ELOTÄHKÄT vk 36
Kommentit (44)
nyt on hyvä hetki taas piipahtaa täällä kun kämpässä hiljaista..
Kiitos kaikille tsemppauksesta tuon tupakan kanssa. Päätinkin eilen että poltan tuon askin loppuun mikä mulla nyt on avattuna tyylillä yksi tupakka päivässä ja sitten se loppuu!!Ennen kuin ehtii alkaakaan kunnolla...Tiedän että tässä vaiheessa lopettaminen on vielä helppoa. Tosin oli se helppoa mulle aiemminkin vaikka olin polttanu vissiin 7 vuotta...hui!Mutta siis kyllä on kumma kun ihmisen tekee mieli semmosta myrkkypatukkaa=)
Niin nyt se on sitte syksy ihan virallisesti...elokuu on ainakin mulla menny jonkin sortin usvassa vauvan kanssa. Tänään tuli neljä viikkoa jo vauvan syntymästä *sniif*. Ristiäisetkin oon saanu jo sovittua ja meillä ne on vasta 28.9. Nimikin taitaa olla jo vihdoin ja viimein päätetty...
Ainiin..sitähän piti kysyä että tehdäänkö tuonne synnytyspuolelle pinoa mihin jokainen joka haluaa vois käydä kirjottamassa synnytyskokemuksensa?Vai mitä ootte mieltä?
nyt taitaa typykkä alkaa heräilee...
Palajan taas kun ennätän
Sismus ja typy 4 vko
Nyt sen vissiin voi sitten ihan virallistaa, että syksy on alkanut. Aamulla tai oikeastaan aamuyöstä oli ulkona lämmintä +2 astetta! Hui! Ihanan aurinkoinen päivä kuiten ollu. Ollaan nyt käyty parina päivänä neitosten kanssa vaunuilemassa ja se on menny paremmin, ko hyvin :) Pelkäsin meinaan, että toi meän vanhempi neiti ei antais vauvan olla rauhassa, vaan onneksi on hyvin mennyt.
*Sismus* Heitä se vajaa aski kokonaan veks, nii ei tuu annettua pirulle pikkusormea tolla tyylillä ;) Tsemppiä tupakattomuuteen :) Ja mun puolesta sinne synnytys-puolelle vois avata meän Elotähkäläisten synnytyskertomus-pinon. Mietinkin tossa jo yks päivä, että pitiskö ehottaa sitä - onneksi sie kerkesit tehä sen :)
*Sannami* Löysin tämmösen jutun, jossa tietoa rintaraivareista : http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view…
Ja meän neiti vastaavasti sammuu aina tissille ja sitten, ko öisin vien omaan sänkyyn takasin nukkumaan, nii eiköhän kohta herää ja nälkä on melkonen. Viime yönä nukuin ite peräti 4 tuntia ton asian takia! Jatkuvasti pitää olla syömässä. Maitoa kyllä tulee, välistä ihan suihkuamalla, mutta vois kyllä neiti jaksaa syyä valmiiksi tai sitten hällä on vaan pohjaton kaivo masussaan ;) Toisaalta mietin, että imuhalut ois neitillä niin kovat ja antaisin tutin suuhun, mutta en sitten oikein tiiä. Mies tuumasi, ettei sais antaa, mutta miehän se tuota "raskasta imetysrumbaa" ylläpidän ja valvon ja oikeasti haluttais joskus nukkuakin yöllä eikä jatkuvasti pomppia maitobaarina. Tai sitten meän neiti on nyt "väärässä vuorossa" eli nukkuu päivät (tosin joskus pitkiä valvomishetkiä) ja tankkaa sitten öisin.
Ja eiköhän sieltä odotus-puolelta kohta saaha loputkin Tähkät tänne :)
-AJ&Elli-
Huhuu elotähkät! No joo tiedän..kaikilla on hommia kotona varmasti ihan riittävästi. Mulla on tylsä hetki kun kotihommat tältä päivältä tehty ja vauva on vaunuissa nukkumassa. Ei siis mitään järkevää asiaa ollu...
Tossa tänään katsellessani tyttöä mietin, että jännä miten toisen geenit on paljon voimakkaammat kuin toisella...meillä tyttö on aivan isänsä näköinen=)Äidiltään on tainnut saada punertavan tukan ja siihen pienen pientä luonnonkiharaa kun hiukset kastuu=)Miten teillä muilla? Voiko vauvasta selkeesti sanoa kumman näköinen hän on?
*A-J* Sinuna koittaisin tuttia. Alussa mullakin tuli maitoa oikein lorottamalla ja silti tyttö söi ja söi neljä-viisikin tuntia putkeen. Ja meillä otettiin tutti kehiin...Ja hyvin on toiminu.
No nyt lähden terrorisoimasta...tulkaahan muutkin linjoille=)
S+typy
Meikällä kanssa meinaa aina välillä tylsyys iskeä =) Saa muistuttaa sitten kun käyn pikaiseen vaan valittamassa että en ehdi tehdä mitään =)
Nuorimmaiset on unilla ja vanhin touhuaa omiaan, kotihommat tältä päivältä kondiksessa, sohvalla on maattu jo ihan tarpeeksi. Mieli tekisi lähteä johonkin, mutta toisaalta ei jaksaisi yhtään. Harmillisesti näin syksyn tullessa vähän kaikki on kipeinä, ja ei nyt tieten tahtoen halua tautia tähän taloon, eli kyläpaikat ja vieraat on vähän vähissä... Niin ja tietysti kaikki on päivät töissä, ja iltaisin itse kullakin menoja, pari ystävääni on äippälomalla, mutta hekin tai heidän lapset kuumeessa.
Meillä pojat ovat ihan isänsä näköisiä, ja miehen serkun =) He ovat olleet pienenä kuin kaksi marjaa, jopa meidän neiti meni pienenä lankaan, kun miehen serkku oli auton kyydissä, niin isäkseen kutsui (vähän kyllä pisti kurttuja naamalle, että ei tämä nyt ihan oikein taida mennä) =) Neitikin oli kyllä vauvana ihan isänsä näköinen, mutta sittemmin ominut enemmän äitinsä piirteitä, hyvä niin eipähän ole epäilystä isästä ;)
Tupakan himo on täälläkin aika kova, muutaman olen poltellutkin, minusta parempi yksittäisellä tupakalla käynyt äiti kun persiille ammuttu karhu äiti =) Vaikka en kyllä ketään kannusta tupakoimaan, pikemminkin nyt on hyvä aika lopettaa kokonaan, säästy terveys, rahat ja ympäristö!!!
Meillä on myös tutti käytössä, mie en huvituttina ala olemaan, maito tulee mulla kanssa aika topakasti, joten jos jätkä on vaan oikeesti hereillä ja nälkäinen niin ei siinä kauan nokka tuhise kun maha on täynnä ja sitten vaihdan tutin imemistarpeen tyydyttämiseen.
Viime yönä meidän ukko teki ennätyksen nukkumisessa, vaille yhdeksän syötin ukon ja hän nukahti, ajattelin että vaihdan hälle sitten yöpyn kun herää, kuten muina iltoina kymmenen yhdentoista väliin, no ei ollut herännyt kymmeneen ja ajattelin että vaihdan edelleen kun herää ja kiikutin koppineen (ukko majailee kovassa kantokopassa, suojassa isoveljeltään) päivineen pinnariin ja aloin itse kuorsaamaan, jätkäpä otti ja nukkui 10 vaille neljään!!!! Eli 7 h unta palloon, sitten alkoi vaipan vetolujuus pettää ja vatsan pohjaa kurnia niin pahasti että heräsi =) Vitsi kun olisi itse vielä nukahtanut heti silloin yhdeksältä, niin olisin valvonut sitten aamuyön =) kun unisaldo olisi 7 h tunnissa kyllä mulle tullut täyteen. No jäi sitten kyllä yöppy vaihtamatta, laiska äiti, vaihtoi vain vaipan. Kuinka te muut muuten teette, vaihdatteko vaippoja miten tiheeseen yöllä ? Mie yleensä sen kerran tai en lainkaan, riippuen monelta on illalla viimeisen kerran vaihdettu ja mikä on hajusaldo =) Hyvä iho näkyy olevan, kestää ainakin vielä.
hmmm jotain viisasta piti vielä kysymäni, mutta en muista mitä ? Onko teihin iskenyt raskauden jälkeinen muistinmenetys ?? =)
-E- kera pojun 12 pv
Minä olen myös vaihtanut vaipan yleensä kerran yössä tai jos oikein haiskahtaa niin toki vaihdan toiseenkin kertaan mutta ei ole juurikaan tarvinnut.
Emmalla kyllä poika nukkunut jo melkoisen pätkän! Meillä ei edes vanhempi tyttö nuku noin pitkää pötköö heräämättä :) saatika sitten tämä nuorempi. Vaikka helpolla olen kyllä öisin päässyt kun 2-3 syöttöä ja heti nukahtaa neitokainen takaisin uneen.
Ja tutti on myös meillä käytössä, olen ihan tyrkyttämällä sitä tyrkyttänyt ettei tarvi tissiä huvituttina käyttää.. Ja on se muutenkin kätevä kun sillä saa helposti tytön rauhoitettua.
Mulla taisi olla joku tukos rinnassa viikonloppuna kun se oli ihan kipeä ja kuuma ja selkeästi siinä oli yksi turvonnut kohta.. Pelkäsin jo että rintatulehdus iskee mutta sain sen aisoihin kun syöttelin eri asennoissa tyttöä ja varsinkin niin että tytön leuka oli kipeällä puolella (sieltä tyhjenee kuulemma parhaiten, lapsen leuan puolelta), sattui ihan älyttömästi syöttäessä mutta ei satu enää. Helpottui tuolla ilmeisesti. Kaalinlehtiä pidin myös liiveissä, mikä nauratti lapsia :) Ja kyllä se aika härskiltä tuntui työntää sitä kaalilta haisevaa tissiä pienen suuhun.. heh, hyvin kelpasi kyllä!
Ja Emma kyllä minä ainakin olen niin hajamielinen että..
En muista onko ollut jo juttua mutta joko olette d-vitamiinit aloittaneet? Mä kävin tänään hakeen noita dee-tippoja kun ajattelin etten noita neuvolasta saatuja edes koita kun eivät läheskään kaikille sovi.. Noita nyt pitää antaa sit vähän enemmän (20 tippaa) mutta vaihdetaan joihinkin toisiin sitten kun on vähän vanhempi ja vahvempi likka.
Jep, nyt kahvin keittoon
H
ja typsy 2 vkoa ja vähän päälle
Kovan urakan tein tänään ja kodin siivosin sekä pullat leivoin. Tämä ei olisi onnistunut mitenkään jos ukolla ei olisi vapaa päivä ollut. Poika tykkää olla sylissä ja paljon eikä juurikaan nuku päivällä kuin yhdet pitkät unet ja pikku pätkiä sitten..
Kaikki sanoo, että poika on ihan mun näköinen, mutta musta poika on aivan ilmetty veljensä vauvana, valokuvia kun kattelee ei eroa oikeestaan ole, en kyllä tiedä kumman näköinen tuo isonpi veli sitten on ;)
Mitäs vielä mulla on kans ihan hirvee dementia aivan hävettää kun samoja asioita miehellekkin sanoo ja kaupassa käynti on aivan hirveetä jos ei oo kauppa lappua. Me ei olla vielä käyty vauvan kanssa kaupoissa, mummolat ollaan vaan käyty, viikonloppuna olisi miehen siskon syntymäpäivät ja sinne kuulemma PITÄÄ koko pesueen kanssa tulla, sinne on menossa hirveesti ihmisiä ja mua ei kiinnosta yhtään varsinkin kun on flunssa kausikin. Saa ukon sisko kuulla kunniansa jos me sieltä joku flunssa saadaan!!Kehtasi vielä kiristääkin etteivät tule ristiäisiin jos ei sinne mennä, perkele teki mieli sanoa että ei tarvi tullakkaan, pari suuta vähemmän kahvi pöydässä, alkoi niin suututtaa koko homma..
No joo tuli purkauduttua , mutta ärsyttää tollanen kiristys aika ihmisiltä niin suunnattomasti..
A-J: Kiitos sivu vinkistä sieltä löytyi paljon hyvää tietoa, en taidakkaan tarjota vielä pulloa..
Sanna ja poika pieni tasan kuukauden (hui mihin se aika menee!!!)
Käytiin tossa koko porukka keräämässä mustaviinimarjoja kaverin pihan pensaista - pienin nukkui vaunuissa ja isosiskonsa tepasteli pitkin tannerta :) Itellä piti sanoa miehelle, että lähetään jo kotiin, ko alko tuntumaan tuuli rinnoissa - en halua mitään tulehuksia. Huomenna sitten uudestaan paremmalla vaatetuksella.
Tosta tutista - se on mulle nyt, ko kaksteränen miekka. Toisaalta haluaisin antaa sen imutteluun neitille, mutta toisaalta taas en haluais opettaa koko tutille. Viime yö kyllä meni loistavasti, ko neiti söi tarpeekseen ja samantien unta palloon uudestaan. Liekkö sitten tässä aikasempina päivinä oon ollu liian hätänen, ko oon verrannu tissilläoloaikaa vanhemman neitin tyyliin. Pitis vaan muistaa se, että jokainen on yksilö eikä mee samalla kaavalla. Vanhempi tosiaan huitas vajaassa vartissa tissin tyhjäksi ja jatko uniaan - tämä Elli saattaa nautiskella puolikin tuntia yhtä tissiä ja syötöllä menee vaan yks tissi - *miten teillä muilla?*
*Sismus* Elli on enemmän isänsä näköinen, mutta tässä tyttäressä on enemmän minua, mitä vanhemmassa. Ja jos tytöt tulevat esikkooni, niin muuttuvat vanhemmiten äitinsä näköiseksi :)
*Emman* jäppinen vetänyt loistavan unipätkän - meillä "ennätys" 6 tuntia! Yleensä pisin pätkä öisin on sen 5 tuntia. Ja muisti on karannut täälläkin ;) Ja nimenomaan kauppaan ei kestä lähteä ilman lunttilappua ;) Ja vaihdan vaipan yöllä tarvittaessa eli kerran ainakin menee vaihtoon. Ja on sellanen källiruutana tuo Elli, että tekee silleen, että monesti vaipanvaihdon jälkeen turauttaa vaippaan :)
*Syksyntyttö* En oo alottanut vielä d-tippoja ja lähen liikenteeseen vesiliukosella DeVitolilla, öljypohjasta Jekovittia en ees kokeile. Eräs tuttavani kehui muuten noita Deetippoja hyviksi ja ovat kuulemma hyvin siedettyjä.
*Sannami* Ite kans vältän paikkoja, joissa räkäsiä lapsia/aikuisia. Tänään sitten eräs kaverini tuli vauvaa kattomaan eikä edes viittinyt edellispäivänä kertoa, että heän nuorin lapsi räkätaudissa. Kivakiva! Mun mielestä on todella vastuutonta vanhemmilta jättää kertomatta räkiksestä ja varsinkin, ko tullaan paikkaan, missä on vauva!
Jahas, nyt kävi maitobaaritilaus, joten menen!
-AJ&Elli-
Vauveli ottaa ainoita päivätorkkujaan tuolla sohvalla - nauttii varmaan hiljaisuudesta kun isosiskot ovat hetken poissa :) Muuten meillä ei juuri päivisin nukuta pidempää pätkää, joku muukin taisi sanoa samaa. Pikkutorkkuja ja sylissä viihtyisi vaan. Kantoliina on kyllä iso apu taas kerran.
*AJ* Meillä taas tämä iso poika on tosi nopsa syömään ja olinkin alussa ihan ihmeissäni, kun olin tottunut tyttöjen kanssa siihen, että rinnalla viihdytään pitkiäkin aikoja - nyt syöttö kestää ehkä kymmenen minuuttia korkeintaan. Ja molemmat rinnat kerralla kun tyttösille tosiaan riitti vain yksi.
*Emma* ihanan pitkät unet! Meillä syödään 4-5 kertaa yössä (yö alkaa klo 21 ja päättyy 07), välillä saattaa koko yö mennä syödessä. Poika nukkuu mun vieressä, joten puolinukuksissa tuo homma hoidellaan puolin ja toisin. Mä en vaihda yöllä vaippaa, ellei jotain ihan katastrofaalista tapahdu :)
*tuttia* yritän väkisin tyrkyttää, ihan vielä ei poika sitä varauksetta ole huolinut. Meillä esikoinen ei syönyt tuttia ja oli kyllä niin viihdytettävä ja sylissä rauhoitettava tapaus koko ajan. Keskimmäinen taas mussutti tyytyväisenä ja tutilla tytön sai myös helposti rauhotettua. Yllättävän helposti kävi myös tutista luopuminen vajaan kahden vuoden iässä. Tutti vietiin metsään oraville ja tämä selitys kelpasi tytsylle hyvin.
Noh, menen kurkkimaan näkyiskö meidän remonttimiehiä - lupasivat aamulla alottaa kattourakan, vaan ei ole ketään vielä näkynyt...
anna ja poika 3 vk tasan
Kerkeen minäkin taas vaihteeks..
Oli jotain puhetta tuteista, meillä oli niin että ite en ois halunnu sille tuttia, mutta heikkona hetkenä annoin mihelleni vauvan syliin ja hän laitto tutin, no nyt on sitten tutti käytössä oikeen urakalla. Ja kun tuo imu on tuolla neidillä kauhea.. Helpottaa itseänikin..Ja tyytyväiseksi saa neidin tutilla. Raivareita rinnalla ei oo saanut kuin pari kertaa.. mutta joskus meinaa iteltä usko loppua..
Yöt on nyt mennyt niin että suurinosa viikosta menee että illalla valvotaan 23-24 asti sitten nukutaan klo 3 ja taas vedetään hirsiä puol seiskaan.. Välillä taas valvotaan koko yö ja minä oon parhaimmillaan nukkunu 2,5h yössä.. Tuttipullosta kun ei tuo tyttö syö.. Ja kun rinnasta tulee maitoa niin enpä ole viitsinyt vielä tuttipulloon opettaa..
Yritän taas keretä käymään useemmin, mieheltä loppu isyysloma tänään ja ollaan tytsyn kaa kahestaa=)
Sisuliini ja neiti tasa 3vko
Hello!
Noista d-tipoista,minä ku luulin et jekovitti on sitä vesiliukosta??Ja sit syksyn-tyttö mitä tippoi pitää antaa 20tippaa??Kävin just ostaan jekovittia ja pitäs kait niitä muistaa antaaki.
Meillä tuttia imetty laitokselta asti.Tissillä nukkuis kaikkein mieluiten.Ja muuten syö kummatkin tissit kerralla n.10-15min per tissi.Ja saattaa vetästä päälle 60-80 ml pullosta.
Nla-täti kävi eilen eka kerran ja paino oli 4410g(syntpaino 3890g ja lähtöpaino sair 3700g.)
Meillä nukutaan yleensä 3-4tunnin unia.
Sellasta mut nyt täytyy lähtä viemään poika puheterapiaan....
T:roosa ja vaavi 3vko
Hitto mun on kyllä pakko kohta pakata pesue autoon ja lähteä jonnekkin, mie olen niin tylsistynyt että!! Täytyisi kaupungissa mennä käymään, kun tartteisin uuden puhelimen, entinen sanoo työsopimustaan irti.. MUTTA vieläkin kauhistuttaa, joten voi olla että jätän keskimmäisen mummolaan, vanhin ei sinkoile enää autojen alle, joten kädet on hänestä vapaat, mutta kaukalon ja toisen talutettavan kanssa kaupunkiin meno ei välttämättä ole viisas idea. Meidän lähikaupungin kaupat kun ei ole suunniteltu kaksosten rattaille
Oma olo vähän ihmetyttää, koska se on niin hyvä, täytyy itseään muistutella koko ajan ettei ala rehkimään liikoja, koska riskihän on vielä että haavat vielä "repeilis" tai jotain, vielä pari viikkoahan sitä olisi määräys että ei vauvaa suurempaa saisi nostella. Ei sillä en valita!! =)
D-vitamiinit pitäisi ottaa nyt tosiaan kehiin, rätnäilin että jos vaikka huomenna olisi hyvä aamu aloitella, jekovittiä meilläkin on, neuvolasta saa ekan purnukan ilmaiseksi ja on kyllä sopinut vanhemmille lapsille, eikös sitä pitänyt ensiksi tippa ja seuraavana kaksi jne rueta antamaan.. ?? ja 5 tippaa rintamaidolla elävälle maksimissaan ? Meillähän nuo lapsoset syövät vieläkin täyttä d-vitamiini annosta purkista (tabletteina nykyään kyllä) kun meillä juodaan tankkimaitoa ja siinä ei ole tätä kaupan lisättyä d-vitamiinia mukana. Taisi olla 3 vuotiaaksi asti suositus syödä purkista täyttä annosta.
Joo ei mulla nyt tainnut ihan oikeata asiaa, kunhan hupattelen =)
-E- ja poju 2 vk
Joo, pitis tosiaan ottaa noi d-vitskut käyttöön, mutta en taija pitää mitään kiirettä niiden suhteen, eihän se lapsi siihen antamattomuuteen kuole. Esikko huus aikoinaan, ko hyeena tippojen takia, joten en antanut hälle niitä ollenkaan. Kevyesti meinasin alottaa nytkin enkä jaksa ressata, jos joskus jää antamatta. Huono äitikö vai vain mukavuudenhaluinen, hih! ;)
Ja tosiaan joo, Jekovit on rasvaliukonen ja Devitol on kasvisöljypohjanen - taisin sanoa väärin aikasemmassa viestissä. Ja *Emma* ihan oikein muistit ton annostelun alotuksessa.
Tänään oli aivan järkyttävä lööppi Iltasanomissa, että päivän ikänen vauva oli surmattu. Ite oon sitä koko päivän miettinyt, että voiko toi olla tottakaan?! Niin surullinen oli tuo uutinen, että veti kyllä hiljakseksi...
Nyt pitää mennä mehustamaan viinimarjat :) Ai nii ja meillä huomenna Elllillä neuvola, näkee kasvun :)
Minäkin tänne ehin vähän jotain rustaamaan..
kiitos kaikille tuesta..:)
Muutama päivä meni jo huomattavasti paremmin, mutta suurinpiirtein sama linja on jatkunut, eli päivät itketään ja onneksi yöt nukutaan, sitten kun vihdoin se itku loppuu..
Olen tosi iloinen siitä , että nyt tyttö on sentään jatkanut päivällä unia vaikka vaunut ei ole liikkeessä, niin hieman helpottaa.
tuossa oli melkein 3päivää ettei tyttö kakkinut ja huuto oli sen mukaista, no eilen tuli sitten koko kolmen päivän satsi, ja helpotti.
jekovit d-vitamiinia annan sekä cuplatonia ja rela tippoja, näillä mennään..:)
Nyt mulle vaan on iskenyt morkkis omasta itsestäni, peilikuvani ei todellakaan miellytä, hirveä stressi 20 kg jotka pitäs ruveta pudottaan ja tuo roikkuva maha ei kerrassaan mieltä kohota...:( aina mä valitan....
meillä ois neuvola maanantaina, ja kyllä tyttö niin kauheesti on syöny, että varmasti paino on huikea:) oma varasto ei riitä alkuunkaan, eli nannia annan.
miehellä vielä tämä ja ens viikko lomaa, onneksi:)
mutta voimia kaikille...:) ja hyvää jatkoa....
miijo ja tyttö 3vko 4päivää
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=4a146c6c-79ca-11dd-be40-…!
Ai kamala miten hysteeriseksi sitä voi tulla yhden huonommin nukutun yön jälkeen. Eli täällä neiti on nukkunut 3-5 tunnin pätkiä vuorokauden ajasta riippumatta mutta nyt tuntuu yönukahtaminen olevan hakusessa. Viereen nukahtaa selvästi paremmin, mutta sektiohaavan kanssa on itsellä jo vaikea kääntyillä ja lisäksi mies pistää hanttiin. Kun pitäisi kuulemma heti oppia omaan sänkyyn...
Eli mahtaako olla ilmavaivoja kun yöllä herää kiukkuisena, syö ja kitisee. Saattaa nukahtaa rinnalle tai hyssyttelyyn, mutta tunnista kahteen heräilee n. 10min välein kiukkuisena ja vääntää itseään kippuralle... Jokahan kehtaisi soittaa synnärille... Ehkä maltan vielä muutaman yön.
