Teettekö "pikkupesuja"?
Itse peseydyn lavuaarissa korkeintaan silloin, kun on tyyliin kipsi jalassa eikä pääse suihkuun. En keksi muuta syytä alkaa hankalasti pestä jokaista ruumiinosaa erikseen, vaan menen samalla vaivalla suihkuun. Olen käsittänyt, että moni välttelee suihkua ja hoitaa peseytymisen näillä "pikkupesuilla", vai olenko väärässä?
Kommentit (58)
Englannissa tuo tunnetaan nimellä whor*'s bath (huor*n kylpy), jonka nimi johtaa siitä kuinka pr*stituoidut puhdistautuvat noin pikaisesti asiakkaiden välissä.
Vierailija kirjoitti:
Lavuaarin yllä heittelette vettä ympäriinsä? Joopa, kokeilkaapa keksiä jokin muu tapa.
Pesulappu.... kastele pieni pyyheliina nihkeäksi, vain toinen pää, pyyhi kainalot, huuhtele liina, pyyhi uudestaan tarv. Kuivaa toisella -kuivalla - liinan päällä kainalot. Alapesu bideesuihk. Valmis.
Joskus kiireessä on pakko toimia näin. Jalat voi pyyhkiä viimeiseksi. Sit liina pesuun.
Nopeammin käy suihkussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ETTE tee näitä pikkupesuja, käyttekö sitten aamuin illoin suihkussa? Vai lähdettekö aamulla yön jäljiltä hikisen nihkeinä töihin, vai vielä pahempaa, menettekö illalla likaisena nukkumaan..?
Eli itse pesaisen aamulla kainalot, koska se on nopeampaa ja helpompaa kuin suihkuun meno, kuivattelu, rasvaus... illalla sitten kokovartalolle suihku. En osaisi elää muuten.
Käyn suihkussa kahdesti päivässä, toisella kertaa (yleensä aamulla) pesen myös hiukset ja se toinen suihkukerta kestää minuutin, saan siinä ajassa pestyä kaiken kasvoista lähtien.
Ap
Komppaan tätä, mä teen kanssa näin.
Mulla on todella rasvainen iho,myös päänahka, ja vaihdevuodet päälle. Hormonikorvaushoidosta huolimatta hikoilen yöllä enemmän tai vähemmän.
Olen testannut kainaloiden pesemistä lavuaarissa, ja siinä kuluu enemmän vettä kuin pikasuihkussa, kun täytyy toki pestä myös kasvot, kädet, alapää, jalat. Lisäksi isot rinnat täyttää lavuaarin..
Pesen joskus vain etuhiukset, jotka rasvoittuvat vasten kasvojen rasvaista ihoa. Jos muu päänahka on puhdas ja pesty edellisenä iltana, ei sitä ole mitään järkeä pestä. Jos kainalot on hikiset, en lähde pesemään niitä lavuaarissa vaan menen suihkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lavuaarin yllä heittelette vettä ympäriinsä? Joopa, kokeilkaapa keksiä jokin muu tapa.
Pesulappu.... kastele pieni pyyheliina nihkeäksi, vain toinen pää, pyyhi kainalot, huuhtele liina, pyyhi uudestaan tarv. Kuivaa toisella -kuivalla - liinan päällä kainalot. Alapesu bideesuihk. Valmis.
Joskus kiireessä on pakko toimia näin. Jalat voi pyyhkiä viimeiseksi. Sit liina pesuun.Nopeammin käy suihkussa.
Tätä mäkin ihmettelen miksi joku viitsi tehdä asiat hankalimman kautta ja läträtä jollain liinoilla. Helpompaahan se on vaan sinne suihkuun hypätä ja suihkumyssy päähän niin ei tukka kastu. Silloin kun meillä oli suihku rikki joudin tekeen noin ja oli kyllä todella ärsyttävää kun ei voinut kunnolla peseytyä enkä oikein tuntenut itseäni puhtaaksi kun en kunnolla kastunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena hoitajana joskus kuuntelin kun vanhempi kollega kertoi että pesee jalat. Pesee kainalot. Ehkä alapäänkin.
Kokeilin joskus pelkkää kainalopesua lavuaarissa, puoli lattiaa märkänä. Tuossa ajassa olisi jo käynyt suihkussa. Ja bakteeriympäristöön liittyen, pöpöjä on hiuksissa. Nopea hiusten pesu usein vähentää pöpöjä myös.Mitä helkkarin pöpöjä sä nyt pelkäät??
Meissä ihmisissä kuuluukin olla niitä pöpöjä, kaikenlaista sitä kuuleekin..
En ole tuo kirjoittaja, mutta hän työskentelee ilmeisesti sairaanhoidossa. Nyt korona-aikana esim. meillä teholla hoitajat saivat käydä työaikana ennen kotiin pääsyä suihkussa juurikin sen takia, että ei veisi ihossaan ja hiuksissaan covidia kotiinsa. Sama koskee myös muiden eristyspotilaiden hoidon jälkeen.
