Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten huomautan palaverissa kun yksi ei osaa pysyä asiassa

Vierailija
03.10.2023 |

10 hengen työtiimissäni on yksi työntekijä, jonka läsnäolo tekee palavereista todella raskaita ja tehottomia. Kyseinen ihminen on kova puhumaan eli kommentoi ja kysyy lähes jokaista asiaa. Kysymykset ja kommentit ovat usein sellaisia, että kaikki muut tietävät vastaukset, asiaa on käsitelty useaan kertaan tms. Välillä mulle tulee tästä ihmisestä olo, että hän ei ilmeisesti ihan oikeasti muista että asiasta on jo puhuttu ja välillä taas tulee näitä hänen jatkuvia puheenvuorojaan kuunnellessa olo, että tarve ns. päästä pätemään ja ottaa tilaa palaverissa on aika suuri.

Varsinainen ongelma on se, että kyseinen ihminen ei osaa pysyä asiassa. Hän ei ilmeisesti koskaan katso tai seuraa kokouksen asialistaa, vaan puhuu mistä sattuu ja milloin sattuu, ja esimerkiksi eilisessä kokouksessa palasi uudelleen ja uudelleen hihittelemään jollekin kohdalle, joka oli jo käsitelty. Puheenjohtaja yritti epätoivoisesti siirtyä asialistalla eteenpäin, mutta tämä yksi hihittelijä palaa aina vain samaan, jo käsiteltyyn aiheeseen.

Olen huomannut, että olen jo valmiiksi tympääntynyt tämän ihmisen saapuessa palaveriin ja toisaalta taas huokaisen helpotuksesta, kun hän on poissa. Silloin muutkin pääsevät puhumaan ja asiat saadaan käsiteltyä.

Mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on pjn ongelma, joten jos et ole niin vika on sinussa, ei siinä jonka koet olevan häiriöksi. Puheenjohtajilla on konstinsa mutta jos ei käytä silloin tavoite on muu, voihan olla että todellinen kompastuskivi on ap itse. 

Vierailija
2/26 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheenjohtaja on vastuussa kokouksen sujumisesta. Te muut voitte auttaa olemalla itse asiakeskeisiä ja lyhytsanaisia. Muuta ei oikein voi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuisiko huumorin varjolla?

Vierailija
4/26 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a.. Meillä on myös yksi tuommoinen. Olen vaihtamassa työpaikkaa piakkoin, sillä pääsen siitä.

Vierailija
5/26 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti on työpaikkoja, joissa tuollaisista pidetään. Etenkin Teamsin ryhmässä esitetyt tyhmät kysymykset ja kommentit voivat luoda kuvaa aktiivisuudesta. Vaikka selvästi olisi kysymys siitä, ettei henkilö ole etsinyt tietoa ohjeista ennen kuin kysyy. Sitten jos tiiminvetäjä tai muut osallistujat pääsevät kommentoimaan tai tykkäämään, yleensä ovat tyytyväisiä että heillekin oli töitä. Näkyvät muille.

Vierailija
6/26 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et johda palaveria tai rönsyilevää työkaveria, keskityt vain omiin asioihisi. Sinun tehtäväsi ei ole puuttua asiaan ja saat ihan saman palkan palaveriin käytetystä ajasta, puhuttiin siellä sitten tiukasti asiaa tai pelattiin ristinollaa.

Vierailija
7/26 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joka palaveriin osuukin aina vähintään se yksi tällainen henkilö?😂

Vierailija
8/26 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän tuo illan vesisade myrskyksi vieläylly, vai minkälaiset renkaat sinulla on polkupyörällä ajoon?

Vierailija
9/26 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäytyvän puutteellisuuden piikkiin.

Vierailija
10/26 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miten Aino saisi oikean työpaikan? Ei kai mitenkään.

Vierailija
11/26 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota asia puheeksi kokouksen vetäjän tai puheenjohtajan kanssa. Tuskin olet yksin tuskailujesi kanssa ja pj voi opastaa tätä yhtä osallistujaa pysymään tulevaisuudessa asiassa.

Vierailija
12/26 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskeytät ja kommentoit vaan suoraan että jospa nyt pysyttäisiin asiassa. Tai kysyt että mitä mieltä olikaan tästä nyt käytävästä asiasta. Tai kysyt oliko mitään muuta lisättävää aiheeseen vai jatketaanko.

Vierailija
13/26 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu, kuinka läheisiä olette. Meillä on aika tiivis projektiryhmä ja välillä heitellään toisillemme "no niin, Pekka, seurataanpas agendaa". Äänensävy on tietysti ystävällinen ja puolivitsillä nuo muistutukset sanotaan. Asiallisemmin sen voisi sanoa "pitäisikö tälle aiheelle ottaa toinen palaveri, jottei mennä yliajalle".

Vierailija
14/26 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joka palaveriin osuukin aina vähintään se yksi tällainen henkilö?😂

Itse olen tullut siihen tulokseen, että niin pientä tiimiä ei olekaan, ettei olisi yksi tällainen porukassa. Samoin aina on löydetty mukaan yksi passiivi-pirkko, jolle ei koskaan käy mikään mikä olisi muille ok.

Vierailija
15/26 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, mulla on kans yksi tuommoinen työkaveri. Aivan jokaisessa isossakin palaverissa pitää päästä ääneen ja kysyä jotain, usein asiaa joka ei kosketa kuin pientä osaa porukasta eikä välttämättä edes liity aiheeseen. Onneksi olen hänen kanssaan harvoin yhteisissä palavereissa, mutta kyse on kyllä ihan luonteenpiirteestä, hän on aina sellainen höpöttäjä jolla on joka aiheesta sanomista, oli tietoa tai ei, ja toisaalta harrastaa myös jokseenkin ärsyttävää pätemistä. Sinällään hyväntahtoinen ja tosi ahkera työntekijä, mut kaikki ei oikein tahdo jaksaa hänen seuraansa.

Vierailija
16/26 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mahdollista kysyä jossain sopivassa tilanteessa tiimin muilta jäseniltä, miten he kokevat asian. Sitten selviäisi, onko ongelma ns. todellinen vai onko kysymys siitä, että joko tuosta tai jostain muusta syystä ap:llä on menneet hermot ko. tyypin kanssa ja ärsytyskynnys on matalalla.

Eli varovaista keskustelun aloitusta asiasta. Jos muilla on samantyyppinen ongelma ja ärtymys, sitten kannattaa ottaa puheeksi pj:n kanssa ja yrittää edistää asiaa sitä kautta. Jos muilla ei ole samaa ongelmaa, sitten ap:n pitää miettiä ns. itsehengessään, miksi ärsyyntyy niin kovin.

Eri ihmiset ovat hyvin erilaisia. Kuitenkin pitänee mennä demokratian mukaan, eli jos vain yksi kokee häiriöksi mutta 8 ei, sitten asiassa ei ole yleistä ongelmaa.

Itse asian suhteen ymmärrän kyllä ap:tä. Minulla on ystävätasolla oleva kollega, jonka kanssa on vaikea edistää yhteisiä asioita, koska hän joka väliin tunkee tarpeentonta puhetta omasta itsestään, perheestään, päivästään, ohjelmastaan. Se on tavallaan surullista, ikään kuin hänellä ei olisi ketään, kuka kuuntelee, ja sitten pitää kertoa kaiken muun välissä omat päiväohjelmat ym. Menetin hermoni ja otin etäisyyttä, ja sain kuulla toiselta niin ikään hänen paremmalta kollega-kaveriltaan, että tällä oli menneet hermot samalla tavalla kuin minullakin. On ikävää, kun joutuu lähes joka keskustelukerralla komentamaan yli viiskymppistä ihmistä, että palataanko asiaan, tai jopa puhua päälle. Nämä eivät tapahdu kokoustilanteissa, joten ei voi sysätä vastuuta puheenjohtajallekaan. On vaan kurjaa, kun muuten mukavan ihmisen kanssa täytyy samaan aikaan sekä kiristellä hampaitaan aikansa että lopulta komentaa kuin pikkulasta. Tämän komennuksen toki ottaa ihan hyvin vastaan.

Tästä syystä seuraan mielelläni ketjua, jos saisin vaikka uusia ajatuksia ja toimintamalleja, ja kuulisin mieluusti myös, miten ap:n tilanne kehittyy.

Vierailija
17/26 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun palaverilla on selkeä tarkoitus ja tavoite määritelty etukäteen, on helppo sanoa, että nyt mennään ohi aiheen ja että nyt keskitytään asiaan x ja näistä muista asioista täytyy tarvittaessa järjestää oma palaverinsa. Joskus joutuu valitettavasti sanomaan suoraan jollekin, että annetaan muidenkin kertoa mielipiteensä. Tämän voi tehdä ystävällisesti ja jämäkästi.

Vierailija
18/26 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä puheenvuoro ja esitä: "Työjärjestykseen". Pj:n hoidettava asia. Itse kylläkin heitin semmoisen mölisijän ovesta pihalle. En kuitenkaan suosittele sitä, kieltämättä tehokasta, keinoa. Saattaa tulla jälkiseuraamuksia.

Vierailija
19/26 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän tuo illan vesisade myrskyksi vieläylly, vai minkälaiset renkaat sinulla on polkupyörällä ajoon?

Ja niin rönsylilja ihan itse ilmoittautui tuossa yllä.

Vierailija
20/26 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap kokee olevansa vastuussa toisen käytöksestä? Jätä kokouksen johtaminen puheenjohtajalle. Jos olet itse puheenjohtaja, voit jakaa itse puheenvuorot ja keskeyttää puheen, joka ei liity aiheeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä