Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi, 19, on lähdössä - mitä tilalle?

Vierailija
23.09.2023 |

Lapseni on lähdössä opiskelemaan, ja nyt mietin, miten vietän tulevat vuodet ja löydän jotakin uutta sisältöä elämääni. Olemme olleet tiivis kahden hengen yksikkö, jossa isä on ollut vain silloin tällöin vieraileva tähti, joten olen ollut yksin vastuussa lapsesta ja kaikesta arkeen liittyvästä oikeastaan aina.
Tätä pohdittuani olen keksinyt kolme vaihtoehtoa:
1. Hakudun parisuhteeseen. En varsinaisesti kylläkään halua ketään asumaan kanssani, mutta seuraa kaipaan kyllä. Kuitenkin ajatus myös ahdistaa. Mistä partnerin edes löytäisi?
2. Etsin uuden harrastuksen, joka täyttää enemmän kuin vain yhden illan viikossa. Mutta mikä?
3. Teen enemmän töitä. Työ vie jo nyt paljon aikaa, eikä mitään bonusta tai edes kiitosta ole tiedossa, vaikka tekisin enemmän ja/tai paremmin. Mutta olisi mahdollista tehdä vielä enemmän.
Haluaako joku kertoa omista kokemuksistaan tai antaa neuvoja? Lisään vielä, että olen onnellinen siitä, että lapseni pääsi opiskelemaan enkä halua tai aio jäädä painolastiksi hänelle.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki kangaspuut sinne lapsen tyhjentyneeseen huoneeseen.

Vierailija
2/30 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se tyhjä tilahan täytyy heti täyttää? Miksei tyhjyyttä voi kokea, vaan sitä täytyy välttää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseesi tutustuminen ja itsellesi mieluisien asioiden tekeminen.

Vierailija
4/30 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ottolapsi ja adoptoi pari koiraa/kissaa. Mene vapaaehtoistyöhön.

Vierailija
5/30 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kanoja sekä kukko.

Vierailija
6/30 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki harrastus. Muuten on sama ongelma edessä kun jäät eläkkeelle.

Tai miten ois vapaaehtoistyöt?

Vierailija
7/30 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo 2 kuulostaa ihan terveellä. Et voi elää koko loppuelämääsi lapsesi kautta ja suhdetta ei kannata tuolla perusteella aloittaa korvikkeeksi. Toki jos joku löytyy, niin sitten sen mukaan.

Mutta koeta nyt hyvä ihminen elää omaa elämääsi, olet oma itsesi, sinä, etkä vain tuo lapsesi.

Vierailija
8/30 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda #3 ja ehkä myös #1. Hanki joku harrastus ja sen kautta ystäviä, joita voi tavata ehkä muissakin merkeissä. Lisäksi opettele pikkuhiljaa olemaan yksin ja nauttimaan siitä. 

Vierailija
9/30 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma elämä?

Vierailija
10/30 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota mopsi. Aina 10 cm päässä/päällä ja alkaa huutaan perääsi, jos istut liian kauan vessassa. Tulee ihan mieleen ajat, kun lapset toi kotiin sairaalasta.

Vierailija
11/30 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin päälle viisikymppisenä en enää ottolasta halua tai edes saisi:). Tunnen myös itseni jo melko hyvin. Koiria on jo. Kyse on siis siitä, mitä uutta keksisin - jotta aika ei menisi esim. täällä netissä pyöriessä.

Ap

Vierailija
12/30 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli sama tilanne pari vuotta sitten. Eka vuosi meni ihmetellessä mitä teen? Ruokaa tuli ostettua liikaa ja muutama kilo kertyi ylimääräistä.  En osannut yhtään nauttia vapaudestani ja kiireettömyydestäni.

Nyt olen osannut ottaa rennosti, koti vähän sotkunen, ruokaa ei tarvi laittaa eikä olla tarkkana ruokakuluista kun vain yksi syöjä. Liikuntaa on tullut tilalle ja mm. metsässä samoilu aivan ihanaa. Seurustelusuhteitakin miettinyt mutta ehdokkaat olisivat halunneet asua yhdessä mitä taas en itse, ainakaan vielä, halua.

