Voiko kieltäytyä vastuullisemmista työtehtävistä?
Esimies pyysi minua ns. asiantuntijaksi erään asian tiimoilta, jotta osaan jatkossa auttaa ja neuvoa ym työkavereita.
Mutta tilanteeni on se, että läheisteni sairastelujen takia olen todella väsynyt ja jopa uupunut ja voimavarani ovat aika vähissä.
Voinko pyytää esimieheltäni perustehtäviä, jotka eivät vaadi niin paljon? Kyse taloushallinnon tehtävistä. Meidän työpaikalla kuitenkin nuoria ja innokkaita, jotka haluaisivat oppia uutta ja uusia haasteita. Minä vain rasitun niistä :(
Voinko siis kieltäytyä vai miten esimiehet tällaisiin suhtautuu? Pitääkö kaikkien pyrkiä eteenpäin.
N49
Kommentit (11)
Eiköhän ne siirrä vähemmän vastuullisiin, kun huomaavat ettei onnistu.
Sä voit puhua esimiehelle ja kertoa tuon, että henkilökohtaisen elämän takia pysyisit mieluiten nyt ihan perustehtävien tasolla. Todennäköisesti esimies toteaa, että selvä homma ja noudattaa toivettasi.
Tämä EI kuitenkaan oikeasti ole sun kannaltw yksiselitteisesti hyvä homma. Sun kannattaa ymmärtää, että vaikka luulet tekeväsi valintaa tämän siviilielämän raskaan tilanteen ajaksi, sen vaikutukset kestävät kauemmin. Tulet tässä antaneeksi ymmärtää, että sinua ei kiinnosta uralla eteneminen. Siksi sinulle ei jatkossa tarjota siihen tilaisuuksiakaan. Ja jos vaikka joskus tarjottaisiinkin, olet jo jäänyt vuosia jälkeen siitä, mihin etenisit, jos nyt panisit urasi edelle. (Tämä on myös se syy, miksi miehet ansaitsevat enemmän uran jälkipuolella, noin 35 jälkeen eikä vanhempainlomia viettäneet naiset tilastolliseeti koskaan saa ansiotasoa kiinni)
Voi kieltäytyä, mutta kannattaa huomioida, että jatkossa sinulle tuskin tarjotaan mitään vaativampia töitä.
Vierailija kirjoitti:
Sä voit puhua esimiehelle ja kertoa tuon, että henkilökohtaisen elämän takia pysyisit mieluiten nyt ihan perustehtävien tasolla. Todennäköisesti esimies toteaa, että selvä homma ja noudattaa toivettasi.
Tämä EI kuitenkaan oikeasti ole sun kannaltw yksiselitteisesti hyvä homma. Sun kannattaa ymmärtää, että vaikka luulet tekeväsi valintaa tämän siviilielämän raskaan tilanteen ajaksi, sen vaikutukset kestävät kauemmin. Tulet tässä antaneeksi ymmärtää, että sinua ei kiinnosta uralla eteneminen. Siksi sinulle ei jatkossa tarjota siihen tilaisuuksiakaan. Ja jos vaikka joskus tarjottaisiinkin, olet jo jäänyt vuosia jälkeen siitä, mihin etenisit, jos nyt panisit urasi edelle. (Tämä on myös se syy, miksi miehet ansaitsevat enemmän uran jälkipuolella, noin 35 jälkeen eikä vanhempainlomia viettäneet naiset tilastolliseeti koskaan saa ansiotasoa kiinni)
Miksi jokaisen pitäisi edetä vastuullisempiin tehtäviin välttämättä? Se, että haluaa tehdä niitä nykyisiä tehtäviään ja kehittyä niiden sisällä riittää varmasti monelle. AP:lla on ikääkin jo kuitenkin 49 vuotta, toki työuraa on jäljellä reilut 15 vuotta, mutta ei se mielestäni ole mitenkään poissuljettua tehdä se aika niitä perustehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jokaisen pitäisi edetä vastuullisempiin tehtäviin välttämättä? Se, että haluaa tehdä niitä nykyisiä tehtäviään ja kehittyä niiden sisällä riittää varmasti monelle. AP:lla on ikääkin jo kuitenkin 49 vuotta, toki työuraa on jäljellä reilut 15 vuotta, mutta ei se mielestäni ole mitenkään poissuljettua tehdä se aika niitä perustehtäviä.
Eihän tuossa sanottu, että kaikkien pitää edetä vastuullisempiin tehtäviin, vaan että ap:n on hyvä huomioida, että vastuullisempia tehtäviä ei sitten ehkä tulla myöhemmin tarjoamaan jos niistä nyt kieltäytyy.
Aina ei kannata pelätä "vastuullisempia" töitä. Minun tapauksessani oikea vastuu väheni ja työni oli enemmänkin delegoida vastuu alaisilleni. Luonnollisesti palkkani nousi huomattavasti.
Muistakaa, että oikea vastuu on sillä varsinaisen työn tekijällä ja myös ihan ylimmällä johtotasolla. Kannattaa aina pyrkiä jonnekin väliin pikkupomoksi, jos haluaa päästä helpolla ja tienatakin vähän.
Suosittele niitä nuoria ja innokkaita. Kun kerrot rehellisesti elämäntilanteestasi, niin ei nyt luulisi että painostavat. Ehkä ajattelivat, että on rehtiä tarjota vakanssia ensin talossa pitkään puurtaneelle.
Vierailija kirjoitti:
Itse jos olisin esimiehesi, arvostaisin asiaa niin paljon, etten edes ajattelisi tuota lopulliseksi ratkaisuksi, vaan voisin kysyä myöhemmin uudelleen, että mikä tilanne on. Toki myös ohjaisin hakemaan apua työterveyshuollon kautta ja/tai tulisin muuten vastaan sen verran kuin mahdollista.
Sehän näissä onkin pahinta, että niitä ei oikeasti ajatella tietoisesti lopullisiksi, ei vaan tiedetä milloin tilanne muuttuu tai muuttuuko se edes. Niistä jää vaan epämääräinen mielikuva. Ja niillä mielikuvilla on tosi paljon (ihan liikaa) tekemistä uralla menestymisen kanssa.
Kaikkien tietoiset ajatuksethan ovat rationaalisia, faktaperustaisia, valistuneita ja moraalisesti oikein - vika on siinä, että oikeasti tietoiset ajatukset muodostavat päätöksenteosta vain pikkiriikkisen osan.
Itse kieltäydyin - vuosia sitten - kun minusta yritettiin tehdä pienen teamin vastaavaa. Olin niin tyytyväinen töihini ja 7-tuntiseen työpäivään, joka jätti minulle aikaa olla myös äiti ja vaimo. Eikä kauaa tarvinnut katsella firmassa ympärille, muita teamvastaavia, ymmmärtääkseni että en pelkästään olisi joutunut tekemään täyttä päivää ja ylitöitä, vaan ottamaan töitä kotiinkin.
Ei tullut vaikeuksia. Sama työ oli vielä vuosia, kunnes pääsin eläkkeelle.
Riippuu missä firmassa olet töissä, normaalifirmoissa kaiketi voi. Sen sijaan Stoc kalla ne muuttaa toimenkuvaa kysymättä ja vastoin tahtoa.