## HUHTIHIPUT SYYSKUUHUN ###
Hello kaikille!
En meille vielä huomannut pinoa tälle kuulle joten Vilman 5 kk synttärin johdosta ajattelin sen aloittaa :) :)
Syssy on nyt sitten virallisesti alkanut ja sen kyllä huomaa ilmojen koleudesta :( Tykkään kyllä syksystä kun puiden lehdet vaihatvat väriä ja silleen, mutta nyt on vasta tuulista ja kylmää :(
Eilen juuri katselin tyttöjen talvivaatetilannetta ja näyttäisi sille, että molemmille olisi haalarin osto edessä! Minkälaisia haalareita teillä on huhtihippusille talveksi?? Entäs ootteko ajatelleet kenkien ostoa talveksi?? Ajattelin, että ehkä loppu talvesta ja keväällä sitten ne kengät saattaa olla tarpeen, riippuen tietenkin siitä milloin lähtee kävelemään. Meillä pojat on lähteneet jo 9 kk ikäisinä kävelemään, mutta Sanni vasta 12 kk, saas nähdä milloin tämä kuopus päättää lähteä liikkeelle!
Keskiviikkona olis sitten taas neuvola, sitten siis lisää uusista mitoista ja muustakin!!
Tuija + Vilma 5 kk
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=0aecc299-7809-11dd-be40-…!
Kommentit (48)
Terveiset myös minulta tähän ketjuun. Kiva kun väki on hieman ehtinyt koneelle paremmin :)
Kävin Henrin 4 kk neuvolalääkärissä ja kaikki oli hyvin. Mä aloitin pojalle soseet, kun luulin sen helpottavan öitä mutta ei, edelleen tissiä halutaan 2h välein. Minkäs teet kun olen pojan tuttina niin ei voi mitään. Tiedän, että kaipaan vielä joskus tulevaisuudessa öisiä hetkiämme, joten yritän kestää väsystä huolimatta.
Kiva kuulla Mettäntyttö että läheistenne suru on yhdistänyt ja kenties uskaltavat ajan kuluessa miettiä uutta yritystä. järkyttävää tuollainen, mutta aina niitä vain tapahtuu. Lehdestä luin jokin aika sitten että Tyksissä oli äiti kuollut sektioon, ihan tuosta vain, piti olla normaali toimenpide ja äidin piti olla perusterve. Olen lopettanut ikävien uutisten lukemisen, koska olen niin tunteellinen että pahoitan mieleni ja pelkään että omassa lähipiirissä tai perheessä tapahtuu jotain kamalaa. Huomaan että tuo yöllinen heräily on tehnyt minusta superherkän. Mutta onhan se selvä kun poika tulee 5kk ensi viikolla enkä yhtenäistä unta ole saanut...
Niin, neuvolamitat piti vielä lisätä eli 67.3cm ja 7425g.
Toivotaan että kauniit kuulaat syyspäivät vielä koettavat, tämä vetinen syksy saa mielen matalaksi, kun joutuu nyhjäämään sisällä... Onneksi 4-vuotias tyttöni jaksaa ottaa asiat aina positiivisesti, "Äiti, hyvä että sataa niin saadaan paljon sieniä"
Terkuin, Helminmami ja Henri pian 5kk ;)
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=a5e600bf-7e6a-11dd-b770-…!
Mulla jotenkin tosi kausittaista tämä kirjotteli tänne.. :)
lukemassa kyllä käyn,mutta pari kertaa kun oon koittanut käydä kirjottelemaan niin ei oo päässyt läpi niin on sitten jäänyt..
Mutta kiva tosiaan kuulla mettäntytöstä! ja kaikista muista myös tietysti :)
neuvola on täälläpäin ihan ok.. soittoaika 12-13 ja useimmiten ihan hyvin pääsee läpi. ja raskausaikana pari kertaa kävelin paikanpäällekkin kun joku huolestutti ja aina aikaa oli.
välillä jotenkin ärsyttää se terkka kun on niin ympäripyöreitä ne sen neuvot ja on vähän jämähtänyt sinne 70-luvulle,mutta ihan mukava se kuitenkin on :)
Ja mulla raskauskiloja tuli 16 ja vielä on 6 jäljellä :/
oon välillä ihan masentunu ton peilikuvani kans kun en oo yhtään tyytyväinen näihin mittoihin.
mutta ei se auta valittaa kun ei kuitenkaan jaksa mitään asialle tehdä.
tai oon mä vähentänyt herkuttelua,niin että viikolla en herkuttelis ja viikonloppuna sitten vaan (aika iso parannus sekin jo kun ennen meni suklaalevy lähes joka päivä :D) ja kolmena päivänä viikossa kävelen sinne kerhoon ja takas. oon päättänyt että autolla en mene ellei ole rankkasade :)
Mutta jospa se siitä joskus putoaisi tuo painokin.. neuvola-lääkäriltä kyselin niin hän sanoi että monilla on imetysaikaa hormonitoiminnan tms takia niin että keho oikeen pitää kiloista kiinni.. niin toivossa on hyvä elää että imetyksen jälkeen tippus kilot. Imetys ei siis mulla ainakaan ole kiloja tipuutanut..
Niin,ja täällä mennään täysimetyksellä vielä. ja jos yhtä hyvin menee jatkossa niin kyllä sinne 6kuiseksi jatkan luultavasti. mutta saa nyt nähdä,jos tarvetta on niin kyllä voin alottaa aikasemminkin.
Nyt kyllä ei ainakaan tunnu että lisäravintoa Lauri tarviaisi,kun nukkuu hyvin ja on aika tyytyväinen tapaus :)
öisin syö kerran tai pari ja päivällä nukkuu päikkäreitä sellaset 4-6 tuntia 3-4 osassa. Niin ja yöllä nukkuu 22-8.
Nyt on kyllä pari päivää ollut katkonaisia nuo päiväunet,herää kesken itkeskelemään ja tuttia käytävä pistämässä,mutta jospa sekin siitä.
Aika suht helpolta tapaukselta Lauri tuntuu ainakin just tällä hetkellä --mutta sehän voi taas muuttua nopeastikkin :D
Lauri ei vielä liiku mihinkäänpäin,paitsi ympäri menee. eikä ole mun puolesta kiirettäkään,ihanaa kun ei tartte perässä juosta :)
Kyllä sitä on muuttunut ajatukset,esikoisen aikaan en malttanut odottaa että lähtis liikkeelle,ja nyt taas päinvastoin. johtuu ehkä siitä kun tietää mitä sitten on edessä :)
Mutta nyt tais Lauri heräillä.
toivottavasti tulee nyt tämä viesti läpi tai menee hermot!
Mutta aurinkoista päivää kaikille hippusille ja äideille!
Viva,Lauri 18pvä 5kk ja Netta 3v
Ai että on mukava kuulla teistä :) !Kyllä meinas vaan koetella, ku viimein sain aikaseksi nipistää kirjottelu&lukuaikaa, niin sitten on sivut maassa...
Onneksi meillä tuo räkätauti ei äityny nuhailua pahemmaksi ja Samuel oikeastaan selvis lopunperää ilman niitäki. Voihan näitä olla luvassa, ku viimein tänään päästiin syksyn ekaan kerhoonki muksujen kanssa, ku saatiin auto korjatteilta. Onneksi se oli mies enkä mie, joka otti parkkihallissa kylkikontaktia tolpan kanssa, vaikka harmillisiahan nuo on kelle tahansa sattuissa. Juu ja tänään oltiin katsastamassa muksujen kanssa sitten se auto, ku olivat huollossa huomanneet, että on jääny VIIME syksynä katsastamatta...diipadaapa...huh huh, mutta eipä sinänsä, aivan turvallinen uudehko auto se onneksi on ja huollatettu ollaan sentään se ajallaan. Eikhän siitä silti kilvet olis viety, jos ois ratsiaan satuttu, niin että kyllä tämä hatarapäinen perhe aika hyvällä tuurilla on viissiin varustettu. No onneksi oli auto priimakunnossa, ettei sillälailla ollu mittään ongelmaa ollu olemassa.
Neuvolassa meillä toimii kaikki periaatteessa aivan OK, mutta TOSI harvon nuita neuvoloita tuntuu Samuelilla olleen: nyt mennään lääkärineuvolaan 22.pvä, ku piti siirtää se 1.pvän aika tuon Saran flunssan takia ja sitäennen me on käyty vain 3kertaa neuvolassa ja terkka kävi sillon kerran kotona ku poitsu oli vkon ikänen.No mutta yhteyttä voi ottaa, jos on tarvis ja aika mukavastihan meillon menny, ettei ole mitään toellista tarvetta ole kyllä ollukkaan. Kyllä meillä nuita ruoka-aineallergiajuttuja on, mitä oli esikoisellaki, mutta sitä näin toisen kohalla osaa arvella niitä paljon helpommasti, ku ekan kanssa arpoessa. Onneksi Saran allergiat on jo aikalailla mennyttä elämää, maitoki on sopinu jo reilun 2v:n iästä ja oikeastaan se, mikä ei vieläkään sovi on peruna ja ohrasta iho lehahtelee, mutta ei nuokaan oireet mitään vakavia ole. Pähkinöitä tosin ei ole annettu, ku ne on näkyny prickeissä vaikkei Sara niitä ole koskaan ite saanu.
Samuelin imetysdieetti on tällähetkellä semmonen, että muna, laku, salmiakki, suklaa, omena, sinappi, mansikka, sitrukset ja tomaatti ovat pois mun ruokavaliosta. Ja semmoset voimakkaat mausteet tuntuvat kyllä itkuttavan tai aiheuttavan tisuboikottia, joten semmosia mie välttelen, ainaki suurimman osan aikaa. Maidottomalla dieetillä mie olin välillä tovin, ku ilmeni tuommosia iho-oireita, mutta sillä ei tuntunu olevan vaikutusta oikein suuntaan tai toiseen. Tosin epäilen vähän, että tämä poitsu ei kestä villaan ihollaan, ei edes hienoa merinovillaa, joten villavaippahousut on vaihtuneen Fuzzeihin, jotka meillä toimii loistavasti ja viimevkolla mie sain melkosen riemukohtauksen Prismassa, ku löysin sieltä Nature Babycare kompostoituvia kertiksiä!!! UPIAA ja toimivat meillä ainaki aivan loistavasti. :D !
Meillä ei siis ole muita kiinteitä maisteltu, ku mitä tuorekurkkua imeskelty ja aika maltillisesti mie meinaan nuien allergioitten johosta niitä alotellakki. Meilläki varmaan tuo bataatti on aivan eka kokeiltava juttu.
Tuo mun mies ilmesty hetki sitten kotiin, pitää lähtiä ihmettelemään sitä, vaikka aikoki jatkaa vielä töitä koneella, kun meinaan normaalisti sitä ei juuri ennen kuutta kotona näy.
Painoa täällä on vielä reilu 4kg enemmän ku oli lähtöpaino, mutta ei paha siinä mielessä, ku painoa raskausaikana tuli yli 20kg ja minkäänmaailman painonhallintadieettausta en ole harjottanu synnytyksen jälkeenkään. Paino ois varmaan tippunu enempiki, jos sitä ehtis enemmän liikkumaan, mutta mihin lie se aika häviää..? No touhuntäysiähän nämä pvät on ilman lenkkejäki.
ps... Oot sie Viva aika sissi ko kahen pienen kanssa yksin pyörität kotia! Onneksi teän Lauri vaikuttaa helpolta tapaukselta. Miten Netta on vauvaan suhtautunu? Anteeksi, oot voinu sen tieten kertoa moneen kertaan, mutten ole koneella ollu ronttimus. Voimia ja iloa, extrapaljo sinulle :)!
Ilosin sadepvän terkuin Hanna, Sara &Samuel
Meillä oli tänään 5kk neuvola,neitokainen on nyt 64cm pitkä ja painaa 7850g. Eli oikeen hyvin kasvaa äidinmaidolla. Kiinteitä ollaan pikkusen maisteltu ja kovasti on Veera niistä tykänny. Varmaan lisään kiinteiden määrää pikkuhiljaa ja sitten pitäis ruveta opettamaan neitokaista juomaan pullosta. Imetyksen lopettaminen ois mielessä... Veeralle puhkes pari päivää sitten jo toinen hammaskin, kauankohan tommonen hammas kasvaa täyteen mittaansa? Eka sillä puhkes ehkä 3 viikkoa sitten ja se on nyt n.3mm noussu ikenestä. =) Onko teillä vauvojen kanssa jo päivärytmejä? Meillä ei oikeestaan yhtään...=/ Ois kiva kuulla miten teiän päivät sujuu!
Eipä ole täällä näkyny hampaita vielä. Onpas Sannaxin tyttö kasvanut reippaasti tissimaidolla. Meidän tyttö on jo 66 cm pitkä, mutta painoa on vasta 7120 g. Ainoat paksut paikat löytyy reisistä :) Miksi muuten aiot lopettaa imetyksen ja siirtyä pulloruokintaan? Ihanko mukavuuen halusta? Ei ainakaan tunnu siltä, että maito olis loppumassa. Imetystähän suositellaan jatkettavan vuoden ikään saakka, vaikka kiinteitä saisikin. Itsellä on vähän se ongelma, että miten saa maidon riittämään... En uskalla mennä täysimetyksellä edes tätä viimistä kuukautta kuudesta. Aion kuitenkin antaa rintaa niin kauan kuin maitoa tulee, en kjuitenkaan varmaan yli vuoden ikään. Vuoden iässä ajattelin laittaa hoitoon, jos satun töitä löytämään...
Meillä on ainakin jonkinlainen rytmi tällä hetkellä, ikinä ei kyllä tiedä koska muuttuu ;) Eli herää n.kl 8, ekat torkut tästä reilun tunnin päästä ja ne unetkin on 40min-tunnin. Puolilta päivin menee ns. pitkille unille eli nukkuu 2-3h. Iltaisin viiden ja kuuden välillä nukkuu vielä 40min torkut. Yöunille nukahtaa 20.30-21 välillä. Ja koska täysimetyksellä vielä mennään niin tissittelyä mahtuu vähän joka väliin ja tietysti ulkoilua ja isoveljen leikkien seuraamista. Öisin on myös valitettavan kellontarkka eli syö 23.01,03 ja 05... Olen yrittänyt kanniskella, antaa tuttia ja vaikka mitä mutta ilmeisesti allergiaperäiset mahavaivat eivät helpota kuin tissillä kuin puolenkaan tunnin kantaminen ei saa pojua uudestaan uneen, tissi saa heti...
Tänään myönsin itelleni että kiinteiden aloitus hieman ahdistaa koska silloin vasta selvisi esikoisenkin allergioiden laajuus... Ja näin pelkällä tissimaidolla kun mennään niin voin jo väittää että tämä kakkonen on vaikeampi tapaus koska reagoi hirmuherkästi mun syömisiin :( Toivon olevani väärässä mutta ahdistaa, ahdistaa... Mites Hanna, mitä kaikki allergioita teidän esikoisella vielä on? Meillä vanhemmalla ei-siedettyjä muna, maito, kotimaiset viljat, kaura, punaiset marjat, kana ja nauta sekä vehnätärkkelys. Maitoaltistukseen mennään nyt syksyn aikana jos vaikka olisi "kasvanut pois". Ihana muuten Hanna kuulla että veljesi vaimoineen ovat päässeet jatkamaan elämää vaikka varmasti välillä on todella raskasta! Toivottavasti heille suodaan uusi raskaus pian jos sitä toivovat, saavat varmasti erikoisseurantaa ihan mielenterveydenkin takia!!
Nyt nukkumaan, ihan liian kauan tullut iltaisin valvottua kun tuo poju ei todellakaan öisin nuku pitkiä pätkiä (alkaa jo pikkuhiljaa tuntumaan kropassa).
Emmis ja pojat 01/06 ja 22.04.08
Taas tuntuu nää sivut tökkivän pahasti.. No jospa nyt tulis perille..?
Mä tykkään näistä illoista kun saa tytön nukkuun ja on se "oma hetki". Ja sen hetkeni vietänkin sitten netissä =) .
Kaksi hammasta on suussa, tuli yhtäaikaa 3,5kk:n iässä. Silloin itki niitä kaksi viikkoa, ja nyt osaa niillä purra -eli en todellakaan toivo niitä tulevan lähiaikoina lisää! Mäkin haluan imettää pitkään ja oon yrittäny "opettaa" ettei saa purra, mut eihän tuon ikäinen mitään opi =) . Meidän tytöllä kun on se maitoallergia niin jo senkin takia haluaisin imettää pitkään..erityiskorvikkeet kun on aikas tyyriitä. Enkä muutenkaan vois imetystä lopettaa vielä, tulis ihan suru puseroon jos ei Saaga enää huoliskaan rintaa..mun vauva!
Kiloista...en mä oikein tiedä miten ne lähti. Aluks lähti ihan itsestään, mut sitten jämähti moneks kuukaudeks +6kg. Sitten sain jotenkin ryhdistäydyttyä ja lopetin suklaat. Tai sanoittaisko että päivittäiset suklaat, kyllä täälläkin viikonloppusuklaat on =). Muutenkin yritin syödä terveellisemmin, ehkä tarkkailin ruokavaliota enemmän Saagan allergioiden takia.. jätski jäi ainakin pois maito-allergian takia. Niin ja meillä ei oo autoo =). Sitten vaan olinkin laihtunut. Mutta tsemppiä kaikille kilojen kans painiskeleville, ei kannata stressata! Kyllä varmaan helpottuu laihdutus sitten kun lopettaa imetyksen, kun saa kroppansa taas kokonaan itselleen.
Eilen oltiin Saagan kans baby-jumpassa ja tykättiin molemmat! Mäkin pääsin piiitkästä aikaa vähän liikkumaan. Ja Saaga nukkui neljä tuntia sen jälkeen =) . Vivas, sä käyt ainakin jossain kerhossa lasten kanssa, onko teillä Laurin kanssa jo jotain vauva-kerhoja tms. vai onko vaan Netalla? Mä taidan mennä Saagan kanssa vauva-muskariinkin =) . Kuluu päivät kivemmin, kun on jotain ohjelmaa ja näkee vähän muitakin mammoja.
Vanilja ja Saaga, vajaa 5kk
Ai hitsi kun mun selkä on tänään taas vähän juntturassa... Se ei oikein kestä nuita yöimetyksiä maaten ja on yleensä se, mikä herättää minut jo ennen Samuelia. Välillä on parempanaki ja arvelen, että tuo liikunnan lisääminen ois kaikkeinparas lääke tähän jumitukseen, ei ole ihmistä luotu paikoillaan köllöttelemään. Sainki onneksi tuon miehen laittaan mulle nyrkkeilysäkin viimein monen vuojen ronkumisen jälkeen kattoon, mutta nyt se taas on vähän jääny. Venyttelyt tuppaavat kans jäämään, ku aika vähän sitä on aikaa,jollon ois aikaa niin ettei joku oo sylissä. No mutta eilen sitten avoimessa päiväkodissa riemukseni kuulin huomenna alkavasta MLL:n vauvajumpasta,joka on hikijumppaa äideille vauvojen kera. Sattuu vielä niin ihanasti, että pe:sin on tuossa puistotäti, jolle saa Saran hoitoon, joten neiti pääsee ulkoileen puistoon ja me päästään Samuelin kanssa jumppimaan -aivan huippua :D ! Ja enssunnuntaina koitan ehtiä taas Latinokseenki, mutta saas nyt nähä ku ollaan menossa lauantaiksi häihin Jyväskylään ja jäähään sitten hotelliin yöksi, ettei tarvi yönselkään lähtiä ajamaan. Juu, oikein siis vaikuttaa ihanalta tämä syksy nyt! Tiistaiaamupäivisin olemma taas seurakunnan avoimessa päiväkerhossa ja siis ke:sin kunnan vastaavassa. Ma tai to on sitten aina ohjelmassa iso kauppareissu, joten siinäpä se vko sitten humahtaaki.
Meillon tosiaan vähän sama juttu ku Emmikselläki, että allergioita taitaa löytyä tällä kakkosellaki, mutta onhan se tavallaan ootettavissaki. Saran allergiat on helpottanu jo TOSI hienosti, jopa niin että neiti sai popsia kesällä jopa mansikoita! Jos niistä oireita tulee, niin korkeintaan vähän ihottumaan jalkoihin, mutta on sitten aina välillä pietty mansikatonta aikaa, ettei tartte kortisooneihin tarttua. Edelleen muna on senverran paha, etten munakasta anna Saralle, mutta munaa kestää jo kyllä hyvin olla jossain leivonnaisissa tms. Pähkinät me jätetään koittamatta vielä pitkään, mutta ei oo ees vältetty varotusteksteillä varustettuja, eli näitä saattaa sis pieniä määriä pähkinää. Ohra taitaa olla ainoa, joka edelleen selkeästi saa posket lehahtamaan välittömästi, mutta nyt jo kestää ohramallasta esim murojen seassa. Muut viljat meillä ei ole ollukkaan ongelmana.Maitoa Sara on kestäny maaliskuun lopusta ilman mitään oireita, ehkä olis kestäny jo aiemminki, mutta olin aika tiukka dieetissä. Peruna tosin tulee useamman tunnin jälkeen oksentamalla pois, ei siis varmaan sula. Joskus tosin ranskiksia kestää ilman oireita. Raakaa omppua ja porkkanaa ei oikein kestä, mutta kypsennettyjä kyllä. Mangoa en ole koittanu pitkään aikaan, mutta en taia koittaakkaan, ku ite sain siitä raskausaikana punotusta naamaan, vaikken ole ainakaan ollu yhtään taipuvainen allergioihin.
Meän pikkumies muuten käänty tänään ekakertaa masulleen aivan tasasella alustalla (siis ilman alamäkeä). Olimma Saran kanssa vieressä kirjottelemassa kortteja ja niin se poju ekakerran avustuksen jälkeen pyörähti oikein useammanki kerran masulleen j aoli kovin innoissaan. Oikein satuttiin videollekki saamaan ikuistettua kääntyminen isiä varten. Tästä se sitten lähtee... aika samoihin aikoihin tais tuo siskoki kääntyä ja näihin aikoihin sai ekan hampaansa, mutta toistaseksi Samuelilla ei hammasta ole näkyny jälttämisestä ja kuolauksesta huolimatta.
Hanna
Mie oon tämän sivustonki mielestä liian vuolassananen, ku ei tämä yhessä osassa mahtunu tulemaan -voih.. Koittakaa kestaa :)!
Rytmintapasta meiltä löytyy jo, oikeastaan on ollu aika pitkäänki. Ku saan Saran iltarukoukset luettua alkaa pikkumiehen 2H:n imetystankkaus, jonka jälkeen poju nukahtaa n.klo 12. Unta piisaa yleensä (jo n.2kk:n ajan) jopa 6-7H, jonka jälkeen tulee vieleen tisuttelemaan tunniksi (tai pitemmäksi aikaa ku nukahetaan molemmat). Aamusella siis nukutaan yleensä vieretysten ja tisutellaan välillä: autuasta, että saan nukkua siinä samalla,mutta tosin selkä tästä touhusta vähän laulaa hoosiannaa. Noh kaikkea ei voi saaha! Ajottain poju seurustelee aamulla tuntisen, jonka jälkeen kuukahtaa uuelleen jos jäähään sänkyyn.Sara heräilee tuossa yheksän-kymmenenpintaan. Nukkuu siis tätänykyä n12H, ku ei päikkäreitä nuku, mutta mieluusti tuon neitin kyllä soisin heräävän vähän aikasemmin, niin ehittäs paremmin kerhoihin. Nyt oon parina aamuna jallittanu melkein tunnin sängystä pystyyn, ei ole meän rinsessalla ollu nuita pakkoherätyksiä tarhaan, huomaan... On niin hias tuossa ruokailussaanki, että aamupalaltakaan ei koskaan selvitä alle puolentunnin. Samuel saattaa jatkaa yksin unia yläkerrassa meän herätessä kahteenkitoista. Jos noustaan sillon aiemmin, niin aamupvällä ottaa sitten unoset. Pitemmät päikkärit meilläki siis hippurainen nukkuu iltapvällä, jos ei tapahu mitään liian mielenkiintosta. On meinaan aika sosiaalinen tapaus tuo pikkuveikkaki, joten uuessa paikassa unia vastaan taistellaan viimeseen asti.
Ihana nimi Vaniljan tyttärellä tuo Saaga!!! Mie olisin halunnu tyttärelle saman nimen, jos olis tyttö saatu toiseksi. Tosin mun mies ei kyllä ehtiny sille nimelle raskausajan lobbauksesta huolimatta täysin lämmetä. Saapa nähä jos vielä joskus pääsis lobbaamaan :)!
Nyt taitaa vaunuista kuulua jo heräilyääniä. Pitänee suikata Saralle jotain välipalantapasta ja mennä.
Aurinkoista syysmieltä ja kynttilätunnelmointia iltasin hippumammat -ja vauvat!
Hanna, Sara ja Samuel
Tänään käytiin 5 kk neuvolassa ja kylläpä tuli todeksi se että poikaa ei tahdo jaksaa kantaa enään kauaa yhdellä kädellä. Mitat oli 9100g ja 68,5cm..isoin poika näistä meidän veljeksistä ja ainoa jolle olen antanut näin pitkään pelkkää rintaa!!!! Eli kyllä se maito jaksaa pitää isonkin miehen tyytyväisenä =)
Yöt mennään yhä ilman syöttöjä, nukkuu 22-08 ja 3 päiväunet kestoltaan 1-3 tuntia..Ja tissiä otetaan ennen unia ja unien jälkeen, ajattelin ensin aloitella kiinteitä, kunhan on tehty vaellusreissu lappiin ensi viikolla..helppo kaivaa tissi esille tunturissa eikä sählätä soseiden kanssa. Mutta jos poika pysyy noin iloisena ja tyytyväisenä niin ehkäpä pääsemme sinne 6kk täysimetys suositukseen. En olisi uskonut....
Kiloja on vielä 5 jäljellä, mutta nyt kun jumpat alkoi niin ne viimeiset on saanut aina hävitettyä viimeistään siellä..ja jos imettää sinne yhden vuoden ikään niin ehtiipä ne kilot haihtua.
No nyt ruokakattilat kutsuvat..ja täälläkin menee suklaataa aivan kauheasti...imettäjien himo!!
t.klematis ja ukko trio
näkyis toimivan tällä kertaa!
Klematiksen poikahan on hyviin mittoihin kasvanut jo!! Ja ei yösyöttöjä ollenkaan,vähänkö varmaan ihanaa!
Meillä kovasti vaihtelee tuo kuinka pitkä on eka syöttöväli yöllä.. esim. toissayönä nukkui putkeen 21-4.30 ja viime yönä sitten 21-00.30. että paljon vaihtelee.
Ja itse tulee aika poikkeuksetta valvottua puolille öin. muutama tunti kun on sitä omaa aikaa niin eihän sitä malta millään mennä nukkumaan. vaikka kannattais kyllä.
Olis kiva kun tässä näkyis kirjottaessa nuo kaikki viestit. kun aina käy näin että mietin että on vaikka mitä kommentoitavaa mutta ne unohtuu nopeesti kun alkaa kirjottelemaan. imetysdementiaa siis on liikkeellä.. :)
Me oltiin tänään koko päivä liikenteessä. lähdettiin 10 aikaan aamulla ajelemaan lappeenrantaan tapaamaan kaveria jolla kuukauden Lauria pienempi poika. siellä sitten lähdettiin keskustaan,käytiin kaupoilla ja syömässä sun muuta. sitten vielä suoraan siitä toisen kaverin synttäreille ja kaupan kautta kotiin niin kello olikin jo yli 20.
toisaalta kiva kun on paljon ohjelmaa,mutta kyllä väsyttää!
niin joo,ja rytmeistä joku kyseli. meillä tälläsinä päivinä kun ollaan koko päivä liikenteessä menee rytmit aika sekasin.
mutta kotona ollessa on jonkunlaista rytmiä jo.. eli herätään siinä puol8-8 aikaan aamulla,Lauri jaksaa valvoa tunnin pari ja sitten nukkuu yleensä pidemmät unet (ehkä 2-3h). sitten syödään ja valvotaan pari tuntia ja taas nukkumaan siinä 13-15 aikaan. ja illemmalla vielä yhdet tai kahdet pienet unet. Ja yö-unille 21-22.
Niin ja Vanilja kyselit noista kerhoista,niin käyn sellasessa seurakunnan avoimessa kerhossa tiistai-iltapäivisin kummankin lapsen kanssa. Ja sitten pelkän Laurin kans käydään sellaisessa vauva-ryhmässä missä meitä neljä äitiä vauvoineen,se ti-to 10-14. Ja Netta on siis noina aikoina hoidossa ryhmiksessä.
Ja mettäntyttö kyseli ainakin miten Netta ottanut Laurin syntymän. Niin aluksi oli kyllä aika hankalaa,Netta oli mustasukkanen,tuli kakka ja pissavahinkoa,taantumista ja kovaa kiukuttelua. Ja siihen päälle kun Lauri nukkui tosi huonosti ja oli itkunen niin kyllä siinä meinas pari kertaa usko mennä.. :/
Mutta nykyään menee jo ihan kivasti,Netta ei ainakaan pahasti enää ole mustis. Ja Laurikin on aika tyytyväinen tapaus kun niistä mahavaivoista päästiin 3kk kieppeillä. ja nukkuukin suht hyvin. Eli kyllä ihan hyvin nyt jaksan näitten kanssa! :)
Niin,ja piti minunkin sanoa että hienoa kuulla että veljesi vaimoineen voivat jo paremmin!! Kamala oli se heidän menetyksensä,eihän tuollaisesta varmaan koskaan täysin toivu..
Niin ja siitä imetyksestäkin keskustelua käyty,niin itse siis meinaan sen 6kk täysimettää jos ei ihmeitä tässä tapahdu että olis aijemmin alotettava kiinteitä.. mutta kiinteitten ohella sitten imetän ainakin sinne 1vuotiaaksi,luultavasti kauemminkin.
Hassua miten ne ajatukset muuttuu,esikoisen aikaan aluksi meinasin että 6kk imetän. (9kk sitten kuitenkin loppujenlopuksi imetin) ja mietin että en koskaan vois imettää yli 1vuotista.. niin nyt taas olen sitä mieltä että ihan helposti voisin vaikka 1,5v imettää :D Niin ne ajatukset muuttuu.
ja samat mietteet täällä kuin vaniljalla,olis se tosi haikeeta jos jotain sellasta kävis että imetys loppuis.. On se niin tosi tärkeetä itellekkin.
Joo,mutta pitäisköhän sitä taas koittaa nukkumaan mennä pikkuhiljaa. vieraitakin tulossa jo aamupäivästä meille.
Eli hyvät yöt!! :)
Viva ja Lauri ens to. 5kk
(hei muuten vielä,te ketkä jo 5kk neuvolassa käyneet ja joilla eka rokotuksesta tuli jotain oireita niin onko nyt tullut samat taas..? -Mietin vaan kun Laurilla tuli silloin kuumetta sun muuta,että onko sama taas odotettavissa)
Meillä vietettiin viikko sitten Sannin 4 v synttäreitä ja pyysin erästä ystävääni lastensa kanssa vieraaksi, kun ei olla nähty tosi pitkään aikaan. En tiedä muistatteko kun kerroin helmikuussa hänen joutuneen synnyttämään kuolleen vauvansa, mutta ei ole sitten meillä käynyt, olis varmaan tehny pahaa nähdä meidän vauveli. No nyt hän oli jo päässyt pahimman yli ja suunnittelivat jo meile tuloa kunnes pari päivää ennen synttäreitä sain taas suru viestin- heiltä oli taas kuollut pikkuinen masuun :( :( :( Tuntuu niin pahalle ja itsellä on jotenkin niin huono omatunto hyvin menneestä raskaudesta ja terveistä lapsista :( :(
Viva kyseli 5 kk rokotuksen vaikutuksista, meillä ekasta ei tullut mitään, vaan nytpä sitten tuli vähän lämpöä. Sanoikin neuvolassa, että vaikkei ekasta mitään oireita tullutkaan, saattaa tästä tulla. Onkos teille muuten tarjottu influenssarokotetta hippusille? Aiotteko ottaa? Meille siitä puhuttiin viimeksi neuvolassa ja oon nyt miettinyt, että kannattaako se ottaa!
Imetyksestäkin on ollut puhetta- Meillähän kiinteitä on jo syöty 4 kuukautisesta lähtien ja meillä se oli oikea valinta, että neiti saadaan kasvamaan. Mutta imetystä aion jatkaa niin kauan kuin se meistä molemmista hyvälle tuntuu, Sannia imetiin 1,5 v ja kun Vilma on meidän viimeinen vauva, niin voi tuntua aika haikealle imetys sitten joskus lopettaa :(
Viikon päästä meillä sitten vietetään esikoisen rippijuhlia, on sekin aika haikeeta- mulla on jo niin iso lapsi :_| :_|
Täältä tunnemyllerrysten keskeltä: Tuija + Vilma ( + isot lapset)
tuo mitä tuija ystävällesi käynyt.. :( mikähän siinä onkin että toisia noin kamalasti koetellaa. saa kyllä todella olla kiitollinen että on terveet lapset saanut..
mutta eipä mulla nyt muuta tainnut ollakkaan nyt.
kohta lähdetään kaverin kanssa ulkoilemaan.
Viva ja lapset
Olenkin tässä ollut pidempään taka-alalla, mutta kaikki johtuu vain kiireestä kotona. Me pistettiin talo myyntiin ja muutto on edessä parin viikon kuluttua. Löydettiin tästä läheltä mukava hiukan isompi talo jonne muutellaan. Huoneita saadaan se yksi lisää joten mahtuu muksut sitten nukkumaan aikanaan omissa huoneissa. Eli aika menee pakatessa tuon pienen hippusen hoitohommien lisäksi.
Meidänkin hippunen saavutti 5kk iän. Neuvolassa mitat 64,5cm ja 7290g. Eli pieni hippunen on. Kiinteitä aloiteltiin reippaan 4,5kk iässä ja välillä alussa pidettiin taukojakin. Nyt jo menee iltapuuro ja päivällä kasvissose. Puuroon hiukan marjasosetta mauksi. Muuten rintamaidolla mennään. Tosin nyt alkanut tuntua että pitäisi vissiin antaa iltapäivälläkin jotain kiinteää kun menee iltset aika kitinäksi ja olisi koko ajan rinnalla.
Yöt meillä on melkoisen vilkkaita. Tutti kun ei maistu niin äiti saa olla tuttina. Nyt ollaan parina iltana opeteltu menemään nukkumaan ilman että nukahtaa rinnalle ja tänäänkin puolisen tuntia meni itkien sängyssä vaikka äiti oli lähes koko ajan vieressä. Ja muutaman kerran on sieltä havahtunut itkemään. siirsin myös yöksi nyt toiseen huoneeseen kun mies on isompien poikien kanssa mummulassa niin ei häiritä ketään. Katson miten menee kun ei ole maidon tuoksu ihan vieressä yöaikaan. Parin viikon päästä kun on mahdollisuus sitten laittaa Harri eri huoneeseen nukkumaan.
Vivako se kyseli toisesta rokotuksesta. Meillä Harrille tuli ekasta kiukkuisuutta ja ilmeisesti oli jalka ainakin kipeä, lämpöä en mittaillut mutta suppo auttoi itkuun ja kitinään. Nyt toisella kertaa ei tullut sitte mitään reaktioita. No jos reittä oikein siveli illalla niin huutohan siitä tuli, mutta normaalisti viihtyi lattiallakin mitä ei ekalla kertaa tehnyt.
Muuten meillä on iloinen pikkupoika. Näyttää kyllä hupsulta kun tollaine pieni tuolla lattialla punnertaa. Nostaa itsensä jo suorille käsille ja kääntyminen on nyt osattu jo kuukauden päivät. Päiväunia nukkuu vaihtelevasti yleensä noin pari tuntia heräämsien jälkeen menee ensimmäisille unille ja ne ovat 2-3h sitten pari tuntia valveilla ja vielä parin tunnin unet. Iltasella ei yleensä enää nuku, mutta iltaväsy iskee seittemän maissa jolloin sitten aloitellaankin iltaoimet.
Mutta jos itsekin lähtis nukkumaan kun yöstä voi tulla melko rikkonainen. Olisi tarkoitus vähentää noita yösyöntejä tai lähinnä sitä tuttina oloa.
Virpi ja Harri 5kk ja risat
Voi Tuikku, miten pahalta tuntu kuulla ystäväsi menetyksestä, kun jo toinen vauva kuolee masuun...on aivan mahotonta ees kuvitella sitä surua ja luopumisen kipua -ja pelkoa tulevien mahollisten raskauksien suhteen. Paljon voimia vierelläkulkemiseen ja avointa rehellistä suhetta teän välille, että voi suoraan kertoa oloistaan, siitäki jos tekee tiukkaa ajottain kuulla vauva-arjesta&onnesta.Toivottavasti ovat löytäneet tiestä Käpyyn, varmaan tuommosissa suruissa parhaiten voi ymmärtää toinen vauvansa menettäny. Ymmärrän hyvin sun haikeusfiiliksiä esikoisen ripillepääsyn suhteen, tuossa varmaan eilettäin tuli mieleen, miten iso osa tästä äitiydestä kuitenki on seki, että osaa luopua ja antaa tilaa lapselle kasvaa irti ittestä. Ja kyllä se vaikiaa on, niin on nuo aarteet rakkaita!
Viva, kiva kuulla, että teän arki sujuu mukavasti alkuvaikeuksien jälkeen :)! Oot silti aika sissi :). Ymmärrän hyvin, että sulla tulee jäätyä kukkumaan muutamaksi tunniksi lasten nukahtamisen jälkeen, kyllä sitä omaa aikaaki tarttee. Onko sulla muuten nykysin netti kotona? Kiva jos on, niin pääset vähän useammin koneelle.
Ai hitsi ku mua meinaa käyä kateeksi, ku luen miten ajoissa teän muien muksut menee nukkumaan... Tosin suottapa valitan, ku itehän sitä ei rytmiä aikasemmaksi muuta. Meän Samuel nukahtaa yleensä aika tasan 12 sen jälkeen ku on tisutellu 2H, mutta se kyllä viimeaikoina on nukkunukki yleensä 6-7H putkeen ensimmäisen pätkän. Sara kuukahtaa yleensä puol10 aikoihin, vaikka kuin koitetaan alottaa iltapuuro jo puol8. Aikasemmat iltatoimet tuntuu jotenki tosi vaikeilta, ku harvoin tuota miestä näkyy kotona ennen iltakuutta ja se perheen keskinen aika jää vaan tosi lyhyeksi. Mutta toisaalta tällä mallilla kyllä meillä vanhemmilla ei ole oikein mitään mahollisuutta kahenkeskiseen aikaan. Pitänee kuitennii yrittää alkaa vähän jouduttaan nuita iltatoimia. Aamusta tosin Sara nukkuu 9ään tai 10een, joten mieki saan syöttämisen ohessa nukkua vielä,että nukkumisista ei sinänsä voi kyllä valittaa ollenkaan. Mie saan nukkua NIIN paljon paremmin ku Saran vauva-aikana.
Viimeyönä Samuel huusi ekakertaa oikein kauhiankauhiasti. Satuin eilen hääreissulta palatessa syömään Magnumin (maistu kyllä sairaan hyvältä), mutta luulen, että oli aika rohkeaa syyä niin paljo suklaata, joka ei mun dieettiin ole kuulunu. Tosin huutaissaan tuo poju tuntu olevan myös totaalisen tukossa ja mun oma kurkku oli eilenaamulla kipeä, ku tuli häissä hypättyä hepenissä pihalla lasten perässä. Höyryhengiteltiin vähän ja kun yritin laittaa suppoa, niin kakathan sain käsilleni ja onneksi tuntu helpottavan pikkuhiljaa. Pieni väsyny ja krohiseva poju nukahti sitten keinutuolissa kantoliinaan ja kyllä me sentään yölläki ollaan nukuttu huutamisen väleillä. Mystistä on, että mitään flunssan oireita mie en oikeastaan pojassa näe, joten ehkä se sittenki oli viimosenpäälle tuskaset masuvaivat, jotka sai pienen aivan tolaltaan. Eipä lipeä tämä mamma enää suklaansyöntiin!!! Kala on muuten kans pois mun ruokavaliosta nyt, oon melko varma, että se saa Samuelin olon aika kurjaksi ja kakka haisee seuraavana pvänä aivan ultimaalisen pahalta ja tieten nuita äyriäisiä mie välttelen kans, ku ne saattaa sitten aiheuttaa vielä kalaakin pahempia reaktioita.
Kivaa, että ootta löytäny kivan uuen kojin ja pääsettä pian muuttamaan Vipe! Kyllä uskon, että muuttorumba pikkuhippusen kera on melkonen ponnistus, kyllähän aivan perusarjessaki tuota touhua tuntuu aina piisaavan loputtomastikki.
Ulkoilemaan haluttas, mutta ehkä me tänään pysytään sisällä,ku mun kurkku on edelleen aika kipiä ja tuon Samuelin tilanteestakaan en ole niin varma. Kävästiin vain pikasesti lähikaupasta pakolliset ruokatarpeet ja raukkanen nukahti sitten turvaistuimeen eteisessä kotiin tullessa.
Sisäistä valoa ja elämäniloa kaikille hippusille syyspimeien keskellekki :)!
Hanna, Sara &Samuel
Heipä hei pitkästä aikaa!
Mä täällä tosiaan sairastan flunssaa, onneksi Miki ei ainakaan vielä ole saanu sitä. No ainakin ehtii vihdoin kirjoittaa kun mihinkää ei jaksa lähtee...
Meillä on täällä sattunu ja tapahtunu. Miki oppi reilu viikko sitten pe kääntymään. Seuraavana päivänä lähdettiin viikoksi Prahaan lomalle,niin se olikin sitten kovaa kääntyilyä lomalla.:D ei siinä muuta,mutta sitten tapahtui se tyypillinen, Miki oli sängyllä, katse oli sekunnin pois, ja johan Miki oli lattialla...En vieläkään tajua miten se ehti siinä ajassa pyörii keskeltä parisänkyä lattialle. Sellaista se kuitenkin on, eipä enää jätetä toista sängylle.
Muutoin loma meni hyvin, Miki sai iloisena poikana PALJON ihailijoita ja kavereita, "istui" aina kiltisti rattaissa ja katseli maisemia kun kierreltiin kaupungissa. Se oli niin huvittavaa miten se aina hymyili vieraille ihmisille ja kaikki lässytti sille onnessaan. Respan täti meinas varastaa koko pojan itselleen.:D No onhan ne pienet kyllä niin söpöjä tuossa iässä kun osaavat jo seurustella ja hymyillä.
Lennot meni kanssa ihan ok,mitä nyt Miki kakkas aina just ennen laskeutumista kakat jotka meni jopa vaatteiden läpi. Se haisi sitten kivalle siinä sylissä,varsinki kun ollaa alotettu soseet,niin se todella haisee!
Meidän toinen matkalaukku katos mennessä, oltii sitten miehen kanssa ilman vaihtovaatteita 2 päivää...No onneks Mikin vaatteet tuli,varsinki kun se oli ihan siinä kakassa...(yleensä mulla aina hoitolaukussa vaihtovaatteet,mut ei nyt...)
Takas tullessa sain kaverilta iloisen uutisen, heille tulee vihdoin vauva! mun kaveri on halunnu lapsia jo meidän ollessa teini-iässä ja tässä aika pitkään ovat yrittäneetkin ilman tulosta. nyt vihdoin tärppäs! Menin ihan sekaisin uutisista,oon niin onnellinen kaverin puolesta. Se jos kuka on kuin tehty äidiksi, ja ollu niin onneton jo vuosia kun ei oo saanu haluamaansa lasta. Hän on myös mun ensimmäinen ystävä joka saa lapsen, ja oltii nuorena kuin paita ja peppu, senkin takia niin mieletön tunne.
Miki täytti tänään 5 kk, to olis neuvola. Vähän hirvittää se rokotus kun viimeksi nousi kuume. Kivaa kuitenkin kun vanha tuttu terveydenhoitaja on sielä taas, kesän ajan ollu kaiken maailman ihme sijaisia...
Harmittaa kyllä kun ei viime viikolla päässy salille matkan takia, ja nyt oon kipee...kallista kk maksua saa maksaa ihan turhaan...
jatkuu...
...jatkuu
Tosiaan aloitin soseet vähän ennen matkaa. Annoin iltaisin desin velliä ja päivällä oon pariin kertaan maistattanu hedelmäsoseita. Nyt takas tullessa aloitin perunan ja porkkanan (hyi kun pahaa,kertoo mikin ilme:D) ja myös aamupäivällä annan tuon desin velliä. Oon myös ihan pihalla noiden soseiden kanssa vaikka oon yrittäny netistä kattoo ohjeita. Olis pitäny odottaa neuvolaa ja kysyä sieltä. Ensinnäkin mietityttää noi määrät kamalasti. Jossain peloteltii että lasta saattaa helposti ylensyöttää koska lapsi ei osaa sanoa ei tai muuten näyttää ettei halua. No musta se kyllä alkaa syljeskelee ruokaa enemmän ulos kun ei enää halua. Sit mietityttää et koska pitää alottaa liha. Ja miten toi soseiden anto vaikuttaa äidinmaitoon ja sen tuotantoon. Samoin tän flunssan vaikutus maitoon mietityttää...no,pitää muistaa neuvolassa kysyä,se hoitaja on kyllä tosi pätevä,niin eiköhän osaa vastaa.
