Voisiko joku viisas kertoa, miten työnteko tehdään kannattavaksi muutoin kuin leikkaamalla tukia?
Lähtökohta on, että palkkoja ei voi nostaa. Koska sitten pitää nostaa kaikkia palkkoja - ihan kaikkien, samassa suhteessa - ja sitten inflaatio lähtee juoksemaan - ja kahden vuoden kuluttua olemme samassa pisteessä kuin nyt. Lisäksi syynä se, että harvalla yrityksellä on paljoa ylimääräistä rahaa. Suurin osa Suomen yrityksistä on ok-yrityksiä.
Jos kuitenkin työnteko halutaan tehdä kannattavaksi - niin miten se tehdään ilman, että nostetaan palkkoja?
Kommentit (66)
Ei kaikkia palkkoja tarvitse nostaa, mutta mitä järkeä on siinäkään, että käyt täyspäiväisesti töissä ja joudut silti nostamaan asumistukea kun palkka ei riitä? Eikö tuollainenkin kiihdytä inflaatiota. Matala-alojen palkat sellaisiksi, että tulee toimeen ilman tukia.
Miksei voisi tukia leikkaamalla käyttää niistä tulevat rahat ihmisten palkankorotuksiin? Porvarihallitus on päättänyt toisin. Suomessa on matalapalkkaisia töitä verrattuna muihin pohjoismaihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruvetaan arvostamaan myös ns. duunarityötä. Pelkällä akateemisella osaamisella ei rakennella uutta, pidetä yhteiskuntaa pyörimässä tai hoideta sairaita. Nykyään rahaa menee ihan turhiin asioihin.
Mutta miksi kenenkään kannattaisi sitten opiskella 5-10 vuotta, jos parin vuoden koulutuksella saa paremman palkan. Kyllä se totta on, että kaikkia palkkoja pitää nostaa, jos jotain nostetaan. Muuten käy väistämättä niin, että johonkin iskeee työvoimapula.
Kyllä akateemisiakin tarvitaan, mutta pointtini oli se, että PELKÄN pitkän koulutuksen varaan ei voida rakentaa yhteiskuntaa. Ja kyllä, palkkojen pitää riittää elämiseen jokaisella. Työn vaativuuden mukaan sitten katsotaan palkkatasoja.
T: Duunari
Niin, olisihan se suotavaa että kenenkään rehellistä työtä tekevän ei tarvitsisi elää "kädestä suuhun". En siis meinaa että jonkun siivoojan pitäisi vakiona yltää mihinkään 50000+€ vuosituloihin, vaikka tuokin varmaan on mahdollista omalla toiminimellä.
Aikoinaan olin varastolla töissä ja siellä muutama ihan naama pokerilla oli sitä mieltä, että kyllä siitä hommasta pitäisi vähintään saada tonni enemmän kuin mitä saivat. Aktiivista työtä ehkä 3 tuntia päivästä, ei koskaan ylitöitä ja ihan kelpo peruspalkka jo valmiiksi. Tottakai kaikki toivovat että juuri siitä omasta hommasta saisi tuhottomasti fyrkkaa, eikä siinä mitään väärää sinänsä ole... Mutta kuten edellä todettu, mikä järki olisi opiskella jos jostain kesätyö -tason hommasta saisi samaa palkkaa kuin ammatista, johon joutuu käymään haastavat, vuosien kestävät opinnot.
Henkilökohtaisesta näkökulmastani työnteko on kannattamatonta kunnes palkka nousee. Kun asumistuesta leikataan niin työntekoni on vieläkin kannattamattomampaa koska minulla ei kohta ole varaa sinne mennä ja siellä syödä.
Ongelmaa tulee siitä, että tukia ja yhteiskunnan muita kuin peruspalveluita käyttävien joukko on niin suuri ja väestö ikääntyy. Yhteiskunnan tukea tarvitsevia on iso joukko suhteessa työssäkäyviin, jolloin entistä pienempi joukko kantaa vastuuta entistä isommasta joukosta holhottavia.