Voiko muuten syömäni kipulääkkeet vaikuttaa (lähinnä tuo Burana)? Kamala tunne kun ei omaa lastaan oaa hoitaa...
T. Maija ja Justiina 9vrk
maija.mansikka: piti heti vastata sulle, että buranaa ei mun tietääkseni saisi syödä imetyksen aikaan vaan ainut särkylääke on parasetamoli eli panadol. Voisi näin ollen aiheuttaa mahavaivat.
Mitäs vielä oli jutun aiheena. D-vitamiinit. Meillä on jekovit käytössä ja yritän muistaa antaa joka päivä :D tuti on meilläkin käytössä ollut ihan synnäriltä asti. Hyvin vieroitin esikoisenkin niin eiköhän se tämäkin poitsu pääse siitä irti jonakin päivänä..En ala värkkääön ilman tuttia, on se niin helppo kuitenkin hillitä imuhaluja kuin antaa tississä roikkua koko ajan.
Mitäs vielä..no palailen taas kun kerkeen nyt telkkarin ääreen syöttöpuuhiin..
:)
Sen verran vielä lisäisin ku lui n tosta särkylääkkeen otosta.Voi käyttää uusien ohjeiden mukaan myös ibuprofeiinia sisältäviä särkylääkkeitä myös imettäessä sekä raskaana ollessa.Ainakin Oysin mukaan.Käytän myös itse.
Ja viel tosta tupakoinnista..minä olen sitä mieltä että voi kyllä yhen tai kaks polttaa jos niin mieli tekee.Se ei vaikuta suuntaan eikä toiseen ...Minä ainakin teen niin.Mut jokainen tavallaan..Taitaa tuo kippurainen alkaa heräileen syöntipuuhiin...
T:roosa ja vaavi
Pakko on vielä nakata lusikkani soppaan tohon tupakointiin, esmes imetyksen aikana. Sillä kyllä on valitettavasti vaikutuksensa, vaikka polttais sen yhen taikka koko askin päivässä. Eli kannattaa ajatella myös lasta eikä vain pelkkää omaa tupakanhimoa. Itellä on ajatus muuttunut tupakoinnin suhteen todella paljon, vaikka ite oon ollu aikoinaan melkoinen ketjupolttaja. Tällä sanomisella saan varmaan kyllä monen mielen vereväksi (joten anteeksi siitä). Laitan varsin yhen linkin Tohtorit.fi - saitilta tästä asiasta. Elkää kovin suuttuko mulle, jookos...:)
Tupakointi ja imetys
Tupakoivan äidin rintamaidossa on nikotiinia viisinkertainen määrä veren pitoisuuksiin verrattuna. Vanhempien tupakointi kotona tarkoittaa lasten pakkotupakointia ja altistaa lapsen hengitystiesairauksille ja äkillisille välikorvantulehduksille. Savu pahentaa myös lasten allergia ja astmaoireita.
Tupakointi lisää imeväiskuolleisuutta. Kuolleisuuden riski on noin puolet suurempi 20 tai useampia savukkeita polttavilla kuin tupakoimattomilla äideillä. Myös äidin tupakoinnin ja kätkytkuolemien välillä on havaittu olevan yhteyttä. Äidinmaidon nikotiinipitoisuudet ovat viisinkertaiset veren pitoisuuksiin verrattuna. Nikotiinia on maidossa merkittäviä määriä vielä 3-5 tuntia savukkeen polttamisen jälkeen. Tupakoivat äidit lopettavat imettämisen aikaisemmin kuin muut.
