**ELOISAT JOULUN JÄLKEEN**
Onko Eloisilla Joulun jälkeen elämää? Syömiset pysyi aika hyvin hallinnassa. kävin puntarilla aamulla ja paino oli laskenut vähän. Voi olla, että tämä etova olo siihen myös vaikuttaa kun ei paljon pysty edes syömään.... Nyt on tosi flunssanen olo ja kurkku on kipeä. Saapi olla entistä enemmän varuillaan ettei tule mitään tauteja... Rinnat kasvaa vaan kasvamistaan... No hyvä, että ne vähän tasapainottaa tätä alamahan pömpötystä. Onkohan se totta, että tää on jotain alkuraskauden turvotusta vai miten se pömpöttää;/
Vähän jänskättää, kun huomenna meillä on sitten ensimmäinen neuvola:))
esmaralda rv 7+6
Kommentit (40)
Mulla ainakin on tasan h 7. Sydämen sykkeen yleensä näkee siinä h 6 ja eteenpäin, ja aikaisemmin olenkin käynyt muistaakseni jotain h 6+5. Eli tuo h 7 on oikein hyvä, sillä siihen jää vähän jo varaakin ja raskaus on sitten sullakin, kun ovis ei ole paljon voinut heitellä taatusti niin pitkällä, että se syke jo näkyy.
Sille päivälle sitä olinkin ajatellut, josko saan vaan ajan..pitää ryhtyä soittamaan..
S
Meillä on vähän myöhäinen huomen, kun esikko valvoskeli yöllä (3v) ja nukkui aamulla sitten lähes kymppiin, mikä taitaa olla tämän vuoden ennätys.
Tervetuloa kaikille uusille! Paljon näköjään on tullut ihania plussauutisia.
Oireita oli ennen plussan tekoa varsinkin se, että rinnat alkoivat kuumottaa ja paisua, ihan kuin olisi ollut rintatuhlehdus tulossa. Ja kuvotus olo alkoi tosi aikaisin. Oireista tiesin olevani raskaana, ennen kuin edes sain kunnon plussan.
(.) Yöllä oli tuskaa, kun tyttö valvoskeli, oksu meinasi lentää ja pyörytti, selvästi sitä raskaana ollaan oireista päätellen. Vaikka usein kuitenkin epäilenkin, onko tämä totta. Lievää kuvotusta on aika usein, eilen oli tosi kaamea päivä. Ehkä se tästä kuitenkin muuttuu. Toivottavasti. Esikon kohdalla nämä ajat olivat juuri niitä pahimpia pahoinvoinnin kanssa. Onneksi olen lomalla. Töissä voisi olla vaikeaa tehdä mitään järkevää. Toivottavasti ensi viikoksi olo helpottuu, kun työtkin taas alkavat.
västis 6+6
Heipparallaa!
Jopas täällä ollaan pinouduttu aktiivisesti!!! :) Kiva juttu. Voi olla että pitää laittaa päiväpinot tästä eteen päin :)
Itellä rv 5+2 nyt, oireita ei edelleenkään juuri ole. Välillä ehkä kuvottaa, mutta en nyt luokittelisi sitä vielä kunnon pahoinvoinniksi. Nälkä on kyllä parin tunnin välein... Jotenkin on epätodellinen olo, että tosissaanko tässä nyt raskaana ollaan?! Ei vielä uskalla ihan ajatella asioita ensi kesään asti. No, jahka tässä aika menee eteen päin ja vähän lisää rv:ja niin eiköhän se siitä :)
Nyt täytyy mennä laittamaan esikoiselle ja itelle ruokaa. Sitten jään odottelemaan miestä pois töistä, että pääsis rauhassa alennusmyynneille..
Voikaahan hyvin, kaikki elokuiset!!
Pulu & nasu 5+2
tänään on niin ihana päivä tästä kuvotuksesta huolimatta =)
käytiin miehen kanssa ekassa ultrassa...oli aivan ihanaa nähdä tuo pieni sintti =)
menkkojen mukaan lääkäri sano että nyt pitäis olla 7+2 , tosin mulla ollut epäsäännöllinen kierto..mutta sikiön koon mukaan nyt olis vasta viikkoja 6+5. eli laskettu aika on 18.8.mutta sehän voi vielä muuttua.
nyt voi olla hyvin mielin, että kaikki on hyvin =) ja sydän sielä myös löi nätisti, vaikka ääntä ei kuultu vielä.tuijottelen vaan noita kuvia kun siellä köllöttelee pieni sintti =)
täytyy toivoa että kaikki menee hyvin nyt alussa =)
mukavaista päivää kaikille =)
ja tervetuloa myös uudet odottajat =)
enkeli rv 6+5 ja masuasukki =)
Ihanaa, lunta tullut pikkuisen ja pakkasta pari astetta, aurinko paistaa!!! Ihana ilma! Onpas aktiivinen porukka täällä odottelemassa elokuuta!!;) Kiva juttu, kun voi täällä kertoilla asioista kun ei muuten voi vielä puhua raskaudesta!!
(.) välillä kiertää mahassa niinkuin olis kunnon vatsatauti tulossa, pahaa tekee ja ei tee, erikoinen olo, kamala nälkä kokoajan! Mutta eiköhän ne tähän sitten kuulu!? Ensimmäisessä raskaudessa ei muistaakseni ollut tämmöistä, silloin oli kova väsy ja kaikki hajut oli hirveitä, mies parkakin joutui vaihtaa suihkusaippuan ja dödönsä, pyykinpesuaineet vaihdettiin ja käsisaippuat! Oli se kans aikaa, saas nähdä tuleeko tässä toisessa käymään samoin kun viikot lisääntyy!
Eka neuvola mulla on vasta 10.1.!
Oletteko te muut menossa joihinkin lisäultriin ja niskapoimutesteihin?
Mä en ensimmäisestä käynyt, enkä kyllä halua tästä toisestakaan, se otetaan mitä annetaan! ;)
Oho, tulipas löpistyä, mutta nyt päiväkahville, se ei vielä toistaiseksi tee huonoa!
Ihan alkuunsa tervetuloa taas uusille, varsinkin Sofia-77 oli mukava nähdä joukossamme, kyynel silmässä minäkin luin viestiäsi. Nyt kyllä kaikki sormet ja varpaat ristiin, että tällä kertaa pikkuisenne saisi pitkän ja hyvän, ansaitun, elämän. Nuo ovat aina noita asioita, joita ei kenenkään kuuluisi kokea. Voimia siis sinne, ja toivottavasti pystyisit nauttimaan tästä raskaudesta kaikesta huolimatta ja kontrolleissa selviäisi iloisia uutisia!!!
Täällä joulusta selvittiin kunnialla, jouluherkut maistuivat vaihtelevalla menestyksellä ja pönttöä tuli halailtua siinä sivussa... nyt on sitten vuodeksi taas laatikot ja kinkku syötyinä =)
Ihana oli päästä taas arkiruokien pariin, nam!!
Väsy on valtava ja rinnat kipeänä edelleen sekä etova olo jatkuu.
Seuraava lääkäri ja np-ultra on 12.1 sitä jo kovasti odotellaan!
Duracel rv 10+0
Ihania ultrakuulumisia olikin tänään jollain kerrottavana :o) Onnea hienoista ultranäkymistä !
Itsellä olo senkuin pahenee. Iltaa kohden onkin jo melko vaikeaa olla ja itku ei ole kaukana :o/ Onneks aamut menevät suhtkoht hyvin. On vain niin erilaista tämä pahoinvointi ja ruokahalut että pakostakin mietityttää tuleeko sieltä poika.... apua ! Tottakai kaikki vastaanotetaan mitä tuleman pitää, mutta viiden tytön jälkeen voi viedä aikaa totutella pieneen herrasmieheen :o)
Alkuraskauden ultrasta : ekan kerran käytiin viikolla 6+2 ja sydän löi jo parimillisellä ihmisen alulla :o) Toka kerran käytiin viikolla 7+1 ja sintikkä oli kasvanut ollen tuolloin 7 mm. Niskapoimu -ultra meillä on 17.1.2007.
Joku kyseli sikiöseuloista. Kyllä mennään kaikkiin. Ei siksi että ilmanmuuta raskaus keskeytettäisiin vaan että saataisiin aikaa sopeutua mm. down -lapseen. Ikää alkaa kuitenkin olla " jo" liki 36 v että kyllä ne riskit vain kasvavat. Ja tuntuu että kun on saanut jo lahjana 5 tervettä tyttöstä niin voiko enää saada tervettä lasta. Nämä pohdiskelut ovat varmaan ihan normaaleja ja asiaankuuluvia.
Joskus aiemmin kirjoitinkin että aivojen puuttuminen tai erittäin vakava sydänvika (lapsi menehtyisi syntymän jälkeen ja sairaudesta tulisi lapselle kärsimys) olisivat ehkä aiheita miettiä asiaa uudelleen..... Toivottavasti kukaan meistä ei joudu painiskelemaan näiden kysymysten äärellä. Ja toivottavasti en millään muotoa pahoittanut Sofia-77 :n mieltä sillä se ei suinkaan ollut tarkoitus.
Kyllähän jokainen toivoo tervettä lasta, mutta aina on silti se toinen mahdollisuus :o(
Nyt lopetan nämä synkistelyt ja alan tilaamaan mieheltä kebabia riisillä :oD
Rapuäiti ja Lahja rv 8+2
Jos minä jatkan Rapuäidin synkistelyjä...Ja kebabiakin voisin huolia!
Käyn usein lukemassa teidän kuulumisia mutta on niin ankea olo etten viitsi kirjoitella. Jotenkin vaan ahdistaa ja väsyttää. Koko ajan kauhea kuvotus ja välillä oksentelua. Kaikkein kauheinta on masentuneen oloinen mieliala johon ei auta oikein mikään. Nukuttaisi vaan koko ajan mutta kun nukkuu tulee vielä kauheampi olo.
Onko olemassa raskausmasennusta??? Kokemusta kellään?
Muissa raskauksissa olen jaksanut olla iloisella mielellä vaikka on ollut muuten rajuja oireita. No ikäkin alkaa painamaan, ja onhan kaikki raskaudet erilaisia.
Gaia rv 9+2
Ensimmäinen neuvola on takana. Mieletön paketti saatiin kaikenlaista esitettä:) Ensimmäinen kunnallinen ultra on neljän viikon päästä ja samalla viikolla myös lääkäri.
Olo on aivan mielettömän kamala. Olen nukkunut melkein koko päivän. Oksettaa koko ajan ja kaikki ruuat kuvottavat. Mannapuurokin jäi lautaselle. Mitään en pysty juomaan, kun samantien alan yökkäilemään. Vesi maistuu suorastaan hirvittävälle ja suussa kauhea maku! Voi mies raukkaa, kun nämä meikäläisen mielialat vaihtelevat laidasta laitaa. Äsken katsoin elokuvaa ja vollotin paperi kädessä;o) Juuri mietin jo etukäteen, että miten selvitä huomisesta työpäivästä, jos olo on tällainen.... Neuvolatäti kyllä sano, että sitten täytyy vaan jäädä kotiin, että lepo on nyt tärkeintä.
esmaralda rv 8+0
ps. saako katkarapuja syödä raskaana ollessa?
