Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukion ekaluokkalainen yökylään

Vierailija
29.09.2023 |

Meidän 16 v lapsemme aloitti lukion naapurikaupungin lukiossa. Sai heti monta uutta kaveria. Nyt suunnittelevat kaveriporukalla yökyläilyä uuden kaverin luona.

Kuulemma tarkoituksena ei ole ryypätä, käyttää huumeita, harrastaa seksiä tai mennä yöllä kaupungille.

Sanoisitko tässä tilanteessa vaan että kivaa yökyläilyä vai mitä tekisit?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästäisi.

Vierailija
2/17 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hienoa, että kavereita on löytynyt uudessa koulussa. Toivottaisin kivaa yökyläily.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, ehkä olen vähän vanhanaikainen mutta omassa nuoruudessani tällaisia mietittiin peruskoulun ensimmäisellä, ei 2. asteen. Tuon ikäisenä moni tuttuni asui jo omillaan.

Vierailija
4/17 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mennä vaan! Omilta lukioajoilta muistan vastaavat yökyläilyt ja tosi hauskoja muistoja tuli :)

Mutta miksi tenttasit noin tarkasti huumeet ja seksin yms? vähän outoa

Vierailija
5/17 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun teini yökyläilee koko ajan kaverilla. Tiedän ettei ryyppää koska hän soittaa minulle video puheluita kun on siellä, yleensä joskus kymmenen aikaan. Tämä soitellu on ihan vain siksi että tiedän hänen olevan turvassa jossain sisällä ja kaikki kunnossa, ei juomisen kyttäämisen takia.

Minä luotan omaan lapseni. Joskus hän tietysti aloittaa juomisen mutta hyvä jos tekee sen sitten kaverin kotona niin että tiedän missä on.

Vierailija
6/17 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua, ehkä olen vähän vanhanaikainen mutta omassa nuoruudessani tällaisia mietittiin peruskoulun ensimmäisellä, ei 2. asteen. Tuon ikäisenä moni tuttuni asui jo omillaan.

On lapsemme toki ollut yökylässä täällä omassa kaupungissamme tuttujen kavereiden perheiden kotona. Nyt kyseessä aivan vieraat nuoret ja vieras kaupunki. Vielä ei ole yökyläpaikkaa päätetty. Jonkun yksin asuvan luona tai jonkun perheen luona.

Itselläni tuon ikäisenä yökylä tarjoitti tietenkin alkoholia ja kaupungilla olemista. Hauskaa oli.

Ap

Vierailija
7/17 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etpä sinä sille mitään toisesta kaupungista käsin voi. Ja joskus se on napanuora katkottava eli antaa mennä vaan. 

Vierailija
8/17 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai sitä nyt äidille sanota, että "aiotaan muuten ryypiskellä ja naiskennella ja ehkä myös pössytellä" :D  

Vierailija
9/17 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

16v on jo sen verran iso tyttö/poika, että saa itse päättää tuollaisista asioista. Ei niitä lapsi voi pumpuliinkaan kääriä tai nippusiteellä patteriin  köyttää. Kaverit on pian entisiä kavereita, jos ei lähde mukaan kavereiden juttuihin. Suurin osa nuorista on ihan fiksuja ja ymmärtää, mitä kannattaa tehdä ja mitä ei vaikka vähän naukkailtaisiin ja sekstailtaisiinkin. 

Vierailija
10/17 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En päästäisi.

Miks?

Vierailija
11/17 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on sovittu, että ei käytä alaikäisenä alkoholia ja joistain muista säännöistä, niin ok, mutta se on eri asia kuin kyläily. Antaisin kyllä luvan kyläilyyn, kun yhdessä sovitusta pidetään kiinni. Nuoresi on ilmeisesti tottelevainen - eipä kai sinulla muuten olisi sananvaltaa hänen kyläilysuunnitelmaansakaan.

Vierailija
12/17 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensin pyytäisin varmaan vanhemman numeroa ja varmistaisin, että sopiiko oikeasti montakin kaveria heille yökylään. Ja muutenkin vaikka osoite, jos jotain käy, niin tiedän missä lapsi on.

Vierailija
13/17 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion ekalla yökyläiltiin. Ja siinä muuten yössä liha liikkui! Lits läts!

Vierailija
14/17 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ensin pyytäisin varmaan vanhemman numeroa ja varmistaisin, että sopiiko oikeasti montakin kaveria heille yökylään. Ja muutenkin vaikka osoite, jos jotain käy, niin tiedän missä lapsi on.

Jos meille tulisi vieraita lapsia, niin olettaisin vanhempien olevan yhteydessä ja sopivan mm. ruokarahasta.

Vierailija
15/17 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kysymykseni lähti siitä, että ilosesti kerroin tuttavalleni, että tytär on saanut uusia kavereita ison porukan ja suunnittelevat nyt yökyläilyä. Tuttava heti sanoi, että ei pidä missään nimessä päästää, aivan liian vaarallista.

Minä haluan uskoa, että kyläily todennäköisesti menee mukavasti ja jos ongelmatilanteita tulee, niin niissäkin selviävät. En halua sitoa lastani kotiin sen vuoksi, että asemalla saatetaan varastaa vaatteet päältä tai puukottaa. Tai saatetaan käyttää päihteitä

Kyse on kuopuksestamme. Olen jo vanhemman lapsen kanssa käynyt läpi ne suurimmat päänsisäiset taisteluni miten luottaa lapsensa selviytymiseen. Pidän myös tärkeänä, että lapsella on tietoa, miten toimia erilaisissa ongelmatilanteissa (esim. itse tai kaveri on aivan liian päihtynyt, rahat ja kännykkä hävinneet) ja millaisia tilanteita tulee välttää turvallisuuden vuoksi. Ja mitä tehdä, jos kaikista hyvistä neuvoista ja lupauksista huolimatta toimii toisin ja joutuu ongelmiin.

Ap

Vierailija
16/17 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos meille tulisi vieraita lapsia, niin olettaisin vanhempien olevan yhteydessä ja sopivan mm. ruokarahasta.

Miksi alapeukkuja? Ei kai kukaan päästä lastaan vieraaseen perheeseen ilman, että vanhemmat sopivat tästä?

Vierailija
17/17 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuntemattomien vanhempien olisi fiksua puhelimitse esittäytyä kotiinsa kutsuneen nuoren vanhemmille - hyvä pointti myös turvallisuuden kannalta.

Tuo ruokaraha kuulostaa minusta vieraalta. Tietenkin tarjoaisin syötävät ja juotavat nuoreni kavereille. Hyvä, kun kuulin nyt, että jotkut eivät ajattele samoin. Varustaisin kyllä nuoren viemään tuliaisia, mutta vähän eri hengessä kuin miltä ruokarahan maksaminen tuntuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme