Millasia teidän 18v ovat?
Eli mitä asioita tekee jo itsenäisesti? Jos asuvat vielä kotona. Hoitaako kaikki lääkärit, kela asiat ym. ilman apuja?
Muistaako hoitaa? Laskut?ym. Mietin vaadinko liikaa, kun oletan , että hoitaa kaiken itse.
Kommentit (3)
Meillä on nyt 17 vuotias enää kotona, 20 ja 22 vuotiaat asuvat jo omillaan.
Mietin mitä he ovat listastasi tehneet ja ihan itse ainakin jo 17 vuotiaskin asioitaan hoitaa. Lääkäriasioita ei ole tainnut olla ja laskujakaan ei paljoa ole tai jos jotain vaatetta tai harrastusvälinettä vaikka tilaavat, niin itse ovat hoidelleet, sillä en ole laskuja nähnyt.
Johonkin kelajuttuun tarvitsivat tietenkin meiltä tietoja ja sitten olemme aikanaan katselleet yhdessä mm. kesätyöhakemukset alkuun, mutta sen jälkeen ovat hoidelleet itse. Vuokra-asuntoasioissa autoimme toista ja katsoimme perään, ettei tyttöä ihan viilattu linssiin yksityisen ihmeellisen vuokrasopimusten ja vuokravakuuksien kanssa ja hyvä olikin, sillä siinä piti mennä jo pykälää ylemmäksi ketkun vuokranantajan takia.
Kaikki osaavat hyvin tehdä ruokaa, käydä kaupassa ja tietenkin pitävät huoneensa/kämppänsä kunnossa.
Pidämme lapsistamme paljon, he ovat upeita ohania nuoria ja olemme läsnä, jos meitä tarvitaan. Emme todellakaan edellytä, että joku 18 vuotias osaisi simsalabim kaikki asiat, kun ei niitä osaa edes reilusti aikuisetkaan aina. Tulemme siis auttamaan niin kauan kuin voimme ja osaamme, jos apuamme tarvitaan.
Kysyi multa saako lähteä yhteen tilaisuuteen, totesin vaan et "oot jo 18 v ja aikuinen, osaat päättää itse". Tuumasi "ai niin oonkin".