Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyttö 11v on kuullut lapsilisistä ja on nyt sitä mieltä että ne kuuluvat hänelle itselleen

Vierailija
22.09.2023 |

Saa valtavia raivokohtauksia ja uhkaa karata ja jäädä syömälakkoon jos emme anna rahoja hänelle. Mitä tekisitte?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tsiisus mitä per seilijöitä nää nykyajan pennut on. Onneksi ei ollut tuollaista ennen vanhaan.

Typerys! Ihan varmasti on ollut aina, ei vaan ole ollut somea jossa siitä kertoa.

Vierailija
42/48 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain teininä lapsilisän itselleni ja maksoin sillä kaikki kuluni, paitsi ruoka ja asuminen. Eli vaatteet ja karkit ja meikit sun muut. Opetti aika hyvin rahankäyttöä mutta paljon vähemmälleän siinä jää kun jos vanhemmat maksaisi menot ja saisi jonkun huvittelurahan. Mutta hirveän moni kaksitoista vuotias ei tuota osaa, siis huomioida että talvikengät ja talvitakki maksaa jo tuon kuukauden lapsilisän verran tai enemmänkin, eli pitää laskelmoida ja säästää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tuota tilannetta osaa hoitaa niin onnea vain jatkoon kun lapsesi tulee teini-ikään. Ehkä nyt on sinun korkea aika ryhdistäytyä ja ottaa ohjat käsiisi. Ilmoitat lapselle että aikuiset päättää miten lapsilisät käytetään, koska ne kuuluu aikuiselle lapsen elatusta helpottamaan, ei lapselle. Anna esimerkkejä mitä lapsen elatus maksaa, mitä tuolla rahalla voi saada. Jos lapsi edelleen kinaa niin anna kinata, et anna periksi. Koska lapsesi lähestyy teini-ikää niin en suosittele tuota rahan antamista ja sitä että lapsi saa kokeilla miten rahalla pärjää. Se kyllä opettaa tuon yhden asian mutta miten hoidat sen kun lapsi tulee kännissä tai pilvessä kotiin ja hän on tottunut että hän saa kokeilla miten käy. Nyt on tärkeintä opettaa lapselle että aikuiset päättää eikä alistu uhkauksille.

Vierailija
44/48 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista ikinä kyselleeni lapsilisää itselleni, vaikka jo about ekaluokkalaisena tiesin vanhempieni palkat, ruokalaskut ja lainat. Eikä omat lapset ole kyselleet, vaikka toki eivät ole niin raha-asioiden päällä kuin minä olin jo ipanana. Viikkorahaa en juurikaan saanut lapsena, mutta rahaa sain aina tarvittaessa. Mitään suoritusta ei rahaa vastaan vaadittu ja kympeistä ei palkittu, koska kympit kuului asiaan. Omiakaan en ole palkinnut koulusuoritteista paitsi kerran teinipoika kiristi minulta lupauksen, että saa 300 Euroa, jos saa jokaisesta inhokkiaineensa kokeesta kympin sen vuoden aikana. Kyllä, suostuin. Vähän "läpällä". Ja tämäpä sitten oikeasti panosti niihin kokeisiin. Luki hiki hatussa iltatolkulla saadakseen niitä kymppejä ja niin olin loppukeväästä 300 Euroa köyhempi. On kyllä hyvä oppilas muutenkin, mutta ei nyt yleensä täysiä kymppejä saa ainakaan usein. Aikamoinen ralli oli koko talven tuon aineen kanssa ja kiroili monesti vihaavansa sitä, mutta puristi väkisin kauniin kuuden kympin sarjan Wilmaan.

Vierailija
45/48 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän menee viikkorahana ja ei riitäkään.

Kyllä murrosikäinen ja sitä lähestyvä kuluttaa jo omiin hygieniajuttuihin rahaa.

Menkat alkavat, hikoilu lisääntyy, rinnat kasvavat ja tarvii useat rintaliivit jne...

Vierailija
46/48 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Justiinsa. Toivottavasti vitsailet.

Laita se kakaras kuriin.

Kuri ei ole hyväksytty kasvatusmenetelmä tänä päivänä ja siitä tulee lasu.

Mikä ihme uniikki lumihiutale sä oot? Kurinpitoa ei todellakaan ole kielletty, mutta fyysinen kuritus on. Jos et kasvata lastasi ja pidä häntä kurissa, kuka sen tekee?

Vierailija
47/48 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, istuta pöydän äärelle ja kerrot että se on lapsen huoltajalle tarkoitettu etuus. Pelkästään lapsilisälaissa on kohtia, joissa mainitaan kenelle lapsilisä maksetaan. Huoltajalle - lapsen ensisijaiselle huoltajalle. Ja tarkoituksena kattaa niitä kustannuksia, joita lapsen elättämisestä tulee.

Poikkeuksena ne vanhemmat, joilla on rahaa niin paljon, että hyvää hyvyyttään laittavat summan säästöön. 

Ja kaikki loput pahaa pahuuttaan käyttävät sen omiin tarkoituksiin, esim. olueen.

Vierailija
48/48 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain lapsilisäni 12-vuotiaana itselleni, mutta minun piti sillä ostaa itselleni vaatteeni. Ihan hyvin onnistuin, mutta ei se varmaan kaikilla onnistuisi.

Sama minulla.

Sain lapsilisän itselleni 12-vuotiaasta eteenpäin.  Mutta niillä piti sitten ostaa omat vaatteet ja maksaa harrastukset ja leffaillat ja kaikki.

Siihen aikaan lapsilisä maksettiin muistaakseni 4 kertaa vuodessa. Siinä sai kyllä opetella laskemaan minkä verran voi kuluttaa viikossa, ja kuinka paljon pitää jättää rahaa säästöön esim. uutta talvitakkia ja kenkiä varten. Ei se mikään iso raha ollut.