Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

4-vuotias on alkanut mukiloimaan 16kk taaperoa aina kun imetän tätä

Vierailija
25.09.2023 |

Joudun pitelemään vanhempaa lasta fyysisesti kauempana tästä nuoremmasta kun imee rintaa, koska muuten saattaa alkaa lyömään. Kyseessä lienee siis mustasukkaisuus äidin huomiosta, mutta olen yrittänyt lukuisia kertoja sanoittaa tälle 4-vuotiaalle, kuinka ei saa lyödä ja että äiti rakastaa molempia yhtä paljon.

Siitä huolimatta tuntuu, että mikään ei auta ja joudun välillä sulkeutumaan makuuhuoneeseen imettämään, tosin tällöin 4v saattaa alkaa kiljua oven ulkopuolella ja huutaa/itkee kovaan ääneen. Mikä avuksi? Alkaa väsyttää jo.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää, että noita uusavuttomien nössävanhempien nyrkkisankarilapsia tuodaan sitten päiväkotiin.

Vierailija
22/44 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka imettää 16kk vanhaa enää??

Minä imetin 4v asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sitten imee tuon väkivaltaisen käytöksen?

Vierailija
24/44 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsismi voi alkaa kun 3-4 vuotiaalle syntyy nuorempi sisarus, eikä esikoinen saakaan enää jakamatonta huomiota.

Siksi lapsella on kaksi vanhempaa että kaikista huolehditaan.

Sinun täytyy luottaa itseesi ja kasvattaa ihmisiä eikä kusipäitä.

Vierailija
25/44 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin tällainen on alkanut? Onko lapsen elämään tullut viime aikoina jotain uusia stressitekijöitä, joista saattaisi oireilla?

4v aloitti tarhan vasta tänä syksynä, voisi periaatteessa johtua siitä koska on temperamentiltaan vähän hitaasti lämpiävä.

ap

Hieman hitaalla käyvällä lapsella voi olla aspergerpiirteitä vai voisiko kyseessä olla misofonian kaltainen härö siellä pääkopassa, jonka imetyksestä kuuluva lussutusääni laukaisee hallitsemattomaksi väkivallaksi äänen aihaeuttajaa kohtaan.

Ferritiiniarvot olisi myös hyvä tutkituttaa seuraavalla neuvolakäynnillä.

Kyllä ihan tervekin neljävuotias voi oireilla päiväkodin aloituksen takia ja olla mustasukkainen pikkusisarukselle.

Vierailija
26/44 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota fyysistä estämistä ei suositella. Asiat pitäisi pystyä hoitamaan sanoittamalla.

Sanoittamattakin selvää, että sinulle ei lapsia kasvatettavaksi suositella.

Vierailija
27/44 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella voi myös olla ikävä kuvioista poistunutta isää. Ja päiväkodin aloituksella varmasti vaikutusta. 4v ei osaa tunnistaa eikä kertoa, mikä harmittaa, vaan murheet ja stressi purkautuvat hyvin epämääräisesti.

Vierailija
28/44 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapselta kysyy oliko tarhassa kivaa hän vastaa joo.

Parempi kysyä minkälaista tarhassa oli? Ja sinä kuuntelet.

Vierailija
29/44 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo 4 vuotias on nyt vaaraksi vauvalle. Eristä heidät toisistaan, älä jätä koskaan kaksin 4 vuotiasta ja vauvaa. Vaara on suuri ja todennäköinen. Voisiko 4 vuotiaan opettaa hyväksymään vauvan ja anta hänen hoitaa kanssasi pikkuista.

NELJÄ VUOTIAS OPETTELEMAAN VAUVAN HOITAMISTA?! OLETTEKO TE MENETÄÄNEET JÄRKENNE?!

Pari vuosikymmentä taaksepäin melkein samanikäiset alkoi huolehtimaan pikkusisaruksistaan.

Enkä tarkoita että pitäisi palata noihin tapoihin, mut silti voisi olla mukana auttamassa ja hyvähän se olisi jos vahvistuisi ajatus; tää on mun pikkuveli/sisko ja haluan pitää siitä huolta myös.

Vierailija
30/44 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lopetat sen imetyksen niin noita tianteita ei tule enää. Liian helppoa?

Vierailija
31/44 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille vain lässytetään eikä aseteta esim suuttumalla kunnon rajoja ja sitten ihmetellään kun lapset ja nuoriso voi huonosti, tulee väkivaltaa ym kuvioihin.

Nykyvanhemmat ovat aivan ulalla, alle kouluikäisiltä lapsilta kysytään että vaihdettaisko vaippa, mitäs me tänään syötäisiin, lähdettäiskös nyt ulos jne.

Vanhemmuus on niin hukassa tänä päivänä :( 

Ei ole mikään ihme että suurin osa parisuhteista päättyy nykyään eroon. Lapset pyörittävät koko perhettä mielensä mukaan pienestä pitäen, ovat pikku keisareita ja keisarinnoja. "Mut ku mä haluun!"

Ja isä ja äiti toteuttavat pikku pilttiensä kaikki mielihalut ja kasvattavat heistä narsisteja. Vanhemille jää pelkkä palvelijan ja maksajan rooli-

Vieläkö joku ihmettelee kun syntyvyys laskee? Oma sisarus oli sellainen lässyvanhempi jolla ei ollut auktoritettiia ja penskat hyppivät nenille. Voin kertoa, että siinä vahvistui oma päätös olla hankkimatta koskaan lapsia

Vierailija
32/44 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ihmeellisiä kommentteja. Kaksivuotiastakin on vielä ihan normaalia imettää, ei 16kk ole siihen ollenkaan liian vanha. Ap, mitä neuvolassa on sanottu, kun olet ottanut asian esille? Onko ollut mitään apua? Itse en osaa auttaa eikä kommenttien perusteella kukaan muukaan tällä palstalla.

Vierailija
33/44 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nelivuotias on mustasukkainen, koska hänen näkökulmastaan se 1 v 4 kk vanha on aika iso. Kävelee ja ehkä jopa leikkii isomman sisaruksen kanssa.

Ja sitten saa nauttia äidin läheisyydestä epäoikeudenmukaisella tavalla.

Imetä mahdollisuuksien mukaan silloin, kun isompi on muualla, päikkäreillä esim.

Jos on imetyskuvia tämän vanhemman kanssa, niitä voisi katsoa ja muistella yhdessä hänen vauva-aikojaan.

Hyi hitto. Miksi pitäisi näyttää lapselle jotain imetyskuvia ja muistella vauva-aikaa? Kuulostaa oudolta. Ei terve lapsi halua haikailla jotain vauva-aikaa.

Vierailija
34/44 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon puhuttelu muksijalle.

Vierailija
35/44 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v liikuntaan jossa voi purkaa energiaa.

Vierailija
36/44 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä osittaisimetetään, totta kai 16kk saa kiinteää ruokaakin. Ajateltiin lopetella viim. 24kk ikään mennessä.

ap

Mullakin lapsi lapselta imetysaika piteni, neljännellä se meni tuonne kahteen vuoteen, osittaisena.

Vierailija
37/44 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nii, samaa mietin.

Vierailija
38/44 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä ei ole kuvioissa mukana.

ap

Tämä!

Vierailija
39/44 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskat geenit lapsella, minkä sille mahtaa.

Vierailija
40/44 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ja pikkusisarukseni ikäero oli 6 v. ja olin kyllä mustasukkainen. Täytyy tosin sanoa, etten mukiloinut vauvaa, mutta mustis olin. Mulla on mielikuva siitä ajasta vain se, että äiti vain jäkätti koko ajan, miten en saa tehdä sitä enkä tätä ja pitää ymmärtää "kun toinen on pieni". En sano, että teillä olisi juuri samanlainen tilanne, mutta mun tapauksessa tilannetta vaikeutti se, että sain vain negatiivista huomiota.  Toisaalta, isä vietti mun kans aikaa päivätyönsä jälkeen.

Kai se nelivuotias pitää ottaa vauvan hoitoon ja kotitöihin mukaan taitojensa mukaan niin hän kokee olevansa tärkeä. Mulla oli enemmän ikää, joten aika pian vahdin pieniä aikoja pikkusiskoa, lohdutin kun hän itki ja hain leluja, ei tietenkään mitään täyttä vastuuta vauvasta.

Ja voihan tuo olla vain kausi, joka menee ohi pian. En usko, että kurilla on mitään tekemistä tilanteen kanssa. Siinä tietysti kannattaa olla tiukka, ettei vauvaa lyödä.  Älä myöskään jätä isompaa oven taakse kun imetät, se kuulostaa jo täysin hylkäämiseltä.