Sanotaan, että 40-vuotiaalla on enää 5 prosentin mahdollisuus tulla raskaaksi. Onko 40-vuotiaana raskautuneita täällä?
Sanotaan, että 40-vuotiaalla on enää 5 prosentin mahdollisuus raskautua. Kokemuksia kaipaan tuossa iässä raskautumisesta? Kävikö nopeasti? Millainen väli raskauksilla?
Kommentit (282)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen ehkäisyn keksimistä, oli aivan tavallista että, naiset saivat nelikymppisenä vielä lapsen tai kaksi.
Tämä on varmaan totta, mutta niilä naisilla oli lapsia jo ennestään.
Vaikuttaako aiemmat raskaudet / lapsensaannit raskautuminen todennäköisyyteen?
Itse raskauduin luomuna 41-vuotiaana.
Ilman ehkäisyä olimme olleet yhdeksän vuotta ja olin jo paljon aiemmin luopunut ajatuksesta, että enää tulisin raskaaksi.
(Kaksi ensimmäistä lasta sain ollessani 26 sekä 32 vuoden ikäinen. Sama puoliso ollut koko ajan ja säännöllinen seksielämä.)
Tulin raskaaksi ihan eka yrityksestä 39v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulin raskaaksi 48-vuotiaana. Vahingossa.
Tyttö on nyt jo 16.
Täytyy sanoa ,että vähän pelotti raskausaikana. Onneksi pelot osoittautuivat turhiksi. Raskausaika meni hyvin ja tyttö on terve.
Edellisestä lapsesta oli kuusi vuotta aikaa.Kyllä vtuttaisi kuulla 16-vuotiaana olevansa vahinko.
Kuule kovin moni ihminen on saanut alkunsa vahingossa JA lisäksi kännissä. Tervetuloa reaalimaailmaan. 🤭
Monet toki vanhempien ollessa selvinpäin. Tai ainakin äidin. Nykypolvi ei oikein ymmärrä, että
ennen syntyi paljon lapsia, joita ei ollut varsinaisesti suunniteltu. Ikävämmissä tapauksissa lapsi
oli selvästi ei-toivottu. Tiedän sellaisia perheitä tosielämästä. Joskus lapsi tiesi totuuden itse -
vanhempi oli paljastanut sen ollessaan yliväsynyt. Eräässä tapauksessa lapsen sisko tiesi, mutta
hän oli kiltti ja normaali ihminen eikä paljastanut tietojaan ei-toivotulle sisarelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkusisko on käsittääkseni vahinko koska äiti oli jo 40v kun tuli raskaaksi eikä koskaan kehdannut puhua asiasta edes kiertoilmaisuilla kun sisko oli kuuloetäisyydellä.
Onhan se nyt selvä että nainen voi tulla raskaaksi vaikka yhdestä kerrasta elleivät vaihdevuodet ole vielä alkaneet ja kuukautiset loppuneet mihin 40-vuotiaalla pitäisi olla vielä 10v aikaa.
Eri asia sitten onko tuo kummankaan terveyden kannalta hyvä juttu.
Täällä ei ole mainittu asian sitä puolta, että vanhempi äiti saattaa väsyä helpommin. Ajattelen esim. aikaa,
jolloin lapsi on teini-ikäinen ja äiti ehkä 60-vuotias. Äiiti voi joutua huolehtimaan vanhoista vanhemmistaan, itsellä
&nb
Ehkäpä siitä teinistä kasvaa huolehtiva fiksu aikuinen, kun ymmärtää että äitiä ei saa kuormittaa? Voi se toistekin päin mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkusisko on käsittääkseni vahinko koska äiti oli jo 40v kun tuli raskaaksi eikä koskaan kehdannut puhua asiasta edes kiertoilmaisuilla kun sisko oli kuuloetäisyydellä.
Onhan se nyt selvä että nainen voi tulla raskaaksi vaikka yhdestä kerrasta elleivät vaihdevuodet ole vielä alkaneet ja kuukautiset loppuneet mihin 40-vuotiaalla pitäisi olla vielä 10v aikaa.
Eri asia sitten onko tuo kummankaan terveyden kannalta hyvä juttu.
