Kysymyksiä Vaasan synnäristä
Monenko hengen huoneita siellä on? Minkälainen ilmapiiri? Saako kivunlievitystä mihin tahansa kellonaikaan?
Kokemuksiaan sieltä voi kertoilla, mielellään niitä lukisin!
Kommentit (10)
Kohta olen sinne menossa, ja olisi ihan mukava tietää.
ap
Vauvalaa ei ole, eli osasto on sellainen, jossa vauva on koko ajan äidin kanssa. Joskus on vaikea järjestellä suihkua tai vessakäyntiä, kun ei edes hoitajaa saa vauvaa katsomaan. Pitää luottaa, ettei lapsi juuri silloin herää ja käydä nopeasti.
Osa hoitajista puhuu suomea todella murtaen, mutta puhuvat kuitenkin. Samaa ei voi sanoa muista äideistä. Todella tiukan ruotsinkielisen kommentin sain keskustelunavaukseeni. Mutta tämähän on tietysti henkilöstä kiinni.
Osasto on pieni ja kodinomainen. Pidin siitä paljon enemmän kuin Tampereen hallimaisesta ja kolkosta.
Usean äiti
ekalla kerralla sain epiduraalin ja kaiken muun mitä halusin/tarvitsin. Toisella kerralla en saanut epiduraalia, tosin en pyytänytkään. Ponnistusvaihe niinlähellä etten turhaan halunnut pitkittää. Minulle sattui molemmille kerroille sama kätilö aivan ihana täti olikin. Ei mitään pahaa sanottavaa kyseisestä paikasta.
Ja kuinka paljon niitä kahden hengen huoneita on, eli mitkä mahdollisuudet ois päästä pienempään huoneeseen? Meillä on monta lasta, joten toivon että saisin nukutuksi sairaalassa mahdollisimman paljon. (sen mitä siellä nyt yleensä voi nukkua).
-ap
...voin myös sanoa, että ei mitään valittamista. Hoitajat ovat ystävällisiä ja vaikka osa puhuu suomea murtaen, se ei ainakaan mua haitannut. Synnytyssalin porukka on osaavaa ja mukavaa - ainakin mulle on sattunut hyvät kätilöt molemmilla kerroilla.
Olin synnyttäneiden osastolla viimeksi lokakuun lopussa viime vuonna, ja mun mielestäni kaikki osaston huoneet ovat nykyisin kahden hengen huoneita. Suomen- ja ruotsinkieliset äidit pyritään laittamaan samoihin huoneisiin, siis kaksi suomenkielistä samaan jne. Tämä tietysti riippuu siitä, kuinka täyttä osastolla on. Vauvan sai viedä hoitajien huomaan, jos halusi yöllä nukkua tai käydä esim päivällä suihkussa. Mulle ainakin ihan tarjottiin tätä vaihtoehtoa, ja useamman kerran!
Kuten joku tuossa totesikin, osaston tunnelma on kodinomainen ja kiireetön. Hyvä paikka, jonne voi kyllä levollisin mielin mennä! Onnea matkaan!
Salissa kätilöt ja lääkärit tosi asiantuntevia ja mukavia, epiduraalia ei päivystysaikana tosin helposti saa. Vain yksi anestesialääkäri päivystää ja voi olla muualla kiinni. Tai sitten ei vaan jaksa lähteä... Itse olen saanut molemmilla kerroilla kohdun kaulan puudutteen. Salissa myös kaikki kätilöt puhui tosi hyvää suomea. Salissa sai kummallakin kerralla sellaisen vaikutelman, että kätilöt ja lääkärit todella tykkää työstään ja paneutuu siihen kunnolla, kunnioittavat synnyttäjää ja hänen toiveitaan (ja lukevat esitietolomakkeet kunnolla!).
BB:llä taas suomenkielen taito on ollut vähän niin ja näin. Ei se murtaen puhuminen haittaa, jos kuitenkin asia tulee ymmärretyksi puolin ja toisin. Mulla on kummankin vauvan kanssa ollut jotain pientä häikkää ja kyllä oli tosi pelottavaa, kun asiaa ei osattu mulle selittää! Otettiin vaan kokeita ja hoitajat sanoi "hys hys, äiti ei itke". Ja kun yritti kysyä, mikä vauvaa vaivaa sai jotain ympäripyöreää vastaukseksi ja lupauksen, että seuraavassa vuorossa on suomea paremmin puhuva, joka selittää!!! Odotapa siinä sitten aamuun, että saat tietää mitä kokeita vauvaltasi otetaan. Huonoa tuuria siis ehkä, että kummallakin kerralla yövuorossa sillä hetkellä todella huonoa suomea puhuvia.
Ekan kerran jälkeen sain niin kovan kammon koko osastosta että halusin toisella kerralla heti kotiin kun vain päästettäis. Onneksi Vaasassa on käytössä varhainen kotiutuminen ja kotiin saa toissynnyttäjä lähteä kun vauva on 1vrk ikäinen tiettyjen edellytysten täyttyessä. Onneksi toisen vauvan kohdalla sitten aamulla selvisi, että hälytys oli ollut väärä ja vauvalla oli kaikki hyvin (istukka oli ollut liian iso vauvan kokoon nähden ja siksi piti ottaa pissanäyte, että onko vauvalla proteiinia virtsassa) ja päästiin kotiin suunnitelmien mukaan. Jos kolmannen synnyttäisin, niin lähtisin kyllä suoraan salista kotiin... Jäisi parempi fiilis.
ja hyvät muistot on jääneet molemmista kerroista. Eka kerta oli tosin suunniteltu sektio... Hyvin hoitivat!
Toka kerta oli normaali alatiesynnytys. Ainoa kivunlievitys oli ilokaasu ja se sopi kyllä mulle. Kätilöt olivat mukavia ja asiantuntevia!
BB:lla tosi mukava ja kiva tunnelma molemmilla kerroilla:). Apua saa varmasti.
tuostakin sairaalasta niinkuin kaikista muistakin. Olen synnyttänyt syöksyllä aiemmin, niin että toivoa sopii, että tulisi tälläkin kertaa nopeasti, jos anestesialääkäriä ei spinaalin tai epiduraalin laittoon kovin nopeaa löydy. :)
Se on kivaa tietää että lukevat ne esitietolomakkeet. Mulla on kyllä onneksi mies mukana joka voi sitten puhua mun puolesta.
Kuinkahan kauan siellä sitten yleensä ollaan? Joku kirjoitti että voi kotiutua 1vrk:n päästä, mutta olen aiemmin ollut 3vrk:tta sairaalassa, ja olen tykännyt että se on sellainen sopiva aika olla siellä vauvan kanssa. Ne valmiit ruoat ja sairaalan pesulatoiminta on toistaiseksi houkutellut minua pysymään siellä "valmiilla" tuon ajan. Saa rauhassa tuhinoida vauvan kanssa pari päivää ennenkuin menee kotiin.
ei töissä ollessaan "jaksa" hommiin lähteä.
Anestesialääkäri huolehtii potilaista sekä leikkaussaleissa että teholla ja joskus valitettavasti käy niin ettei epiduraalin laittoon kiireiltään ehdi, mutta aina tullaan silloin kun joku rako töiltä löytyy.
Varaudu siihen että mies on sitten sun puolesta puhujana jos ja kun haluat lievitystä.