Perhepäivähoitaja vai päiväkoti? Kumpaan päädyit ja miksi?
Kommentit (30)
Koska täs kunnassa (ja tällä alueella) ei päässy päiväkotiin.
Useampi aikuinen jakamassa vastuuta ja enemmän samanikäisiä lapsia seurana.
Koska perhepäivähoitaja voi olla mitä tahansa ja täysin ilman valvontaa!
alle 2 vuotiaalle valitsisin pph:n koska kodinomaisempi
yli 2v:lle päivkodin, koska paljon ohjattua toimintaa ja oman ikäisiä kavereita
koska siellä on motivoituneet, koulutetut kasvattajat.
Motivoituneet siksi, että ovat tehneet aktiivisesti valinnan mennä päiväkotiin töihin ja kouluttaa itsensä alalle.
Perhepäivähoitajat ryhtyvät usein pph:ksi voidakseen hoitaa omia lapsiaan kotona tai siksi ettei halua/osaa lähteä pois kotoaan, töihin.
Ei ollut vaikea valinta.
Kuitenkin esikoinen sai aikoinaan paikan pph:lta ja olin tosi tyytyväinen! Silti olin iloinen kun nuoremmat pääsivät päiväkotiin kun heidän oli aika mennä hoitoon.
Pelkäsimme sitä riskiä, että pph osoittautuisi huonoksi valinnaksi. Pph joutuu lisäksi olemaan kokki ja siivooja, kun päiväkodissa tädit voivat keskittyä vain lapsiin. Lisäksi jos joku täti ei miellytä, niin päiväkodissa on aina muita vaihtoehtoja. Naapurustossa näitä pph-tätejä olisi ollut, mutta kaikki ovat olleet vähän erikoisia tapauksia. Ja naapureilta oltiin vielä kuultu ikävistä kokemuksista pph:sta. Tietysti jos onnistaa, niin pph voi olla napakymppivalinta.
Tuo oli kyllä ykkösvaihtoehto hakiessa mutta molemmat oltaisiin hyväksytty. Tarjottiin paikkaa hoitajalta, jota moni tuttunikin tiesi kehua, joten uskalsin ottaa paikan samantien vastaan. Lapsi on rauhallinen ja ujo ja meni hoitoon alle 2-vuotiaana, joten hänelle olisi varmaankin ollut melkoinen shokki joutua isoon ryhmään. Erittäin tyytyväisiä olemme olleet.
Meillä joutuu toisinaan huolehtimaan välipalatiskit, toisinaan myös aamupalan laiton. Lisäksi, kun päiväkodissa käy iltasiivooja, joudumme putsaamaan lattiat ja pyyhkimään pöydät aina ruokailujen jälkeen. Ja kun siivouksen taso on mitä on, jälkiä paikkaillaan myös muulloin. Lisäksi henkilökunnalla on palavereja milloin mistäkin asiasta, on tiimipalaveria, talon infopalaveria, keskusteluja vanhempien ja eri yhteistyötahojen kanssa, koulutuksia. lomia jne.jne.jne, jolloin ryhmä pyörii vajaalla miehityksellä, koska sijaisia ei saa ottaa.
Eli ei aina pysty keskittymään pelkästään lapsiin, vaikka haluaisi.
Pph joutuu lisäksi olemaan kokki ja siivooja, kun päiväkodissa tädit voivat keskittyä vain lapsiin.
Mustakin on hyvä, että hoitajia on useita. Lapset oli pieniä aloittaessaa, 2 v 9 kk ja 1 v 3 kk, mutta pääsivät onneksi samaan ryhmään. Hyvin on kaikki sujunut, nyt päiväkotiuraa jo 1,5 vuotta takana.
ja onneksi vielä saatiinkin. Ainakaan täällä ei kunnallisia perhepäivähoitajia ole kuin 1-2 sataa päiväkotipaikkaa kohden. Minusta kodinomainen hoito on parasta pienelle ja ajateltiin, että sieltä pääsee päiväkotiin, jos homma ei suju. Meillä on hoitaja ollut tosi ihana ja ryhmä pysynyt pian kolme vuotta samana. Ne silloin 1-2 -vuotiaat ovat nyt 4-5 -vuotiaita ja kukaan ei ole vieläkään siirtynyt päiväkotiin. Kaikki vanhemmat ovat pitäneet hoitajasta niin paljon ja minäkin koen, että meidän pian 4-vuotias edelleen kaipaa syliä ja rauhallista paikkaa. Ehkä ensisyksynä siirrytään sitten päiväkotiin. Ei mikään kiire kuitenkaan. Hyvä pph on kullanarvoinen.
oltuaan ensin kotona kolmen oman lapsensa kanssa se oli tullut siihen tulokseen ettei voi tehdä itse enää enempää lapsia mutta on kaikkein mieluiten lasten kanssa. Ryhtyi perhepäivähoitajaksi saadakseen jatkaa lasten kanssa päivät pitkät olemista. Ei mua haittaa se ettei se halunnut lähteä kotoaan johonkin muihin töihin, onhan perhepäivähoitajankin työ ihan oikea ammatti!
Lapsi rakastaa hoitajaansa tosi paljon ja me vanhemmatkin ollaan oltu tyytyväisiä.
koska siellä on motivoituneet, koulutetut kasvattajat.
Motivoituneet siksi, että ovat tehneet aktiivisesti valinnan mennä päiväkotiin töihin ja kouluttaa itsensä alalle.Perhepäivähoitajat ryhtyvät usein pph:ksi voidakseen hoitaa omia lapsiaan kotona tai siksi ettei halua/osaa lähteä pois kotoaan, töihin.
minulla on suurempi luottamus päiväkodin moniarvoisuuteen, se on meille tärkeä kysymys
hyvät suositukset (hyvin samalla tavalla asioista ajattelevilla tutuilla on ollut lapsi hänellä) ja kiva paikka. Ja nyt 4 viikon jälkeen ei kaduta yhtään.
Hoitaja on jo mummo itse (ikää n. 50), joten mistään pienestä lisätulojen hankkimisesta ei ole kyse.
Meillä on sattunut aina aivan ihana pph. Ja kyllä heitä valvotaan ja tekevät yhteistyötä puistoissa sekä retkillä.
Lapselle kodinomaisempi paikka, vähemmän sairastelua.
Ehtivät kyllä olla suuressa ja meluisassa laitoksessa (=koulussa) isona aivan riittävästi.
Sielä meni sitten puurot ja vellit sekasin meillä vanhemmilla ja hoitajilla hakuajoista ja miten lapset on hoidossa kun vanhempi on vapaalla.
Hoitaja keljuili että viekää päiväkotiin jos lapsi ei kiinnosta. Vietiin päiväkotiin ja ollaan oltu mykkinä onnesta miten hyvä paikka se on!
Ei lainkaan "säilytyspaikka" niinkun pph pelotteli.
Tehtiin valitus ryhmiksestä ja valvoja sanoi että lapsien hoitopaikkaa valitessa itsenäisesti kannattaa soittaa alueen valvojalle ja kysyä onko paikasta tehty valituksia.
Valvojat vahtii että hoito on laadukasta, sitä ei valvota mitä voidaan tehdä ja miten. Ne sovitaan ennen hoidon alkua, mutta miten nyt tavallinen ihminen osaa kysyä kaikki mahdolliset pulmatilanteet -vaikka just saako lapsi olla hoidossa kesälomalla normaalin hoitoajan vai onko hoitoaika lyhyempi? Saattaa tulla yllätyksenä jos haluaa tehdä remonttia lasten ollessa hoidossa..
Mutta päiväkoti ollut täysi unelma!
Pph, koska on kodinomaisempi ja mukavampi. Olen ollut erittäin tyytyväinen.
Päiväkodissa hoitotäti ei käy keittämään ruokaa kesken kaiken.
Kotona sattuu enemmän onnettomuuksia kuin esim. moottorisahan varressa.
aikka just saako lapsi olla hoidossa kesälomalla normaalin hoitoajan vai onko hoitoaika lyhyempi? Saattaa tulla yllätyksenä jos haluaa tehdä remonttia lasten ollessa hoidossa..
Siis kenen kesälomalla? Lapsenko? Eihän silloin hoidossa olla.
Ajattelin että olisi lapselle inhimilisempi ja olen ollut tyytyväinen. Onneksi sattui hyvä hoitaja ja vielä kaiken lisäksi lähellä. Juuri pari päivää sitten kinasin lapsen kanssa aamulla, jouduin laittamaan lapsen jäähylle ja motkotin siinä että nyt ei tätä menoa kohta enää ehditä pph:lle (tarkoitin että ajoissa). Lapsi siitä kauhistui itkemään että byäää, enkö mä pääsekkään tänään X:lle...