## HUHTIHIPUT SYYSKUUHUN ###
Hello kaikille!
En meille vielä huomannut pinoa tälle kuulle joten Vilman 5 kk synttärin johdosta ajattelin sen aloittaa :) :)
Syssy on nyt sitten virallisesti alkanut ja sen kyllä huomaa ilmojen koleudesta :( Tykkään kyllä syksystä kun puiden lehdet vaihatvat väriä ja silleen, mutta nyt on vasta tuulista ja kylmää :(
Eilen juuri katselin tyttöjen talvivaatetilannetta ja näyttäisi sille, että molemmille olisi haalarin osto edessä! Minkälaisia haalareita teillä on huhtihippusille talveksi?? Entäs ootteko ajatelleet kenkien ostoa talveksi?? Ajattelin, että ehkä loppu talvesta ja keväällä sitten ne kengät saattaa olla tarpeen, riippuen tietenkin siitä milloin lähtee kävelemään. Meillä pojat on lähteneet jo 9 kk ikäisinä kävelemään, mutta Sanni vasta 12 kk, saas nähdä milloin tämä kuopus päättää lähteä liikkeelle!
Keskiviikkona olis sitten taas neuvola, sitten siis lisää uusista mitoista ja muustakin!!
Tuija + Vilma 5 kk
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=0aecc299-7809-11dd-be40-…!
Kommentit (48)
tuosta istuttamisesta.. kyllä mäkin sylissä annan Laurin istua,kun ei muussa asennossa suostu olemaankaan.
Nettaa aloin myös 5kuisesta pitää pieniä hetkiä syöttötuolissa (neuvolasta näin neuvottiin silloin). Mutta lattialla ilman mitään tukea en kyllä ehkä vielä näin pientä istuttais.
Niin ja mulla myöskin tunteet tosi pinnalla.. koitan välttää lukemasta otsikoitakaan noista iltapäivälehdistä,kun paha mieli niistä vaan tulee.
Ja ei paljon vaadi kun jo itkua väännän :)
Mutta pistän hormonien piikkiin.
Metsäntyttö,osaat muuten jotenkin tosi kivasti kirjottaa,tulee hyvälle mielelle aina kun sun tekstejäsi lukee! :)
Mutta nyt ei kai muuta kuin hyvää yötä!
Moikkelis taas! Täällä mennään tukka putkella eteenpäin. Pitäs Jennan otsahiukset siis leikata, etteivät mene silmille, mutta kun en raski!!! PInnejä sitten vaan laitetaan tiheesti, kun neiti kiskoo ne pois. Mä olen kanssa aloitellu pottua, porkkanaa ja omppusosetta antamaan. Ja banskua vähän. Olen ajatellu ensi viikolla antaa bataattia. Pottu menee ihan tuoreena soseena maidon kera hyvin, mutta jos laittaa jääkaappiin ja lämmittää, ni siihen kait tulee kitkerä sävy, eikä sitte enää niin maistu. Omenaa en ole paljon uskaltanu antaa, mutta jotain herkkua tarttee antaa ku toinen niin massuttaa vieressä :) Mä oon antanu nuolasta karkkia ja jätskiäki ;) Muuten jätän maitotuotteet sinne vuoden paikkeille juu.
Oletteko te noudattaneet orjallisesti neuvolan ohjetta, että pitäs antaa vaan yhtä uutta sosetta tms. viikko kerrallaan? Että noi allergiat sitte tulis helpoks selvittää? Mä olen kyllä potun ja porkkanan suhteen pitäny tota, mutta omppua ja banskua on menny siinä sivussa vähän. Eikä oo mitään onneks tullu mistään. Potusta ehkä aluks vähän maha sattu... Mä en tosiaan tiedä, miten paljon sitä sosetta pitää antaa, että kakassa näkyy. Nyt ei oo näkyny yhtään, kun ollaan menty semmosta jääpalakuutiollinen päivässä. Jenna ei enempää oikein syö, etä makuannoksia vaan. Vellin mä jätän neuvolatätin vinkistä pois vallan ja annan heti puuroa sitte ku alan antamaan. Veeli kuulemma on niin hepposta ruokaa, ettei se täytä lasta...
Täällä on taas vaihteeks maitoa riittänyt ihan kivasti. Menkkojen aikaan huomasin määrän vähenevän. Jenna syö nytte kiivaammin, eli kolmen tunnin välein. Yöt on kanssa menneet vähän risaisemmiksi ku alussa, Herää noin 4 kertaa syömään. En tiedä onko aina nälkä, mutta tutti ei oikein tunnu riittävän, ku oon yrittäny sillä ensin saada rauhoittumaan. Päivisin nukkuun sellaset 3-4 tuntia yhteensä, kahdessa tai kolmessa erässä. Nyt on parina iltana simahtanu tosi aikaisin, ja se sitte näkyy siinä, että aamulla on kuuden jälkeen jo ihan tirppana sängyssä. Nyt nukkuu just vaunuissa. Toivon, että nukkuu niin, ettei tarvii illalla aikasin nukahtaa.
