Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Yhä useampi hoitaja saa potilaalta tai potilaan omaiselta turpiinsa. Musta silmä on hoitajan merkki. Katso valokuvat hakatuista hoitajista. :( Siis MIKSI hoitajia hakataan??

alaopiskelehoitajaksi.fi
02.10.2023 |

https://yle.fi/a/74-20052813

Hoitajia hakataan työssään. Ajatelkaa, että 20% hakkaamisista on potilaan OMAISEN TAI SAATTAJAN tekosia!!! Ja jos ei tule turpiin, niin sitten hoitajia vaanii kaiken maailman taudit ja antibiootille vastustuskykyisen sairaalabakteerit sekä hoitovirheet oikeudenkäynteineen.

Kommentit (165)

Vierailija
21/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herkkiä asioita kun on terveys kyseessä. Asiakkaina on tietysti myös kaikenlaisia ongelmaisia. Itseni teki mieli pahoinpidellä lääkäri joka oli laittanut fentanyyli laastarin sydämen vajaatoimintaa sairastavalle isoäidilleni tulehtuneen nilkan takia. Päätin kuitenkin vain tehdä ilmoituksen lääkäristä, tuskin johti mihinkään.

Siis miksi sä noin ajattelit? Isoäidilläsi kipuja ja sinä et halua hänelle kipulääkettä. Luoja varjelkoon minua lapsenlapsiltani. Toivottavasti kukaan heistä ei halua "osallistua hoitooni" kiduttamalla noin.

Ajattelen sen takia kun kuoli sydänpysähdykseen muutama päivä laastarin laiton jälkeen. Minun mielestä olisi voinut hoitaa tulehduksen antibiooteilla mutta sinä olisit suorittanut eutanasian opioideilla? Luoja varjelkoon sinun isovanhempia ja vanhempia sinulta.

Tytär Vantaalta kertoo taas mitä muiden pitää ja olisi pitänyt tehdä. Joka toisella hauraalla vanhuksella on sydämen vajaatoiminta, ja kyllä heitä lääkitään kipulaastareilla. Toki tytär Vantaalta tietää, että kyseessä olisi hoitovirhe ja sen sijaan olisi pitänyt käyttää vain antibiootteja. 😆 Itse tytär Vantaalta osallistui hoitoon sillä että kertoo että olisi halunnut pahoinpidellä lääkärin. Sinut tunnetaan terveydenhuollossa, jossa kaltaisistasi Kareneista käytetään nimitystä tytär Vantaalta.

Vierailija
22/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marin ex viisikko hallinto antoi mallia kun hoitajien valtava mustamaalaus ja koronarokotteiden pakottaminen hoitajille tehtiin vuosina 2021-2022... näin luotiin kuva siitä että hoitajille voi tehdä mitä vaan luvan kanssa...

No ei muuta kuin sinne Ärrän kassalle jos niin ahdistaa. Miksi vain valittaa eikä vaihtaa alaa? Kivempi pilata muiden työyhteisöä? R-kioskiin haetaan kovasti yrittäjiäkin ja neljä tonnia luvataan heti kuukausipalkkaa. Kokeile ihmeessä jotain muuta jos on niin kamalaa, ei sitä ainutkertaista elämää kannata pilata katkeroitumalla. Kaikkea hyvää sinulle. 🌺

puolustan hoitajia koska olen ollut potilaana sairaalassa ja saanut erinomaista tukea hoitajilta... tosiasia on se että hoitajien kimppuun käytiin hallinnon toimesta 2021-2022...

mutta töitä teen IT puolen päällikkönä enkä ole harkinnut ärrän kassaa toistaiseksi vielä mutta kiitos hyvästä vinkistä ;-)

paljon voimia hoitajille jotka tekevät uskomatonta työtä...

Hienoa että näin. 💪🏻 Et kuule arvaa paljonko niitä ilkeitä ja katkeroituneita hoitajia on pilaamassa työyhteisön kaikilta. Siellä IT-alan etähommissa voi hyvin olla rokottamatta ja uskomatta rokotteisiin, mutta sellainen vaarantaa hoitoalalla työyhteisön lisäksi koko työpaikan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herkkiä asioita kun on terveys kyseessä. Asiakkaina on tietysti myös kaikenlaisia ongelmaisia. Itseni teki mieli pahoinpidellä lääkäri joka oli laittanut fentanyyli laastarin sydämen vajaatoimintaa sairastavalle isoäidilleni tulehtuneen nilkan takia. Päätin kuitenkin vain tehdä ilmoituksen lääkäristä, tuskin johti mihinkään.

