Voiko räsymaton pestä koneessa?
Se just ja just mahtuisi sinne tunkemalla. Räsymatto haisee tunkkaiselta, vaikka näyttää puhtaalta. Olen imuroinut sen huolellisesti. Asun kaupungissa pienessä kämpässä. Pieni kylpyhuone. En omista painepesuria tai höyrypesuria tms. eikä ole varaa hankkia.
Miten te muut kaupunkiasujat pesette matot?
Kommentit (21)
Yhden ison ja paksun maton, missä oli mm. kissan oksennusta pesin 24h pesulan isolla koneella. Hyvä tuli ja linkosikin vielä tarpeeksi. Omaa konetta ei ehkä kannata särkeä.
Vierailija kirjoitti:
Pienessä kylppärissäkin saa räsymaton pestyä harjalla. Rullaa vaan mattoa niin hyvin onnistuu kolmemetrisen matonkin kanssa.
Okei, teen mieluummin niin. Se tulee olemaan iso ja voimia vaativa operaatio, mutta teen sen.
Luin juuri netistä, että pesukone saattaa mennä rikki jos siellä pesee maton, koska matosta tulee liian painava märkänä.
Kiitos!
ap
Olen pessyt kohtalaisen isoja räsymattoja 8kilon koneella ilman linkousta. Toimii kyllä. Mutta olen pessyt myös kylppärin lattialla rullaamalla. Ja kesällä voi viedä pyörän tarakalla pesupaikalle ulos ja pestä ja kuivattaa siellä.
Vierailija kirjoitti:
Olen pessyt kohtalaisen isoja räsymattoja 8kilon koneella ilman linkousta. Toimii kyllä. Mutta olen pessyt myös kylppärin lattialla rullaamalla. Ja kesällä voi viedä pyörän tarakalla pesupaikalle ulos ja pestä ja kuivattaa siellä.
Kuivattaminen, eli vahtii siinä vieressä ettei varasteta. Ja älypäät huutaa netissä että pesupaikan puomeilla saa vain valuttaa matoista isoimmat vedet, jonka jälkeen kotiin kuivumaan.
Multa viime kesänä matto pesupaikan puomilta varastettiin. Varasta kansa puolusti... siis tyyppiä joka ei kunnioita toisten omaisuutta. No, kelpas varkaalle... hyvin pesty ja hyväkuntoinen matto siis. Vuosia sillä pesupaikalla käynyt ja aiemmin mitään ei viety... Nyt on ympäristö muuttunut, oikein mattojen ilmaistori!
Tottakai voi! Mutta sulla ei ehkä sen jälkeen ole enää toimivaa pesukonetta
Kyllä pesen räsymattoja koneessa hienopesulla ilman linkousta. Ei ole vielä kone hajonnut.
Onko siellä ruumis sisällä vai ei?
Kauanko räsymatto kuivuu? Missä olette sen kuivattaneet, jos teillä ei ole parvekettakaan? Taloyhtiön tuuletusparvekkeellako? Vai voiko ihan asunnon sisällä pyykkitelineelle levittää ja antaa kuivua siinä? Ehkä alle lattialle jotain mustaa jätesäkkiä että vesi tippuu siihen? Ehkä ensin pyykkitelineellä ja sitten kun ei enää tipu vettä, tuuletusparvekkeelle?
Älä laita koneeseen! Maksa suosiolla parikymppiä ja vie se mattopesulaan.
Voihan sen tietysti pestä siellä kylppärissäkin, mutta missä sen meinaat saada kuivaksi?
Rikkoo pesukoneen kun paino jakautuu väärin.
Olen pessyt yli 30v ajan räsymatot omassa pesukoneessa. Kuivattanut parvekkeen kaiteella. Kuivuu muutamassa tunnissa kun aurinko paistaa.
On liian painava märkänä koneeseen, pyöriessä heittää puolelta toiselle, vähemmälläkin saa rummun rikki.
Vierailija kirjoitti:
Kauanko räsymatto kuivuu? Missä olette sen kuivattaneet, jos teillä ei ole parvekettakaan? Taloyhtiön tuuletusparvekkeellako? Vai voiko ihan asunnon sisällä pyykkitelineelle levittää ja antaa kuivua siinä? Ehkä alle lattialle jotain mustaa jätesäkkiä että vesi tippuu siihen? Ehkä ensin pyykkitelineellä ja sitten kun ei enää tipu vettä, tuuletusparvekkeelle?
Riippuu onko lingottu vai tippuvan märkä. Hyvin lingottu matto voi kuivua ulkona hyvällä/kuivalla säällä (alkukesästä) auringonpaisteessa, jopa alle vuorokaudessa, jos sen käy välillä kääntämässä (en tarkoita varastamista).
Sisätiloissa, pienessä yksiössä kostealla syyssäällä linkoamaton matto kerkeää homehtua ennen kuin se on kuiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu onko lingottu vai tippuvan märkä. Hyvin lingottu matto voi kuivua ulkona hyvällä/kuivalla säällä (alkukesästä) auringonpaisteessa, jopa alle vuorokaudessa, jos sen käy välillä kääntämässä (en tarkoita varastamista).
Sisätiloissa, pienessä yksiössä kostealla syyssäällä linkoamaton matto kerkeää homehtua ennen kuin se on kuiva.
Josko avaa ikkunat niin kosteus pääsee pois?
Voi pestä koneessa pieniä räsymattoja kunhan ei linkoa.
Vierailija kirjoitti:
Voi pestä koneessa pieniä räsymattoja kunhan ei linkoa.
Kantsii pesuaine valita huolella. Itse pesin koneessa kohtalaisen kokoisen räsymaton ja jopa linkosinkin. Muuten hyvä mutta värit sekos.
Saakohan taloyhtiön tuuletusparvekkeelle viedä maton kuivumaan (jos sen saa aseteltua niin ettei mene kaiteen ulkopuolelle? Sen pitäisi antaa olla siellä näin syksyllä ehkä pari vuorokautta. Valitsisin päivän jolloin ilmankosteus ei ole korkea.
Jos pesen maton aamulla, annan sen tippua ylimääräisestä vedestä asunnossani ikkunat auki päivän mittaan, ja myöhään illalla vien sen tuuletusparvekkeelle kuivumaan yöksi.
Voisin vaikka taas loppuajaksi tuoda sen kuivumaan asuntooni niin en varaa tuuletusparveketta liian pitkäksi aikaa? Ehkä aina yöksi voisin viedä sen tuuletusparvekkeelle jatkamaan kuivumista?
Sounds like a plan?
Mäntysuopa ois hyvä pesuaine?
Kotikoneessa matto ei välttämättä edes kunnolla kastu, kude on yleensä sen verran paksua. Mutta pieniä mattoja voi tietysti yrittää koneessa pestä.
Kylppärin lattiakaan ei ole oikein vesillä lotraamiseen tarkoitettu. Iso matto saattaa peittää kaivon niin että vettä on senttien kerros lattialla
Minä veisin pesulaan tai odottaisin kesää ja matonpesupaikkojen aukeamista.
Syksyllä ulkona kuivuminen ottaa aikaa, ilmat viilenneet ja kosteuttakin voi olla.
Ihan hyvin voi pestä koneessa jos mahtuu sinne
Pienessä kylppärissäkin saa räsymaton pestyä harjalla. Rullaa vaan mattoa niin hyvin onnistuu kolmemetrisen matonkin kanssa.