Tupakoivien vanhempien lapset joutuvat keskimäärin puolta useammin sairaalahoitoon keuhkoputkentulehdusten ja keuhkokuumeen takia kuin tupakoimattomien kotien lapset. Äidin tupakointi vaikuttaa enemmän lapsen terveyteen kuin isän tupakointi. Sairastumisriski on yhteydessä kotona poltettujen savukkeiden määrään. Toistuvia välikorvantulehduksia joskus seuraava liimakorva on yhteydessä lapsen altistumiseen tupakansavulle. Savu altistaa lapsen äkillisille välikorvantulehduksille imetyksen kestosta riippumatta. Savukkeesta leviää ilmaan ja tupakoivan ihmisen suuhun, nenään ja keuhkoihin savun sisältämiä palamistuotteita. Suoraan ilmaan tulee kolme ja puoli kertaa enemmän tervaa ja lähes seitsemän kertaa enemmän häkää kuin mitä on tupakoijan keuhkoihin vetämässä savussa.
Maija: Mulle ainakin annettiin jo synnärillä buranaa, kaksi tablettia kolme kertaa päivässä, ja burana reseptin sain lähtiäisiksi. Nykyään tosiaan myös burana sallitaan imettäessä. Ja melkein lähtisin etsimään syypäätä vauvan mahakipuihin muista syömisistä kun lääkkeestä, toki voi olla syy pää, joten jos vaihdat panadoliin ja katsot kestätkö itse kipusi ja paraneeko vauvan masu.
Mulla kanssa oli vaikeuksia aluksi haavan kanssa könytä yöllä vauvan kanssa, kiipeä itse ensin ihan pystyyn ja siirrä vauva toiselle tissille ja sitten yritä könytä takaisin sänkyyn. Parina yönä kyllä surutta herätin miehen (vaikka hän aamulla navetalle nouseekin) siirtämään vauvan =) Mutta nyt siirto onnistuu jo ilman könyämistä, toivottavasti sinunkin haava alkaa antaa myöten liikkua pian paremmin!!!
Oletko antanut relatippoja tai oletko kokeillut vauvahierontaa ? Jalkapohjista ja vatsanalueelta kun hieroo niin voi auttaa masuvaivoihin. Ja sitten juolahti mieleen että röyhtäytätkö vauvan syönnin päälle, ettei jää sinne yläpäähän jo ilma kiertämään. Meillä jos vauva syö liian ahnaasti, ilman röyhtäystä taatusti alkaa kitistä vähän ajan kuluttua, josta juolahti mieleen että nyt täytyy muistaa laittaa puhelinluettelot pinnarin jalkojen alle, jotta vauva koisailisi vähän pystyasennossa, muistan tämän jutun aina keskellä yötä, kun täytyy uudelleen nousta röyhtäyttämään =) (ja tiedän etten muista tätä enää kun kiipeän vinnille) =)
Jepulis täytyy kait tästä kammeta sängyn suuntaan..
-E- ja poju 2 vk
Niin se vain elokuu pärähti ohi todella hiljainen odotus pino on ollut taitaa olla loputkiin elotähkät synnärillä ;) toivotaan ainakin niin ei tarvisi syyskuussa enää odotella..
Tupakoinnista oli juttuja en nyt muista oliko sismus?? no itsellänikin samoja tuntemuksia välillä tekee niin pirusti mieli tupakkaa. Lopetin tosiaan kun plussasin, onneksi poika on täys imetyksellä niin se auttaa pysymään irti tuosta tappavasta aineesta, vihaan koko tupakkaa ja sen hajua, mutta silti heikkoina hetkinä se tulee mieleen..:( Tsemppiä vain kaikille jotka ovat lopettaneet, pysytään yhdessä vahvoina eikä aloiteta koko pahetta enää ikinä uudellaan vai mitä ;)
Kertokaapas kokeneet imettäjät nuista rintaraivareista??Tekeekä vauva lisä tilausta? Eikö saa tarpeeksi maitoa? Vai haluaako vain imeä mutta suuttuu kun tulee maitoa??Oon ihan untuvikko imetyksessä ja yritin metsästää imetyssivuistoiltakin apua mutta ei sieltä löydy..Poika saa monet raivarit nykyään tissillä ja imee illalla monta tuntia oikeestaan klo 17-22 lähes tulkoon koko ajan, huutaa ja imee vai onko kenties alkavaa koliikkia :(
Paino kyllä noussut kiitettävästi ja puklaa ja kakkii että luulisi maitoa tulevan mutta silti mietin mitä lapsi sillä raivoamisella yrittää kertoa..??
Palailenpa taas, kotihommat kutsuu :(
Sanna ja poika