Airbnb-vieraat eivät välittäneet taloyhtiön säännöistä. Pesukoneet lauloivat neljältä aamuyöllä, vaikka se oli kiellettyä.
Airbnb-painajainen vei Markon yöunet ja pakotti sairauslomalle "Kukaan ei maininnut, että tällaista toimintaa olisi"
Muuton pohjoiseen piti tarkoittaa rauhoittumista Markolle ja hänen vaimolleen. Sen sijaan tulikin asunto, joka vei Markolta työkyvyn viikoiksi.
Sairauslomaa väsymykseen
Pahinta oli Markon mukaan meteli, joka ei katsonut vuorokaudenaikaa. Hän asui vaimonsa kanssa Rovaniemen keskustassa sijaitsevassa kerrostalossa vuoden verran. Pariskunta muutti asunnosta pois noin vuosi sitten.
Samassa rappukäytävässä oli kolme Airbnb-asuntoa, Marko kertoo. Kerrostalo on keskeisen sijaintinsa vuoksi turistien suosiossa.
Airbnb-vieraat eivät joko tienneet tai välittäneet taloyhtiön säännöistä. Pesukoneet saattoivat laulaa neljältä aamuyöllä, vaikka se on kiellettyä.
Matkalaukkujen kolistelua, käytävillä huutelevien lasten ääniä ja muuta metelöintiä kantautui pariskunnan asuntoon niin päivä- kuin yöaikaan.
Vaimon oli vaikea tehdä etätöitä häiritsevien äänten vuoksi. Markon jaksamiseen jatkuva melu vaikutti radikaalisti.
En saanut nukuttua ja väsyin niin kovasti, että olin neljä viikkoa sairauslomalla väsymyksen takia, Marko kertoo.
Vaimo oli myös aivan loppu.
Iltalehti on nähnyt dokumentteja Markon sairauslomasta.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ystävällisesti muistutan, että pesukoneen käyttö kuuluu normaalielämän ääniin joita on yölläkin siedettävä. Tästä on laissa ennakkotapauksia, ihan sama mitä taloyhtiön säännöissä lukee.
Minä taasen ystävällisesti muistutan, että sivistyneisyys ja muiden huomioon ottaminen on paras tapa elää.
Rovaniemen keskustaan hyvälle paikalle on rakennettu viime vuosina uusia taloja, juuri niitä pitkäaikaiseen asumiseen epäkäytännöllisiä, saunattomia yksiöitä ja kaksioita enimmäkseen. Jossakin oli kirjoitus, missä keskustan sanottiin tulevan turistien hotellialueeksi, paikallisten arvoalueet ovat keskustan ulkopuolella. Yleensä arvokkaammat alueet ovat kaupunkien keskustoissa, Roissa on kohta toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Rovaniemen keskustaan hyvälle paikalle on rakennettu viime vuosina uusia taloja, juuri niitä pitkäaikaiseen asumiseen epäkäytännöllisiä, saunattomia yksiöitä ja kaksioita enimmäkseen. Jossakin oli kirjoitus, missä keskustan sanottiin tulevan turistien hotellialueeksi, paikallisten arvoalueet ovat keskustan ulkopuolella. Yleensä arvokkaammat alueet ovat kaupunkien keskustoissa, Roissa on kohta toisin päin.
Keskusta olisi hyvä asuinalue vaikka pienempään ja uuteen asuntoon muuttaville eläkeläisille, palvelut lähellä. Mutta jos talo on täynnä jatkuvaa trafiikkia, niin paikalliset karsastavat sitä. Ymmärrän kyllä tuota artikkelin miestä, jos on muualta muuttanut ja vieläpä ehkä uuteen taloon Roissa. Kaupungissa on kyllä lyhytvuokrauksen kieltäneitä taloyhtiöitäkin.
Aika uniikki lumihiutale pitää olla, jos tarvitsee saikkua kerrostalon äänistä johtuneen stressin takia. Kannattaisikohan noiden asua muualla kuin levottomassa kerrostalossa, jos hermot on tuossa kunnossa?
🇺🇦🇮🇱
Miksi siittä pitäisi välittää? Ei siinä huoneistossa enää ole kuitenkaan siinä vaiheessa kun varotus tulee perille ja metelöinnin takia on hankala laskua kirjoittaa varsinkin kun ainoa tapahtunut vahinko on naapureiden korvien välissä
Naapurissa oli kanssa samanlaista toimintaa jonkin aikaa ja onneksi loppui. Häiritseehän se kun jatkuvasti rampataan ja ovia paiskotaan. Kun ei ole oma kämppä niin sitä metelöidäänkin ihan eri lailla. Se pitäisi tehdä jotenkin luvanvaraiseksi ja taloyhtiön pitäisi saada siitä myös erillinen korvaus jolla voitaisiin alentaa muiden vastikkeita.
Kyllä minä niin mieleni pahoitin kun kehtasivat pestä vaatteita minun hyväksymän aikataulun ulkopuolella
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei halua asua airbnb luukkujen naapurissa.[/quote
Höpsis! Airbnb-matkailijat laittavat aamulla aamupalaa, lähtevät koko päiväksi pois koska ovat turisteja, tulevat illalla takaisin ja nukkuvat. Mitään meteliä ei ole eikä mitään valituksiakaan sen takia. Kaikki mitä täällä kirjoitatte, on VALETTA.
Tämä. Itse kun olin kolmivuorotyöläinen, välillä oli pakko pestä vaatteet yöllä (varsinkin jos pääsi myöhään töistä ja työvaatteet piti saada aamuksi puhtaaksi). Yritin välttää, mutta aina ei pystynyt. Joskus myös saatoin imuroida heti klo 7 aamulla töistä tullessa, tästäkin joku saattoi ärsyyntyä. Sitten taas päivällä mun nukkuessa joku naapuri saattoi metelöidä. Mutta sitä se on. Miksi toisen unirauha on arvokkaampaa kuin toisen? Nyt päivätöissä, mutta edelleen kerrostalossa ja pyrin kunnioittamaan muiden rauhaa myös päivisin, esim musiikkia ei koskaan kovalla.