Siis miksi sä noin ajattelit? Isoäidilläsi kipuja ja sinä et halua hänelle kipulääkettä. Luoja varjelkoon minua lapsenlapsiltani. Toivottavasti kukaan heistä ei halua "osallistua hoitooni" kiduttamalla noin.

Ajattelen sen takia kun kuoli sydänpysähdykseen muutama päivä laastarin laiton jälkeen. Minun mielestä olisi voinut hoitaa tulehduksen antibiooteilla mutta sinä olisit suorittanut eutanasian opioideilla? Luoja varjelkoon sinun isovanhempia ja vanhempia sinulta.

Tytär Vantaalta kertoo taas mitä muiden pitää ja olisi pitänyt tehdä. Joka toisella hauraalla vanhuksella on sydämen vajaatoiminta, ja kyllä heitä lääkitään kipulaastareilla. Toki tytär Vantaalta tietää, että kyseessä olisi hoitovirhe ja sen sijaan olisi pitänyt käyttää vain antibiootteja. 😆 Itse tytär Vantaalta osallistui hoitoon sillä että kertoo että olisi halunnut pahoinpidellä lääkärin. Sinut tunnetaan terveydenhuollossa, jossa kaltaisistasi Kareneista käytetään nimitystä tytär Vantaalta.

Tämän henkilön kommentit ehkä kertoo ap:lle miksi joskus joku pahoinpidellään. Minulla on oikeus t.ppaa sinun omaisesi koska olen "ammattilainen". Ja meillä on muuten haukkumanimikin sinulle. Kaikkea se leipä elättää.

Vierailija
24/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä väkivaltaisen miesten osasto oli aikoinaan, ja ehkä siis vieläkin, siellä hoitajat oli aina väkivallan kohteena, lyötävänä tai muuta ikävää.  Ja Hesperiassa naiset kynsii, puree, raapii ym. ym. Olen kuullut näitä asioita muilta hoitajilta, kun miehet hakkaa, potkii, sylkee eli on joka päivä väkivallan uhka. Uskon, kun itse olin hoitaja aikoinaan. Kyllä myös  omaiset on aika mahdottomia, kun itse olin hoitaja aikoinaan, niin vaatimassa ihan mahdottomia, jota ei osaston sisällä voi toteuttaa, koska niihin vaatimuksiin tarvitaan eri ammatti ihminen. Se on oikeasti todellisuutta, että pahoinvointi on kasvanut meidän yhteiskunnassa. Ja hoito alalle pitäisi palkata vartijat, jotka suojelevat näitä hoitajia pahoinpitelyltä. Moni ei tiedä tätä väkivallan määrää tässä yhteiskunnassa, mitä seinien sisällä tapahtuu. Mitä poliitikot tehneet asialle? Vähentävät mielenterveyspaikkoja, jossa saisi jonkin avun, mutta ei sittä apua ollut myöskään 90-luvulla eikä sen jälkeen. Norsunluun TORNISTA   ei näe pahoinvointia yhteiskunnassa. En tiedä, että onko yksi syy pää siihen, että tietokoneet tuli, ja pitää tillittää siellä puoli päivää, ja osata tietokone ohjelmia, kun kyseessä on pääasia ihmisten auttaminen?

Vierailija
25/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kaikki fyysisesti ja henkisestikin heikot työttömät välittömästi pikatietä hoitajiksi????

Vierailija
26/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, siis noita hoitajia ei ole hakattu, vaan he ovat meikanneet mustat silmänsä.

Niin, koska halusivat herättää keskustelua tästä vakavasta ongelmasta. Kuuntelin radiosta heidän haastattelun ja aika järkyttävää oli kuulla, että väkivalta on päivittäistä. Ihmiset, jotka ovat auttamassa sairastuneita saavatkin turpiinsa. Eivät toden totta enää tuota ansaitse.

Vierailija
27/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä väkivaltaisen miesten osasto oli aikoinaan, ja ehkä siis vieläkin, siellä hoitajat oli aina väkivallan kohteena, lyötävänä tai muuta ikävää.  Ja Hesperiassa naiset kynsii, puree, raapii ym. ym. Olen kuullut näitä asioita muilta hoitajilta, kun miehet hakkaa, potkii, sylkee eli on joka päivä väkivallan uhka. Uskon, kun itse olin hoitaja aikoinaan. Kyllä myös  omaiset on aika mahdottomia, kun itse olin hoitaja aikoinaan, niin vaatimassa ihan mahdottomia, jota ei osaston sisällä voi toteuttaa, koska niihin vaatimuksiin tarvitaan eri ammatti ihminen. Se on oikeasti todellisuutta, että pahoinvointi on kasvanut meidän yhteiskunnassa. Ja hoito alalle pitäisi palkata vartijat, jotka suojelevat näitä hoitajia pahoinpitelyltä. Moni ei tiedä tätä väkivallan määrää tässä yhteiskunnassa, mitä seinien sisällä tapahtuu. Mitä poliitikot tehneet asialle? Vähentävät mielenterveyspaikkoja, jossa saisi jonkin avun, mutta ei sittä apua ollut myöskään 90-luvulla eikä sen jälkeen. Norsunluun TORNISTA   ei näe pahoinvointia yhteiskunnassa. En tiedä, että onko yksi syy pää siihen, että tietokoneet tuli, ja pitää tillittää siellä puoli päivää, ja osata tietokone ohjelmia, kun kyseessä on pääasia ihmisten auttaminen?

Päivystyksessä ja sairaaloissa on kyllä vartijat. Jopa hammashoitolan huoneissa on julkisella jonkinlainen kutsunappi tai laite.

Vierailija
28/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän henkilön kommentit ehkä kertoo ap:lle miksi joskus joku pahoinpidellään. Minulla on oikeus t.ppaa sinun omaisesi koska olen "ammattilainen". Ja meillä on muuten haukkumanimikin sinulle. Kaikkea se leipä elättää.

Olisihan se aktiivisuuden lisäys senkin. 😀 Yleensä heillä riittää energia vain puhelimessa ja viesteillä räyhäämiseen, äidin auttamisesta nyt puhumattakaan.

Vierailija
29/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie kaiken uskottavuuden että tätä haastattelua varten näiden hoitajien naamat meikattu pahoinpitelyä kuvaavaksi. Tiedän että noin käy mutta tää menee yli , kukaan ei ole noita vammoja aiheuttanut vaan se on meikattua .

Vaihtakoon alaa jos ei kestä. Itse voisin vakavasti vammasia ja sain yhden naisen syömään 4 vuoteen ja moni piti minusta tosi paljon.

Pitää kohdata oikealla tavalla ja olla läsnä ja miettiä tilanteet jos itse olisit tossa tilanteessa.

Tuokin nainen ei ollut suostunut syömään 4 vuoteen van sylki ruoat ja hakkasi käsillään, oli pyörätuolissa. Kuuli kuitenkin muiden puheen "no ei se taas syö " "joo menkää vaan koittamaan" yms ihan hirveetä vammaiselle.

Mä olin oppisopimuksella ja kokeilin ihan eri tapaa. En mennyt "nyt syödään!" Ja tunkee väkisin ruokaa suihin mikä syljetty rinnuksille.

Menin hänen luokseen , pelleilin, esitin että varastan hänen ruoan ja itse syön , laitoin lasten lentokone leikkiä, vitsailin ja laskin itseni samalla tavalla mukamas vammaiseksi ja sain yhteyden häneen täysin . Sain pomolta ja työyhteisötä kehuja ja nyt olen täysipäiväisesti töissä. Moni ei tajua asettua toisen asemaan ja laskeutua samalle tasolle ja vitsailla ja hullutella.

Vierailija
30/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivalta ei ole koskaan ok, mutta hoitsulle ja sossulle paras ennaltaehkäisevä keino välttyä väkivallalta on jättää kaikki potilaan tai asiakkaan provosointi väliin. Ei ole tarpeen myöskään nälviä tai aukoa turpaansa. Näillä menetelmillä autatte itseänne merkittävästi halutessanne välttyä väkivallalta. Mutta ihan oma valinta, saa myös kerjätä verta nenästään jos se on kivaa. Aikamoista turhaa uhriutumista sitäpaitsi tuo silmien maalailu. Jos sama henkilö joutuu jatkuvasti väkivallan kohteeksi ( ja samassa yksikössä muut eivät), voi vähän miettiä niitä omia vuorovaikutustaitojaan.