Mä olen muutaman kerran laittanu Jennan sohvalle istumaan silleen nurkkaan tyynyä vasten. Siinä se on sitte könöttäny :) Syöttötuolissa ja rattaissa en ole vielä istuttanu. BabyBjörn on kuitenki paras vaihtoehto kujettaa, kun neiti on pirteenä. Sitterissäkin pitää nostaa aika pystyyn ja junnaa päätään itsekin ylös. Sylissä istuu aikas pystyssä. Makuullakin kyllä viihtyy lattialla ja sängyllä, mutta ei kovin pitkää aikaa.
Mä en oo BB:tä kattonu ku muutaman kerran vahingossa. Sen satuin näkemään, ku Andreas sai tietää vaavista. Aika tunteelle mies heitti. Ei mun ukko vaan. Tosin en itsekään mitenkään suuremmin reagoinu. En ole kauheen tunneihminen nääs... Eikai teistä joku maksa siitä, että saa kattoa moista ohjelmaa 24/7? Musta se on kyllä vihoviimistä. Ajanhukkaa... Jotenki en tajua, miks Pimiän Vappu viittii niitä sunnuntaijuttuja vetää. Minusta se on niin naurettava idea laittaa nuoret sekopäät viinan kanssa läträämään suljettuun tilaan. Mutta enenmmän se on niitten häpeä, jotka sinne taloon menevät. Muka kasvamaan henkisesti :)))))))) Joo joo. Tylsä pitää elämän olla oikeesti, että menee itteensä tuonne näyttelemään. Tosin mun ei tartte ohjelmaa kattoa, että ei se sinänsä haittaa mun elämää. Ne juorut valitettavasti pomppaa silmille muualtakin...
Joo. Mitäpä tässä muuta. Hormonit täällä ei pahemmin ole häirinneet, mutta eipä ne häirinny raskausaikanakaan. Välillä menee pinna helposti ja tiuskin jopa Jennalle, mutta muuten on menny ihan ok. Pari kertaa oon nyyhkiny jonku leffan äärellä tai ku mies on sanonu jotain ikävää. Tai ku oon alkanu miettiä omaa nuoruuttani ja omia traumojani ;) Mutta sitä sattu ennen tätä lastakin. Ootteks te muuten tulleet siihen tulokseen, että äitiys on maailman ihanin asia? Hösäätekö te äitiydestaä ja lapsista kauheasti? Pyöriikö keskustelunne tuttujen ja tuntemattomien kanssa lapsen ympärillä? Mä olen aina pitäny itteeni äitityyppinä, mutta olen nyt todennu, että en mä tästä niin suunnattomasti nauti. Lapsi kasvaa tuossa ja on tärkeä, mutta ei se ookkaan mun elämä, niinku mä luulin. ja mä en voi mennä muksun kanssa muskariin tai vauvauintiinkaan, ku karvat nousee pystyyn :) Mä oon ite musikaalinen ja toivon, että Jennaki ois, mutta en mä jaksa mitään liirumlaarumjuttuja ja rummutuksia. Yäk yäk. Vaikka sitte vauva pitäs niistä, ni en en. Mä laulanja luen loruja kotosalla mutta en ryhmässä. Jenna näkee muita vauvoja äitikahvilasa, jossa ei onneks ole mitään ohjattua toimintaa vaan vapaata keskustelua ja oleskelua.
Mutta nyt meen valmistautumaan kävelylenkille kamun kanssa. Sais Jenna jo herätä, että ehdin syöttää ennen lenkkiä. Ettei tarvii vaunuista nostaa syömään kesken kaiken.
Äkkiä ajattelin kirjottaa kun 5kk neuvolassa maanantaina käytiin. Poika oli kyllä jo 5,5kk mutta kuitenki, mitat oli 9,8kg ja 72,5cm! ei vielä kymppiä rikottu, mutta nopeasti kasvaa!
täällä poika oppinu tässä jossain vaiheessa kääntymään mahlta selälleen takasi niin johan on alkanut lattialla viihtymään vähän paremmin. se kyllä passaa minulle hyvin, ottaa nimittäin voimille kantaa tuota melkeen 10 kilosta jatkuvasti ku aiemmin ei viihtynyt yhtään kun hermot meni heti lattialla. eilen olikin jo päässyt kierimään niin pitkälle että yhtäkkiä alkoihuuto kuulua kun oli päydän jaloissa kiinni ja pään siihen lyöny. tarkkana saa olla! :D
semmosta tällä kertaa....
Oli ihan pakko kirjoittaa, kun huomasin cathan pojun mitat, meillä Sanni oli melkein saman kokoinen (n. 76 cm ja 9,6 kg) 1,5 vuotiaana :D :D On sulla kyllä pojassa kantamista!!!!!
Ostin tossa muuten huutonetistä Vilmalle aivan ihanan Lennen haalarin kokoa 62, on kyllä melko reilu, mutta saa nähdä joutuuko kevättalvella vaihtaa isompaan.
Vilma oli muuten lauantaista alkaen kuumeessa, reilu 39 pyllystä, kolme päivää. Maanantaina käytiin lääkärissä, mutta mitään ei löytynyt! Tiistaina ei sitten enää kuumetta ollutkaan, eikä mitään muita oireita siis tullut koko aikana!!!! Onko muilla ollut tällaista mystistä kuumeilua?
Vaan eipäs tässä muuta, laitan Vilmasta kuvan uudessa haalarissaan!!
Tuija + Vilma
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=18481d99-859a-11dd-8cdb-…!
Ihana toi Vilman kuva, kun pieni pää ihmettelee tuolla ison haalarin keskellä että "voih,mihin tässä on taas joutunu.." :D
Tänään oli neuvola, että olikin hankalaa sinne lähtö pukemisten ym kannalta. Ensin minä kuumeisena puen itselleni kymmenen kerrosta vaatteita,laitan kantorepun päälle, ja alan sitten valmiiks hikisenä pukee vielä Mikille niitä kymmentä kerrosta. Takin kohdalla sekin huutaa jo pää punaisena. Sit viellä se sullominen reppuun, tutti suuhun ja ei muuta kuin vesitihkuun pihalle...
Hirveen vaikee tietää mitä pukee kun on kylmä. Vaunuissa päiväunilla ei tarvii paljoa kun on makuupussin ja vaunujen suojassa,mutta tossa repussa piti olla enemmän. Mutta eipä tainnu silti olla yhtään liikaa päällä.
Neuvolassa kaikki ok. Mitat 7510 g ja 65,5 cm. Ihan yllätyin miten vähän on kuussa tullu!!(viime kk 7100 ja 64,5(??).) Siis näkeehän sen että kasvu on selkeesti hidastunu,mut kuvittelin mä sen 8 kg jo rikki menneen. Ihan käyrillä ei menty,mut ei kuulemma mitään hätää. Sain vastaukset kysymyksiini kiinteistä ruoista ym. istuttamiseen sanoi että ei saa istuttaa selkä suorana, korkeintaan sylissä hetken. vaunuissa voi vaikka pikkasen kallistaa tyynyjen avulla että lapsi viihtyy paremmin,mutta ei ihan selkää suoraan. Kuulemma huono selälle, ja jos lapsi oppii "pakottamalla" ensin istuu,sitä ei enää kiinnosta niinkään oppii kontttaa ym. Että on näitä ohjeita niin erilaisia.
Rokotus meni hyvin, Miki vaan inahti mut unohti kivun kun sai lelun käteen. Eikä ainakaa vielä oo tullu kuumetta niin kuin viimeksi, vähän vaan levotonta oli toi nukahtaminen. Mut kuulemma tokasta piikistä ei tuu niin helposti mitään kun lapsella on jo niitä suoja-aineita ekasta piikistä.
mutta eipä nyt muuta, miehetkin tossa jo kuorsaa. Jospa huomenna kuume laskis ja sais itseään jo vähän liikkeelle täältä sängyn pohjalta. kämppä on ihan hävityksen kauhistus...kun mä oon poissa pelistä,niin mieshän ei osaa mitää tehdä oma-aloitteisesti, ei vaikka täällä haisis koko kämppä ja lattialla juoksis rottia...*huokaus*...
-Henna ja Miki-
eilen Lauri tuli sen 5kk ja tänään oli neuvola.
mitat on
8250g paino
65cm pituus
43,5cm py
pituutta oli tullut vain 0,5cm ja painoa 360g kuussa. ja turhaan olin siitä painosta huolissaan,nousussa oli käyrä :) Mutta meinasin nyt kuitenkin että makuannoksilla mentäis tää kuukausi,eli vihanneksiin ja hedelmiin tutustuen pieninä annoksina. kun Lauri on tosi innoissaan tosta syömisestä,kädet vispaa ja itku tulee jos liian kauan kestää lusikan matka suuhun :D samoin hänen mielestä aina kesken loppuu kun itku tulee kun purkki menee kaappiin :)
että jatketaan näin nyt ja puol vuotisena sitten pikkuhiljaa niitä lihoja,puuroja ym otetaan mukaan.
Mutta nyt lattialla hermostutaan.. saatiinkin kumpikin rokotus äsken neuvolassa :)
Mutta jatkan joskus paremmalla ajalla taas
Viva,Lauri 5kk ja Netta sen 3v
5kk neuvolassa käyty. Ja ihan huimasti oli tullu pituutta; 4cm kuussa!! Mitattiin kahteen kertaan, kun ei meinannu uskoa.
pituus: 68cm
paino: 8005g
py: 43cm
Saaga sai myös rokotuksen. Viimeksi nukkui koko päivän ja yön rokotuksen jälkeen, nyt nukkui vaan vähän normaalia pidemmät molemmat päikkärit. Ja nyt oli selvästi kiukkuinen illalla, kitisi ja rähjäsi leluillensa tossa lattialla =) .
Saaga aloittaa nyt lihan, kasvissoseita on menny jo kuukausi. Voi Viva, kun sun Lauri tykkää syödä soseita! Sillä on varmaan sellainen "herkkyyskausi" nyt, mistä meidän terkka puhuu, eli on kiinnostunut syömisestä ja oppii helpommin syömäänkin. Saaga on kans nyt innostunu ihan kunnolla lusikkaruuista, ja myös maissinaksut on pop. Silloin kun soseet aloitettiin 4kk iässä, ei menny oikeen mitään, ei se tajunnut ollenkaan koko hommaa.. Mutta nyt kelpaa!
Meillä kans yöt vaihtelee tosi paljon, eikä koskaan voi tietää minkälainen yö on tulossa. Melkeenpä menee aina puoli 9 nukkumaan, mut joskus herää ekan kerran kuudelta aamulla, joskus puoli yksi. Ja sitten heräilläänkin tunnin välein aamuun asti. Mutta tosi kiva että joskus nukkuu pitkät yöunet, toivotaan että se tulis vielä tavaksi. Ja joo, on tosi kiva kun menee aikaisin illalla nukkumaan, niin saa sitä omaa aikaa.. Mettäntyttökö sitä mietti kun oma hippunen oli illalla pitkään hereillä. Mutta Saaga kyllä herääkin aikaisin, 6-7 yleensä.
Vivalle vielä täältäkin super-tsempityksiä kun hoidat yksin kaks pientä lasta! Mäkin oon ajatellu sua välillä kun väsyttää... Meillä ei ole kuin yksi lapsi, mutta tosi väsynyt oon nyt, kun mun mies on ollu kolme päivää peräkkäin pitkän päivän eli 10-23 pois kotoa.. ja huomenkin on vielä. Ei sais valittaa...mut asuis ees jotain sukulaisia lähellä et vois ees hetkeks viedä hoitoon et pääsis ite johonkin, salille tai vaikka kampaajalle joskus! Mut lähimmät asuu 200 km päässä.
No mutta kauniimpia syysilmoja toivotellen että pääsis uloskin,
- Vanilja ja Saaga 5kk
Ihana kuva Mikistä oli siellä! :)
Mulla sitten alkoi jo toiset menkat synnytyksen jälkeen.. :/ ja suklaata kulunut sitten sen mukaan myös.. mikähän siinä on kun sillon suklaa himottaa vielä entistäkin enemmän!! Kyllä pitäs itseään ottaa niskasta kiinni..
Mäkin nyt päätin että alottelen noita soseita kuitenkin pikkuhiljaa.. kun ei ole siis Laurille painoa tullut kuin 200g/kk. Ja on muutenkin kiinnostunut ruoasta. niin en nyt jaksa niin hysteerinen olla sen 6kk täysimetyksen kanssa :D eiköhän se 5kk:kin ole ihan hyvä saavutus jo. Joku hormoni-häiriö kai tämäkin kun niin kamalan vakavasti ottaa tänkin jutun.. Onhan se toisaalta pieni pettymys aina kun ei pääse tavotteeseensa.
Laurilla hammas tuntuu jo,eli läpi on tullut. sekin saattaa vaikuttaa kun on aika kiukkunen ja unet just aika pätkittäiseksi mennyt.
Niin ja flunssaakin taas vaihteeksi itselläni ja Laurillakin. tai ei muuten,mutta yöllä menee nenä tukkoon ja sitä sitten heräilee..
aina on jotain!!
Ja juu,täällä kans BB:n katselija! :) Kyllä tuli itku kun näin sen kun Andreas sai kuulla tulevansa isäksi :) Jotenkin ihanaa kun joku mieskin voi olla noin onnellinen raskaudesta.
niin joo,ja metsäntyttö,on meillä oma kone ja netti nykyään! Olin just ostamasta sellasta pakettia kannettavalla kun yksiltä tutuilta sainkin ihan ilmaseksi tälläisen pöytäkoneen. ja nettikin kuuluu vuokraan.
Jotain muutakin piti vielä sanoa,mutta en nyt taas muista että mitä :)
Kai se pitäis koittaa nukkumaan mennä pikkuhiljaa.
Viva ja Lauri ylihuomenna 5kk ja Netta 3v
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=68cd51c7-8427-11dd-96fe-…!