ELOTÄHKÄT vk 36
Kommentit (44)
Korjaan heti sanomiseni: tarkastin pharmaca fennicasta raskausaikana ei suositella buranaa, mutta sitä imeytyy äidin maitoon melko vähän joten siitä ei pitäisi haittaa olla. Täällä päin kätilöt kyllä suosittelee käyttämään pelkkää paracetamolia sekä imetyksen että raskauden aikana, vaikka se maksamyrkkyä onkin, mutta oikein käytettynä turvallista. Tietenkin sen koostumuksessa voisi olla jokin mikä aiheuttaa mahakipua, panadolhan on paremmin siedetty mahan kannalta. Relatipat voisi auttaa..
Galluppi: paljastatteko nimen ennen ristiäisiä vai kuulevatko kaikki sen vasta papin suusta?
Meillä ei paljasteta, mutta olen jo siskolleni jäänyt nimestä kiinni koska esikoinen kertoi sen, noh ei se vakavaa ole eikä mikään fiasko jos se saadaan tietää, mutta "jännityksen" vuoksi emme sitä paljasta muille heh..
Sanna ja poika
Ja kiva huomata et alkaa porukka vähitellen kerääntyy taas yhteen..vaikka itse edelleen aikamoinen taustailija mut hengessä mukana...
Täällä jatketaan aivan hurjaa kasvua, maanantaina käytiin neuvolassa ja painoa tytölle on tullut taas reilusti... 6vkon iässä 5700g ja 56,5cm...apua!!!! Kyllä jo terkkakin "kauhisteli"painoa mut sanoi sitten ettei tuon ikäisellä vielä mitään toimenpiteitä oteta käyttöön..kai se siitä tasaantuu! Mut kaikki oli siis oikein hyvin ja nyt ollaan jo muutamia öitäkin nukuttu! Kun siis oli se valvomisongelma tähän asti. Pikkuinen kai tajusi huoleni, kun mies aloitti tiistaina työt ja valvominen siirtyi yksin minun vastuulle. Mennään yleensä sänkyyn siinä BB:n ( HIH!!) jälkeen ja yleensä nukahtaa n.puolen tunnin sisään, sit kolmen aikaan syö ja sit seuraavaksi seitsemän aikaan eli tosi mukavasti. Ei tällaisia öitä vielä montaa oo ollu mut toivoa ainakin paremmasta on annettu :) Kohtuuullisen hyvin tuntuu kaikilla vauvat nukkuvan vaikkakin tietysti lyhyitä pätkiä..
D-vitamiinit ollut käytössä ja meillä tuo rasvaliukoinen Devitol. En oo ihan varma et onko se juuri se mikä pieniä väänteitä aiheuttaa mut ei siis olla vielä ainakaan siihen vesiliukoiseen Jekovittiin vaihdettu. Ajattelin et sit jos oikein alkaa vaivaamaan ja selvän yhteyden huomaa niin vaihdetaan. Rela-tippoja tunnutaan suositeltavan joka paikassa joten niitä siis ostamaan. Onkos teillä tietoa siitä et jos vauva puklaa n.puoli tuntia tippojen antamisen jälkeen niin tuleekohan kaikki hyödyllinen ulos? En ikinä muista antaa vitamiineja erillään ruokailusta ja sit usein se puklaaminen seuraa ruokailua ainakin jossain määrin. Ja sit sellainen kysymyset ; Vaikuttaako d-tipat vauvan virkeyteen? Eli onko väliä antaako aamulla vai illalla?
Mitenkäs te muut olette aikoneet tehdä tuon rotavirus-rokotteen kanssa? Me saatiin neuvolalääkärin käynnillä resepti ja Rotateq merkkistä kirjoitti. Laittakaa kokemuksia ja mielipiteitä tuosta aiheesta.
Ja nyt on myös omat paikat "ronkittu" viimeisen kerran tän raskauden jäljiltä ja kaikki kunnossa. Sain myös nuo minipillerit , mut en sit tajunnu kysyä et millon ne voi aloittaa. Oisko tietoa? Ja millaisia kokemuksia teillä on niistä? Sain Cerazette-merkkiset. Kävin tuon jälkitarkastuksen kunniaksi vielä kampaajalla ja oli niin ristiriitaiset tunteet. Oli toisaalta ihanaa "hemmotella" itseään mut sit taas sydän sykkyrällä kun jätin vauvan tunniksi anopin hoiviin ennen kuin isä saapui sinne apuun. Tuntu ihan hirveeltä tuo ensimmäinen kerta jättää vauva, mut pakkohan siihen on kai totutella jos aikoo joskus ittsekseen jossain käydä.. Nyyh!! Kaikkki meni kyllä hyvin ja sain itse siistin kuontalon ristiäisiin, jotka onkin jo vajaan kahden viikon päästä. HUISIA!!!
Tarjoilut on vielä hiukan auki mut kai ne siitä muokkautuu..Tuntuu vaan et tuo anoppi olisi kovasti paljon kaikkea sinne leipomassa ja hankkinmassa..itse kun olisin sellainen yksinkertaisen ystävä. Mut antaa toisen touhottaa..pääsee itsekin helpommalla! ;) Tilasin muuten sellaiset ihanat nimiservetit juhliin.. Sellainen paikka kuin VIMPELIN KIRJAKAUPPA..löytyy netistä www.vimpelinkirjakauppa.fi. Aivan ihania mun mielestä ja ihan kohtuuhintaisiakin. Ajattelin vaan et jos jotakuta kiinnostaa niin käykäähän tutustumassa sivuilla! Olisiko muilla joitain spesiaali juttuja ristiäisiin? Olisi vielä kiva jotain hommata/järkätä mut kun ei keksi..
Mut nyt on taas riennettävä.. Voimia kaikille ja hyviä, pitkiä unijaksoja toivotaan..Sillä ne tekee ihmeitä! :)
Vaaka ja Helmi 6 ja ½ viikkoa
Täällä taas tyttö nukkumassa niin äippä ehtii käydä pikkusen näpyttelemässä.
Jännä juttu toi burana, mulle ainakin sitä sairaalassa annettiin haavasärkyyn. Ja just tuo kolme päivässä plus sitte lisäks vielä paratabseja. Ja kotonakin söin vielä 600 mg buranaa muutamia päiviä...Mietin itekkin sitä silloin että onkohan hyväks imetysaikana mut totesin että ei kait ne sitä sairaalassa antais jos siitä haittaakaan olis.
Tupakoinithan on herättänykin keskustelua. Taitaa olla sellanen aihe että siitä vois keskustella vaikka kuinka ja kauan. Ihan totta varmasti joka sana mitä *A-J* laittoi. Enkä kyllä ite polttais jos imettäisin eikä silloin ihan alussa oikeesti tehny edes mieli. Mut sitten kun imetys loppu niin johan sai tupakanhalut valtaansa...Mut senkin yhden savukkeen jonka vedän käyn polttamassa kun tyttö nukkuu. Mutta siis tupakointihan ei koskaan ole kannattavaa!Tietysti jokainen tekee niinkuin parhaakseen näkee...Ite yritän nyt kovasti että pystyisin lopettaa kokonaan...säästyy terveys ja rahat!=)
Sitten vähän galluppiin...me ei paljasteta nimeä etukäteen vaan saavat tietää vasta sitten ristiäisissä. Kovasti kaikki yrittää udella että mikä se vois olla mut ei auta utelut. Ensin ne tivaa että joko oot synnyttäny ja nyt sitte tivaavat nimeä...kovia on utelee=)Mä oon vaan semmonen lörppösuu että toivottavasti saadaan nimi pidettyä salassa...kiva pitää ihmisiä jännityksessä=)*Heh*
Mitäs muuta?hmm...ainiin...meillä ei vaippaa vaihdeta yöllä jos ei ole ihan pakko. Tyttö piristyy niin paljon vaipanvaihdon aikana että voi teettää hommia saada muuten takasin nukkumaan. Yöllä kun tyttö vaan syö ja jatkaa uniaan samantien.
Nyt taitaa lyödä taas jo pää tyhjää...on muuten iskeny tännekin se muistin menetys...unohdan varmaan itseni vielä johonkin..=)
Ei kait muuta tällä erää....
Sismussen ja typykkä tänään tasan 1 kk
G: nimi on ruukattu paljastaa vasta ristiäisissä, neiti haluaisi antaa vauvalle nimeksi "kuutamo", oli kuulemma kuiskannut vauva että haluaa tämän nimen =) Nimeä ei neitille kyllä kannata paljastaa jos haluaa sen salassa pysyvän!! Mutta vähän tekisi mieli rueta jo oikeasti nimellä (jota nyt ei kyllä ole edes sata varmasti päätetty) kun ristiäiset venyvät vasta ens kuun loppu puolelle, käytännön järjestelyiden takia... katsellaan tilannetta.
Kummi "ongelma" meillä on, yksi on pyydetty, mutta muut on vielä hakusessa, kivoja vaihtoehtoja on, mutta ei osata varmaksi päättää.
Mie muistin aamulla antaa d-vitamiinit, toivottavasti masu kestää, yksi tippahan sitä vasta meni ja hienosti nieleskeli sen, vähän hölmistynyt oli että mitä se äiti suuhun tunkee =)
täytyy ruoka mennää laittaa pöytään..
-E- ja poju 2 vk
heippa taas!
Toi on jännä aihe toi tupakointi,se saa aina keskustelua aikaan.Samoin kuin imetys.Ne on sellasia ikuisia aiheita...
En todellakaan tarkoita puolustella tupakointia tms vaikka siihen haluan kantaa
ottaakin.Onhan noi asiat faktoja mutta kyllä se asia on niin että kaikki vaikuttaa kaikkeen.Joku polttaa tupakin päivässä ja joku vetää masennuslääkkeitä.Imetti tai ei.Ja tupakoinnin haitat on kuulemma pienemmät kuin imetyksen hyödyt.en sitte tiiä....Samoin ku hehkutetaan imetyksen suojaavan allergioilta ja korvatulehduksilta..ei muuten pidä paikkaansa.Siinäkin on niin monta tekijää..
mut sitä vaan et kyllähän kakki tietää nää suositukset...itsekästä tai ei mutta aion kuitenkin polttaa sen yhden savukkeen pv:ssä...Onnea tupakoinnin lopetteneille mutta te jotka poltatte niin itsehän valintanne teette.Jokainen taaplaa tyylillään....T:roosa ja vaavi
koti rauhoitettu molemmat vetelee sikeitä ja äiti surffaa netissä ja syö herkkuja =) Ah Omaa aikaa ;)
Vaaka: Olen käyttäny cerazettia ja mulle ei sopinut, kuukaudessa oli 1 viikko jolloin ei vuotanut muuten vuosi sen 3vk ja käytin niitä yli puoli vuotta kunnes en jaksanu enää, terkkakin sanoi että puoli vuotta on kokeilu raja. Sitten ne aiheutti mielialojen muutoksia mulle, mutta jokainen ollaan yksilö ja asiat vaikuttaa eri tavalla.
D-tipoista, mä annan aamulla tipat, koska ne aiheuttaa vähän mahanpuruja niin poika kitisee päivän eikä yötä vasten sitten ala kitiseen. Meillä on jekovit käytössä ja pikku hiljaa alkaa poijan maha niihinkin tottumaan. Itsekkin painin tuon Rotavirus rokotteen kanssa, on se vain niin kallis ja ei esikoisen aikaan mitään tuollaisia ollut eikä tullut tartuntaa. Mun terkkakin puhui vähän siihen malliin että kannattaako, mutta mutta..en tosiaan tiedä vielä..Samoin kun on kaiken maailman vesirokko rokotteita..Tietty pitää jotain vastustuskykyä jostain saada..
Entäs annatteko laittaa influenssa rokotteen?
Palailenpa taas =)
Sadepäivä, joten meikä näkyy nyt ihan roikkuvan täällä, ihanaa kun on joku kenen kanssa "keskustella" !!!
Meillä jätetään kaikki ylimääräiset rokotteet väliin, rokotusohjelmaan kuuluvat otetaan, mutta ei muita.
Miun pitäisi muistaa varata itselleni neuvola, papa pitäisi ottaa, jotta voisi sitten jälkitarkastuksessa kierukan laittaa.
Hokasin tuossa juuri hämärän seikan, mie en ole tuntenut lainkaan jälkisupistuksia, en sairaalassa enkä kotona. Jälkivuoto on loppumassa, vain silloin tällöin imetyksen jälkeen tulee, vähän hämärää sekin on ollut. Lisäksi mulla on juilinut toispuoleisesti mahaa, samanlailla kun raskausaikana, jota luulin silloin haavakivuksi, mutta ihmettelen että voiko se jatkua vielä ?? No tietysti uusi haavahan siellä on, mutta... Terkalle sanoin kyllä asiasta ja hänkin vähän ihmetteli, mutta ei vaikuttanut superhuolestuneelta. Täytyy vielä vähän tarkkailla tilannetta ja muistaa ainakin jälkitarkastuksessa mainita.
Hmm nyt tupatelttailijoille taisi tulla pahemman luokan taistelu..välien selvittelyyn..
-E- ja poju 2 vk
En ole kerennyt pitkään aikaan nyt kirjoittelemaan; meillä on tällä viikolla alkanut eskari ja päiväkoti ja muutoinkin on aika melko tiukilla...
Ristiäiset pidettiin sunnuntaina ja pojasta tuli JERE-MATIAS OLAVI. Kaikki meni hienosti ja tilaisuus oli kaunis ja pienimuotoinen.
Meillä käytössä JEKOVIT, kuten kaikilla aikaisemmilla ja minun tietojeni mukaan VESILIUKOINEN. Aiheuttaa hieman masuvaivoja, mutta mulla oli saman ajan myös RELA-tipat käytössä joten nyt kokeilen ensin ilman RELAA ---> neuvolan ehdotus. myös nämä aiheuttavat joskus mahaongelmia....!
Vauva kasvaa ja komistuu, eilen 5170 g ( syntyessään 4350) ja pituutta 55,5 cm ( s. 52 ).
Eilen tuli ekan kerran KOLIIKKIMAINEN kohtaus, kesti kuitenkin "vain" 20 minsaa ja illalla 22 aikaan tuli. Nyt jännittää tuleeko tänäänkin. mulla esikolla aikanaan koliikkia oli 1 kkn verran ja huusi alkuillasta 1-2 tuntia...voiko se puhjeta vasta nyt 1 kkn iässä?
nyt täytyy mennä, pikkukaveri nälissään...
TarjaMamma ja Jere-Matias
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=6aa7a6dd-7a74-11dd-be40-…!
Meän Elli oli kerännyt oikein kiitettävästi massaa -reilussa viikossa tullut 250 grammaa!! Huh huh!! D-vitskut pitis alottaa, vaan kerkeehän sitä...Ja *TarjaMamma* Jekovitin pullon kyljessä lukee tosiaan vesipohjainen, luin sen rasvapohjasuuden väärin tuolta Orionin sivuilta. Ihana nimi tuli teän poitsulle :) Relat on muuten öljypohjasia ja ne voi aiheuttaa itkustusta vauvalla.
Ja nyt meän vastauksia G:hin...Kaikki ylimääräset rokotukset - ei oteta meille. Nimi paljastetaan vasta ite kastetilaisuudessa, tosin äidilleni ja hyvälle ystävälleni olen kertonut mahdollisen nimiehotuksen, ko halusin mielipiteitä nimestä. Kummit (3 kpl) on meillä pyydetty, pitis vaan pappi varata (haluan tietyn papin kastamaan meän tytön) - ristiäiset pidetään kotona ja ne ovat erittäin pienimuotoiset. Läsnä oma perhe, isovanhemmat ja kummit. Samana päivänä, myöhemmin päivästä, pidetään toisen pojan synttäritkin. Menee samoilla tarjoiluilla - kuulostaako teistä ihan pöhköltä?
Ja kukas kysyikään ristiäisjutuista, tässä jotain linkkejä: http://www.huvitutti.net/arki/linkit/tavaralinkit.html
Milloin teillä on muuten jälkitarkastus? Ite kyselin neuvolasta sen perään, nii meinasi, että sitten on sen aika, ko synnytyksestä on kulunut sen 12 viikkoa! Mietin vaan, että mitä himputtia varten pitis oottaa niin pitkään, ko mulle ei tehty mitään toimenpiteitä, en revennyt tai muutakaan...Enkä muuten muista, että pitikö se ite varata se aika vai tuliko se neuvolan kautta..?!? Jännä miten nääkin asiat unohtuu...
Nyt pitää mennä ruuan tekoon..
AJ & Elli tasan 2 viikkoa! Jee!
Jätin läkkeet pois eilen ja olo on ollut ihan hyvä. Viime yö meni jo ilman kummempia kiukkuja. Neiti päätti kahden maissa että ei muuten enää väsytä. Silmät lautasina tuijotteli ja halusi kainaloon. Sitten sitä oli seurusteltava ja tankattava. Jonkun ohjeen mukaan kokeilin imettää reilusti vqain toisen rinnan kerralla ja tuntuisikin vaikuttavan positiivisesti unen pituuteen. Toinen rinta vaan huutaa leipää pitkien imetysvälien takia. Kai ne tottuu..
Yritetään ensimmäistä päivää kokonaan ilman rintakumia. Ja on neidin pinna tiukilla kun ei maha täyty yhtä nopeasti. Tosin ei saa ilmaa vedettyä yhtä kovaan tahtiin masuun.
G: Kun vaan sen osuvan nimen keksisi niin ei aiota kertoa edes kummeille ennen H-hetkeä :) Hemmetti, jostain pitäisi jaksaa kiskoa energiaa niiden ristiäistenkin järjestämiseen...
Täällä ei olla ehditty vielä vitamiineja miettiä... Kaikki energia menee tytön ruokkimiseen. Kaikki on esikoisen kanssa niin uutta!
T. Maija ja Justiina
...eli mulla on aika jälkitarkastukseen jo saatuna ( sekä lääkäri että terkka). Ei niitä ainakaan täällä Kemissä ole tarvinnut itse varata. Sehän pitää olla VIIMEISTÄÄN 12 viikon kuluessa synnytyksestä ( KELAa varten).
Rota-rokotetta emme ota. Mietin sitä, mutta meillä kahdella lapsella on ollut Rota ja ollaan selvitty ilman sairaalaa ja kohtalaisen iisisti ---> pelkkää ripulia ja painon laskua. En raaski maksaa 150 euroa. siinä oli sivuvaikutuksena muuten vetinen ripuli 3 päivän ajan ( luin jostain). En ota muitakaan rokotteita ( siis maksullisia).
Vesirokko on ollut jo 3 lapsella ja sekin on aika iisi juttu, mitä sitäkään pelkäämään.
Täytyy taas lopettaa ja palata joskus myöhemmin asiaan.
TarjaMamma ja Jere-Matias ( oma patukka) 4 viikkoa ja 1 pv
Niistä d-vitamiinitipoista joku kyseli, niin tosiaan noita deetippoja joutuu antaan sen 20 tippaa sitten kunhan on ensin totuteltu..Muissahan oli annostelu että 5 tippaa. Pari päivää olen antanut enkä ole mitään oireita huomannut.
Ja nimeä ei aiota paljastaa kenellekkään ennen ristiäisiä jotka on 5.10. Ei olla kyllä vielä sitä päätetty edes vielä. Isosiskonsa haluaisi antaa nimeksi Mansikka mutta ehkä mietimme vielä :)
Ristiäiset pidetään kotona vaikka ahdasta tuleekin olemaan. Molemmilla on isot suvut ja 3 sisarusta joten väkimäärä on väkisinkin 30 hlöä.. puuh. Viimeksi oli kirkossa ja jatkot seurakunnan tiloissa mutta jotenkin koin hankalaksi sen tavaroiden kuskauksen edestakas..
Meillä tyttö pulauttelee aika lailla syötön jälkeen ja monesti saa hikan ja sitten joka hikkauksella tulee puklut ulos.. Ja monesti ajattelen että ei sillä voi olla enää nälkä kun puklailee ja silti vähän itkeskelee tyytymättömänä, mutta kuitenkin kun loppu viimeksi olen tissiä tyrkännyt niin onkin ahnaasti imenyt vielä lisää. Joten ilmeisesti puklu ei ole sen merkki että maha on täys, niinkuin minä ajattelin. En vielä tunnist amikä on nälkäitkua ja mikä yleistä tyytymättömyyttä mutta eiköhän se tässä tutuksi tule :)
Tänään olinkin kaupungilla ekaa kertaa vauvan kanssa ja kyllä olikin mukava kierrellä ostelemassa vähän pikkuisia vaatteita :) Syötin tytön jopa 2 kertaa reissun aikana. Jotenkin oli vain vaikea etsiä suojaisaa paikkaa syötölle (olin ostoskeskuksessa) kun tuntui vähän härskiltä ajatus vetää tissi esiin kaiken kansan nähden, olisin sen voinut tehdäkin mutta joku olisi voinut loukkaantua.. vai? Kehtaatteko te syöttää missä vain?? Onneksi monessa paikassa on hyvät lastenhoitotilat missä voimme rauhassa aterioida :)
Jees, nyt nukkumaan että jaksaa taas aamulla pirteänä herätä tyttösten kanssa.
Hanna
Hiphei nyt on sitten testattu äitin hermot ja kunto sekä auton tilavuus. Aamulla pakkasin kompanjan autoon ja lähdimme puistoon ja koska se sujui hyvin jatkoimme vielä kaupan kautta kotiin. Nuorimmainen ei tiennyt kyllä reissusta mitään, koisasi koko ajan, ei korvaansa lotkauttanut vaikka autosta rattaisiin nostelin ja lapset kiljuivat puistossa, eikä kyllä kaupastakaan mitään hokassut =) Mutta siis kunnialla selvittiin ja vähänpä teki minullekkin kutaa jutella muiden aikuisten kanssa!! Ja lapsetkin kyllä nauttivat leikkiseurasta.
Syksyntyttö rätnäili vähän samaa syöttämisestä. Miekin kyllä syötän melkeinpä missä tahansa, mutta mielummin mie etsin rauhallisen sopen, tai ainakin selän käännän ihmisiin päin. Ei meilläkään puklut merkkaa aina sitä että maha on täynnä, jäänyt vain matkalle =) Aika paljon pulauttelee tämä herra, mutta ei yllä siskonsa tasolle, joka työnti joka syötöllä aina puolet takaisin, muttei tyytynyt kuitenkaan vähempäänkään.
Hieno että Mansikka vauvan olo on parantunut!! Kuinka itse haavasi kanssa jo pärjäät ?
Jepulist ruoka-aika, jos ehtisi itsekkin syödä ennen kuin pieni mies heräilee
-E- kera pojun 2 vk
meillä menee niin vaihtelevasti, etten pysy perässä aina itsekkään...pääosin tyttö itkee kaiken valveilla olo aikansa, ja päiväunet ovat harvassa, tai erittäin lyhyitä.toissa yön tyttö valvotti suoraa huutamalla 2.30-6.30 ja eilisen päivän itki , no sitten viimeyönä nukkui 13 tuntia kahdella syötöllä! itse sain migreenin eilen aamulla ja se on jatkunut siitä asti, nyt hieman helpottanut, olin tosi onnellinen , että tyttö nukkui viimeyönä, musta ei olisi ollut hoitamaan, olin niin huonossa kunnossa, pelästyin että kasvoni halvaantuu kivusta, joka oli tosi kaamea...3tälläinen migreenikohtaus jo synnytksen jälkeen...
meillä nimi päätetty, siskolleni olen kertonut, en muille...eikä kerrota..en jaksa niitä kommentteje, että "ette kai te tuollaista anna...."Äidilläni olisi kauhea hinku päästä päättämään nimi ja se muistaa ilmoittaa aina ne 100 nimeä mitä ei missään nimessä saa olla...raivostuttavaa...
edellisissä kastajaisissa kun pappi oli nimen sanonut, niin mieheni mummo tokaisi siihen , että kai tuon vielä voi vaihtaa...???!!!!JUU EI VOI..tokasin minä siihen...
tytön nimeksi tuli Ira.
Joten katsotaan miten tämän kanssa käy..:)kastajsiet ovat ihan pienet, 15 henk.
28.9 pidetään ihan meillä kotona täytekakkua ja voileipäkakkua tarjotaan...
mutta nyt tyttö huutaa taas sydämmensä kyllyydestä...
palaillaan...
miijo ja tyttö huomen tasan 4vko
Täällä sektiosta toivutaan jo ihan hyvin. Ilman läkkeitä pärjätty ja vaunuja jo ulkonakin lykitty. Onneksi tuli hankittua kevyet ja ketterät.
Ja edes jonkunlaiset yöunet turvatakseni olemme kääntyneet uhkaavasti perhepetiä kohti. Ei ehdi niin herätä tuo neiti kun saa heti tissin suuhunsa kun sen uskaltaa avata... Jos miettisi järjestelyitä sitten uudelleen kun tuo ymmärtää yön ja päivän eron. Kyllä tuo väsymys tuo ihmisessä uusia puolia esiin ;) Päivällä neidille jaksaa taas nauraa kun se on niin söpö, mutta yöllä on kyllä vitsit vähissä. Ja kaikki tämä on kuulemma "ihan normaalia"...
Tuo migreeni on kyllä paha. Itse olen syöttänyt niin huonossa asennossa, että päätä juilii, muttei onneksi pukkaa vielä migreeniä... Kohtauslääkettä tuskin saa ottaa jos imettää..
Kuinka moni on muuten innostunut kestoiluta? Me asutaan neljännessä kerroksessa, joten hommasin sen verran ettei jatkuvasti tarvitse vaipparoskista kipittää... Kone pyörii sitten vähän useammin.
T. Maija ja Justiina 11 vrk
...pinoa olen muutaman kerran viikossa käynyt lukemassa, mutta sopivaa hetkeä kirjoittamiseen ei oikein löydy. No nyt, kun isommat katsovat iskän kans telkkua ja neiti vetelee sikeitä niin yritän.
Lääkkeistä: Sektion jälkeen sain reseptin 600mg Buranaan ja 1g Panadoliin, joita molempia söin sairaalassakin. Omaan tahtiin laskin sitten käyttöä kipujen mukaan. Esikoisen sektion jälkeen kätilö sanoi, että vauvalle on tärkeämpää esim. maidon erityksen kannalta, ettei äiti ole liian kipeä, kuin että yrittää pärjätä pelkällä Panadolilla, joka ei useinkaan riitä.
Sektiosta: Haava on parantunut nätisti. Kovasti teetättää töitä muistaa, ettei huhki liikaa. Esim. kauppaan en suostu ilman miestä menemään, kun kuitenkin kasaan kassit liian painaviksi. Joku leikattu kirjoitteli niukasta jälkivuodosta. Minullakin väheni tosi nopsaan, mutta jatkuu edelleen (kolme viikkoa leikkauksesta) satunnaisena, eli jos kumartelen tai asioin vessassa sillä isommalla asialla... Olen ajatellut, että liittyy jotenkin asentoon ja alavatsan lihasten yms. toimintaan, tiedä häntä?
Kuten monella muullakin, täälläkin vauvan elämä on säännöllisen rytmitöntä. Yksi yö menee pitkillä unilla, toinen jatkuvalla syönnillä. Ja päivät samalla kaavalla. Tänään on nukkupäivä. Toivottavasti huominenkin on rauhallinen, kun ollaan koko perheellä menossa esikoisen eskarin avoimiin oviin. Ohjelmassa on kai pääasiassa ulkoilua, joten pikkuneidillä olisi mahdollisuus vaunu-uniin, kun on hyvää säätäkin luvattu.
Ristiäiset on meillä 27.9. Nimi on valittu ja minä olen antanut sen julki, mies ei. Nimi piti ratkaista nopsaan, kun pojat sitä vaativat ja kaavailivat kaikkea kummaa. Kummitkin on saatu kysyttyä, ja ristiäisjärjestelyt on pistetty paperille, kun saisi kaikki toteutettua vielä.
Meillä kestoillaan osa-aikaisesti, eli silloin kun ei hotsita kestoa väkertää niin laitetaan kertsi, samoin yöksi ja kylille. Hyvin on systeemi toiminut. Pikkuneiti nauttii ilmakylvyistä, miten teidän muiden naperot? Hoitopöydällä keekoilee tyytyväisenä ilman vaippaa, jos vain on maha riittävän täysi.
Jälkitarkastus: Täällä pitää itse varata, terkkari tosin antoi kotikäynnillä muistilapun ja oli tehnyt labralähetteen. Täällä ajankohta on noin kahdeksan viikkoa synnytyksestä. Ja olikos se KELA:n vaatimus 5-12 viikkoa synnytyksestä?
Täällä on ollut turinoita noista isompien sisaruksien mustasukkaisuuksista. Meillä kumpikaan vauvoista ei ole pikkusiskolleen mustasukkaisuuttaan osoittanut, eikä vanhemmillekaan. Sylin kaipuu ja huomion haku näkyy älyttömänä riehumisena erityisesti 4-vuotiaalla, ja vauhti vain kiihtyy, kun isoveli tulee eskarista kotiin. Hirmu helposti itse lähtee mukaan kieltämään ja komentamaan ja uhkailemaan, vaikka eniten auttaisi se, jos yrittäisi olla mukana puuhassa, vaikka vauva tississä roikkuen.
Tällaista aika omanapaista pohdiskelua. Nyt taidan valua television ääreen iltalypsylle.
Aamumamma ja neiti kolme viikkoa
Nyt vasta tajusin tulla täältä pinoa etsimään ;)
meillä on tullu tuo maaginen 2viikkoa täyteen eilen mutta huomenna taidetaan alottaa d-vitaminnit, jekovittia ollaan ostettu, kun esikoisellakin oli sitä. Näppärämpi reissatessa kun ei tarvii säilyttää kylmässä. Alotellaan varovasti 1 tipalla ja pikkuhiljaa lisätään. esikoisella tehtiin se virhe et annettiin heti se 5 tippaa ja siitähän ei hyvä seurannut ;) Rala-tippoja ollaan jo annettu kun kipristelee aikalailla masua.
Nimi paljastetaan vasta ristiäisissä, tai siis pappi paljastaa. Nimi on ollu kyllä jo päätettynä pitkään.
Meillä vauva nukkuu vielä vähän aikaa meidän huoneessa äitiyspakkaus laatikossa, mutta imettämään menen olkkarin sohvalle, kun istuviltaan on miusta helpoin imettää ja mies saa nukuttua, kun joutuu kuitenkin nousemaan jatkossa aikasin töihin. Perhepeti ei ole meidän juttu ollenkaan, kun en saa nukutuksi yhtään jos vauva on vieressä. Aamulla jos kitisee jotain 6 aikaan ni otan sit viereen (kerran käynyt näin) mut en aikasemmin.
Tähän mennessa vauva on ollu melko täsmällinen, syö 2 kertaa yössä ja melko tarkalleen yhdeltä ja neljältä (paitsi viime yönä kahdelta ja viideltä).
Esikoinen 2,5-v on suhtautunut hienosti, ainankin tähän mennessä. Ei ole tullut vielä yhtään mustasukkaisuus kohtausta :) tulee varmaan kyll' jossain vaiheessa, en jaksa uskoa että näin hyvin menis:)
Olikohan muuta???
Tissiraivareita voi tietty aiheuttaa myös se jos maitoa tulee suihkulla, näin ainankin muistelisin että meillä esikoisen aikaan kävi...
no ei kai tässä nyt muuta, jaksuja kaikille yöllisiin syöttöihi ;)
fiona77 ja pikkumies 2vko1pvä
Onkohan muilla Elotähkien mammoilla niskat yhtä pakissa, ko mulla...? Hierojalle tekis niiiiin mieli, ko välistä vallan humisee nupissa...Mulla tekee istualtaan imettäminen tehtävänsä niskoissa, vaikka tyynyllä tukeekin.
*Syksyntyttö* Mie oon vissiin vähän häveliäs, ko enkä taho enkä tykkää imettää julkisella paikalla muitten tollotettavana, ellei oo aivan pakko. Eri asia sitten kotona, tosin jos on vähän vieraampia vieraita kylässä, nii meen ennemmin makkariin imetyshommiin :)
*Miijolle* moi ja tsempitykset :)
*Maija.Mansikka* Me kestoillaan :) Alotin kestoilun vanhemman tyttären ollessa apaut puolivuotias (nyt vuosi ja kaks kuukautta neitillä ikää) ja Ellikin saa heti kestot pöksyihinsä, ko vaan noi s-koon Fuzzit ei oo enää isot. Toistaseksi on neiti niin rimppakinttu, että yli vuotaa.
