Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpi on sinulle tärkeämpää ja isompi rahareikä: materia vai elämykset?

Vierailija
23.09.2023 |

Olen tajunnut, että minua ja parasta ystävääni erottaa eniten tapamme käyttää rahaa, ja ero kasvaa mitä vanhemmaksi tulemme (nyt 40). Kumpikin olemme pienituloisia.

Ystävällä kaikki ylimääräinen menee Vallilan verhoihin ja muuhun tavaran keräilyyn, kun taas itse satsaan matkustamiseen, reissuihin ja yleensäkin ulkona käymiseen.

Tästä syystä emme käy yhdessä missään, koska ystävä priorisoi kodintuotteisiin kuten astioihin eikä rahaa jää muuhun, kun taas minä lähtisin mieluusti yhdessä kakkukahville kahvilaan, eikä aina jomman kumman keittiön pöydän ääreen (yleensä hänen, koska hänellä on sattuneesta syystä kauniimpi ja viihtyisämpi koti).

Kumpaan sinä satsaat?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkoihin menee kyllä eniten rahaa. Jos pitää valita matkan tai kodin laittamisen välillä, valitsen matkan, ja se kyllä näkyy.

Vierailija
42/58 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei kiinnosta matkustelu tai ravintoloissa käynti. Kahviloissa tykkään käydä, mutta tykkään leipoa kyllä ihan itsekin. Kahvilassa käymiseen on kuitenkin aina varaa, sillä siellä menee kerralla rahaa vain noin 10-15 euroa. Muutoin varani menevät enimmäkseen materiaan. Asuminen ja ruoka maksaa, mutta haluan myös, että kotini näyttää kivalta, ja laitan rahaa myös välillä vaatteisiin. En osta jatkuvasti uusia verhoja, vaan ostan jotain, mitä minulla ei vielä ole. Ostan yleensä aika kallista, joten rahaa menee silloin kerralla paljon. 

Olen lukenut, että elämykset tekevät onnellisemmaksi kuin materia, mutta toisaalta suurimmaksi osaksi elämä on arkea, jota vietän kotonani, joten haluan kotini olevan viihtyisä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisustusta tai astiastoja ei ole tarvis jatkuvasti uusia, vaan vähitellen sen mukaan kun jokin vanhenee tai hajoaa. Niitä on uusittu vuosikymmenten varrella ja sen mukaan mitä tuloja on ollut. 

Sen sijaan mieluummin laitan rahaa matkusteluun ja reissuihin kuin vaikka siihen että ostaisin jotain tönöä omaksi. Vuosien varrella on ollut tarvis muuttaa nopealla aikataululla ja silloin oma asunto tai talo olisi vain taakaksi. Nyt ylimääräinen raja menee mieluummin elämyksiin kuin uuteen sisutukseen.

Vierailija
44/58 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempia saa halvallakin. Mutta ehkä näistä materia, sillä elämysten laatu ei korreloi hinnan kanssa vaan parhaat elämykset ovat usein jopa ilmaisia. Siinä missä taas materiassa laatu yleensä maksaa mansikoita. Eli materia on suurempi rahareikä.

Vierailija
45/58 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikalailla 50-50. 500 e/kk menee säästötilille josta käytän kaiken matkusteluun ulkomailla. N. 500 e/kk menee sitten vaatteisiin, kotijuttuihin ja hajuvesiin.

Vierailija
46/58 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on talous hyvällä mallilla eikä tarvitsi valita rahankäyttökohteita. Meitä ei kuitenkaan kiinnosta esimerkiksi sisustaminen tai merkkivaatteet. Eniten rahaa menee ruokaan ja matkustamiseen. Välillä ostetaan joku isompi juttu, vaikka taidetta, mutta ei impulsiivisesti.

Minua ei kiinnosta käydä kampaajalla tai kauneushoidoissa. Nyt kun on joulu, niin mietin että voisi olla kuusessa hienommat koristeet. Ei vaan kiinnosta ostaa uutta krääsää ja hävittää vanhaa. Tavaraa tuntuu kertyvän muutenkin. En tiedä miten se on edes mahdollista, mutta niin vaan on, vaikkei ostoksilla juoksisikaan.

Vierailija
47/58 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Materia. Rakastan kaikkea kaunista etenkin kotona ja haluan elää kauniissa kodissa. Mutta en esittele somessa kotiani. Kotini on vain minua itseäni varten.

No mutta ei kai se paha asia ole, vaikka joku esitteleekin? En tee niin itse, mutta ihailen muiden tunnelmallisia joulukoteja. Visuaalista karkkia.

Vierailija
48/58 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole onneksi tarvinnut valita, mutta jos olisi pakko valitsen mielummin matkat. Ravintoloissa en kotimaassa välitä niin käydä. 

Vierailija
49/58 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämykset, pääasiassa 2. koti ulkomailla ja reissut sieltäkäsin.

Materiaa en kaipaa, jonkun t-paidan tai alusvaatteita ostan tarvittaessa. 

Vierailija
50/58 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämykset tietysti, olen mies.

Tai jos naiskumppani määritellään materiaksi, niin materia.

Vierailija
51/58 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan vain oikeasti tarpeeseen ja käytän rahaa enemmän matkusteluun ja elämyksiin (tapahtumat, kahvilat, ravintolat jne), sekä lapsen harrastukseen (kilpalaji).

