Mitä biologia oikeastaan merkitsee?
Usein perustellaan, että "se on kuitenkin sun biologinen isä/biologisesti sukua sulle". Mutta oikeastaan, mitä sitten? Mitä se biologia oikeastaan on? Jonkin verran yhteistä geeniperimää joo. Mutta mitä sitten?
Kommentit (38)
Olen saanut kuulla varmaan satoja kertoja kaikki nuo kliseet, että kyllä sinua joskus alkaa kiinnostaa, hän on kuitenkin sinun isäsi/mummosi/tätisi, teillähän voisi olla vaikka mitä yhteistä, menetät paljon kun et ole yhteydessä, jne. Törkeimmät on esittäneet arvioita ulkonäöstäni.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sisko, jonka kanssa minulla ei ole yhteistä biologista vanhempaa. Silti tämä sisko on minulle sisaruksistani ehkä läheisin. Meillä on samanlainen asenne elämään, samoja kiinnostuksenkohteita ja aikalailla samanlainen maailmankatsomus noin yleisesti. Kaiken lisäksi meillä on myös samanväriset hiukset, molemmilla myös hieman kiharat, sekä silmissäkin on samaa väriä. Sisko on ollut elämässäni vauvasta asti, vaikka hän varsinaisesti siskokseni perheeseemme saapuikin vasta muutamia vuosia myöhemmin. Totta kai tiedän että meillä ei ole yhteistä geeniperimää kuten biosukulaisilla, mutta en usko että välimme olisivat erilaiset vaikka olisikin.
Ette silti ole oikeasti sukua vaikka miten leikkisitte siskoksia. Teillä on eri vanhemmat ja eri geenit. Geenit ohjaa teitä eri suuntiin vaikka ette itse edes huomaa sitä. Mitäpä jos molemmat tutustuisitte oikeisiin sukulaisiinne niin ehkä itsekin huomaisitte eron?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sisko, jonka kanssa minulla ei ole yhteistä biologista vanhempaa. Silti tämä sisko on minulle sisaruksistani ehkä läheisin. Meillä on samanlainen asenne elämään, samoja kiinnostuksenkohteita ja aikalailla samanlainen maailmankatsomus noin yleisesti. Kaiken lisäksi meillä on myös samanväriset hiukset, molemmilla myös hieman kiharat, sekä silmissäkin on samaa väriä. Sisko on ollut elämässäni vauvasta asti, vaikka hän varsinaisesti siskokseni perheeseemme saapuikin vasta muutamia vuosia myöhemmin. Totta kai tiedän että meillä ei ole yhteistä geeniperimää kuten biosukulaisilla, mutta en usko että välimme olisivat erilaiset vaikka olisikin.
Ette silti ole oikeasti sukua vaikka miten leikkisitte siskoksia. Teillä on eri vanhemmat ja eri geenit. Geenit ohjaa teitä eri suuntiin vaikka ette itse edes huomaa sitä. Mitäpä jos molemmat tutustuisitte oikeisiin sukulaisiinne niin ehkä itsekin huomaisitte eron?
Aika törkeää. Sanotko myös raiskauksen seurauksena alkunsa saaneille että näiden pitää mennä ja tutustua biologiseen isäänsä ja tämän perheeseen? Tai jonkun pedarin isänsä hyväksikäyttämälle lapselle että tämän kuuluisi viettää aikaa biologisen isänsä kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biologia on hyvin paljon. Huomaan olevani tutumpi sukulaisteni kanssa kuin muiden ihmisten kanssa. Serkuissani (26 serkkua) on paljon minun kanssa yhteistä ulkonäköä ja lahjakkuutta. Samat ammatit ja kiinnostuksen kohteet toistuvat.
Ei saa riistää biologisia sukulaisia lapsilta ja väittää, että muut muut sosiaaliset suhteet ne korvaisivat.
Kuka sanoisi noin myös esimerkiksi Elisabeth Fritzlille ja hänen lapsilleen? "Teillä on varmaan paljon samoja taitoja ja kiinnostuksenkohteita kuin isällänne?"
Fritzlien suvussa on vahvat geeni. Isä ja isoisä olivat lähes identtiset, eikä äitiä voinut erottaa lastensa siskosta.
Nyt kyllä kommentoi joku, joka ei tiedä genetiikasta yhtään mitään :D
Vierailija kirjoitti:
Biologia on vain biologiaa. Todellisuus on erikseen.
Biologia on nimenomaan se todellisuus.
Vierailija kirjoitti:
Moniko voi 100% varmuudella sanoa olevansa isänsä biologinen lapsi? Ei meidän perheessä ainakaan ole koskaan testattu.
Nykypäivänä miehen tulisi aina,ennen isyyden tunnustamista vaatia isyystesti.
Tänäpäivänä naisen sanaan luottaminen on hyvinkin arveluttavaa.
Käytäntö on opettanut,että nainen on valmis ihan kenen tahansa miehen siemennettäväksi kunhan hyötyy siitä taloudellisesti. Kuitenkin nainen haluaa lapselleen sekä itselleen elättäjäksi taloudellisesti hyvätuloisten miehen joka onkin helposti hallittavissa ehtävään väittämällä ,että mies on lapsen biologinen isä.
Tämä ei perustu pelkästään miehen hyväuskoisuuteen vaan myös miehille ominaiseen vastuuntuntoon ja vastuun kantamiseen.
Näiden vastuuttomasti käyttäytyvän naisten lisääntyessä valtavalla määrällä , miehen tuleekin aina vaatia isyystesti voidakseen olla varma, ettei joudu tämän hyvinkin yleisen petoksen kohteeksi ja maksumieheksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Todellinen perhe on se mikä on ollut se todellinen perhe, minkä kanssa on asunut ja elänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen luovuttanut munasoluja. Omia lapsia minulla ei ole, eikä ole aiettakaan. Jos noiden luovutettujen munasolujen avulla syntyisi johonkin perheeseen vaikka kaksi lasta, niin ihanko tosiaan ajattelisit, että minulla olisi kaksi lasta, vaikken ole ikinä halunnut lapsia, enkä edes ollut raskaana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen luovuttanut munasoluja. Omia lapsia minulla ei ole, eikä ole aiettakaan. Jos noiden luovutettujen munasolujen avulla syntyisi johonkin perheeseen vaikka kaksi lasta, niin ihanko tosiaan ajattelisit, että minulla olisi kaksi lasta, vaikken ole ikinä halunnut lapsia, enkä edes ollut raskaana?
Kyllä sinullakin on lapsi. Sinä olet heidän oikea äiti.
Sitä että miehet saa ja naiset antaa.
Biologia oli elämää tutkiva tiede.
No esimerkiksi sitä sitten, että isäsi tuntemalla/tietämällä tiedät mistä sinut on osittain rakennettu, perinnölliset sairaudet ja alttiudet mukaanluettuina. Et myöskään voi (tai siis sinun ei kannata) esimerkiksi tehdä lapsia isäsi kanssa, joten siksikin biologinen isä on hyvä tietää.
Muuten kaikki merkitykset jotka biologiselle isälle annat saat päättää täysin itse. Ei ole pakko tykätä eikä olla edes tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi sitä sitten, että isäsi tuntemalla/tietämällä tiedät mistä sinut on osittain rakennettu, perinnölliset sairaudet ja alttiudet mukaanluettuina. Et myöskään voi (tai siis sinun ei kannata) esimerkiksi tehdä lapsia isäsi kanssa, joten siksikin biologinen isä on hyvä tietää.
Muuten kaikki merkitykset jotka biologiselle isälle annat saat päättää täysin itse. Ei ole pakko tykätä eikä olla edes tekemisissä.
Tiedän biologisen isän henkilöllisyyden, mutta en voi sanoa tunteneeni tätä. En tiedä mitään tämän perinnöllistä sairauksista enkä alttiuksista. Biologinen isä kuoli kun olin lapsi, ollessaan alle 40v. Eipä ole vielä tähän mennessä ainakaan haitannut mitään.
Äitini antoi minulle elämän lahjan kannettuaan minua kehossaan 9 kuukautta. Geenini tulevat lahjoittajilta, joille olen kiitollinen. Äitini on äitini. Parempaa en voisi toivoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinullakin on lapsi. Sinä olet heidän oikea äiti.
Mielenkiintoista. Kenen luona ne lapset sitten elää? Täällä ei ole näkynyt.