Mitä mieltä olette kaverini käytöksestä? Kuvasi kotiani
Minua on jäänyt mietityttämään tämä. Kaverini kävi ekaa kertaa meillä kylässä. Asutaan isossa omakotitalossa jos sillä nyt ylipäänsä on merkitystä. Tässä tilanteessa oli häslinkiä, kun oli monta ihmistä ja lemmikit pyöri jaloissa. Mutta huomasin, että kaverini otti kännykän esille ja videokuvasi siinä samalla meidän taloa sisältä kun kävi taloa läpi. En siinä sanonut mitään, koska kuten sanottua, oli muutakin ja juttelin muillekin siinä. Alkoi vain jälkikäteen ärsyttämään ja mietityttämään tuo käytös - kuka tekee noin ja onko tuo teidän mielestänne ihan ok? Koti on minulle erittäin tärkeä paikka, mutta jotenkin tuollainen ilman lupaa kuvaaminen oli niin hämmästyttävää, etten osannut siihen sanoa yhtään mitään. Ei ole koskaan tullut itselleni mieleen toimia samoin joten tilanne oli hämmentävä.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän kuvaan toisten uusia koteja useinkin. Tosin pyydän AINA etukäteen luvan ja selitän mihin tarkoitukseen se menee. Tarkoitus nimittäin on se, että aina on joku yhteinen tuttu, joka ei pääse paikalle mutta on kovin utelias näkemään uutta kotia. Näytän videon tai kuvat sitten tälle yhteiselle tutulle ja poistan sen jälkeen tilaa viemästä.
Toki näin vain siinä tapauksessa, että on tiedossa että minä tulen näkemään ko. tutun paljon aiemmin kuin mitä hänellä on tilaisuus, jos sitä edes tulee, on tulla uutta kotia katsomaan.
Rehellisesti sanottuna, itseäni ei kyllä kiinnosta niin paljon toisten kodit. Toki saatan kysäistä, että minkälainen oli, mutta en nyt mitään videota varta vasten kyselisi Yllättävän yleisiä kuitenkin nuo video/kuva pyynnöt.
No ei ole kyllä normaalia tuokaan. Sinulla on outo tuttavapiiri, jos monet ovat noin kiinnostuneita toisten kodeista, etteivät malta odottaa pääsevänsä itse näkemään ne, vaan pitää saada kuvia.
Voi olla, kuten sanoin, en itse noita pyyntöjä harrasta koska ei kiinnosta enkä noita pyyntöjä siis ihan itsekään ymmärrä.
Ja kyseessä on kyllä usein tilanne, että yhteinen tuttava ei tule näkemään uutta kotia koskaan (esim. muuttanut toiseen maahan) tai siihen menisi ainakin vuosia aikaa.
Sen yhteisen tuttavan tulisi pyytää kuvia siltä asunnon omistajalta! Eikä sulta.
On laitonta, kotirauhan rikkomista, vaikka olisi kuinka hyvä kaveri. Tänä päivänä, kun kaikilla on puhelimet, ja niissä kamerat, niin aivan kuin olisi oikeutettu kuvaamaan kaikkea, eikä ole enää sitä hienotunteisuuden säädintä päällä ollenkaan (esim. onnettomuuspaikat, kolarit, kuollut ihminen)
Vierailija kirjoitti:
On laitonta, kotirauhan rikkomista, vaikka olisi kuinka hyvä kaveri. Tänä päivänä, kun kaikilla on puhelimet, ja niissä kamerat, niin aivan kuin olisi oikeutettu kuvaamaan kaikkea, eikä ole enää sitä hienotunteisuuden säädintä päällä ollenkaan (esim. onnettomuuspaikat, kolarit, kuollut ihminen)
Ei todellakaan ole kotirauhan rikkomista eikä edes yksityisyyden suojan.
Nämä on niin outoja juttuja, etten tiedä, mitä ajatella. En näe ensimmäistäkään syytä videoida kenenkään kotia. Jos jollakin kaverilla on tuparit, mielellään mennään ja ollaan iloisia, että on laittanut itsensä näköisen kodin. Mutta että alettaisiin videoimaan. Pakko olla jossain maaseudulla, missä jokainen tietää toistensa sohvamerkit ja kateellisuus kukkii. Alkoi ahdistaa.
Kyllä saa kuvata. Olisin pyytänyt nähdä, ettei kuvissa näy sotkuja mutta mitäs tuo muuten haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonekaluilla ja seinillä ei ole yksityisyyden suojaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa kuvata. Olisin pyytänyt nähdä, ettei kuvissa näy sotkuja mutta mitäs tuo muuten haittaa.
Joo paitsi että toi on laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityistiloja ei saa kuvata ilman lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomen laki on asiasta eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo paitsi että toi on laitonta.
Aika pikkumaista, jos on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän kuvaan toisten uusia koteja useinkin. Tosin pyydän AINA etukäteen luvan ja selitän mihin tarkoitukseen se menee. Tarkoitus nimittäin on se, että aina on joku yhteinen tuttu, joka ei pääse paikalle mutta on kovin utelias näkemään uutta kotia. Näytän videon tai kuvat sitten tälle yhteiselle tutulle ja poistan sen jälkeen tilaa viemästä.
Toki näin vain siinä tapauksessa, että on tiedossa että minä tulen näkemään ko. tutun paljon aiemmin kuin mitä hänellä on tilaisuus, jos sitä edes tulee, on tulla uutta kotia katsomaan.
Rehellisesti sanottuna, itseäni ei kyllä kiinnosta niin paljon toisten kodit. Toki saatan kysäistä, että minkälainen oli, mutta en nyt mitään videota varta vasten kyselisi Yllättävän yleisiä kuitenkin nuo video/kuva pyynnöt.
No ei ole kyllä normaalia tuokaan. Sinulla on outo tuttavapiiri, jos monet ovat noin kiinnostuneita toisten kodeista, etteivät malta odottaa pääsevänsä itse näkemään ne, vaan pitää saada kuvia.
Voi olla, kuten sanoin, en itse noita pyyntöjä harrasta koska ei kiinnosta enkä noita pyyntöjä siis ihan itsekään ymmärrä.
Ja kyseessä on kyllä usein tilanne, että yhteinen tuttava ei tule näkemään uutta kotia koskaan (esim. muuttanut toiseen maahan) tai siihen menisi ainakin vuosia aikaa.
Normaaleissa piireissä se talon asukas ihan itse kuvaa kotinsa, jos haluaa sen jollekulle tuolla tavoin esitellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityistiloja ei saa kuvata ilman lupaa.
Saa, ellei sitä ole erikseen kielletty.
"Salakuvaamisena on kiellettyä oikeudettomasti teknisellä laitteella kuvata henkilöä kotirauhan suojaamassa paikassa tai käymälässä, pukeutumistilassa tai vastaavassa paikassa, tai yleisöltä suljetussa rakennuksessa, huoneistossa tai aidatulla piha-alueella tämän yksityisyyttä loukaten.
Rangaistavaa on vain nimenomaan henkilön salakuvaaminen, eli tyhjän tilan, esineen, rakennuksen tai eläimen salakuvaaminen ei ole rangaistavaa."
Kerran minulla oli yks tummaihoinen kaveri kylässä.
Sitten seuraavana päivänä sillä oli instastooreissa video, missä se käveli ympäri mun kämppää kuvaamassa (iso kivitalo espoossa merinäkymällä) ja enkuks hoki "yo dis mah new crib for this homie" yms.
Oikeasti se asuu 20m2 rotankolossa suvelassa. Ja se on ihan afrikasta kotoisin, ei se ole jenkkejä nähnytkään vaikka se yrittää esittää jenkkighetto räppäriä.
Kai tuollainen sitten uppoaa suomalaisiin naisiin...
Mun ystävä tekee tuota usein meillä, jos on jotain hänen mielestään kivannäköistä. Meidän vilpolaa, talomme hieman erikoista parveketta kukkineen, uusia keittiönkaapistoja, kukkia tai istutuksia puutarhasta ja laittaa niitä päivityksiinsä, minusta se on ihan ok, kunhan ei kuvaa meitä. Olen siis kieltänyt laittamasta meidän ihmisten kuvia nettiin.
Mikset kysynyt mihin hän näitä kuvaa?
Tekee susta huoli-ilmoituksen. Valvontaeläinlääkärille todennäköisesti, kun teillä on eläimiä. Ne kuskataan sitten tapettaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On törkeää, tökeröä ja lisäksi laitonta.
Mitä lakia tässä on mielestäsi rikottu?
HELSINGIN yliopiston rikosoikeuden professori Kimmo Nuotio painottaa, että rikoslain kotirauhan suoja perustuu vahvaan luottamuksen periaatteeseen. Siksi ilman lupaa ei saa ketään kotonaan kuvata eikä äänittää. – Kotona ei saa salaa kuvata eikä teknisesti kuunnella ketään sen paremmin talon omaa väkeä kuin vierasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On törkeää, tökeröä ja lisäksi laitonta.
Mitä lakia tässä on mielestäsi rikottu?
HELSINGIN yliopiston rikosoikeuden professori Kimmo Nuotio painottaa, että rikoslain kotirauhan suoja perustuu vahvaan luottamuksen periaatteeseen. Siksi ilman lupaa ei saa ketään kotonaan kuvata eikä äänittää. – Kotona ei saa salaa kuvata eikä teknisesti kuunnella ketään sen paremmin talon omaa väkeä kuin vierasta.
Huomaa, että tuossa käytetään sanaa KETÄÄN. Kotirauhan suoja ei koske materiaa eikä edes lemmikkejä vaan ainoastaan henkilöitä. Ja niitä käsittääkseni tässä ei ole kuvattu vaan sisustusta.
No kyllä tämäkin on tosi outoa, että otat kuvia ja videoita jonain välikätenä. Se asunnon omistaja laittakoon kuvia itse jos haluaa. Kaikki ei halua. Edes kysyminen on jotenkin outoa.