Sama, poislukien tuon lapsiosion. Ensi vuodelle jo ainakin neljä reissua suunnitteilla. Tykkään myös satsata ihan kotona ruokaan, tulee ostettua kaikenlaisia erikoisherkkuja. 

Vierailija
52/58 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei kiinnosta matkustelu tai ravintoloissa käynti. Kahviloissa tykkään käydä, mutta tykkään leipoa kyllä ihan itsekin. Kahvilassa käymiseen on kuitenkin aina varaa, sillä siellä menee kerralla rahaa vain noin 10-15 euroa. Muutoin varani menevät enimmäkseen materiaan. Asuminen ja ruoka maksaa, mutta haluan myös, että kotini näyttää kivalta, ja laitan rahaa myös välillä vaatteisiin. En osta jatkuvasti uusia verhoja, vaan ostan jotain, mitä minulla ei vielä ole. Ostan yleensä aika kallista, joten rahaa menee silloin kerralla paljon. 

Olen lukenut, että elämykset tekevät onnellisemmaksi kuin materia, mutta toisaalta suurimmaksi osaksi elämä on arkea, jota vietän kotonani, joten haluan kotini olevan viihtyisä. 

Me taas olemme sisustaneet kotimme kerralla kauniiksi, viihtyisiksi ja toimiviksi joten ei tarvitse kuin uusia pyyhkeitä ja lakanoita useiden vuosien kuluttua. 

Suomessa ainoa extra mihin käytämme rahaa on ateriat perheen ja ystävien kanssa. 

49

Vierailija
53/58 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämykset ihan ehdottomasti. Kodin saan oman maun mukaiseksi halvallakin. 

Elämystenkään ei tarvitse maksaa paljoa, vaan halvalla ja ilmaiseksi saa hienoja elämyksiä. Mutta jos haluan vaikkapa pitää ystävilleni kivat juhlat, olen valmis maksamaan juhlapaikasta ja järjestelyistä paljonkin. Tai vaikka kesämökin vuokrasta tai ulkomaan matkasta. Näissäkään en maksa luksuksesta vaan ihan siitä kokemuksesta ja tunnelmasta. Viimeksi pidin ystävilleni juhlat yleisellä saunalla, joka on vanha ja vähän kämäinen mutta tunnelmallinen. Yksi ylellisempi paikka olisi ollut jopa halvempi, mutta vanha sauna oli enemmän minun makuuni. Viime kesänä vuokrasin edullisen, ihanan mökin ilman mukavuuksia, ja maksoin ison summan vuokra-autosta, jotta sinne päästiin. Olen maksanut isoja summia lentolipuista maihin joissa olen halunnut käydä, ja asunut siellä nuhjuisissa hotelleissa. Materiaalinen luksus ei todellakaan merkitse minulle yhtään mitään, mutta upeista paikoista ja tapahtumista minulla on elinikäisiä muistoja.

Vierailija
54/58 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee pienituloisena yksineläjänä kaikki tulot pakollisiin menoihin, niin enpä tuhlaa kumpaankaan. Ilmaisista elämyksistä nautin toki: luonnosta, liikunnasta ja kirjastosta.

Vierailija
55/58 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy konserteissa, festareilla tai missään tapahtumissa. Sisustaminen kiinnostaa, mutta ei krääsä, vaan harkittu keräily. Myös itseeni haluan panostaa, ei mitään feikkiä, laadukas kosmetiikka maksaa, kampaajalla käynnit sekä vaatetus ja jotkut laadukkaammat hankinnat sekä tietysti terveellinen kotiruoka. Matkustukseen panostan myös, siihen menee varmasti vuosittain eniten. Olisi vaikea valita, saattaisin jättää jonkin matkan väliin, jos se olisi liikaa poissa arkipäivän laadusta. Kaiken kaikkiaan keskeistä on pitää oma talous kunnossa ja osata tinkiä oikeissa paikoissa sekä löytää parhaat diilit.  

Vierailija
56/58 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Materiaan menee enemmän, sillä seinät ympärilläni maksaa. 

Elämykset ovat mulle yleensä halvempia tai jopa ilmaisia, koska tykkään hirveästi taidenäyttelyistä, kirjoista, metsäpolkujen kuluttamisesta ja kotoilusta.

Ärsyttää toisinaan se, että joku ns elämyshakuinen kritisoi sitä, että tykkään panostaa kotiin enemmin kuin kakkupalaan, elokuviin tai matchalatteen. 

Vierailija
57/58 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan Temusta, tori.fi:stä, kierrätyskeskuksista ja punalapputuotteita yms., rahaa jää kyllä elämyksiin, vaikka olenkin pienituloinen. Ongelma on kuitenkin, että monet "elämykset" tuppaa olemaan mielestäni heikkotasoisia enkä koe niiden olevan rahan väärtejä.

Vierailija
58/58 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin elämäni aikana laittanut rahaa elämyksiin, niistä olisi jäänyt muistoja. Materian keräämisestä niitä ei jää. Joten nyt on helppoa, en osta oikeastaan muuta kuin vaatteita ja meikkejä sekä satsaan terveydenhuoltoon esim. hammaslääkäriin. Muut varat menee säästöön, mutta ehdottomasti matkoihin ja elämyksiin. Lapsia ei ole, korkeintaan teen lahjoituksia eläinsuojeluun. Jokin matka on aina tulossa, vaikka kerran vuodessa.