En saa nukutettua vauvaa päiväunille
Reilu 2 kk ikäinen vauva ei vain nukahda kanssani päiväunille. Vaunuihin nukuttaminen ei ole vaihtoehto, koska vauva ei viihdy vaunuissa joten huutaa sinne laitettaessa eikä rauhoitu. En halua näin pientä vauvaa huudattaa, mutta mikä avuksi? Ei nukahda syliin heijaamiseen, ei taputteluun, pompotteluun eikä mihinkään enää yhtäkkiä. Koko päivä tuntuu nukutustaistelulta, koska kuitenkin hän on väsynyt ja itkee jos jotain muutakin koittaa sitten tehdä kun nukutus ei onnistu. Alan olla epätoivoinen. Mistä olette itse saaneet avun, tai voiko tämä mennä ohi jonain vaiheena?
Kommentit (26)
Rauhoita tilanne omalla tavallasi. Esim ota omaan sänkyyn ja viereesi, niin että näkee sinut lue vaikka, puhu rauhoittavasti ja haukoittele joka välissä esitä väsynyttä. Toimi meillä. Äläkä luovuta, jos jokin ei toimi heti, jotkut asiat vaativat aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Nieleskeleekö paljon, voisiko olla refluksia?
Yöt nukkuu aika hyvin, vain päivällä tällainen, joten en usko, että olisi refluksikaan.
Vyöhyketerapiassa on myös käyty, mutta täytynee vain jatkaa käyntejä.
Ap
Hei ap, miten kauan tää jatkui? Löysitkö hyviä nukutustapoja? T. Samassa tilanteessa oleva
Meillä 4 kk vauva nukkuu yöt hyvin, mutta päiväunille ei malttaisi käydä. Ainoa toimiva keino on ollut liike. Jos lastenvaunut pysähtyvät, vauva herää pian. Ratkaisuna on ollut kantoreppu. Sitten kun omat jalat alkavat väsyä, olen siirtynyt esim. pihakeinuun lepäämään (päätä kädellä varmuudeksi tukien). Tylsyyttä torjumaan kuulokkeet ja äänikirja tai musiikki. Jos autolla ei jaksa itse ajella, linja-autokyyti vaunuissa on helppo ja ilmainen vaihtoehto. Ostin myös olohuoneeseen riipputuolin jalustalla - vauva syliin ja keinumaan. Itse voin samalla katsoa telkkaria tai lukea. Näin meillä nukutaan toistaiseksi noin 3 x 1h päiväunet.
Mä makasin joskus sohvalla tai sängyssä ja vauva oli vatsan päällä vähän vinottain. Silittelin selästä ja usein nukahti siihen. Siinä sitten luin kirjaa aikani kuluksi. Tämä oli jokin kausi, kun piti nukuttaa päikkäreille näin. Muutoin nukkui hyvin vaunuissa ja sängyssä. Alussa tarvittiin kapalointia (rauhoitti, eikä huitonut käsillä kasvojaan, mikä yleensä herätti nukahtamisvaiheessa) ja heijaamista "kehdossa", mutta sekin oli vain jonkin lyhyen hetken. Ainoa mistä ei koskaan tykännyt, niin oli nukuttaminen viereen / kainaloon sängyllä.
Muistaakseni tuossa 2kk iässä meillä oli kehitysvaihe, missä vauvan piti koko ajan olla sylissä. Heti, kun laski pois, niin alkoi itku.
Ei oikein auta kuin kokeilla erilaisia vaihtoehtoja, vaikka varmasti on raskasta, turhauttavaa ja stressaavaa. Todennäköisesti on vain jokin kehitysvaihe meneillään ja menee ajallaan ohi.
Ajelutettiin autolla niin nukahti kyllä helposti.