Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten huomautan palaverissa kun yksi ei osaa pysyä asiassa

Vierailija
03.10.2023 |

10 hengen työtiimissäni on yksi työntekijä, jonka läsnäolo tekee palavereista todella raskaita ja tehottomia. Kyseinen ihminen on kova puhumaan eli kommentoi ja kysyy lähes jokaista asiaa. Kysymykset ja kommentit ovat usein sellaisia, että kaikki muut tietävät vastaukset, asiaa on käsitelty useaan kertaan tms. Välillä mulle tulee tästä ihmisestä olo, että hän ei ilmeisesti ihan oikeasti muista että asiasta on jo puhuttu ja välillä taas tulee näitä hänen jatkuvia puheenvuorojaan kuunnellessa olo, että tarve ns. päästä pätemään ja ottaa tilaa palaverissa on aika suuri.

Varsinainen ongelma on se, että kyseinen ihminen ei osaa pysyä asiassa. Hän ei ilmeisesti koskaan katso tai seuraa kokouksen asialistaa, vaan puhuu mistä sattuu ja milloin sattuu, ja esimerkiksi eilisessä kokouksessa palasi uudelleen ja uudelleen hihittelemään jollekin kohdalle, joka oli jo käsitelty. Puheenjohtaja yritti epätoivoisesti siirtyä asialistalla eteenpäin, mutta tämä yksi hihittelijä palaa aina vain samaan, jo käsiteltyyn aiheeseen.

Olen huomannut, että olen jo valmiiksi tympääntynyt tämän ihmisen saapuessa palaveriin ja toisaalta taas huokaisen helpotuksesta, kun hän on poissa. Silloin muutkin pääsevät puhumaan ja asiat saadaan käsiteltyä.

Mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat kokouksen ulkopuolella puheeksi pj:n kanssa, että onhan hän huomannut saman ongelman.

Vierailija
22/26 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten asia on edennyt, ap?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin kiinnostaa onnistuiko savustus.

Vierailija
24/26 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti puheenjohtajan arvovalta ei riitä pölöttäjän hiljentämiseen, joten muiden osallistujien täytyy antaa puheenjohtajalle apua. Voit aivan hyvin huomauttaa, että keskustelimme jo aiheesta, tai että aikataulusyistä täytyy edetä nopeammin. Huomion voi esittää kohteliaan viileästi. Miehet eivät onneksi loukkaannu asiallisista huomautuksista, joten mielestäni riski on pieni että asian esille tuomisesta tulisi joku konflikti.

Vierailija
25/26 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistuisiko huumorin varjolla?

Palautetta/kehitysehdotuksia jne. ei kannata koskaan antaa huumorin varjolla. Tärkeistä asioista on puhuttava aina suoraan. Huumori usein vain vesittää tilanteet.

Jos et ap ole itse puheenjohtaja, niin ota asia puheeksi puheenjohtajan kanssa. Jos olet pj, sano palaverin alussa yleisesti, että aikataulussa pysymisen vuoksi tulevissa palavereissa pyritään välttämään turhaa ja asiatonta kommentointia ja kysymyksiä sellaisista asioista, jotka on jo käsitelty. Mikäli kyseinen henkilö jatkaa toimintaansa, huomautat siitä heti.

Asioista on puhuttava suoraan, mutta kohteliaasti. Jos kohtelias puhe ei auta, niin sitten astetta napakammin.

Vierailija
26/26 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös rasittava, jos puheenjohtaja ei osaa hallita tällaista tilannetta. Meillä on yksi koukoustava ryhmä, jossa pj jopa menee mukaan tällaiseen ja lisää itse vettä myllyyn kysymällä tarkentavia kysymyksiä näistä ihan asian vierestä olevista aiheista. En kyllä näe mitään pahaa siinä, jos joku osallistuja sanoo, että voidaanko pysyä asialistalla tms., jos pj on niin törppö, ettei tajua tilannetta paremmin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan