Haluatko työttömiä töihin työpaikallesi vai vallitseeko työpaikallasi nimby-ilmiö?
Ainakin joillakin keskusteluissa olen huomannut olevan asenteita että työttömät haluttaisiin kyllä töihin kunhan he eivät kuitenkaan tule töihin samaan työpaikkaan kun heidän tyllistymistään vaatinut kommentoja. Onko teidän työpaikallanne tälläinen ilmapiiri tai teillä tämän kaltainen asenne työtöömien työllistymistä kohtaan?
Kommentit (46)
Meillä on pelkkiä työttömiä työpaikka täynnä. Eiku.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kai se ongelma on se, että se työkkärin listoilta otettu pitkäaikaistyötön vain peruskoulun päästötodistuksella ei osaa tehdä tarvittavia töitä ja pitkä koulutus hommaan tulee kalliiksi.
Mihin osoitteeseen voin toimittaa oman päästötodistukseni?
Työttömyys johtuu yhteistyökyvyttömyydestä. Varmasti olisi jokaisella volvot, omakotitalot ja 6000 e palkka, jos eivät olisi yhteistyökyvyttämiä narsisteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kai se ongelma on se, että se työkkärin listoilta otettu pitkäaikaistyötön vain peruskoulun päästötodistuksella ei osaa tehdä tarvittavia töitä ja pitkä koulutus hommaan tulee kalliiksi.
Kai niitä työttömiä on olemassa muitakin kuin pelkän peruskoulun käyneitä tai koulun keskeyttäneitä?
Mene töihin, mutta älä tule meille! Peruskoulupohjaiset työttömät ovat pieni vähemmistö työttömistä.
Käyn työttömänä viikottain syömässä lounasravintoloissa, joissa asiakaskunta on käytännössä 100% lähiyritysten työntekijöitä. Jo niissä huomaa sen kireän ilmapiirin, pelokkaat ja ilkeät katseet kun syömään tulee joku vakiporukan ulkopuolinen ilman työpaikka-alennusta. Luullaan että olen tulossa taloon.
Tilastojen mukaan pelkän peruskoulun varassa oli heinäkuussa noin 55 000 työtöntä työnhakijaa, keskiasteen koulutus oli noin 134 000 työttömällä ja lopuilla tätä korkeampi.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys johtuu yhteistyökyvyttömyydestä. Varmasti olisi jokaisella volvot, omakotitalot ja 6000 e palkka, jos eivät olisi yhteistyökyvyttämiä narsisteja.
No mun työttömyys johtuu sairaudesta.
Mutta on mulla silti Volvo ja omakotitalo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin osoitteeseen voin toimittaa oman päästötodistukseni?
Olisi kiva tietää jo pelkästään tilastollisesti mihin työhön työllistyy katteetta pashantärkeä päästötodistustollo?
Vierailija kirjoitti:
Ei työtöntä voi palkata työpaikalle koska ei se silloin olisi enää työtön.
Työtön lakkaa olemasta työtön saadessaan työpaikan ja työllinen muuttuu työttömäksi työsuhteen päättyessä syystä tai toisesta. Huvittavaa että jotkut väittävät tahallaan "työttömien" muodostavan jonkinlaisen yhtenäisen harmaan massan iästä, yleisestä elämäntilanteesta ja koulutuksesta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun suomalaisten keskipalkka on 6000 euron tasolla, täällä on ollut monta vuotta korkea inflaatio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työtöntä voi palkata työpaikalle koska ei se silloin olisi enää työtön.
Työtön lakkaa olemasta työtön saadessaan työpaikan ja työllinen muuttuu työttömäksi työsuhteen päättyessä syystä tai toisesta. Huvittavaa että jotkut väittävät tahallaan "työttömien" muodostavan jonkinlaisen yhtenäisen harmaan massan iästä, yleisestä elämäntilanteesta ja koulutuksesta riippumatta.
Vaikka he eivät olisi todellisuudessa yhtenäinen harmaa ryhmä, niin poliittisessa keskustelussa he ovat ja päätökset tehdään monesti siltä pohjalta sillä jörkestelmän kustannustehokkudeen takia joudutaan yksinkertaistamaan ja yhdenmukaistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä tullaan aina tarvitsemaan jotta palkat eivät nousisi älyttömän korkeiksi. Suomessa on jo nyt liian korkeat palkat ja henkilöstökulut jotka estää yrityksiä palkkaamasta lisää työvoimaa vaikka lisäkösille olisi kysyntää ja kova tarve.
