Tyttö 11v on kuullut lapsilisistä ja on nyt sitä mieltä että ne kuuluvat hänelle itselleen
Saa valtavia raivokohtauksia ja uhkaa karata ja jäädä syömälakkoon jos emme anna rahoja hänelle. Mitä tekisitte?
Kommentit (48)
Mä muistan kuinka itsekin joskus 80-luvulla sanoin jotain äidille, että olen kuullut kuinka jotkut saa lapsilisät itselleen. Ja vastaus oli, että No vähänkös niistä kaikkea sulle ostellaan koko ajan. Ja se oli siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Justiinsa. Toivottavasti vitsailet.
Laita se kakaras kuriin.
Kuri ei ole hyväksytty kasvatusmenetelmä tänä päivänä ja siitä tulee lasu.
Ei, vaan väkivalta ja heitteillejättö ei ole enää hyväksyttäviä kasvatusmenetelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Istutat lapsen pöydän ääreen ja keskustelette että lapsilisä on x euroa, lapsen kännykkä lasku on x euroa kuussa, lapsen ruokakulut on x euroa kuussa, vaatekulut ovat x euroa kuussa, hygienia tuotteet ovat x euroa kuussa. Tuon ikäinen osaa jo toivottavasti lukea, laittaisin lukemaan kelan sivuilta että mihin se on tarkoitettu.
Kelan sivuilta lapsi voi myös lukea, miten paljon omia rahojaan vanhempien oletetaan pistävän kuussa lapsen elatukseen sen lapsilisän lisäksi.
Esikoisen kanssa menimme niin pitkälle, että annoimme yhdessä vaiheessa perustoimeentulotuen lapsen perusosan verran kuussa ja sai sillä hommata ne asiat, mitä sen pitäisi kattaa. Vähän vaille 2 kuukautta jaksoi, kunnes totesi, että taisi vanha tyyli olla hyödyllisempi hänelle ja että taidamme käyttää häneen enemmän rahaa kuin ymmärtääkään.
Kerro sille että huoltaja saa lapsilisää
Tyttökin sitten kun hänellä on jonain päivänä lapsia
Vierailija kirjoitti:
Istutat lapsen pöydän ääreen ja keskustelette että lapsilisä on x euroa, lapsen kännykkä lasku on x euroa kuussa, lapsen ruokakulut on x euroa kuussa, vaatekulut ovat x euroa kuussa, hygienia tuotteet ovat x euroa kuussa. Tuon ikäinen osaa jo toivottavasti lukea, laittaisin lukemaan kelan sivuilta että mihin se on tarkoitettu.
Juuri niin. Kerroin uimaliput matkaliput ostt ihan itse.Kun viikora ynnä muu jää pois.Oli hiiljaa,Eikä halunut lapsinlisää enää 36 vuotta sitten.Jolloin lapsinlisää maksetiin vain 2 kertaa vuodessa,Summa oli tosi pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita se kakaras kuriin.
Et edes tiedä mitä kuri tarkoittaa, uskomatonta! Se ei ole mitään väkivaltaa.
Siinäpähän hilluu.
Viekää lapsi jonnekin vapaaehtoistyöhön. Tai hoitamaan eläimiä. Jotain missä oppii empatiaa ja epäitsekkyyttä.
isä kirjoitti:
Niin ne kuuluukin lapselle. Niillä ostetaan lapselle vaatteita, kirjoja ja harrastusjuttuja.
Unohdit ruuan ja katon pään päälle. Ne kalleimmat. :)
Jep, istuta pöydän äärelle ja kerrot että se on lapsen huoltajalle tarkoitettu etuus. Pelkästään lapsilisälaissa on kohtia, joissa mainitaan kenelle lapsilisä maksetaan. Huoltajalle - lapsen ensisijaiselle huoltajalle. Ja tarkoituksena kattaa niitä kustannuksia, joita lapsen elättämisestä tulee.
Poikkeuksena ne vanhemmat, joilla on rahaa niin paljon, että hyvää hyvyyttään laittavat summan säästöön.
Ap, kysytkö ihan tosissasi, että mitä tekisitte? Kun meillä aikoinaan lapsi sanoi, että haluaa lapsilisän itselleen sanoin, että sopii. Saat satasen kuussa. Osta sillä ruuat ja vaatteet, maksa harrastukset, leffaliput, karkit ja muut herkut, pesuaineet, parturi, kaverien synttärilahjat, lomareissut Tai sitten minä pidän tuon satasen ja sinä saat täysihoidon ja kaikki menot maksetaan ja saat vielä kympin viikkorahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita se kakaras kuriin.
Kuria voi pitää myös sanoittamalla. Se on täysin sallittua.
Vierailija kirjoitti:
isä kirjoitti:
Niin ne kuuluukin lapselle. Niillä ostetaan lapselle vaatteita, kirjoja ja harrastusjuttuja.
Unohdit ruuan ja katon pään päälle. Ne kalleimmat. :)
Lakiin on kirjattu, että vanhemmat yhdessä huolehtivat lapsen elatuksesta 18-vuotiaaksi ja opiskelijan kohdalla vanhemmaksikin, oman maksukykynsä ja lapsen kulujen mukaan. Eli rikot lakia jos oletat että lapsilisistä maksettaisiin lapsen peruselatus. Lapsilisät taas on tarkoitettu tulonsiirroksi lapsettomilta lapsiperheille.
Minä sain lapsilisän omalle tilille ja kun olin teini niin vanhemmat erosi ja sain elarit omalle tilille...ostin sitten itse vaatteet ym itse.
Suunnilleen tuon ikäisenä tajusin itsekin ja vaadin rahaa itselleni.
Vanhempani laskivat summasta "pakolliset menot" ja lopun sain itselleni jolla mun piti ostaa kaikki mahdollinen.
Ensimmäisen kuukauden ajan hassasin kaikkeen herkkuun ja kivaan. Kunnes tajusin ettei mulle jää mitään ja olin miinuksella reippaasti. Toisen kuukauden aikana tein vanhenpien kanssa taulukon miten käytän rahan fiksusti, selvisin siitä mutta se oli niin rankkaa että totesin vanhemmilleni, että huolehtikaa te tämä paremmin.
Kyllä mä aikoinaan ostin joka lapsilisistä vaatetta ym tytölleni. Sitten, kun hän oli teini annoin lapsilisää ihan käyttörahaksi hänelle. Sain hänet aikoinaan lahjottua takaisin kotiin luokseni asumaan isänsä luota lupaamalla elatusmaksut hänelle siis 400 e. /kk: Sitä kesti vähän aikaa, se oli niin iso raha. Tyttö kuitenkin saatiin tasapainoiseksi aikuiseksi yhteistuumin. Mutta, kyllä mielestäni lapsilisä on lapsen kuluihin tarkoitettu raha.
Annat tytölle kuukaudessa tonnin ja sanot , että Kokoomus auttaa...
Totea että lapsilisät lähtee rullaamaan heti kun hommaa jälkikasvua. Ehkä pääset jo pian mummoksi.
Voihan sitä kokeilla mutta vähennätte ensin siitä ruokakuluja 50e ja kännykkälaskun. Lopuilla ostaa sitten karkit, vaatteet, tavarat yms itse ettekä te osta mitään.