Meillä Elli on nyt vaihteeksi taas valvottanut pari yötä. Katotaan miten ensi yö menee. Eilen muuten annoin yöllä maitoa pullosta, ko meni tuntien meuhkaamisten jälkeen itellä jo väsykynnys totaalisesti yli enkä enää jaksanut oikein valvoa. Neiti vetasi ensin 50 ml ja kohta 40 ml lisää - unta palloon sitten aamu kuuteen saakka :) Eli nukahtaa yleensä aina tissille ja sitten alkaa se tankkausrumba. Jassoo, nyt on pakko mennä! Viikonlopun jatkoja kaikille :)
-AJ&Elli-
Ihanaa. Olen täällä jo ihan pirteänä kun viime yö meni vain yhdellä syötöllä. Vau:)
Nukutin vauvan yhdentoista kutveessa omaan sänkyyn laulamalla ja vähän taputtelin peppua. Heräsi kahden aikaan syömään ja nukahdettiin tissille molemmat. Seuraavan kerran heräsin vähän kuuden jälkeen, kun vauva yski, ja noustiin vaihtamaan vaippaa, koska siihen aikaan herra on yleensä kyllästynyt nukkumiseen. No nyt hän vielä vetelee jatkosikeitä tuolla, mutta ite oon ihan pirteänä.
Joku kyseli koliikin alkamisesta kuukauden ikäisenä. Mietin itse jo ihan samaa tossa to-pe. Poika alkoi to iltana kuuden aikaan sellaisen huutokonsertin, ettei ole ennen häneltä kuultu. Huusi suoraa huutoa, eikä auttanut sylissä hyssyttely/ keinuttelu eikä halunnut olla selällään, mahallaan, eikä sitterissä. Koitin hieroa vatsaa ja jalkapohjia, mutta huusi vaan kahta kauheammin ainakin yhdeksään asti. Yö oli sitten tosi rikkonainen, kanniskelin olkkarissa ympyrää silmät sikkurassa. Ja aamulla vielä itkeskeli vähän väliä. Pakkasin pojan vaunuihin ja käveltiin pikku lenkki. Hän nukahti ja nukkui vielä pavekkeella monen tunnin unet.
Kun heräsi sieltä, oli kuin eri vauva. Tosi hiljanen ja jotenkin oudon nuutunut.
Mittasin sitten kuumeen, kun tuntui aika lämpimältä. Sitä oli 37,9 korvasta mitattuna. Soitin terveyskeskukseen, josta sanoivat, ettei ole lämpö, eikä mikään vielä tuon ikäiselle. Nyt on ollut jo parempi, mutta vielä on yskä ja vähän nenäkin hörisee. Kurja kun noin pienelle pukkasi jo flunssan :(
Mekin paljastamme nimen vasta ristiäisissä. Isoveli sen jo tietää, mutta on kyllä aika hyvä pitämään salaisuuksia.
Imettänyt olen pari kertaa ruokakaupassa, mutta ollaan menty vaateosastolle sovituskoppiin ja kerran piti imettää Hesessä ihan siinä ruokapöydässä. Koitin piiloutua pöydän ja mieheni taakse. Kyllä tosiaan tuntuu vähän kummalta paljastella julkisilla paikoilla. Itteäni ei häiritse jos näen imettäviä äitejä, mutta sit mietin kuitenkin, et jotakuta voi häiritä, kun itse imetän. Mutta kun vauvalla on nälkä, sen pitää saada evästä, oltiin sit missä vaan. Ei siitä pitäis kenenkään loukkaantua. Mut meitä on moneen junaan...
Nyt täällä alkaa porukka heräileen, täytyy mennä laitaan aamiaista.
Ihanaa sunnuntaita mammat :)
Matu ja "Masa" 5vkoa
Ja täällä taas kun tyttö nukkuu..
Meillä on niin että johonki aikka yöstä ja aamusta tyttö herää ja pinnistää ja pinnistää mutta mitään ei tuu, ja kun vihdoin joko rupsu tai röyhtäys niin helpottaa.. Oon yrittänyt röyhyttää joka syönnin jälkeen,mutta ei se tunnu tehoovan, eikä aina röyhtäsekkään.
Jekovit-tippoja meilläkin käytössä 5tippaa päivässä.. Pahaa se taitaa olla kun irvistää aina kun niitä laittaa.. Ite oon kans miettiny että pitäskö jotain ostaa apteekistä tohon mahaan mutta neuvolan täti sano että sitten vasta kun se ei helpotu itsesään.
Täällä nukutuun 3-4h nukkumis kerta, ja ollaan kyllä hereilläkin monta tuntia illasta.. Eilenkin se heräili neljän maissa, otti kyllä pieniä tirsoja(10min) välillä, yheltätoista sitten nukahti yöunille..
Sisuliini ja tytsy