Täällä ei ole mainittu asian sitä puolta, että vanhempi äiti saattaa väsyä helpommin. Ajattelen esim. aikaa,
jolloin lapsi on teini-ikäinen ja äiti ehkä 60-vuotias. Äiiti voi joutua huolehtimaan vanhoista vanhemmistaan, itsellä
&nb
Mitä sitten? Jos on motivaatio, sillä päässee pitkälle.
Ja jos 60v on jo niin raihnainen, niin miksi mummot ja isomummot on aina kärttämässä lapsenlapsia helmoihinsa? Relaisivat jo, "eiväthän he voi jaksaa huolehtia lapsista" ikänsä puolesta...
Minä olen 3-kymppinen ja en jaksaisi tuota, koska ei kiinnosta. Motivaatio = 0.
Olen 44, raskaana hedelmöityshoidoilla. En tiedä auttoiko mutta syön raskausvitamiineja ja raskaana oleville tarkoitettuja omega-kalaöljykapseleita. A-vitamiinia ei saa olla mukana.
Lisäksi söin aiemmin lääkettä estämään veren hyytymistä liikaa. Lääkärin määräyksestä. Nyt raskauden loppupuolella etinen istukka voi aiheuttaa vuotoa, joten vuodettuani hieman lopetin lääkkeen lääkärin pyynnöstä.
Myös kalaöljy voi vaikuttaa tuohon ja verenvuotoriskin vuoksi senkin käyttö täytyy lopettaa raskauden loppuvaiheessa.
Aiemmissa raskauksissa sikiö ei jostain syystä kehittynyt alun jälkeen. Yhtenä mahdollisuutena se ei saanut tarpeeksi verta alkuvaiheessa. Lääkettä määrättiin kuitenkin yleisesti iän vuoksi, ei tuon takia. Nyt kyseessä on ensimmäinen pitkälle edennyt raskaus.
Pari kuukautta laskettuun aikaan.
Luomusti kerrasta raskaaksi 44-vuotiaana.
Raskautua. Menee heittämällä ällösanojen top 3:een.
Johanna Tukiainen kertoo somessa olevansa raskaana. Ikää 45.
Vierailija kirjoitti:
Johanna Tukiainen kertoo somessa olevansa raskaana. Ikää 45.
Ai taasko? Eihän sen ensimmäisen hoidostakaan suoriutunut.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain kuopuksen 39 v ja samassa huoneessa synnärillä oli 43 v ensisynnyttäjä. Kiuru ja Malmivaara pyöräytti muksut 49 vuotiaana.
Tämähän riippuu ihan omasta hedelmällisyydestäsi. Toki kaikenlaiset riskit ovat suuremma mitä vanhemmat vanhemmat ovat.
49-vee on käyttänyt lahjasoluja. Typerää ettei tuosta puhuta enemmän. Sitten porukka oikeasti kuvittelee, että yli nelikymppisenä on helppoa raskautua. Näihin ketjuihinkin vastaavat aina ihan vaan sattumalta juuri ne tyypit, jotka ovat onnistuneet 1-3 kierron aikana.
Vierailija kirjoitti:
45v eka, 47v toka ja 49v kolmas.
Hyvin helposti onnistui.
Kaikki ei vanhene samalla tavalla, kannattaa muistaa se.
Tässä oli yksi nainen (kuollut jo) joka sai 54v lapsen.
Nyt on kyllä paksua tuubaa :D yli 45 vuotiaana syntyy lapsia joku 50 kpl per vuosi ja 49 vain 10 kpl. Oletpa harvinainen (satutäti).
Olen tullut raskaaksi 45 v, 46 v, 47 v ja nyt vielä 48 vuotiaana. Kaikki mennyt kesken. Raskaaksi voi tulla vielä helpostikin, mutta elävää lasta saa syliinsä harva vanhemmista naisista. Rankimpia on ne keskenmenot/kohtukuolemat, missä laskettu aika on jo lähellä.
Kuuskymppisenä pentu himassa. Hah, hah!
voi olla alkavia terveysongelmia ja murrosikäinen voi aiheuttaa tarkoittamattaan huolia kotona. Sama tietysti isän
kohdalla, jos isä on iäkäs.