sain soitettua jo ekan oikeen ultra-ajan..mikä siis tehdään sairaalassa ja on tuo niskapoimu ultra..kauheen myöhäseks se menee..tai ajattelin että ois päässy jo tammikuun puolella, mutta kun nyt tää laskettuaika sitten piteni, niin ultrakin on tietysti myöhempää.mulla siis aika vasta 6.2.ja ajattelin että oisin saanu kertoa jo anopilleni ja muille tutuille hienosta uutisesta.no pakko kait on oltava vaan ihan hiljaa..tosin omat vanhemmat tietää kun olen meidän perheen liikkeessä töissä, niin täyty niille kertoo, että ymmärtää miks jotain asioita ei voi enään tehdä niin.ja muutenkin ymmärtää tän mun olon.olen tässä ollut kohta 3 viikkoa kauheessa flunssassa..nyt olen pari päivää saikulla ja sitten yritän jo lauantaina päästä töihin.
onko kukaan ajatellut menevänsä 4d ultraan? ehkä ei pitäis vielä ajatella noin pitkälle,mutta tää vauvakuume on ollut jo niin monta vuotta, niin on ehtinyt miettiä asioita moneen kertaan.
Ja ois ehkä kiva treffailla muita mammoja sitten vähän myöhemmin kun masut kasvaa ja kun pahin riski-aika on ohi.
tässä oli taas omaa napaa..ehkä mitä pidemmälle mennään niin sitten vähemmän enään omasta kertoo..pakko vaan päästä jollekkin kertomaan tuntemuksista =)
mukavaista päivänjatkoa vaan kaikille =)
enkeli ja masuasukki
tti. Tästä ei varmaankaan mennä kun on tuo kuopus vielä niin pieni ja tosiaan lähempänä ei tehdä noita. Vois tietty harkita jos ens kesänä mentäs ukon kotiseudulle Ouluun.......
-Gaia- :lle : on varmaan raskausmasennusta. Tai jos on niin sitä on minulla. Mies jaksaakin kiusata että tämänhän pitäisi olla elämän hehkeintä aikaa. Niin, miksi pitäisi ? Onhan vauva todella toivottu ja paljon ollaan saatu lokaa niskaan keskenmenojen myötä, mutta...... Sitä onkin kai muiden vaikea käsittää kun yhtälö on em. Yhtään hehkeäksi en kylläkään itseäni tunne :o( Väsyttää, harmittaa ja pelottaa. Järjestä tässä nyt kahdelle tytölle synttärikemuja kun olotila on mikä on.
Jos sitä hipsisi saunaan (elkää enää tätä lukeko....... hilppasen huomenna ultraan, ihan vain vähäsen...... tai no kun saatiin muksut hoitoon ekaa kertaa kuopuksen syntymän jälkeen ja kun mies ei pääse noihin kunnan ultriin tai neuvoloihin mukaan jajajajaja......) Ja muuten se kebab oli hyvää :o)
Täällä kanssa uusi. Plussasin joulun aikoihin ja nyt olisi sitten viikkoja 6. Minulla ei kyllä ole mitään oireita ollut vielä, ainoastaan menkat jäivät pois. Siksi vähän epätodellinen olo, että onko sitä nyt raskaana vai ei. Vielä muutama päivä lomaa, ennen työhön palaamista. Jännittää se vain, että jos oikein kovat pahoinvoinnit tulee, niin miten pärjää opetustyössä?! Mutta päivä kerrallaan! Onnea kaikille!
Meille nelosta odotellaan, LA 9.8. Hauskasti sattuvat nuo LA:t; kahdella keskimmäisellä oli 25. päivä ja esikolla ja tällä pikkuisella 9. päivä.
Välillä oksettaa, koko ajan palelee, aivan järkyttävästi väsyttää. Uni lyö kuin huppu vedettäisi pään yli. Onneksi on nämä välipäivät lomaa.
Ensimmäinen neuvolla on 15.1. Silloin viikkoja jo yli 10. NP-ultra sitten jo seuraavalla viikolla.
Opetustyö ja pahoinvointi: mua auttoi kun pidin roskiksen lähellä (siitä oli selvästi psykologista apua) ja ikkunaa auki, että sai tarvittaessa raitista ilmaa. Vesipullo oli myös saatavilla. Kertaakaan en ykännyt luokan edessä vaikka lähellä oli muutaman kerran :) Nyt on onneksi vähän erilainen työ.
Hyvää loppuvuotta kaikille!
tuttu tunne! Ensimmäisen alkuraskausen aikana oli kesä ja pitkä kesäloma ja kaikki mahdollisuudet kuunnella kroppaa ja ottaa iisisti, kun siltä tuntui (eli mahtisiivu ajasta), Tokassa alkuraskaudessa taisi myös olla väsy, mutta en kyllä muista, että olisin näin uuvahtanut silloin ollut, pikemminkin oikein tasainen ja tyytyväinen elämääni. Nyt, kun on nuo kaksi nöpökkää 24h vuorokaudessa huollettavina enkä saa nukkua tai rauhoituttua kuin näin iltaisin, kun olen jo ehta zombie, niin ei se väsymystä poista - kun tosiaan marraskuusta on taas valvottu öitä - ja siinä ehti kai olla parin viikon pätkä, että sain nukkua! Pakkohan tän unenpuutteen on jossain alkaa näkyä. Eli a. saan esikoiselle aivan tyhmän pontevia ja hirveitä raivareita, b. en jaksa oikein innostua mistään, c. ponnistelen jaksaakseni suoriutua päivistä, d. mietin jo pelonsekaisin tuntein synnytystä ja omaa jaksamistani jne. Toisaalta nyt osaa suhtautua kaikkeen realistisemmin, joten on aivan oikein pohtiakin, miten jaksaa kolmen ihan pienen kanssa, on siis pakkokin tehdä psykologista valmistautumistyötä ennen tämän kolmannen saapumista. Myös kiireinen ja rankka elämäntilanteemme on luultavasti lisännyt alakuloa, kun parisuhteelle ei ole aikaa eikä ensinnäkään voimia! JA ystäväni vauva menehtyi tässä vielä pariviikkoisena ja tänään oli tietenkin äärimmäisen koskettavat hautajaiset, joten ihmekö, jos hiukan alavireisvoittoisena tässä taivallan!
Tulipa taas tuotettua tekstiä. Luottavaisena koetan ajatella, että vaikka en ole koskaan kokenut sitä maagista energistä raskauden keskivaihetta, niin kyllä tämän hillittömän uupumuksen pitäisi muutaman viikon sisällä hellittää!
Olipas melko valivaliviesti! Sympatiaa vain halusin Gaialle osoittaa - kun vielä italialainen nimmari hälläkin on! Ü
Vitanova rv 8+5 oletettavasti
pikaisesti tulen järjettömän väsymyksen keskeltä kommentoimaan, että en pahoittanut mieltäni kommenteistasi. En ollenkaan. Jokainen joutuu itse tekemään vaikeatkin päätökset ja niiden kanssa elämään :' )
Meidän rakastetulla ja odotetulla tyttö Enkelillä oli 3 isoa vikaa sydämmessä, toivoa lähes nolla (siis selvitä edes raskauden loppuun). Oli kuitenkin älyttömän rankkaa joutua päätös miehen kanssa tekemään, lääkärit kun eivät millään tapaa ohjailleet/painostaneet. Minusta se on ammattitaitoa. Mutta syyllisyys, suru ja tuska oli kovia synnytyksen jälkeen; täydellisen kaunis tyttö, suu raollaan, sormet, varpaat, nenännypykkä. 23cm pitkä ja 250g painoa :( Jälkitarkastuksessa gynekologini sitten sanoi, ettei sellaisella sydämellä olisi voinut elää. Se jotenkin vieritti viimeisetkin syyllisyyden tunteet harteilta. Meilläkin on yhteensä 4 tervettä lasta, emmekä olisi heillekkään sitä surua ja tuskaa halunneet, että raskaus olisi mahdollisesti loppuun asti edennyt, ja sitten pikkusisko olisikin menetetty. Se, että olen kätilö, teki päätöksestä vielä jotenkin entistäkin vaikeamman, raskaamman. Melkoisia keskusteluja kävin mieheni ja itseni kanssa eettisyydestä, darvinismista, elämästä ja kuolemasta. Voi kauheaa, nyt on niin synkkää tekstiä, että tulee itsellekkin paha mieli!
Nautitaan ja iloitaan kaikista kullan nupuista: jo olevista, ja pian tulevista! Jaksamista kaikille pahoinvoinnin keskellä oleville, ja haleja tasapuolisesti!
Rakkaudella, Sofia
Tein viikko sitten plussa testin ja viikkoja on oman laskemisen mukaan 6+1. Raskautena tämä on toinen, minulla oli keskenmeno lokakuussa. Mutta nyt mennään luottavaisin mielin, tämä tuntuu heti alusta alkaen erilaiselta... Nyt voin vuodattaa tarinani:
Eli olin viikolla 9+5 kun menin neuvolan ultraan. Siellä lääkäri totesi tuulimunan, kaikki muu oli paitsi sikiö. Kolmen päivän päästä menin sairaalle kaavintaan. Siellä lääkäri löysikin sikiön! Mutta silloin piti olla viikkoja 10, sikiön koko vastasi viikkoja 6. Eipä lääkäri antanut paljon toivoa, seuraava aika parin viikon kuluttua. Sitten aloinkin vuotamaan ja parin päivän supisteluiden jälkeen housuihin tuli n. nyrkin kokoinen möntti. Ultrassa lääkäri totesi kohdun tyhjäksi ja ei estettä uudelle raskaudelle.
Joten tässä ollaan! Tuosta raskaudesta ei ehtinyt tulla juuri mitään oireita, rinnat olivat ehkä hieman herkät. Nyt on viikon ajan ollut ökkö olo, mahaa välillä niinkuin kutittelee sisältä päin... Ja tuo ökkö olo on vain pahentunut, tänään oli tähänastinen pahin päivä. Ja kun se ei ole vain aamulla vaan 24/7!
Olisiko kellään nyt vinkkejä tuon pahanolon karkoittamiseen? Kyllä se tässä kotona nyt menee, mutta kun tiistaina pitäisi töihin mennä...
Mutta tässä oli minun juttuni, tuli taas lörpoteltyä... :)
Henna, esikoinen 6+1
ei ollutkaan ollenkaan kirjaantunut tänne.
Ei muutakuin uusiksi:
Täällä olisi siis yksi elo-odottaja lisää,täällä plussattiiin aconin 10:llä jo rv 3+2 ekan kerran ja 3+4 näkyi jo norm. testissäkin heti.
Laskettuaika on 9.8.07(joka on 6v tyttömme tuleva 7v synttäripäivä ja täsmälleen sama laskettuaika oli toisella tytöllämme 2005:kin).Ennestään perheessämme on siis jo 3 elokuista lasta. poika 8/97,tyttö 8/00,tyttö 8/05 sekä yksi 5/94 syntynyt poika.
Iskä on 33v ja itse olen 29v.
Kesällä 06 meillä oli keskeytynyt km rv 9+6,joka oli kova pala koko perheelle,nyt on tunne,että kaikki on " Lahjalla" hyvin.
Asustellaan maalla Keski-Suomessa ja synnytys tapahtuu K-SKS:ssa.
Eka neuvola jo takana ja ultra tammikuun 8. pvä.
Rv. 34 lähtien aloitetaan hepariinilääkitys pistoksena(klexane) veritulppariskin takia.
Lumina ja Lahja rv 8+2
Nyt löytyy esittely siis molemmista!
Lumina
Pikaisesti: Milloin olisi hyvä ajankohta alkuraskauden ultralle? rv7?
S rv 5+3