Ilmeisesti on mennyt niin hysteeriseksi, ettei suihkussa edes käydä. Pienellä lapulla vain pyyhitään tai pikkuvesi. Pitää säästää ja säästää. Ja kun joku nalkuttaa, sitä vähemmän käydään suihkussa ja aina vähentyy? Veden hinta kallis. Mutta tämän asian välttely myös ylläpitää firmojen kallista vettä ja kuntien yksityistämisiä, kun ei kissaa oteta pöydälle, että mikäs on homman nimi. Sähkökin kallis.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ETTE tee näitä pikkupesuja, käyttekö sitten aamuin illoin suihkussa? Vai lähdettekö aamulla yön jäljiltä hikisen nihkeinä töihin, vai vielä pahempaa, menettekö illalla likaisena nukkumaan..?
Eli itse pesaisen aamulla kainalot, koska se on nopeampaa ja helpompaa kuin suihkuun meno, kuivattelu, rasvaus... illalla sitten kokovartalolle suihku. En osaisi elää muuten.
En ole yön jäljiltä "hikisen nihkeä". En muutenkaan hikoile kovin paljoa edes urheillessa, saatika nukkuessa.
Pesen joskus kainalot käsienpesualtaassa jos ne haisee kesken päivän. Minusta se on nopeampaa niin. Ei tarvi riisutua kokonaan, laittaa pitkää tukkaa pitävälle nutturalle, kuivata koko kehoa ja pukea kaikkia vaatteita uudelleen. Niskahiukset jää lisäksi suihkussa aina märäksi ja tuntuu inhottavalta. Paita vain pois ja nopea kainaloiden pesu ja kuivaus käsipyyhkeeseen ja uusi paita päälle.
Vierailija kirjoitti:
Suurten ikäluokkien juttu, hyi.
No ei taida olla. Itse harrastan pikkupesuja ja kyläillessäni suuriin ikäluokkiin kuuluvien vanhempieni luona saan aina kuulla että mitä järkeä siinä on, että eikö ois sama mennä kokonaan suihkuun.
Asun Brysselissä, eli minulla on tyylikäs bidee. Paljon siis alapesuja varsinkin yhdyntöjen yhteydessä.
Luin ensin "Teettekö pikkupersuja". Kyllä ja paljon tai sitten ei 😂
Naaman, kädet ja hampaat pesen lavuaarissa. Mies pesee kikulin, koska ylettyy hyvin. Pitkä mies ja pitkä vehje.
Vierailija kirjoitti:
Mä menen töihin hikoilemaan, joten peseydyn kotiin tultuani, en aamuisin.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena hoitajana joskus kuuntelin kun vanhempi kollega kertoi että pesee jalat. Pesee kainalot. Ehkä alapäänkin.
Kokeilin joskus pelkkää kainalopesua lavuaarissa, puoli lattiaa märkänä. Tuossa ajassa olisi jo käynyt suihkussa. Ja bakteeriympäristöön liittyen, pöpöjä on hiuksissa. Nopea hiusten pesu usein vähentää pöpöjä myös.
Päänahan terveydelle ei tee hyvää jatkuva pesu, hiuspohjan omien öljyjen olisi hyvä saada olla rauhassa. Ihotautilääkärit neuvovatkin usein, että vain 2-3 viikossa olisi suositeltava määrä hiustenpesuja. Riippuu toki paljon hiustenlaadusta, paksu ja kihara hius vaatii vähemmän pesuja, kun taas ohut ja suora hius voi vaatia useammin pesuja, ettei rasvoitu liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä menen töihin hikoilemaan, joten peseydyn kotiin tultuani, en aamuisin.
Sama täällä. Käyn illalla töiden jälkeen suihkussa, puen puhtaan pyjaman ja menen puhtaisiin lakanoihin. Aamulla herätessäni en ole hikinen, enkä käy suihkussa. Pesen vain kasvoni ja hampaani lavuaarilla ja alapääni bideellä ja lähden töihin hikoilemaan.
Kyllä, pesen kainaloita välillä lavuaarissa, jos edellisestä suihkusta ei ole paljoa aikaa, mutta kainalot haiskahtavat jo, jos on vaikka unohtanut laittaa deodoranttia. Ihan kätevää. Jos vähän vettä menee lattialle, ei ole iso vaiva kuivata sitä, meillä riittää kyllä pyyhkeitä ihan tätä varten, lattialle kun menee vettä ihan samalla lailla myös suihkusta ulos astuessa. Ei ole lattialämmitystä.
Käyn illalla saunassa pesulla ennen nukkumaanmenoa. Aamulla ei ole mitään nihkeyttä, en hikoile nukkuessani. Kannattaa hommata sopiva peitto.