Minkä asian omasta nuoruudestasi mainitsisit, mitä nykyajan "jonnet ei muista"?
Itselläni on:
-jojo
-tuoksukumit
-trollit
-tamagotchi
-kiiltokuvat
Jos jonkun näistä mainitsisin omalle teinilleni, hän olisi varmasti että "häh? Mikä ihme?"🤣
Kommentit (92)
kasettiasema, joystic, korppu, lerppu, atk, levyasema, monitori, Syntax error, matriisiprintterin riipivä ääni, 56k puhelinmodeemin riipivä ääni yhteyttä muodostaessa, Pong klooni, Pacman, Tetris, elektroniikkapeli, lautapeli, korttipeli, 80-luvun vhs nauhurin kellon ja ajastimen asetus sekä kanavien haku ilman kuvaruutunäyttöä koska sellaista hienoutta ei siinä vielä ollutkaan :D
Disketti, modeemi, autopuhelin, tietosanakirja, puhelinosake, korvalappustereot nyt ainakin
Vierailija kirjoitti:
Kohta varmaan nuoriso ei ole kuullutkaan, että puhelinta pidettiin ennen korvalla. Yhä useampi pitää sitä suun edessä vaaka-asennossa, mikä on minusta todella typerän näköistä, ihan kuin jotain lautasta pitelisivät suun edessä xD
Taidat itse olla nuorisoa, kun käytät tuota xD:tä.
Sen verta niuhoaisin, että ei voi sanoa että ei muista jos ei ole koskaan kuullutkaan.
Omasta puolestani vaikkapa naama, joka on IRTI puhelimen näytöstä!
Kyllähän nuoret on nähneet näitä lähes kaikkia asioita leffoissa ja sarjoissa, joko aikansa alkuperäistuotannossa tai nostalgisointiviritelminä. Suoratoistoon remasteroituna laatu kestää katsomisen, vaikka olis vanhempikin tuotos, sitä paitsi retro on aina muodissa, joten takuulla ovat katsoneet kaikki modernit klassikkomme. Lisäksi trendit kiertävät; pari vuotta sitten etsittiin kaverin alakouluikäiselle pojalle jojoa ulkomaanreissun tuliaisena ihan pyydetysti.
Jonne on muuten jo keski-ikäisen sukupolven vesan ;) nimi. Veetikin alkaa olla asiayhteyteen liian vanha. Elias?
Kouluruuasta tykättiin ja vaikka ei olisi aina tykätty, niin sitä syötiin silti sillä muuta vaihtoehtoa ei kerta kaikkiaan ollut. Ei ollut kasvisruokapäiviä eikä allergioita. Jos ruokana oli vaikka lenkkimakkara ja perunat, niin se kelpasi kaikille, moni jopa tykkäsi. Unohtamatta tietenkään porkkanaraastetta, heh.
Kotona jos oli nälkä niin sitten sulla oli nälkä, ketään ei kiinnostanut eikä jääkaapista saanut itse ottaa. Ruoka olisi kyllä kolmen tunnin päästä, juo vaikka lasi vettä.
Vierailija kirjoitti:
Kouluruuasta tykättiin ja vaikka ei olisi aina tykätty, niin sitä syötiin silti sillä muuta vaihtoehtoa ei kerta kaikkiaan ollut. Ei ollut kasvisruokapäiviä eikä allergioita. Jos ruokana oli vaikka lenkkimakkara ja perunat, niin se kelpasi kaikille, moni jopa tykkäsi. Unohtamatta tietenkään porkkanaraastetta, heh.
Kotona jos oli nälkä niin sitten sulla oli nälkä, ketään ei kiinnostanut eikä jääkaapista saanut itse ottaa. Ruoka olisi kyllä kolmen tunnin päästä, juo vaikka lasi vettä.
Milloin sä olet syntynyt? Mun teini-iässä jo ysärin alussa oli joka päivälle kasvisruokavaihtoehto (jonka otinkin) ja kotona sai kyllä todellakin ihan itse käydä jääkaapilla silloin kun huvitti.
Koulun jälkeen lasi kaakaota, paksu ranskisviipale juustolla ja kurkulla (joskus kurkun päällä myös sitruunapippuria!) ja sitten Aku Ankka, Suosikki tai MeKaks eteen. Kahta jälkimmäistä ei enää ole, en tiedä muistetaanko.
Vierailija kirjoitti:
MS-DOS
C:\\>
autoexec.bat ja config.sys
Vierailija kirjoitti:
MS-DOS
C:\\>
Siinä on vain yksi kenoviiva. Tarkoittaa, että ollaan juurihakemistossa, kun on vain kenoviivva, eikä mitään hakemiston nimeä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin sä olet syntynyt? Mun teini-iässä jo ysärin alussa oli joka päivälle kasvisruokavaihtoehto (jonka otinkin) ja kotona sai kyllä todellakin ihan itse käydä jääkaapilla silloin kun huvitti.
Olet nuori.
Rannekello ja seinäkello pidettiin vetämällä käynnissä. Vetämiseen tottui niin, että se tuli tehtyä aina samaan aikaan niin ettei kello koskaan pysähtynyt vetämisen puutteeseen.
Kotoa lähtiessä saattoi ulko-oven avaimen jättää oven pieleen naulaan. En muista koskaan ala-asteella käyneeni koulussa avaimen kanssa, vaikka vanhemmat olivatkin töissä. Kerrostalossa asuvat lapset kulkivat avain kaulassa.
Mun mielestä "jonnet" ei niinkään ole tietty ikäluokka, vaan sellaiset nuoret, joilla menee amerikkalaisen jenginuoren esittäminen överiksi korniudessaan.
Jostain syystä tuli mieleen Rabatti.
Datsun 100 A + karvanopat + Wunderbaum
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulun jälkeen lasi kaakaota, paksu ranskisviipale juustolla ja kurkulla (joskus kurkun päällä myös sitruunapippuria!) ja sitten Aku Ankka, Suosikki tai MeKaks eteen. Kahta jälkimmäistä ei enää ole, en tiedä muistetaanko.
En ole sama, mutta olin yläasteella v. 1989-1992, eikä ollut kasvisruokavaihtoehtoa. En syönyt lihaa, joten jos oli lihakastike, otin pelkät perunat ja vetistä sekavihannesmössöä. Onneksi söin silloin vielä kalaa, koska kalapuikkoja, kalakeittoa, mantelikalaa ja vastaavia oli kerran viikossa vähintään. Kasvisruokia oli pinaattiletut ja sosekeitto sekä kauhean makuinen kesäkeitto, mutta ei edes joka viikko. Puurot oli suosittuja, esim. mannapuuro.
Rannekello. Jokaisella oli rannekello, kun ei ollut kännyköitå, mistä katsoa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Datsun 100 A + karvanopat + Wunderbaum
Ah nuo kasarin loppupuolen teinikinnerit!
Corolla, Amppeeri, 160J, Välikoppa, Vanha koppa, Taunus.
Autojen elinkaari oli silloin lyhyempi. Kymmenen vuotta vanha auto oli jo elinkaarensa lopussa ja niitä sai hyvin halvalla, teinien lauluautona. Itsekin ostin 1988 vuoden 1979 Taunuksen muutamalla satasella.
Itä-Berliinistä ostettu viiri. Siis Ddr. Ysärin alusta toisin takaisin sen aikaisen feminimismin, tasa-arvon, vapaan rakkauden, eläinoikeus ja ympäristöhommat. Jotenkin kaikki oli silloin paljon rennonpaa, luonnollisen tasa-arvoista ja hyvää musaa. Sonic youth, cypress Hill, goa-trance, ja punk, Kingston wall jaSuede, Stone Roses.
Maitopusseista leikatut matonkuteet, joista virkattiin mattoja