59-vuotias salaattibaarihuijari jäi kiinni annokselle tuli lopulta kova hinta
www.is.fi/kotimaa/art-2000009893060.html
Salaattirikos. Lievä petos. Salaatin arvo 9,34€. Ja eikun käräjille asti.
Mikäs se olikaan se näpistyksen raja?
Eikö tosiaankaan olisi mitään järkevämpää menettelyä tällaisiin, kun oikeuslaitos on muutenkin kuormittunut?
Pikasakko kouraan poliisin toimesta?
Kommentit (43)
Salaatin hinta 9,34. Oikeesti. Kukahan tässä on kovin huijari ja toiminta ihan ammattimaista vielä.
äkkiseltään vilkaistuna luin jotta selibaattihuijari....
Salladsbar för 10 €? Hur många kilo sallad är det i era portioner?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin kun olisi aina ja kaikilla, ei tarvitsisi maksella pummien elämää.
Siis miten olisi "noin aina ja kaikilla"?
Siten, että varastamisesta oikeasti seuraisi jotakin. Nyt rehelliset maksaa varkaiden ruuat.
Isoimmat konnat on virankanssa rahaa kahmimassa ja yrityksissä joiden takia suomessa on maailman kalleinta kaikki ja puolan palkat.
Sehän tässä onkin ongelmana että seurauksena on vain pikasakko. Jos jättää sakon maksamatta se menee ulosottoon eikä mikään estä näpistämästä edelleen. Lopulta ihminen on tällä asteella, linkki.
Vierailija kirjoitti:
Niin, stadin ytimessä hörhöt köy syömässä suoraan salaattibaareista kauhoilla ja vartijat vaan heittävät ulos.
Salaatteja ei tietenkään vaihdeta koska se on hävikkiä. Siitä vaan asiakkaat keräämään samoilla kauhoilla.
En ole koskaan ostanut noita salaatteja, kun näin sen että ihmiset todella sormilla tonkii siellä laareissa. Se on vastenmielistä. Toinen on irtotomaatit. 200 ihmistä pyörittelee niitä käsissään, kun valitsee prahaimmat päältä. Illalla se koko laari on käyty läpi.
Luottamus kun menee, niin tulevaisuudessa kaikki punnitettavat tuotteet punnitaan kassalla. Saksassa tää on ihan yleinen käytäntö. Itse tykkään siitä, ettei tarvitse itse punnita ja liimailla tarralappuja. Paljon helpompi vaan latoa tuotteet hihnalle, josta kassa ne punnitsee.
Aikaakin kuluu vähemmän, kun se kassaneiti on niin nopea hommasansa.
Eikö niitä voi punnita ainoastaan siinä kassalla? Tai no ehkä ihmisiä kiinnostaa mitä se annos tulee maksamaan kun täyttelevät sitä lootaa. Mutta yksinkertaisesti vain se kassan punnitus olisi se hinta.
Miksei tee salaattia itse, jos on noin pihi, että pitää varastaa.
Tuohan olisi mennyt näpistyksestä poliisin sakoilla, mutta rouva lienee ensin vastustanut ja halunnut viedä oikeuteen. Sitten siellä myöntänyt teon.
Keski-iän ylittäneet ihmiset usein kuvittelee, että ovat jotenkin rangaistuksen ulottumattomissa ja saavat tehdä mitä haluavat.
Kun joillekin on ollut ilmeisesti epäselvää, miksi rikosnimike tällaisessa teossa on (lievä) petos eikä näpistys tai varkaus, niin sehän siis johtuu ihan teon luonteesta. Varkausrikokseen syyllistyy se, joka anastaa toisen hallusta irtainta omaisuutta. Petokseen puolestaan se, joka toista erehdyttämällä hankkii itselleen taloudellista etua tai aiheuttaa toiselle vahinkoa.
Tässähän ei ole anastettu omaisuutta, vaan on nimen omaan erehdyttämällä (väärä punnitusmerkintä) hankittu oikeudetonta etua (halvempi hinta) ja aiheutettu kaupalle vahinkoa. Varkausrikos olisi kyseessä, jos esimerkiksi piilottaisi sen salaattirasian reppuunsa ja veisi sen kaupasta ulos kokonaan maksamatta.
Minä näin kerran, kun reilusti ylipainoinen poika, noin10-v., laittoi irtokarkkeja vähän pussiin, punnitsi ja laittoi hintalapun pussin kylkeen. Sen jälkeen lappoi pari kauhallista karkkeja pussiin ja sulki sen.
Satuin hänen taakseen kassajonossa ja olin varma, että kassa huomaisi petoksen. Ei huomannut/välittänyt. Siitä jäi sellainen fiilis, että kovin tottuneesti toimi, tämä poika.
Vierailija kirjoitti:
Tällainen pikkunäpistely ja vaakahuijaukset on jotenkin jo kansanperinnettä.
Mistä nämä kertovat? Hädästä? Karanneista hinnoista? Välinpitämättömyydestä?
Mitään järkeähän tuossakaan ei ole, että jotain hiton salaattia näpistetään muutaman euron säästön takia.
Jokin periaate siitä ettei maksa tupotteesta liikaa? ITselläni ainakin on hintarajat jonka jälkeen en enää osta tuotetta, esim kasviksissa usein talvea pitkin järkyttäväksi nouseva kilohinta.
en tietenkään varasta, en vain osta, mutta ehkä tällä oli periaate että jos on liian kallista niin voi varastaa?
Vierailija kirjoitti:
Vuosi ankeutta kuritushuoneella olisi ihan minimi salaattipetoksesta. Se vasta tulisi edulliseksi yhteiskunnalle, jos siihen sisältyisi kovaa ja uuvuttavaa pakkotyötä vaikkapa kivilouhoksilla.
Ei vainaskaan. Eihän tässä ole mitään järkeä, että tällaiset menee käräjille asti.
Näpistys ja rikesakko paikanpäällä, ainakin ensikertalaisille. Jos näitä on enemmän, niin sitten kovempaa rangaistusta.
Joku tiskivuoro korvauksena sille vahingonkärsineelle voisi olla ihan opettavaista.
Varsinkin, jos on lohta näpistänyt.
Lapimmies kirjoitti:
Luottamus kun menee, niin tulevaisuudessa kaikki punnitettavat tuotteet punnitaan kassalla. Saksassa tää on ihan yleinen käytäntö. Itse tykkään siitä, ettei tarvitse itse punnita ja liimailla tarralappuja. Paljon helpompi vaan latoa tuotteet hihnalle, josta kassa ne punnitsee.
Aikaakin kuluu vähemmän, kun se kassaneiti on niin nopea hommasansa.
Itse asiassa siellä Liddissä saa kyllä jonotella joka ikinen kerta kun sinne menee. Yli puolet kaupassakäynnistä menee siihen jonottamiseen kun pyöritellään ja ihmetellään tuotteita kassan puolesta.
Suomessahan on tapana että asiakas tekee kaiken asiakaspalvelijan/liikkeen puolesta, ja vielä maksaa ison hinnan, vrt nyt esim tää punnitusjuttu ja vaikkapa lähes joka ikisessä kahvilassa/ruokapaikassa astioiden roudaaminen itse pois.
Vierailija kirjoitti:
Salladsbar för 10 €? Hur många kilo sallad är det i era portioner?
Tomaattikilon hinta on aina isompi kaupassa kuin tilalla. En tiedä paljonko siellä teillä poimijalle maksetaan, mutta sekin lisää hintaa.
Irlannissa brittivallanaikaan feodaaliyhteiskunnassa jossa rikkaat omisti kaiken jos varasti ruokaa lähetettiin haitille lisääntymään sinne vietyjen afrikkalaisten orjien kanssa.