan itse päässäsi kaiken narsismissasi. 

Vierailija
48/68 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi sitten ajattelet, että mitä naapurit mahdollisesti ajattelevat sinusta? Ei ne sinusta ajattele yhtään mitään. Keksi vaan itse päässäsi kaiken narsismissasi. 

En kirjoittanut missään viestissäni mitään siitä, että ajattelenko naapurieni ajattelevan minua. Aika heppoisilla perusteilla heittelet diagnooseja tuntemattomille.

Vierailija
49/68 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on vähän liian isot luulot itsestäsi. Todellisuudessa ketään ei varmaan kiinnosta sun menemiset ja tulemiset. 

Vierailija
50/68 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaisko  vaikka terapia? Eihän tuo ole nyt normaalia käytöstä ahdistua naapureista.

Terapia sitä terapia tätä. Vi..u että ärsyttää tuon saman jauhaminen ratkaisuna kaikkeen. Mene itse sinne terapiaasi kokeilemaan mitä se auttaa -toisille nämä sotepuoskarit tuottavat vain entistä suurempia ongelmia. Täysin ammattitaidotonta porukkaa jos ei ole varaa yksityiseen ja maksuihin omasta pussista ja lopulta paras hyötyjä on se terapeutti. Itsehoito on pienemmissä ahdistuksissa paras tapa-kysy vaikka lääkäriltäsi🤣 Mitä se sinun takalistoasi edes rassaa jos toisella on ahdistunut olo syistä joita et selvästikään kykene käsittämään? Itse en kehtaisi edes kommentoida asioita joista en tajua mitään, mutta toista se on teillä näennäisen täyspäisillä, lue; älyllisesti keskivertoa rajoituneemmilla ihmisillä.

Todellakin suosittelen terapiaa tuollaiseen käytökseen. Kyllä tässä on jostain syvemmistä asioista kyse kuin pelkästään naapureista. Olen käynyt itsekin terapiassa ja saanut apua sieltä. Mun ongelma oli täydellisyyteen pyrkiminen ja epäonnistumisen pelko. Onneksi sain sitten löysennettyä kireää pipoani. 

Sellaiset ongelmat siellä, toisenlaiset syyt toisilla. Et tiedä muiden ihmisten ahdistuksen aiheuttajista mitään, niille saattaa olla jopa sellaiset perusteet,että ainoa mikä oikeasti auttaa,on poismuutto,jos rikosilmoituksen tai valitukset isännöintiin eivät auta, tajuatko? Ei ahdistus ole aina ahdistuneen omista ongelmista johtuvaa, vaan hänen ympärillään olevien ihmisten tuottamaa.

Vierailija
51/68 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla naapuri joka kulkee seiniä pitkin kun mut näkee. Todennäköisesti tekee samaa muillekin.

Ihan uparit vetää jos vastaan kävelee tai sitten menee nurkan taakse, on kouluttavinaan koiraansa. Tekee ihan mitä muuta tahansa ettei tarvitse sanoa "moi".

Ihan sairaan kiusallista ja inhoan kohdata häntä. Meillä vielä viereiset autopaikatkin. Onneksi asutaan eri talossa (rivarit) mutta monta kiusallista hetkeä on tähän kuuteen vuoteen mahtunut mitä ollaan tässä asuttu.

Mua ei kiinnosta jutella naapureille small talkia enempää ja senkin teen vain jos naapuri tekee aloitteen. Viihdyn omissa oloissani ja 6 vuotta olen saanut asua rauhassa ja hyvissä väleissä naapureiden kanssa. Hymyilen ja moikkaan ja thats it. Ymmärtäisin tämän pakoon juoksun jos olisin se kaikkien asiat uteleva pihakyylä mutta olen ihan tavallinen omaa rauhaa arvostava naapuri joka ei harrasta konflikteja sun muita. Siksi en voi vaan käsittää miksi se moin sanominen on niin ylivoimaista? Helpommalla oltaisiin kaikki päästy eikä tarvitsisi itsekään ahdistua kun tähän tyyppiin joskus pakostikin törmää.

Yritä suhtautua tähän ihmiseen lempeydellä ja huumorilla-ei hänen sosiaalinen ahdistuksensa ole sinulta pois,vaan tekee hänen omasta elämästään vain vaikeaa. Itse tuntisin sääliä ja yrittäisin tutustua jutustelemalla niitä näitä ja hymyilemällä tavatessa huolettomasti riippumatta hänen reaktiostaan. Hän saattaisi ehkä kaivata edes yhtä 'turvallista' ihmistä naapurustossa.

Vierailija
52/68 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen verran kokemuksia, että päätin muuttaa maalle syrjäiseen ok-taloon kun tilaisuus tuli. Ah sitä yksinolon auvoa-voit vaikka pihamaalla alasti kekkaloida kellon ympäri jos siltä tuntuu, huutaa vihaa,turhautumista tai iloasi ulos keuhkojesi täydeltä eikä ketään kiinnostele hevonvi..akaan🤩Äärimmäisen terapeuttista ja vapauttavaa! Suosittelen sosiaalisesti ahdisyneille ja yliherkille edes pientä korpimökkilomaa säännöllisesti,jos ei ole mahdollisuutta muuttaa kaupungista pois.

Suomalainen kansalliskuvaelma

Vierailija
53/68 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko ahdistus johtua siitä, että kuvittelet naapurien olevan kyttääjiä, jotka seuraavat kaikkea tekemistäsi, minuutin tarkkuudella he seuraavat milloin lähdet kodistasi, milloin tulet takaisin,milloin sammutat olohuoneen valot jne.

Mistäs sinä tiedät,jos he vaikka tekevätkin niin? Aloittajan tuntemuksille on syynsä ja todennäköisesti ihan hyvin perustellut sellaiset. Se,ovatko nuo kokemukset ajantasaisia juuri tuossa naapurustossa,on toinen juttu.

Vierailija
54/68 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran kokemuksia, että päätin muuttaa maalle syrjäiseen ok-taloon kun tilaisuus tuli. Ah sitä yksinolon auvoa-voit vaikka pihamaalla alasti kekkaloida kellon ympäri jos siltä tuntuu, huutaa vihaa,turhautumista tai iloasi ulos keuhkojesi täydeltä eikä ketään kiinnostele hevonvi..akaan🤩Äärimmäisen terapeuttista ja vapauttavaa! Suosittelen sosiaalisesti ahdisyneille ja yliherkille edes pientä korpimökkilomaa säännöllisesti,jos ei ole mahdollisuutta muuttaa kaupungista pois.

Suomalainen kansalliskuvaelma

Se oli kaunista niin kauan kuin sitä kesti🥹

Vierailija
55/68 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistinpa taas tämän ketjun, jonka näin taannoin yöllä. Sen verran haluaisin sanoa, että Suomi on naapuri kyttääjien luvattu maa.

Esim minulla on naapurit, joita kiinnostaa aivan liikaa asiani. Pihan juorurinki on mm jutellut siitä, riittävätkö paksut verhot joka ikkunassa valituksen tekoon.......

Ne paksut verhot on asetettu joka ikkunaan muuton jälkeen hyvästä syystä, kuten varmaan voitte arvata. Tälläisessä ympäristössä ei ole mikään ihme, jos yhtään herkempiä ihmisiä varsinkin ahdistaa.

Näitä naapuri helvettejä oikeasti on.

Vierailija
56/68 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko olemassa ihmisiä, joita pelottaa nähdä oma naapuri??😳

Vierailija
57/68 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia että naapurin kohtaaminen ahdistaa. Itse tarkistan aina ovisilmästä että rappukäytävä on tyhjä kun lähden ulos. 

Vierailija
58/68 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, vttu miettikää vähän.

Naapuri on se melkein tuntematon hyypiö joka tietää ihan liikaa elämästäsi.

Varsinkin jos on huono äänieristys.

Hyi vttu, epänormaalis olisi jos se naapuri ei ahdistaamisi.

Vierailija
59/68 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ap on jotenkin traumatisoitunut naapureistaan aiemmin? Sen vaikutelman aloituksesta saa, että joku syy siellä takana on mikä ahdistaa.

Vierailija
60/68 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä toiset välttelee tota mokkailuja. Nykyään en tervehdi jos mua ei tervehditä.

Rivarissa asutaan. Osaisinko olla enää hississä muiden kanssa.

Mites muuten noi hissijutut sujuu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme