Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on sinulle tärkeämpää ja isompi rahareikä: materia vai elämykset?

Vierailija
23.09.2023 |

Olen tajunnut, että minua ja parasta ystävääni erottaa eniten tapamme käyttää rahaa, ja ero kasvaa mitä vanhemmaksi tulemme (nyt 40). Kumpikin olemme pienituloisia.

Ystävällä kaikki ylimääräinen menee Vallilan verhoihin ja muuhun tavaran keräilyyn, kun taas itse satsaan matkustamiseen, reissuihin ja yleensäkin ulkona käymiseen.

Tästä syystä emme käy yhdessä missään, koska ystävä priorisoi kodintuotteisiin kuten astioihin eikä rahaa jää muuhun, kun taas minä lähtisin mieluusti yhdessä kakkukahville kahvilaan, eikä aina jomman kumman keittiön pöydän ääreen (yleensä hänen, koska hänellä on sattuneesta syystä kauniimpi ja viihtyisämpi koti).

Kumpaan sinä satsaat?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 50v ja mulla on jo materiaa ihan tarpeeksi. Koen liian tavaran, kiinteistöjen, kulkupelien omistamisen vaivalloiseksi, kun niitä pitää huoltaa. En halua kerät turhaa tavaraa nurkkiini. Itsellä on hieno, hyvä auto ja pienehkö omistusasunto. Rahaa kuluu sijoittamiseen ( hyvän/pahan päivän varalle), elämyksiin ja harkiten vaatteisiin. Sisustus on muotoutunut vuosien saatossa kivaksi, viimeksi ostin yhden desing-nojatuolin.

Vastaus: eniten ylimääräistä rahaa kuluu vaatteisiin ja elämyksiin. Osa sijoituksiin

Vierailija
22/41 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpaankaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin laitan elämyksiin. Sama kokemus ystävän kanssa. Emme voineet tavata, koska hän oli ostanut uuden huonekalun, jonka vuoksi ei ollut rahaa matkaan. Itse olisin valinnut toisin päin.

Mikset sinä sitten matkustanut hänen luokseen?

Vierailija
24/41 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaipaa mitään sellaisia "elämyksiä", joihin kuluisi erityisemmin rahaa. Viihdyn parhaiten kotona, mutten ole myöskään kiinnostunut sisustamisesta. Kirjoja ostan, ja huonekasveja.

Vierailija
25/41 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa ei ole käyttää rahaa kumpaankaan, mutta enemmän mä kaipaan elämääni kokemuksia ja elämyksiä.

Vierailija
26/41 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämykset. Rahaa menee esimerkiksi konsertti- ja festarilippuihin sekä niihin liittyviin matkoihin nelinumeroinen summa vuodessa. Lisäksi tulee käytyä välillä ulkona syömässä, futismatseissa, leffassa, teatterissa, museoissa jne.

Sen sijaan sisustusjuttuihin sun muuhun vastaavaan käytän rahaa erittäin harvoin.

Vierailija
27/41 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle materian syöminen, pitäminen kädessä, katsominen tai kuunteleminen ON elämys.

Sama täällä. Tilasin juuri pitämäni artistin omatuotanto vinyylin Yhdysvalloista. Voin kertoa että on aikamoinen kulttuurielämys kun laitan sen ensimmäisen kerran pyörimään.

Vierailija
28/41 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämyksiin. Tuhlaan oikeastaan vain ja ainoastaan ulkomaanmatkoihin sekä keikkalippuihin. Muuten ostan vain sen, mitä tarvitsen.

Vierailija
29/41 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei ole tärkeää kumpikaan, ei materia eikä "elämyksetkään". Mielenkiintoisinta on ajatella, pohtia ja oppia uutta. Ja auttaa muita. Raha menee perusasioihin.

Vierailija
30/41 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ne materiaaliset asiat, jotka tekevät jokapäiväisestä elämästä helpompaa ovat tärkeimmät. Sellainen asunto, joka ei kaipaa mitään suurempaa remppaa, mukava sänky, kunnon kodinkoneet jne. Sitten kun on nuo perusasiat kunnossa niin sitten voi harkita kalliimpia elämyksiä. Jotkut kalliit timanttikorut ja tuhansien eurojen laukut taas eivät ole korkealla omassa tärkeysjärjestyksessä ja noita ostelisin vasta siinä vaiheessa kun rahaa on niin paljon, että saa kaiken muunkin haluamansa ostettua helposti, mutta rahaa on niin paljon, että tonnikin tuntuu pikkusummalta.

Vierailija
31/41 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vaihdellut eri ikäkausina. Nuorena se oli elämykset. Sitten pikkulapsiaikana materia, kun koti oli niin keskeinen asia ja materiaa oli nuorena tullut hankittu vähän tai tosi huonolaatuista. Sitten kun lapset kasvoi, janosi taas elämyksiä kun oli ollut niin kotiin sidottua. Nyt taas kun olen yli 40vee, alkaa materia nousta, kun koti tavaroineen on jotenkin antanut kaikkensa näille lapsiperhevuosille ja tulevian vuosina saa kodin vaihtaa pienempään ja samalla haaveilen uusivani aika ison osan tavaroistakin. Autokin joutaa vaihtoon ja koko vaatekaappikin saisi mennä ja tilalle hyvin minimalistinen ja harkittu sekä ehdottoman laadukas kapselivaatekaappi. Veikkaan, että jos eläkkeelle pääsen suht terveenä, niin silloin elän vain elämyksille.

Vierailija
32/41 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paha. Rahaa kuluu ruokaan yms väkisin, mutta koska n 80% tarjolla olevasta ruuasta ei sovi, niin hyvin harvoin ruoka tarjoaa elämyksiä. Arvostan enemmän kokemuksia, hyviä hetkiä, mutta niiden saavuttaminen ei juuri rahaa vaadi; riittää kun asennoituu, että kaikki on mahtavaa. Toisinaan on kiva mennä museoon, mutta se on parhaimmillaan seurassa, niin harvoin tulee käytyä. Kukaan ei halua tulla mukaan museoihin

Vierailija
33/41 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kokea elämyksiä mutta ei ole varaa siihen.

Vierailija
34/41 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei ole tärkeää kumpikaan, ei materia eikä "elämyksetkään". Mielenkiintoisinta on ajatella, pohtia ja oppia uutta. Ja auttaa muita. Raha menee perusasioihin.

Tämä. Ja uutta opittavaa riittää koko ajan. Parasta on sellaiset keskustelut, jotka avaa uusia ideoita ja oivalluksia

Vierailija
35/41 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Materia. Rakastan kaikkea kaunista etenkin kotona ja haluan elää kauniissa kodissa. Mutta en esittele somessa kotiani. Kotini on vain minua itseäni varten.

Vierailija
36/41 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi telkkari on elämysten takia hankittu materia.

Samaten musiikkilaitteet ja pelikoneet.

Kummaksi siis lasketaan?

Vierailija
37/41 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInulla elämys on osittain materiaa. Laitan paljon rahaa tänne mökille. SE on elämys siinä mielessä, että nautin täälläolosta, en kaipaa ulkomaan reissuja pakollisien työmatkojen lisäksi, vaan parhaiten rentoudun täällä luontoa seuraten ja metsässä ja pellolla touhuten. Mökki varustettiin talviasuttavaksi, huonekalut ja tekstiilit on valittu tuomaan rauhallista tunnelmaa, etätöitä varten varustettu toimiva työpiste. Vaatteita en juuri osta enkä ravintoloissa käy, siistejä työasuja on vuosien varrella kertynyt jo tarpeeksi. Mutta siis tämä mökki on minun rahareikä, monet laskisivat sen materiaksi mutta ennen kaikkea se on minulle elämysten tuottaja.

Vierailija
38/41 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Materiaa on kaikki se mitä kotona tarvitaan, kuten ruoka ja vaatteet. Vuokraan menee melkein puolet tuloista ja jos jotain jää niin käydään jossain.

Vierailija
39/41 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että omistaa asuntonsa ja ei ole lainaa, tulee ekana. Vähän lapsellista sisustaa jonkun muun omistamaa kotia.

Näin nelikymppisenä on tietysti jo lapsiakin ja heillä oikeus erilaisiin harrastuksiin, mitkä ovat valinneet, joten niitä rahoitat mielelläni. Auton on hyvä olla uudehko, iso ja mukava.

Vierailija
40/41 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Materia eli mukavat vaatteet ja kengät,  petivaatteet, kodin sisustus, hyvä pölynimuri, pesukone, kirjat, hyvä tv, puhelin, tietokone, kuulokkeet... Kaikki millä saan arkeani mukavammaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme