Kertokaa tarinoita epätavallisista ystävyyssuhteista
Minulla on pitkästä aikaa sellainen kutina, että olen ystävystymässä erään ihmisen kanssa. Olen ruuhkavuosia elävä keski-ikäistyvä sukankuluttaja. Vaikka löytyy perhe (mukaan lukien ihana puoliso) ja työkavereita, olen pitkään kaivannut muitakin ihmissuhteita elämääni, erityisesti sellaisia joissa voisi olla jotain yhteistä puhuttavaakin. Aiempi kaveripiirini on jäänyt toiselle paikkakunnalle ja muihin elämänvaiheisiin, eikä aikuisena ole ollut helppo löytää ystäviä, kas kun siihen vaadittaisiin aikaakin.
Nyt olen ihan sattumalta törmännyt ammatillisissa yhteyksissä ihmiseen, jonka kanssa synkkaa. Omituista on vain se, että olemme monessa suhteessa tosi erilaisia ihmisiä, ainakin päällisin puolin. Aiemmat ystäväni ovat olleet suunnilleen ikäisiäni ja samanlaisista taustoista. Tämän henkilön kanssa meillä on reilusti ikäeroa, eri sukupuoli ja seksuaalinen suuntautuminen, erilainen perhetilanne ja jopa eri kansalaisuus ja uskonto. Mutta piru vie - minulla ei ole pitkiin aikoihin ollut näin hyviä keskusteluja muiden kuin oman kumppanini ja ehkä sisarukseni kanssa. Nyt jännittää, olisiko tästä ystävyyssuhteeksi asti. Olen pitkään yrittänyt ystävystyä satunnaisten tuttavuuksien kanssa ihan vaan ystävystyäkseni jonkun kanssa, mutta nyt tuntuu, että tämän ihmisen haluaisin tuntea ihan vain hänen itsensä takia.
Onko teillä ollut joskus ystävää, jonka kanssa olette olleet jotenkin eripariset? Toimiko ystävyyssuhde silti? Onko siitä peräti jotain etua ystävyyssuhteessa, jos ei olla täysin samasta muotista? Vai kuulostaako ylipäätään oudolta, että kaksi erilaisista taustoista olevaa ihmistä voisivat olla ystäviä keskenään? Joudunko vain naurunalaiseksi, kun kuvittelen, että hänkin voisi haluta ystävystyä kanssani?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
No nyt alkaa haiskahtaa et tavis-mammaa viehättää vaan kerätä woke-pisteitä, ystävässä on niin siistiä kaikki erilaisuus.
Hohhoijaa. Ystäväkandidaatti taitaa olla meistä se "etuoikeutetumpi", jos sillä nyt on merkitystä. Hänessä minua viehättävät älykkyys, lukeneisuus, ystävällisyys ja vilpittömyys. T. Ap
Olen ateisti ja minulla on ystävinä useita hyvin vahvasti uskovaisia ihmisiä eri uskontokunnista. Koskaan ei ole tullut asioista riitaa tai mielensäpahoittamista kumpaankaan suuntaan vaan kyetään käymään hyvinkin antoisia keskusteluja.
Vierailija kirjoitti:
Sä olet ystävä-ihastunut.
KAIKKI tuossa on niin ihanaa ja ihan erilaista kuin muissa!
Muut ystävyyssuhteet jääny retuperälle.
Näitä on.
Luulen tietäväni, mitä tarkoitat ystäväihastumisella. Yhdellä tutulla naisella oli aina kerrallaan yksi paras ystävä, jonka kanssa hän eli melkein symbioosissa muutaman vuoden, kunnes uusi paras ystävä löytyi. Minun kohdallani ei ainakaan ole sitä vaaraa, että laiminlöisin muita ystävyyssuhteitani. Minulla kun ei ole jäljellä enää ystäviä lukuunottamatta puolisoa ja yhtä sisarusta. Valmistuminen, vanhemmuus, korona-aika ja muutto toiselle puolelle Suomea katkaisivat aiemmat ystävyyssuhteeni, vaikka itse yritin pitää niitä elossa parhaani mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä olet ystävä-ihastunut.
KAIKKI tuossa on niin ihanaa ja ihan erilaista kuin muissa!
Muut ystävyyssuhteet jääny retuperälle.
Näitä on.
Luulen tietäväni, mitä tarkoitat ystäväihastumisella. Yhdellä tutulla naisella oli aina kerrallaan yksi paras ystävä, jonka kanssa hän eli melkein symbioosissa muutaman vuoden, kunnes uusi paras ystävä löytyi. Minun kohdallani ei ainakaan ole sitä vaaraa, että laiminlöisin muita ystävyyssuhteitani. Minulla kun ei ole jäljellä enää ystäviä lukuunottamatta puolisoa ja yhtä sisarusta. Valmistuminen, vanhemmuus, korona-aika ja muutto toiselle puolelle Suomea katkaisivat aiemmat ystävyyssuhteeni, vaikka itse yritin pitää niitä elossa parhaani mukaan.
Äskeinen oli siis Ap. T. Ap
Miksi se suhde pitää jotenkin määritellä? Aiotko kysyä: "Alatko ystäväkseni?" Hankitteko sitten ystäväsormukset? Pitääkö sitten laittaa poikki, jos ystävyys ei toimikaan?
Mikset anna sen olla mitä se on? Katso, mitä tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lapsuudenystäväni kanssa edelleen erittäin hyviä kavereita. Koetimme deittailla joskus vuosia sitten, mutta siitä ei tullut mitään. Nykyisin olen itse asiassa hänelle välillä wingman, kun käymme yhdessä baareissa. Jos kummallakaan ei natsaa, nukumme aika usein vierekkäin jommankumman luona. Välillä harrastamme seksiäkin, vaikka siinä on ainakin minusta tietynlainen outo vire.
Tämä nyt varmaan on jonkun mielestä aika epätavallista, mutta jos olet tullut teatteriharrastuksen piiristä niin kuin me, et ehkä ajattele niin.
Kiitos kommentistasi. Itselle fwb-tyyppinen suhde olisi täysi mahdottomuus. Ystävyyssuhteet ovat minulle aina platonisia suhteita. Tai no - vaikka puolisoni on samalla ystäväni, on hän ainoa, jonka kanssa voin kuvitella fyysistä kanssakäymistä tai romanttista rakkautta. Sen tiedän myös ystäväkandidaatistani, ettei hän voi olla kiinnostunut minusta muutoin kuin platonisena ystävänä. T. Ap
Onko hän sanonut, että häntä kiinnostaa ystävyys kanssasi?
Ei suoraan. Sen sijaan hän on sanonut nauttivansa keskusteluistamme. Lisäksi hän on kutsunut minut pari kertaa kylään kotiinsa kun siellä on ollut erään harrastuspiirin tapaaminen. Olen joka tapauksessa aikeissa kokeilla tuota harrastusta, joten siinä yhteydessä olisi mahdollisuus tutustua enemmänkin. Joskus aiemmin olen kyllä täräyttänyt jollekin tutulle suoraan, että haluaisin ystävystyä. Mitään pidempiaikaista ystävyyttä niin ei ole syntynyt. Tapaamme tämän uuden ystäväkandidaatin kanssa vielä pari kertaa ammatillisissa merkeissä ja ajattelin jollain tapaa ilmaista haluavani jatkaa yhteydenpitoa. Totta puhuen ajatus hermostuttaa jo ennalta. En ole kovin hyvä tällaisissa asioissa.
Mikä harrastuspiiri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lapsuudenystäväni kanssa edelleen erittäin hyviä kavereita. Koetimme deittailla joskus vuosia sitten, mutta siitä ei tullut mitään. Nykyisin olen itse asiassa hänelle välillä wingman, kun käymme yhdessä baareissa. Jos kummallakaan ei natsaa, nukumme aika usein vierekkäin jommankumman luona. Välillä harrastamme seksiäkin, vaikka siinä on ainakin minusta tietynlainen outo vire.
Tämä nyt varmaan on jonkun mielestä aika epätavallista, mutta jos olet tullut teatteriharrastuksen piiristä niin kuin me, et ehkä ajattele niin.
Kiitos kommentistasi. Itselle fwb-tyyppinen suhde olisi täysi mahdottomuus. Ystävyyssuhteet ovat minulle aina platonisia suhteita. Tai no - vaikka puolisoni on samalla ystäväni, on hän ainoa, jonka kanssa voin kuvitella fyysistä kanssakäymistä tai romanttista rakkautta. Sen tiedän myös ystäväkandidaatistani, ettei hän voi olla kiinnostunut minusta muutoin kuin platonisena ystävänä. T. Ap
Ei suoraan. Sen sijaan hän on sanonut nauttivansa keskusteluistamme. Lisäksi hän on kutsunut minut pari kertaa kylään kotiinsa kun siellä on ollut erään harrastuspiirin tapaaminen. Olen joka tapauksessa aikeissa kokeilla tuota harrastusta, joten siinä yhteydessä olisi mahdollisuus tutustua enemmänkin. Joskus aiemmin olen kyllä täräyttänyt jollekin tutulle suoraan, että haluaisin ystävystyä. Mitään pidempiaikaista ystävyyttä niin ei ole syntynyt. Tapaamme tämän uuden ystäväkandidaatin kanssa vielä pari kertaa ammatillisissa merkeissä ja ajattelin jollain tapaa ilmaista haluavani jatkaa yhteydenpitoa. Totta puhuen ajatus hermostuttaa jo ennalta. En ole kovin hyvä tällaisissa asioissa.
Mikä harrastuspiiri?
Erääseen kieleen/kulttuuriin liittyvä. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä harrastuspiiri?
Itselläni huonoja kokemuksia harrastuspiirien kautta syntyneistä ystävyyksistä. Eivät oikeasti olleet kiinnostuneita minusta, vaan hankkimaan lisää jäseniä ja levittämään harrastuksen sanomaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se suhde pitää jotenkin määritellä? Aiotko kysyä: "Alatko ystäväkseni?" Hankitteko sitten ystäväsormukset? Pitääkö sitten laittaa poikki, jos ystävyys ei toimikaan?
Mikset anna sen olla mitä se on? Katso, mitä tapahtuu?
Ei kai sitä sinänsä tarvitsekaan määritellä. Haluan kuitenkin käyttää jotakin sanaa kuvaamaan sitä, mitä tältä ihmissuhteelta toivoisin. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä harrastuspiiri?
Itselläni huonoja kokemuksia harrastuspiirien kautta syntyneistä ystävyyksistä. Eivät oikeasti olleet kiinnostuneita minusta, vaan hankkimaan lisää jäseniä ja levittämään harrastuksen sanomaa.
Ymmärrän, että noinkin voi käydä. Itselläni kokemukset ovat olleet pääosin positiivisia. T. Ap
Tutustun ihmisin tosi helposti ja osaan kuunnella, keskustella, niin joskus jotkut suhtautuvat minuun kuin ystävään. Osaan kysellä ja innostua ihmisten asioista, niin siitä se väärinkäsitys sitten syntyy.
Tunnen kaikenlaisia ihmisiä ja mielestäni jokaisen pitäisi tuntea kaikenlaisia ihmisiä. Ihmisiin saa ihastua ja innostua, koska jos emme uskalla kokea tunteita toisten seurassa jäävät ne suhteet arkipäiväisen harmaiksi. Kaikille tekee hyvää tuntea olevansa tärkeä ja kiinnostava ilman taka-ajatuksia.
Niinpä ap:lle terkut, että iloitse uudesta kaveristasi sen minkä aika teille antaa. Älä mieti, toivo, odota, vaan ota päivä kerrallaan. Olet valmis nyt erilaisiin ihmisiin ja kasvanut ihmisenä, ettei ystävän tarvitse olla sinun peilikuvasi.
Vierailija kirjoitti:
Tutustun ihmisin tosi helposti ja osaan kuunnella, keskustella, niin joskus jotkut suhtautuvat minuun kuin ystävään. Osaan kysellä ja innostua ihmisten asioista, niin siitä se väärinkäsitys sitten syntyy.
Tunnen kaikenlaisia ihmisiä ja mielestäni jokaisen pitäisi tuntea kaikenlaisia ihmisiä. Ihmisiin saa ihastua ja innostua, koska jos emme uskalla kokea tunteita toisten seurassa jäävät ne suhteet arkipäiväisen harmaiksi. Kaikille tekee hyvää tuntea olevansa tärkeä ja kiinnostava ilman taka-ajatuksia.
Niinpä ap:lle terkut, että iloitse uudesta kaveristasi sen minkä aika teille antaa. Älä mieti, toivo, odota, vaan ota päivä kerrallaan. Olet valmis nyt erilaisiin ihmisiin ja kasvanut ihmisenä, ettei ystävän tarvitse olla sinun peilikuvasi.
Kiitos hyvin mietitystä viestistäsi. Minäkin olen hyvä kuuntelija ja olen myös kohdannut sitä, että joku on pitänyt minua läheisempänä kaverina kuin mitä olen itse kokenut olevani. Voi olla, että tämä ihminenkin kokee nyt samoin minun suhteeni. Hän on tosin myös avautunut minulle tavalla, jota en itse tee silloin jos kysymys on hyvän päivän tutuista. Tiedä häntä. Otan neuvostasi vaarin ja katson mihin se johtaa. Mutta: aion myös odottaa ja toivoa, sillä mielestäni niitä tunteita tarvitaan kaikkien ihmissuhteiden syntyyn. Jos se johtaa pettymykseen, nuolen haavani ja jatkan eteenpäin. T. Ap
Haluaisin vielä kuulla lisää tarinoita. T. Ap
Ap tässä. Palasin vielä kertomaan, miten tilanne on edennyt. Ystäväkandidaatti pyysi minut oman ystäväpiirinsä illanviettoon ja olen menossa. Kyllä tuntuu lämpimältä sydänalassa. Olin jo unohtanut, miten ihana tunne ystävystyminen on. Oikein mukavaa syksyä teille, arvon palstalaiset. Olen kiitollinen myös teistä tuntemattomista, joiden kanssa olen voinut pallotella ajatuksiani. Nyt uskallan antaa tälle orastavalle ystävyydelle mahdollisuuden. Jos olet joskus yksinäinen, niin muistathan, että ystävä voi tulla vastaan yllättäenkin.