Miten kannattaisi edetä, kun ei pääse haastatteluihin?
Palkka ei riitä, työnantajalla menee tosi huonosti Haastatteluihin muualle ei pääse, ei valtiolle, ei kunnalle, ei yksityiselle. Mitä pitäisi tehdä? Brutto noin 2900 e. Tarvitsisin vähintään 3500 e.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hakemus ja cv kunnossa? Entä onko palkkatoive realistinen? Onhan se kiva sanoa, että vähintään 3500 euroa pitäisi saada, jos realistisesti alan palkat on maksimissaan 3200.
Jos palkka ei riitä, niin yksi vaihtoehto on hankkia lisätuloja muualta tai sitten karsia menoja.
Toki, mutta minulla on koulutusta, jossa mediaani on luokkaa viiti tonnia brutto. Pitäisi avata monia polkuja, mutta ei vain meinaa avata. Ap
Sitten mieti onko sinulla osaamista ja kokemusta oikeista asioista. Osaatko myös tuoda sen esille? Koulutus ei yksistään avaa polkuja, vaan sen perusteella olet vain hakukelpoinen.
Ei varmasti ole, mutta siis en pääse edes matalampien paikkojen suhteen haastatteluun. Siis sellaisten, joiden kautta saisi enemmän kokemusta ja johon myös työkokemukseni pätevöittäisi.
Jos viitsit hieman avata alaasi ja koulutustasi, niin ehkä voisimme auttaa paremmin. Oletko nyt oman alan töissä?
KTM, alan töissä, lomalla tosin nyt. Kollegat ovat pääosin kauppaopistosta.
KTM on todella laaja tutkinto, joten sen sisälle mahtuu palkan suhteen hajontaa. Millaisia töitä teet nyt ja millaisia töitä haluaisit tehdä? Unohda tässä kohtaa se palkka, koska nyt tärkeintä olisi päästä etenemään sieltä ensimmäiseltä portaalta.
Mieti mitä vahvuuksia sinulla? Entä osaamista? Älä ajattele kapeasti vain sen oman alan kannalta vaan mieti myös vapa-aikaa ja jopa sitä nuoruuttasi. Niitä omia vahvuuksia ja taitoja voi löytää yllättävän kaukaakin. Niistä saa myös oikeita esimerkkejä siihen hakemukseen. On eri asia sanoa olevansa tiimityöskentelijä kuin kertoa vuosien joukkuelajiharrastuksen tehneen itsestä tiimipelaajan, joka ymmärtää eri roolien merkityksen lopputulokselle.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on ktm:n koulutus, ymmärtänet mitä mediaani tarkoittaa. Oletko mediaanityöntekijä? Usein esim ihmiset eivät ymmärrä että mediaanityöntekijä on ollut alalla luokkaa 15-20 vuotta, asuu keskisuuressa kaupungissa ja vastaa keskimääräistä urapolkua, ja ihmettelevät miksi eivät saa mediaanipalkkaa 5 vuoden työkokemuksen ja ilman uralla etenemistä asuessaan pikkukaupungissa.
Tuloksien suhteen olen ollut firmassamme mediaania parempi. Mutta siitä ei palkita perusteluista huolimatta. Jo oman alani alkupalkkasuositus on isompi kuin nykyinen palkkani kokemuksella.
Uralla edetään yleensä pienin askelin. Jos nyt olet kaupan kassa, niin seuraavaksi sinun pitäisi tavoitella vuorovastaavan tai vastaavan hommia eikä suoraan johtotehtäviin. Miten olet tähän mennessä edennyt työpaikoillasi vastuullisempiin tehtäviin?
Vierailija kirjoitti:
Uralla edetään yleensä pienin askelin. Jos nyt olet kaupan kassa, niin seuraavaksi sinun pitäisi tavoitella vuorovastaavan tai vastaavan hommia eikä suoraan johtotehtäviin. Miten olet tähän mennessä edennyt työpaikoillasi vastuullisempiin tehtäviin?
En ole odottanut etenemistä suoraan johtotehtäviin. Minulla on sellainen olo, että työpanostani hieman hyväksikäytetään nykyisessä firmassa, mutta en saa muutettua tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on ktm:n koulutus, ymmärtänet mitä mediaani tarkoittaa. Oletko mediaanityöntekijä? Usein esim ihmiset eivät ymmärrä että mediaanityöntekijä on ollut alalla luokkaa 15-20 vuotta, asuu keskisuuressa kaupungissa ja vastaa keskimääräistä urapolkua, ja ihmettelevät miksi eivät saa mediaanipalkkaa 5 vuoden työkokemuksen ja ilman uralla etenemistä asuessaan pikkukaupungissa.
Tuloksien suhteen olen ollut firmassamme mediaania parempi. Mutta siitä ei palkita perusteluista huolimatta. Jo oman alani alkupalkkasuositus on isompi kuin nykyinen palkkani kokemuksella.
Et nyt ymmärtänyt tuota pointtia. Pointtina on se, että KTM:n mediaanipalkkaan vaikuttavat myös se alalla vuosikymmeniä olleet, joilla on rautaista osaamista. He saattavat tienata sen 10 000 € kuussa. Sen lisäksi siellä on sinun kaltaisia uran alkuvaiheessa olevia, joiden palkka pääosin on alle 3000€ kuussa.
Olet selvästi jämähtänyt opiskeluaikojen ensimmäiseen työpaikkaan. Nyt olennaista olisi etsiä joku toinen työ. Ajattelet nyt liikaa rahan kautta työnhakua. Nyt olisi ensisijaisen tärkeää saada sitä kokemusta ja lisää vastuuta. Mieti mihin haluat edetä ja tee suunnitelma siihen pääsemiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Luetuta hakemuksesi ja CV:si jollain tutullasi, jolla on kokemusta rekrytointien tekemisestä.
Kaikilla on tuosta vaan tuttuja, joilla on kokemusta rekryistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et nyt ymmärtänyt tuota pointtia. Pointtina on se, että KTM:n mediaanipalkkaan vaikuttavat myös se alalla vuosikymmeniä olleet, joilla on rautaista osaamista. He saattavat tienata sen 10 000 € kuussa. Sen lisäksi siellä on sinun kaltaisia uran alkuvaiheessa olevia, joiden palkka pääosin on alle 3000€ kuussa.
Tuo meni hieman oman hakemani pointin, aloituksen, ohi. Tiedän ihan objektiivisestikin kyllä, että olen palkkakuopassa suhteessa muihin alallani ja suhteessa tekemääni tulokseen. Omassa firmassani ei juuri palkita ihmisiä. Mutta jotain ajatuksia kyllä heräsi jo keskustelusta, kiitos kommentoineille.
Vierailija kirjoitti:
Olet selvästi jämähtänyt opiskeluaikojen ensimmäiseen työpaikkaan. Nyt olennaista olisi etsiä joku toinen työ. Ajattelet nyt liikaa rahan kautta työnhakua. Nyt olisi ensisijaisen tärkeää saada sitä kokemusta ja lisää vastuuta. Mieti mihin haluat edetä ja tee suunnitelma siihen pääsemiseksi.
Kyllä, juuri tämä jumitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko itse pyytää heiltä perustelua, miksi saavuttamiasi tuloksia ei palkita?
Miksi ette perusta omia yrityksiä kun olette koulutettuja ja osaatte. Ainako se pitäisi muiden kaikki järjestää ja suurta palkkaa maksaa. Aivopesikö se kymmenien vuosien koulutus.
Olin itse jumissa työpaikassa, jossa oli huono palkka ja hyvästä työstä ja lisävastuista huolimatta palkkaa ei suostuttu korottamaan. Repäisin laastarin kerralla irti ja totesin, että mikä tahansa työ on parempi kuin nykyinen. Sain harjoittelupaikan, jossa oli parempi palkka kuin aiemmassa vakityössä. Parasta kuitenkin oli se, että sain sitä kautta jalkaa oven väliin ja kerrytettyä niitä taitoja, jotka auttoivat minua saamaan seuraavan työn. Toki myös stressin väheneminen vapautti energiaa työnhakuun.
Soita suoraan sellaiselle ihmiselle, joka päättää ko. firman rekrytoinneista (esimerkiksi toimitusjohtaja), kerrot haluavasi siihen firmaan työhön. Kerrot lyhyesti puhelussa miksi juuri sinut kannattaa palkata ja sovit ajan, jolloin tulet paremmin esittäytymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko itse pyytää heiltä perustelua, miksi saavuttamiasi tuloksia ei palkita?
"Ei voida", koska firmalla menee tosi huonosti taloudellisesti, budjetit punaisella ja työvoiman vähennystarvetta, joudutaan ottamaan lisää lainaa ja korot korkealla. Kuitenkin töitä on. Todellisuus on siis sitä, että jokainen työssä vielä oleva tekee äärimmilleen kiristettynä töitä niin paljon kuin vain ikinä pystyy, huonolla palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hakemus ja cv kunnossa? Entä onko palkkatoive realistinen? Onhan se kiva sanoa, että vähintään 3500 euroa pitäisi saada, jos realistisesti alan palkat on maksimissaan 3200.
Jos palkka ei riitä, niin yksi vaihtoehto on hankkia lisätuloja muualta tai sitten karsia menoja.
Toki, mutta minulla on koulutusta, jossa mediaani on luokkaa viiti tonnia brutto. Pitäisi avata monia polkuja, mutta ei vain meinaa avata. Ap
Sitten mieti onko sinulla osaamista ja kokemusta oikeista asioista. Osaatko myös tuoda sen esille? Koulutus ei yksistään avaa polkuja, vaan sen perusteella olet vain hakukelpoinen.
Ei varmasti ole, mutta siis en pääse edes matalampien paikkojen suhteen haastatteluun. Siis sellaisten, joiden kautta saisi enemmän kokemusta ja johon myös työkokemukseni pätevöittäisi.
Jos viitsit hieman avata alaasi ja koulutustasi, niin ehkä voisimme auttaa paremmin. Oletko nyt oman alan töissä?
Minkä ikäinen olet? Jos olet saman ikäinen kuin kollegasi, koulutuksestasi on tuskin isommin hyötyä, koska se on niin vanha ja et ole tehnyt alasi töitä. Kauppaopistoja kun ei ole ollut 90-luvun jälkeen ja tuskinpa sitä nuoremmat puhuvat kauppaopistoista.
Kyllä minä ainakin rekrytoidessa katson, miten henkilön työkokemus ja koulutus vastaavat toisiaan. Jos korkeastikoulutettu ihminen ei ole missään vaiheessa päässyt koulutustaan vastaaviin töihin, kyllä se herättää kysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetuta hakemuksesi ja CV:si jollain tutullasi, jolla on kokemusta rekrytointien tekemisestä.
Kaikilla on tuosta vaan tuttuja, joilla on kokemusta rekryistä?
No ap kertoi olevansa kauppatieteiden maisteri. Minulla on sama koulutus ja olettaisin, että jokaisella sen koulun käyneellä on vähintään joitakin puolituttuja, jotka ovat päässeet esimiesasemaan.
Hyvät työpaikat saadaan suhteilla. Verkostoidu, pyydä suositteluja, ole aktiivinen somessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Jos olet saman ikäinen kuin kollegasi, koulutuksestasi on tuskin isommin hyötyä, koska se on niin vanha ja et ole tehnyt alasi töitä. Kauppaopistoja kun ei ole ollut 90-luvun jälkeen ja tuskinpa sitä nuoremmat puhuvat kauppaopistoista.
Kyllä minä ainakin rekrytoidessa katson, miten henkilön työkokemus ja koulutus vastaavat toisiaan. Jos korkeastikoulutettu ihminen ei ole missään vaiheessa päässyt koulutustaan vastaaviin töihin, kyllä se herättää kysymyksiä.
28 v. Kollegoissani on useita vanhempia naisia, joitain nuorempiakin on. Juurihan kirjoitin tuossa lainaamassasi kommentissa, että olen alan töissä. En tiedä, miten saat sen muutettua muotoon "et ole tehnyt alasi töitä". Toivottavasti olet rekrytoinneissasi tarkempi.