En osaa vastata tuohon. Itse omassa elämässä olen kiitollinen hyvästä terveydestä ja työkyvystä. Käyn töissä, kasvatan lapseni ja kannan pienen korteni kekoon tässä systeemissä jota kutsutaan yhteiskunnaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmaa tulee siitä, että tukia ja yhteiskunnan muita kuin peruspalveluita käyttävien joukko on niin suuri ja väestö ikääntyy. Yhteiskunnan tukea tarvitsevia on iso joukko suhteessa työssäkäyviin, jolloin entistä pienempi joukko kantaa vastuuta entistä isommasta joukosta holhottavia.
En osaa vastata tuohon. Itse omassa elämässä olen kiitollinen hyvästä terveydestä ja työkyvystä. Käyn töissä, kasvatan lapseni ja kannan pienen korteni kekoon tässä systeemissä jota kutsutaan yhteiskunnaksi.
Itse kuulun näihin tukia saaviin koska palkkani ei riitä. Jos palkkaani ei voida tässä apn ajatusleikissä nostaa niin mikä saisi minut pois tukea saamasta ja tekisi työtäni kannattavaa? Onko kenelläkään ideoita?
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikkia palkkoja pitäisi nostaa, jos nostetaan vaikka vaan tietyn matalapalkka-alan palkkoja? Kysynnän ja tarjonnan lakien mukaan palkkojen pitäisi nousta nimenomaan niillä aloilla, joilla on työvoimapulaa. Ei koske kaikkia aloja.
No koska jos nostetaan vaikka lähihoitajien palkkoja esim.päiväkodeissa niin kuka lukisi enää lastentarhanopettajaksi/varhaiskasvatuksen opettajaksi, jos palkka on pienempi? Tai lähihoitajien palkkaa nostetaan sairaalassa ja sairaanhoitajien ei? Eli aina on se ns.vaativampi homma, jonka pitäisi nousta samassa suhteessa. Ei esim.koulunkäynnin ohjaajan palkka voi olla sama kuin opettajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kuulun näihin tukia saaviin koska palkkani ei riitä. Jos palkkaani ei voida tässä apn ajatusleikissä nostaa niin mikä saisi minut pois tukea saamasta ja tekisi työtäni kannattavaa? Onko kenelläkään ideoita?
Hallitus haluaa sinun ottavan lisää paskaduunia, suuret verot valtiolle ja ropo sulle ja yrittäjälle kermat päältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus haluaa sinun ottavan lisää paskaduunia, suuret verot valtiolle ja ropo sulle ja yrittäjälle kermat päältä.
Ratkaisuhan on helppo, senkun alkaa yrittäjäksi ja pääsee kuorimaan niitä kermoja. Ei ole pakko alistua duunariksi.
No nostamalla niitä palkkoja ja muokkaamalla verotusta niin että työnteko on aina selkeästi kannattavampaa suhteessa tukien nostoon. Lisäksi etsitään ongelmakohdat - missä löytyy kohtaanto-ongelmaa, kuka haluaisi tehdä töitä muttei kannata? Miten esim pienten lasten vanhempien työllisyys helpottuisi ja kuinka opiskelijat ja osatyöhaluiset löytäisivät hyvin tarpeitaan vastaavaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku viisas kertoa, miten työnteko tehdään kannattavaksi muutoin kuin leikkaamalla tukia?
Ei täällä sosialistisessa Suomessa ole tuo mahdollista, vielä. Ensin pitää järjestelmän kyykätä Neukkulan tyyliin, jotta voidaan rakentaa uutta ja parempaa tilalle. Suomen julkinen sektori on liian läski.
- Tulovero minimiin ja yritystuet yms. markkinoita vääristävät avustukset pois.
- Julkisen sektorin palkat eivät saa ylittää 3000€ /kk, jotta se kannustaisi ihmisiä yrittämiseen ja menemään yksityiselle parempien palkkojen perässä.
Jos nyt noista aloittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että joutuu tekemään useampaa työtä tarkottaa juurikin sitä ettei se työnteko ole kannattavaa.
Oma kokemus. Yksi lapsistani on vähän sellainen, että ihannoi työttömyyttä ja tukia, kun paras kaverinsa on työtön.
No oli 9 kuukautta työttömänä ja sai asumistukea yms
Lopulta kyllästyi siihen ja ilmoittautui johonkin rekryfirman. On koko kesän painanut ja paskaduuneja 12 euron tuntipalkalla ja on ollut tyytyväinen. Nyt pääsi opiskelemaan ja totesi, että ei se rahattomana oli niin mahtavaa ollutkaan.
