Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä olette kaverini käytöksestä? Kuvasi kotiani

Vierailija
26.09.2023 |

Minua on jäänyt mietityttämään tämä. Kaverini kävi ekaa kertaa meillä kylässä. Asutaan isossa omakotitalossa jos sillä nyt ylipäänsä on merkitystä. Tässä tilanteessa oli häslinkiä, kun oli monta ihmistä ja lemmikit pyöri jaloissa. Mutta huomasin, että kaverini otti kännykän esille ja videokuvasi siinä samalla meidän taloa sisältä kun kävi taloa läpi. En siinä sanonut mitään, koska kuten sanottua, oli muutakin ja juttelin muillekin siinä. Alkoi vain jälkikäteen ärsyttämään ja mietityttämään tuo käytös - kuka tekee noin ja onko tuo teidän mielestänne ihan ok? Koti on minulle erittäin tärkeä paikka, mutta jotenkin tuollainen ilman lupaa kuvaaminen oli niin hämmästyttävää, etten osannut siihen sanoa yhtään mitään. Ei ole koskaan tullut itselleni mieleen toimia samoin joten tilanne oli hämmentävä.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On törkeää, tökeröä ja lisäksi laitonta.

Mitä lakia tässä on mielestäsi rikottu?

HELSINGIN yliopiston rikosoikeuden professori Kimmo Nuotio painottaa, että rikoslain kotirauhan suoja perustuu vahvaan luottamuksen periaatteeseen. Siksi ilman lupaa ei saa ketään kotonaan kuvata eikä äänittää. – Kotona ei saa salaa kuvata eikä teknisesti kuunnella ketään sen paremmin talon omaa väkeä kuin vierasta.

Palstalla on väitetty että asuntoon saa laittaa valvontakameran ilman että siitä ilmoittaa. Joten professori on väärässä.

Vierailija
42/43 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On törkeää, tökeröä ja lisäksi laitonta.

Mitä lakia tässä on mielestäsi rikottu?

HELSINGIN yliopiston rikosoikeuden professori Kimmo Nuotio painottaa, että rikoslain kotirauhan suoja perustuu vahvaan luottamuksen periaatteeseen. Siksi ilman lupaa ei saa ketään kotonaan kuvata eikä äänittää. – Kotona ei saa salaa kuvata eikä teknisesti kuunnella ketään sen paremmin talon omaa väkeä kuin vierasta.

Palstalla on väitetty että asuntoon saa laittaa valvontakameran ilman että siitä ilmoittaa. Joten professori on väärässä.

Niin siis omaa kotinrauhaansa ei varmaan voi rikkoa laittamalla kameran OMAAN kotiinsa.

Joten ristiriitaa ei ole palstan ja professorin välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laittaisin viestin nyt perään, jossa mahdollisimman ystävällisesti sanoisin asiasta.

Oli kiva nähdä eilen, kiva kun kävit! Minua jäi mietityttämään kuitenkin yksi juttu: huomasin, että otit ilmeisesti videokuvaa meiltä sisältä ja yllätyin siitä (siinä määrin, etten osannut sanoa siihen mitään). En ole varma, mihin tarkoitukseen kuvasit, mutta olisin tosi kiitollinen jos voisit poistaa materiaalin itseltäsi, koska en halua että kodistamme päätyisi joskus edes vahingossa kuvaa esim. jonnekin nettiin. Haluaisin aina itse päättää, millaisia kuvia kotoa julkaisen, jos julkaisen. Toivottavasti et pahastu! :)