Uutta työntekijää kuuluu tukea tiiminä, mutta tarvitseeko uuden vastata saamaansa tukeen oppimalla?
Vai voiko uusi työntekijä vaan vetää uhriutuvaa roolia päivästä päivään vedoten siihen ettei tiedä miten samana toistuva työ nimenomaan tänään tehdään ja teettää osa itselleen kuuluvista töistä häntä tukevalla tiimillä?
.
Saatiin nimittäin uusi työntekijä, eikä minkäänlaista kehitystä ole tapahtunut kolmeen viikkoon.
Kommentit (15)
Kyllä pitäisi saada kunnon perehdytys ja tietenkin apua niin kauan kuin sitä tarvitsee. Kolme viikkoa on kuitenkin aika lyhyt aika tottua uuteen paikkaan
Sellaisia on helppoa tukea, jotka osaavat myös itse auttaa itseään.
En tiedä, minkälaista työtä teette, mutta kolmessa viikossa pitäisi jo jotakin aikaansaamista useimmissa tehtävissä näkyä.
Minkälainen asenne tyypillä on? Onko kuitenkin itse aktiivinen ja yrittää paneutua?
Jos sillä ihmisellä ei ole motivaatiota oppia niitä hommia, hän ei niitä opi, tai esittää, että ei ole oppinut, vaikka oikeasti jo osaisikin.
Olen kyllä yrittänyt, mutta opittavaa on paljon ja perehdytyksen määrä suhteessa työtehtäviin ei aivan kohtaa.
Ei taida sitten perehdyttämisessä olla kummoisesti laatua?
Kolme viikkoa on tosi lyhyt aika. Osaatteko edes perehdyttää kunnolla?
Riippuu, mitä työtä tehdään. Kärjistettynä jos kyseessä on tiskaushommat työpaikkaruokalassa niin pitäisi osata jo, jos taas suunnittelutyö insinööritoimistossa niin siinä menee äkkiä puoli vuotta ennen kuin kokemattomasta alkaa olla yhtikäs mitään kunnollista hyötyä. Esimerkit valittu oman kokemuksen perusteella :D
Surkea perehdytys 99% todennäköisyydellä syynä.
Opitko itse kaiken 3 viikossa? Hieman epäilen kuitenkin. Itse olen ollut 6kk uudessa työssäni, ja vieläkin kyselen muilta. Tosin minun työssäni asiat muuttuvat vähintään viikottain, koko ajan tulee uusia juttuja. Lisäksi tuntuu olevan ihan siitä kiinni, kuka päällikkö sattuu olemaan paikalla että miten hommat hoidetaan.
Mutta tosiaan, en pidä 3 viikkoa minään aikana vielä. Ehkä kehottaisin kirjoittamaan ylös kaiken uuden asian. Itselläni on aina mittavat muistiinpanot töistä. Aluksi kaikki vähän naureskelevat minun muistiinpanoilleni, mutta sitten tulevat kuitenkin kyselemään kun minulla on kaikki ylhäällä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu, mitä työtä tehdään. Kärjistettynä jos kyseessä on tiskaushommat työpaikkaruokalassa niin pitäisi osata jo, jos taas suunnittelutyö insinööritoimistossa niin siinä menee äkkiä puoli vuotta ennen kuin kokemattomasta alkaa olla yhtikäs mitään kunnollista hyötyä. Esimerkit valittu oman kokemuksen perusteella :D
Konsultti- ja insinööritoimistoissa menee ihan varmasti se puoli vuotta tai jopa vuosi. Mutta jos sankari osoittautuu heti alussa "avunhuutajaksi" vaikkapa jonkun Excelin tms kanssa, niin miten se toiminta paranisi matkan varrella. Pahimmillaan, toki onneksi harvoissa tapauksissa saa riesakseen kyykäärmeen. Tiedän "pari tapausta" jotka jälkeenpäin olisi saanut jättää palkkaamatta, tai toisen töissä ollessa antaa jonkun muun hoitaa unelmoijan perehdytys. Toki näissä molemmissa tapauksissa rekrytoiva yritys teki rekrytointipäätöksen, mokasi ja sai riesakseen aikamoisen lieron, eli peiliin saa firma katsoa. Näitähän on tuotantopuolella saatu koeajalla pois jos ei ole oikein mieleinen homma ja kuuluu kitinää, niin koeaikapurku. Mutta sekin on toisen hommissa yrityksen vastuulla, ei työkavereiden tai perehdyttäjien.
Vierailija kirjoitti:
Miksi on vaikea ymmärtää, että kaikki eivät opi uusia tehtäviä, vaikka kuinka pitkään ja huolella perehdytetään?
Omassa työyhteisössäni on ollut esim. ihminen, joka on kuuntelevinaan, mutta ei kuuntele eikä hänelle siksi jää mitään mieleen. Jollekin toiselle taas työ on ollut liian vaativaa, mutta ei ole kehdannut/uskaltanut sanoa sitä, tekee vain virheitä joita muut sitten korjailevat. Kolmantena vielä tapaus, joka tuli avoimesti lusmuilemaan (älkää kysykö miksi), mutta hänet saatiin onneksi pois koeajalla.
On varmasti paljon huonoa tai lähes olematonta perehdytystä, mutta en usko että sentään 99% todennäköisyydellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi on vaikea ymmärtää, että kaikki eivät opi uusia tehtäviä, vaikka kuinka pitkään ja huolella perehdytetään?
Omassa työyhteisössäni on ollut esim. ihminen, joka on kuuntelevinaan, mutta ei kuuntele eikä hänelle siksi jää mitään mieleen. Jollekin toiselle taas työ on ollut liian vaativaa, mutta ei ole kehdannut/uskaltanut sanoa sitä, tekee vain virheitä joita muut sitten korjailevat. Kolmantena vielä tapaus, joka tuli avoimesti lusmuilemaan (älkää kysykö miksi), mutta hänet saatiin onneksi pois koeajalla.
On varmasti paljon huonoa tai lähes olematonta perehdytystä, mutta en usko että sentään 99% todennäköisyydellä.
Todella taitava HR-osasto teillä. Onko yhtään onnistunutta rekryä?
Meillä helpot rutiinityöt oppii kyllä kolmessa viikossa. Ja niistä uudet tulokkaat aloittavat. Syventävään oppimiseen vuosi on lyhyt aika. Asioita perehdytetään lisää vuoden kierron mukaan, kun ne tulevat ajankohtaisiksi.
Mikä ihmeen kehityspoliisi luulet olevasi? Tee omat hommasi ja that's it.