Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko on liian vähän? Kuinka paljon teidän 4-5-vuotiaat syö?

Vierailija
01.09.2008 |

Meillä kohta 5-vuotias poika, joka on aina syönyt äärettömän vähän. Nyt asia vielä konkretisoituu minulle enemmän kun meillä on nuorempikin lapsi. Tämä kuopus syö nyt 7-kuisena enemmän kuin tuo kohta 5-vuotias.

Tässä esimerkki normaalipäivän ruuista.

Aamupala: 1 pieni hapankorppu juustolla, 1 dl maitoa

Lounas: 5 kpl pinaattilettuja, 1 dl maitoa

Päivällinen: 1 nakki ja puolikas peruna, 1 dl maitoa

Iltapala: 2 dl maitoa

Mä en saa sitä lasta syömään enempää, en millään. Ei välipalaa, eikä varsinkaan yhtään enempää ruokaa. Olen käyttänyt lääkärissä, ei pitäisi olla mitään rakenteellista vikaa tai allergiaa. Lapsi vain ei syö.

Nyt kun tuo kuopus jo vetelee enemmän ravintoa niin aloin toden teolla ihmetellä. Vai onko tämä siis normaali 5-vuotiaan ruokamäärä?

Välipaloja ei syö, kun ei kelpaa.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotias poika syö aamulla kulhollisen muroja, kunnon annoksen ruokaa lounaalla, välipalan, kunnon lämpimän ruoan illalla ja usein pari leipäpalaa iltapalaksi + jogurtin tai hedelmää.

Kuulostaa pieneltä toi poikasi ruokamäärä, mutta lapsillahan on kausia, kun syövät vain vähän.

Vierailija
2/15 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotiaat syö jo kunnon annoksia ja kaksikin leipää voi mennä kerralla. Mutta ei meillä, ei siis koskaan. Ei ole mikään kausi vaan koko pieni ikänsä...

Kuopuksen ikäisenä tämä esikoinen söi ruualla 1-2 tl kiinteää ruokaa. Kuopus syö koko pilttipurkillisen ja hedelmäsoseet vielä päälle.

Lapsemme ei siis syö jugurtteja eikä hedelmiä. Ei mikään kelpaa. Ei marjoja, ei kiisseleitä. Alan jo kyllästyä tähän ruokailemattomuuteen.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopus on kuopus ja esikoinen on esikoinen. Minun poikani söi vuoden ikäisenä yhtä paljon kuin puolivuotiaana; yhden ruokailun aikana meni puolikas Pilttipurkki ja puolisen desiä maitoa, ei tippaakaan enempää. Näin jatkettiin hyvin monta kuukautta, lapsi ei sairastunut kertaakaan ja jaksoi touhuta. Puuroa söi toki myös, mutta aivan mitättömiä annoksia koska mahaan ei mahtunut enempää. Huonosta syömisestä huolimatta lapsi oli aina vähän pulskanpuoleinen (+1 käyrä)...:)

Vierailija
4/15 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lapselle hyvänmakuinen monivitamiinitabletti, jos pelkäät ettei syö tarpeeksi monipuolisesti. Luin juuri pieniruokaisista lapsista ja lukemani mukaan moni leikki-ikäinen syö melko vähän ja se on täysin normaalia. Lapsi säännöstelee itse energiansaantiaan ja jos voi muuten hyvin, kaikki on kunnossa.

Vierailija
5/15 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. 5

Vierailija
6/15 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun esikoiseni on hyvin pieniruokainen ja sukulaiseni vainoavat minua sen takia.

Vierailija
7/15 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

7

Vierailija
8/15 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokamäärä kuulostaa kyllä aika normaalilta, vois olla meidän neljävuotiaan tytön, paitsi että nakkeja olis mennyt enemmän ja perunaa ei yhtään :)

Syödäänkö teillä ylimääräisiä välipaloja? Meillä tyttö ainakin yrittää saada välillä leipää muulloin ja sitten taas ruoka ei maistu yhtään. Minkä kokoinen lapsesi on? Meillä pienempänä tyttö söi ihan hirveästi ja oli neuvolan mukaan liian pieni, nyt syö todella vähän ja painoa pitäisi kuulemma jo alkaa seurata, ettei tule liikaa..

Vierailija
9/15 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan vakavasti nro 4 olet sitä mieltä että ruokamäärä ei ole pieni? Jotenkin tuntuu että 5 pientä pinaattilettua, 1 hapankorppu, 1 nakki ja puolikas peruna koko päivän ruokina ovat vähän.

Vitamiinitabletteja hän on saanut niin pienestä kuin muistan, juuri tuon huonon syömisen vuoksi. Virkeä on, ylienerginen suorastaan, mutta todella laiha. Housut eivät tahdo päällä pysyä.

Meillä myös ihmiset tekevät siitä ongelman ja kerhossakin ihmetellään kun lapsi ei syö eväitään. Ne tulee aina koskemattomina takaisin.

No, kai se siitä. Kommenteista päätelleen siis ihan normi määrä ruokaa.

ap

Vierailija
10/15 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nyt 4,5-vuotias on aina ollut kova syömään, mutta nyt on iskenyt joku nirsokausi. Melkein kaikki tarjottu ruoka on yhtä-äkkiä jotenkin epäilyttävää, lapsi nirpistelee nenäänsä ja syö todella pieniä määriä, vaikka olisi riehunut koko päivän ulkona! Mutta kun lapsi on kerran terve, en ole asiasta erityisemmin huolestunut. Tarjoan ruokaa säännöllisesti ja välillä lahjon syömään (yhtä monta haarukallista kuin lapsella ikävuosia on hyvä nyrkkisääntö). Kaikkea pitää aina myös maistaa, vaikka ei sitten söisi haarukallista enempää. Joinain päivinä lapsi syö selvästi enemmän (on nälkäinen), toisina pärjää linnun annoksilla.

Keskimäärin yksivuotias pikkuveljensä syö reippaampia annoksia kuin 4-v nirppa. :) Mutta kyllähän se sitten kasvaakin nopeammin tuossa iässä = tarvitsee enemmän energiaa.

Vierailija
11/15 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minkäänlaisia välipaloja, ei mehuja, ei mitään. Ei leipiä, ei hedelmiä, ei karkkeja, ei keksejä.

ap

Vierailija
12/15 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suoranaisen vainon kohde jo tuon syömisen takia.

Silti lapsi kasvaa käyrällään erittäin hyvin, mitään puutostiloja ei ole koskaan ollut ja neuvolan mielestä kasvu on aina joko ok tai erittäin hyvä.

Viime kesänä kun siskoni tuli silmille lapsen syömisestä hänellä on nyt kasvukäyrä selkeä kasvuspurtti - vaikka siskoni mielestä pidän lasta nälässä...

Ravitsemusterapeutilla olen käynyt kolmesti. Hän sanoi, että lapsi hyödyntää vain paremmin sen syömänsä ruoan energian...

Kävin tilaamassa tuon Lasten kanssa -kirjan äsken.

4

Vierailija
13/15 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kasvukäyrällä näkyy siis nyt vuodentakainen erittäin selkeä kasvuspurtti.

Vierailija
14/15 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5,5 -vuotias syö seuraavanlaisesti:

Eiliset ruoat:

Aamupalaksi reilu annos puuroa (n.2dl)

Lounaaksi perunamuussia ja jauhelihakastiketta (määrä noin 2-3 dl)

Välipalalla rahkaa + banaani

Päivällisellä iso annos kirjolohikiusausta, vähän salaattia ja tomaattia

Iltapala jäi väliin kun päivällinen syötiin suht myöhään, mutta normaalisti voi syödä vielä leipää tms. illalla.

Poika on 110cm pitkä ja painaa n. 16kg (eli on aika hoikka).

Vierailija
15/15 |
01.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka on myös hoikka - itse asiassa suhteessa hoikempi kuin tämä esikoiseni. Silti hän kasvaa huonommin...

Minun tämä pieniruokainen kuusivuotiaani on muuten tismalleen samankokoinen kuin sinun 5,5-vuotiaasi.

4