Ainoat keillä on liian korkeat palkat on kaikenmaailman turhat virkamiehet, pomojen pomot yms ketkä ei käytännössä tee mitään järkevää.
Ei mua kiinnosta niin paljoa mitä kaikki mun työpaikalla olevat on tehny ennen. Jotkut tulee suoraan koulunpenkiltä tai toisesta työpaikasta ja joillakin on sitten joku työttömyys pätkä tai joku muu tauko siinä välissä. Ihan sama mulle mikä se tausta. Tärkeämpää on se miten tekee työnsä.
Vierailija kirjoitti:
Yritykset ei hyödy mitään peruskoulun keskeyttäneistä ja alkoholisoituneista huumenisteistä.
Sellaiset tarvitsevat hoitoa. Hoidon järjestäminen lisäisi työllisyyttä. Hallituksen tahtotila ei riitä. Puuttuu kai dynaamisuutta, tai sitten tarvitaan pelote, että pysyy "rupusakki" ruodussa.
Työssäkäyvä työtön on oksymoroni.
Ei kiitos. Emme ota enää edes alan opiskelijoita harjoitteluihin.
Nyt, kun jo useampi on saanut hupinsa päästötodistuksesta, ohiksena huomautan:
"Muodollisesti siis päästötodistus on edelleen käypää kieltä --"
Vierailija kirjoitti:
"Työtön ei ole työnantajien silmissä potentiaalinen oppija tai työntekijä." - Petri Heikka, Duunitori
https://duunitori.fi/tyoelama/pitka-tyonhaku
Asiaa. Olen itsekin yli viisikymppinen pitkäaikaistyötön, ja samanlaisia kokemuksia minulla.
Ja jos haen jotain duunia joka ei vaadi kummempaa koulutusta, en saa mitään vastausta. Ei edes sitä, että valintamme ei kohdistunut sinuun. Vaikkapa tuohon lähikaupan kassalle taidetaan haluta vain nuoria opiskelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvä työtön on oksymoroni.
Ja tuota outoa lajiahan Suomessa piisaa. Työttömiä on erilaisissa harjoitteluissa ja työkokeiluissa pilvin pimein tekemässä ihan niitä samoja työtehtäviä kuin "oikeat" työssäkäyvät.
Vierailija kirjoitti:
Ei mua kiinnosta niin paljoa mitä kaikki mun työpaikalla olevat on tehny ennen. Jotkut tulee suoraan koulunpenkiltä tai toisesta työpaikasta ja joillakin on sitten joku työttömyys pätkä tai joku muu tauko siinä välissä. Ihan sama mulle mikä se tausta. Tärkeämpää on se miten tekee työnsä.
Itse sain nykyisen vakituisen paikkani palkkatuetusta työstä, jonka sain oltuani hetken työttömänä (en saanut palkkatukea työttömyyden perusteella vaan toisesta syystä, olin ollut vakavasti sairaana). Kyllä sen huomasi, varsinkin palkkatuella ollessa, miten ihmiset katsoo kuin halpaa makkaraa, jos he kuulevat, että olet "työllistetty". Edes sähköposteihini ei vastattu. Aloin jo ajatella, että kommunikaatiossani todella on jotain vikaa, kunnes tosiaan sain vakituisen "tuettoman" työpaikan ja aivan samalla tavalla viestiessäni minuun suhtauduttiin yhtäkkiä ihan kuin ihmiseen.
On aivan järkyttävää, millaista käytöstä hyväksymme ihmisiltä töissä ja muualla. On oikeasti traumatisoivaa joutua kohdelluksi sillä tavalla vähättelevästi ja jopa täysin ohittaen, aivan kuin en olisi edes sen arvoinen, että minulle voisi huomenen sanoa, tai aivan kuin olisin mahdollisesti vaarallinen, kun olen, hui kauheaa, palkkatuella töissä!
Työpaikoilla on paljon asennevammasia. Pomoissa ja työntekijöissä.
Selvähän se on että ulityölliset eivät halua turhaa vältettävissä olevaa kilpailua kun voivat jäädä kakkosiksi.