Mitenkä muuten teillä toi istuminen, kun sanotaa että lasta ei sais istuttaa ennen kuin istuu ite,niin miten teillä? Koska kyllä mä ainakin oon usein antanu mikin istua esim sylissä ihan pystyasennossa, tyynyjä vasten ym, ja siel matkalla rattaissa, ja kohta täällä vaunuissa, annoin/annan sen istua puoli-istuvassa asennossa että näkee ympärilleen ja on tyytyväisempi. Ajattelin ottaa jo kopan pois vaunuista että voin nostaa Mikin istuu vaunuihin jos jossain muualla,esim kahvilassa,syötän sille soseita. Ei kai siitä haittaa ole? mä kyllä aina teen niin kuin musta itsestä tuntuu, mut välillä tuntuu ettei ensimmäisen lapsen kanssa voi täysin luottaa vaan omiin vaistoihinsa, jos tiedätte mitä tarkoitan?
Tuli taas niin paha mieli kun luin teidän muiden juttuja noista ystävien kuolleista vauvoista ym. Se on tosiaan uskomatonta miten toisia koetellaan niin useasti! Mutta mä just juttelin tän mun ystävän,tulevan äidin, kanssa,ettei pitäis kauheasti lukea noita lehtienki juttuja kuolleista vauvoista ym. Mä otan aina ne niin kipeesti ja alan ite pelkää kaikkee. Tulee aina niin paha olo muiden puolesta,varsinki nykyään kun itsellä on lapsi. Muuta elämää ei voi peläten elää.
Onneksi täällä sattuu myös paljon iloisia asioita. Ne jotka seuraa big brotheria, niin en varmaan ollu ainut jolla pääsi itku kun se Andreas sai niin hienolla tavalla kulla tulevansa isäksi! Kyllä oli ihanan koskettavaa! Nykyään aina kummasti niin itkettää kaikki vauvajutut, tulee elävästi mieleen se onni kun itse sai tietää olevansa raskaana ym. On ne lapset niin ihania,nyt sen tajuu miksi muut aina "vaahtoaa" niinstä onnessaan. :D
mut nyt paras lopettaa,kamalasti tuli juttua, toivottavasti tän lähetys onnistuu...Mikikin kohta herää.
Henna ja Miki-
ps.perään vielä kesäinen ankkarock-kuva. voi olla että oon tän ennenki näyttäny,mut tää on niin paras kuva että laitan silti. :)
pps. tuli juttua niin paljon että piti jakaa kahteen osaan että tulee läpi.:D
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=e67b2784-83db-11dd-8cdb-…!
Ihana tuo Mikin kuva!!! Tuli hyvä mieli siitä :)
Meillä oltiin eilen 5kk neuvolassa vaikka siihen oikeaan päivään on vielä 9 päivää jos tarkkoja ollaan ;D Mutta mitat oli 6595g ja 64.6cm eli melkoisen pitkä mutta hoikka hippunen täällä edelleen kasvaa. Pelkällä tissillä mennään edelleen kun täysin omaa käyräänsä seuraa enkä kiirehdi kiinteiden kanssa. Piikki tuli ja tällä kertaa ei oireillut yhtään vaikka ekasta oli kiukkuinen ja kuumeinen!! Joten pelko pois muutkin, voi mennä ihan hyvinkin!! Muuten meillä onkin sitten räkätautia molemmilla pojilla ja mulla ja hippusella silmätulehdus kummallakin...
Siis mitä ihmettä? Osa tekstistä katosi ihmeellisesti?? Olin siis kirjoittanut että aloitettiin lempeä unikoulu myös eilen. Eli ei anneta nukkua päivisin kuin yhdet pitkät päiväunet (max 2h) ja lisäksi vain pieniä. Johan jaksaa sitten päivisin syödä ja öisin nukkua. Toimi siis ainakin viime yönä kun nukkui 20-8.30 ja söi 01, 05 ja 07. Ihan luksusta kun piiiiiitkään on menty heräillen 2h välein tai jopa useammin. Suosittelen muillekin jos on samanlaista ongelmaa ja tulen kyllä kertomaan jos tää olikin vain väliaikaista ;D
Nyt pitää lähteä kun esikoinen ei nukkunut päikkäreitä ollenkaan... Eli ei mitään omaa aikaa tänään *huokaus*
Emmis ja pojat 01/06 ja 22.4.08
Tässä lomalla oltu kohta pari viikkoa ja mukavaa ollut pitkästä aikaa kun on vapaata miehelläkin. Poika oli sairaana tuon elokuun viimesen viikon, korvatulehdusta, flunssaa ja kuumetta. Onneksi näytttää parantuneen. Kun tuli 5kk aloitettiin soseet kun alkoi olla yhtä kitinää päivät ja päikkäritkin niin lyhyitä ja koko ajan kitisi. Nyt viikon ajan on syönyt ja menee jo 5 kertaa päivässä puuroa ja soseita! Hyvin syö ja on huomattavasti tyytyväisempi! Viikonloppuna oltiin häissä ja onneksi aloitettiin nuo kiinteät kun jätin mummulle hoitoon niin ei ollut pulloa huolinut mutta sosetta oli syönyt niin selvisi sen päivän. Kyllä söi ahnaasti tissiä kun tultiin :D Onhan tuo jo niin isokokoinen että varmaan siitä johtu nuo kitinät että nälkä oli vaikka maitoa tuli kuinka paljon!
Viikon päästä olis 5kk neuvola, ootan taas että kuinka paljon on poika kasvanut. Painaa jo lähemmäs 10 kiloa varmasti kun sairaana oleessään oli 9,3! Minä kans kävin jälkitarkastuksen jälkeen ekan kerran nyt lomalla puntarissa ja 4,5kiloa ois siitä 21 kilosta jäljellä! Ihan tyytyväinen olen kun en ole mitään tehnyt sen eteten että lähtis ne kilot että imetys on minulla ainakin kilot vienyt itsestään. Syön aina mitä vaan mieli tekee! Mulle kans sillon lääkäri sanoi että on liikaa tullut painoa ja pelotteli että se on sulla sitte eessä jälkeenpäin!
Neuvolassa sama täällä että muuten ihan kivasti toimii kaikki, puhelintunti aina varattua... semmosta tällä kertaa
catha ja poju