Vierailija
31/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisihan se aktiivisuuden lisäys senkin. 😀 Yleensä heillä riittää energia vain puhelimessa ja viesteillä räyhäämiseen, äidin auttamisesta nyt puhumattakaan.

Tässähän se näkyy hyvin millaisia ihmisiä sinne hakeutuu. Pahoinpidellään potilaita ja itketään miten raskasta ja vaarallista heidän työ on. Onhan se aktiivisuuden Lisäys sekin että jaksaa oikein mediassa uhriutua eikä vain räyhää potilaille ja omaisille, potilaan hoitamisesta nyt puhumattakaan.😃

Vierailija
32/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut potilaat voivat olla sellaisessa tilassa, että siksi hakkaavat; esim. muistisairaat, päihde- ja mielenterveyspotilaat, jotkut jotka on kovissa kivuissa tms. Toiset vaan purkavat pahaa oloaan, toiset taas hakkaavat siksi että hoitaja ei ole tehnyt tasan heidän mielen mukaansa.

Itse olen "riehunut" pitkän leikkauksen jälkeen heräämössä, mulle meni tipan kautta vaikka ja mitä lääkkeitä anestesian lisäksi mitkä sekotti pään, olin repinyt tipan irti herättyäni ja ollut ihan sekava, huitaissut paria hoitajaa paniikissa. Itse en muista tästä mitään, heräsin myöhemmin teho-osastolla lepositeistä, oli hapensaanti jotenkin romahtanut ja olin ilmeisesti pyörtynyt riehuttuani, lisäksi sain jotain rauhoittavaa. Herätessäni kysyin ihan paniikissa että miksi olen veressä, lepositeissä ja missä mun pehmolelu on. Kaksi hoitajaa sitten selitti mitä oli tapahtunut, ja itkin kamalasti ja pyytelin anteeksi, että olin ollut vaaraksi ja vaivaksi. Muistan että joku silitti mun kasvoja ja sanoi että ei haittaa mitään, sellaista sattuu ja keneenkään ei sattunut pahasti. Joku toi sitten mulle mun pehmolelun ja heti kun heräsin lepositeet otettiin pois, ja sen jälkeen olin taas oma rauhallinen itseni. Olin tuolloin vasta 20-vuotias, enkä tähänkään päivään mennessä muista mitään siitä heräämössä tapahtuneesta.

Vierailija
33/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vie kaiken uskottavuuden että tätä haastattelua varten näiden hoitajien naamat meikattu pahoinpitelyä kuvaavaksi. Tiedän että noin käy mutta tää menee yli , kukaan ei ole noita vammoja aiheuttanut vaan se on meikattua .

Vaihtakoon alaa jos ei kestä. Itse voisin vakavasti vammasia ja sain yhden naisen syömään 4 vuoteen ja moni piti minusta tosi paljon.

Pitää kohdata oikealla tavalla ja olla läsnä ja miettiä tilanteet jos itse olisit tossa tilanteessa.

Tuokin nainen ei ollut suostunut syömään 4 vuoteen van sylki ruoat ja hakkasi käsillään, oli pyörätuolissa. Kuuli kuitenkin muiden puheen "no ei se taas syö " "joo menkää vaan koittamaan" yms ihan hirveetä vammaiselle.

Mä olin oppisopimuksella ja kokeilin ihan eri tapaa. En mennyt "nyt syödään!" Ja tunkee väkisin ruokaa suihin mikä syljetty rinnuksille.

Menin hänen luokseen , pelleilin, esitin että varastan hänen ruoan ja itse syön , laitoin lasten lentokone leikkiä, vitsailin ja laskin itseni samalla tavalla mukamas vammaiseksi ja sain yhteyden häneen täysin . Sain pomolta ja työyhteisötä kehuja ja nyt olen täysipäiväisesti töissä. Moni ei tajua asettua toisen asemaan ja laskeutua samalle tasolle ja vitsailla ja hullutella.

Kukaan ei elä neljää vuotta syömättä. Niin että tuskin sinä nyt ainoa olit joka tuon naisen sai syömään.

Vierailija
34/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kuolee vuosittain vähintään 700ihmistä hoitovirheen seurauksena, hoitajia työssään 0. Vaarallista ei ole hoitajan työ vaan joutua heidän asiakkaaksi.

Vierailija
35/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei elä neljää vuotta syömättä. Niin että tuskin sinä nyt ainoa olit joka tuon naisen sai syömään.

Kyseessä vaikeasti vammaisten päivähoito yksikkö. En tässä väittänyt että hän on ollut 4 v syömättä kokonaan vaan tuossa paikassa ei suostunut syömään , päivän jälkeen hänellä oma koti mihin menee.

Vierailija
36/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös seksuaalinen häirintä on yleistä.

No eikä ole. Siis ne aggret päihdeongelmaiset kyllä puhuttelee hoitajaa huo*aksi, mutta sitä nyt ei voitane laskea seksuaaliseksi häirinnäksi vaan ihan vaan epäasialliseksi käytökseksi.

On yleistä. Esim. pesun tai syöttämisen yhteydessä kouritaan hoitajaa tisseistä, pepusta tai jopa haaroista.

-ei hoitaja

No en kyllä muista, että olisi kesken syötön alettu kourimaan.

Hoitajana 32 vuotta

Vierailija
37/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös kehitysvamma puolella on paljon väkivaltaaa hoitajia kohtaan. Suurin osa tekijöistä lienee ns. syyntakeettomia eli dementikkoja, huumeissa, psykoosissa jne. Vaikea estää ns. järkipuheella tai kampanjoilla.

Keva puolella huumeissa, psykoosissa 😳 😂

Vierailija
38/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikä ole. Siis ne aggret päihdeongelmaiset kyllä puhuttelee hoitajaa huo*aksi, mutta sitä nyt ei voitane laskea seksuaaliseksi häirinnäksi vaan ihan vaan epäasialliseksi käytökseksi.

On yleistä. Esim. pesun tai syöttämisen yhteydessä kouritaan hoitajaa tisseistä, pepusta tai jopa haaroista.

-ei hoitaja

Hoitajana 32 vuotta

Niin no eihän noiden juttuja kukaan usko joka on joskus ollut potilaana sairaalassa. Itsekeskeistä ja ylimielistä porukkaa suurin osa. Asiakkaatkin on vain taakka työssä jota ei olisi ilman asiakkaita.

Vierailija
39/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ei hoitaja

Myös ihan tavalliset miespotilaat, ei siis dementoituneet, mt- tai päihdeongelmaiset häiritsevät seksuaalisesti: on käyty rintoihin ja takapuoleen kiinni, vihjaillaan seksiin liittyvistä asioista, kommentoidaan ulkonäköä, jopa soiteltu kotiin ja ängetty seuraan vapaa- ajalla. Itse lähdin alalta pois sen jälkeen, kun eräs entinen potilas( joka siis ei ollut päihde- tai mt ongelmainen) alkoi soitella kotiin.

Meidät koukutetaan kunnioittamaan asiakkaita, potilaita, mutta potilaat saavat käyttäytyä ihan miten vaan hoitajia ja lääkäreitä kohtaan.

Surullista, mutta ei tuo poikkea kauheasti naisten kohtelusta missään palvelualalla. Siellä kahvilassa tai ärrän tiskillä on vielä monesti ainoana työntekijänä 19-vuotias nainen, jolla voi olla aika orpo olo. Tästähän juuri oli lehdissä iso juttu.

Hoitotyössä on se huono juttu, että joudut olemaan lähellä potilasta ja ottamaan fyysistä kontaktia. Yövuorossa voit olla ainoa hoitaja myös, tai toinen hoitaja on toisella osastolla, josta hänet hälytetään apuun puhelimella. Potilashuoneet ovat myös usein pieniä,ja niistä on vaikea päästä karkuun.

Vierailija
40/165 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ei hoitaja

Hoitajana 32 vuotta

En usko. On käyty käsiksi mm kun autoin vaatteiden vaihdossa. Ja ihan tavallista on se , että takapuoleen käydään kiinni,kun käännät potilasta. Eniten seksuaalisen häirinnän kohteeksi joutuvat nuoret hoitajat.