On kiva vaikka sohvalle nukahtaa telkun ääreen eikä ketään haittaa. Nyt harkitsen tätipyöräilyn aloittamista.

Vierailija
13/30 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta koira. 

Vierailija
14/30 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinulla ole kavereita? Vai elävätkö he vielä pikkulapsivaihetta, jolloin eivät kerkeä mihinkään illanviettoihin tms.?

Ei sitä tyhjän tilan täyttämistä tarvitse etukäteen suunnitella. Sitten kun tulee se tilanne, käytä tyhjä aikasi siihen, että suunnittelet itsellesi tekemistä. Äitini alkoi suunnitella sitä "tyhjän tilan täyttämistä" jo vuosia ennen kuin lapset muuttivat pois. Aloitti uusia harrastuksia ja vaikka mitä. Oli kaikki illat menossa viimeiset 5 vuotta ennen kuopuksen muuttoa omilleen. Ja kun se päivä koitti, oli ihmeissään, että mitäs nyt.

Eli ole sen nuoresi kanssa vielä kun hän on siinä lähelläsi.

Sitten kun hän on muuttanut omilleen, tiedät paremmin, minkä "kokoinen" se  hänen jättämänsä "tyhjä tila" elämässäsi on. Minkä tyyppisiä asioita siihen tahdot.

Vierailija
15/30 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samassa tilanteessa vuoden päästä. En elä lapsen kautta, mutta kyllä hän on todella tärkeä ja ihana osa elämääni ja tottakai se tuntuu, kun hän lähtee. Minulla on kiinnostava työ, paljon harrastuksia ja ystäviä ja miesystäväkin. Mutta silti lapsi on ollut minulle kaikista tärkein asia elämässäni syntymästään saakka. Tiedostan kyllä sen ristiriidan, että on hieno asia, että lapsi on niin vahva ja itsenäinen, että on valmis lähtemään omaan elämään ja silti hänen lähtö samaan aikaan surettaa.

Yritän ajatella niin, että lapsen lähtö omilleen on mitä luonnollisin asia. Siinä pienen lapsen kanssa touhutessa harvoin tuli mieleen, että tämä aika on äkkiä ohi ja lapset ovat osa ihmisen elämää lopulta melko lyhyen aikaa. Mulla on pari ystävää, joiden lapset ovat muuttaneet omilleen vuosia sitten ja he vaikuttavat oikein tyytyväisiltä elämäänsä ja suhteet lapsiinkin ovat edelleen läheisiä. Tämä antaa mulle paljon uskoa tulevaan. Kyllä siellä tämän 'kriisin" toisella puolella on varmasti ihan hyvää elämää tulossa.

Vierailija
16/30 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se tyhjä tilahan täytyy heti täyttää? Miksei tyhjyyttä voi kokea, vaan sitä täytyy välttää?

Öö? Meillä kaikilla on aina 24 tuntia vuorokaudessa ja 7 päivää viikossa. Jollain se aika täyttyy aina. Ei tyjiä kohtia voi leikata pois. 

Sitä toki ihmetellen, että ap on niin kiinni tuossa 19- vuotiaassa, että näitä täyttöjä pitää oikein pohtimalla pohtia. 

Vierailija
17/30 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mietin samaa. Yksinäistä tulee olemaan. Ei miestä seurana. 

Vierailija
18/30 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä, miten ap edes harkiteseen tekevänsä enemmän työtä, jos siitä ei tule mitään kiitosta. Eri asia jos sitten pyrkisi vaativampaan tehtävään. 

Vierailija
19/30 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukiperhevanhemmuus? Ei vaadi 24/7 sitoutumista.

Vierailija
20/30 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota koira, saat hyvän ulkoiluharrastuksen samalla ja uuden parhaan ystävän.