Joten kyllä pienet tuet kannustavat työntekoon enemmän, kuin isot tuet
No ihan ensimmäisenä: SÄILYTTÄKÄÄ NE SUOJAOSAT TUISSA! Välittömästi houkuttelee työllistyminen.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus. Yksi lapsistani on vähän sellainen, että ihannoi työttömyyttä ja tukia, kun paras kaverinsa on työtön.
No oli 9 kuukautta työttömänä ja sai asumistukea yms
Lopulta kyllästyi siihen ja ilmoittautui johonkin rekryfirman. On koko kesän painanut ja paskaduuneja 12 euron tuntipalkalla ja on ollut tyytyväinen. Nyt pääsi opiskelemaan ja totesi, että ei se rahattomana oli niin mahtavaa ollutkaan.
Joten kyllä pienet tuet kannustavat työntekoon enemmän, kuin isot tuet
Heh mitä lähti opiskelemaan? Muistuta että jos nyt valitsi väärin niin ei hän tule jatkossa paljoa tuota sinun paskaduuniksi kutsumaan enempää saamaan.
90-luvun lopusta alkaen Suomeen alkoi tulla työntekijöitä ulkomailta, ensi alkuun runsaimmin Virosta. Työantajat palkkasivat näitä koska: minimipalkka, eivät kuulu liittoon, eivät mene lakkoon jne. Pikkuhiljaa meillä alkoi olla yhä isompi joukko kantaväestöä joka on aina vaan työmarkkinoiden ulkopuolella ja moni syrjäytyi eikä enää ollut mitenkään työkelpoinenkaan .... miten tätä ongelmaa ratkaiset enää mitenkään? Ottamalla ulkomaista työvoimaa (keikka hitsari Puolasta vuokrafirman kautta jne).
Samalla älyllä varustellut henkilöt, joista toinen tienaa 30 000€ vuodessa ja toinen 300 000€. Molemmat työskentelevät 100% työajalla. Toinen tekee ruohonjuuritason tuottavaa työtä ja toinen ei oikeastaan mitään millä olisi vaikutusta yhtiön tulokseen. Kunhan kantaa puheenlahjoilla saavuttamaansa titteliä.
Ei ole millään mittapuulla oikein tällainen.
Vierailija kirjoitti:
Lakisääteinen 15 e minimipalkka kaikesta työstä.
Kuka noin pienellä palkalla töitä tekee?
Tämä on todella haastava ongelma. Valitettavasti ainakin pääkaupunkiseudulla kalliin asumisen ja asumistuen takia on jo pitkään oltu loukussa: jos otat pienipalkkaisen työn vastaan menetät isohkon asumistuen ja nettoat työssäolosta kuussa satkun tai pari. Varsinkin jos työ on rankkaa ja yksitoikkoista kuka tälläisen diilin tekee.
En tiedä onko parjatun hallituksemme suunnittelemat toimet lääke tähän vai mennäänkö syvemmälle suohon mutta jotain on kyllä asialle pakko ainakin yrittää tehdä.
Itse olen miettinyt sitä miten viimeisten vuosikymmenien aikana ihmisille suoraan maksettavien tukien määrä on noussut hurjasti. Olisiko vanhanaikainen verotus kuitenkin kätevämpi keino tasata tuloetoja? Eli kaikki mahdolliset tulonsiirrot minimiin ja samalla 0 verotus pienille tuloluokille.
Kansalaispalkka saattaisi toimia myös. Tärkeintä olisi että toimeliaisuudesta ei sakotettaisi. Nyt niin käy valitettavan usein jos joutuu elämään tukien varassa.
Kerro mulle ap, että miten se, että mun etuuksia lasketaan auttaa mua työllistymään? Jos mua ei kukaan palkkaa, niin luuletko ihan tosissasi, että jos sanon vaan sille työnantajalle, että ei älä palkkaa sitä toista, kun ota mut, mun etuus on leikattu näin pieneksi, kato nyt! Ei, kyllä se työnantaja palkkaa edelleen 75% tapauksista sen työpaikanvaihtajan ennemmin kuin työttömän.