Tyttö 11v on kuullut lapsilisistä ja on nyt sitä mieltä että ne kuuluvat hänelle itselleen
Saa valtavia raivokohtauksia ja uhkaa karata ja jäädä syömälakkoon jos emme anna rahoja hänelle. Mitä tekisitte?
Kommentit (48)
Mitä tekisin? Nauraisin räkäisesti ja kertoisin, mit hänen elämänsä mulle maksaa ihan joka kuukausi.
Tämä on varmaan trolli, mutta näitä on. Sisarpuoleni väitti oikeasti noin ja vaati vanhemmiltaan "sitä minun satasta" itselleen.
Siinähän hilluis. Tekisin herkku ruokaa ja maiskuttaisin kovaan ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Justiinsa. Toivottavasti vitsailet.
Laita se kakaras kuriin.
Kuri ei ole hyväksytty kasvatusmenetelmä tänä päivänä ja siitä tulee lasu.
Lapsilisä ei tietenkään ole lapselle, mutta voithan sä sanoa, että saa sen, mutta sillä hän maksaa sitten omat elämiskulunsa: puhelin, ruoka, vaatteet, vuokraosuus.
Tuossa tapauksessa olisi syytä pitää palaveri ja kertoa tytölle reilusti, kuinka paljon kaikki oikeasti maksaa. Kukaan ei elä ilmaiseksi.
Ymmärrettävästi lapsi haluaa käyttörahaa.
Niin ne kuuluukin lapselle. Niillä ostetaan lapselle vaatteita, kirjoja ja harrastusjuttuja.
Hirveitä kakaroita nykyään, näkee ettei ole mitään vaadittu eikä opetettu. Ai lapsilisä kakaralle, hohhoijaa, millä ne pennun kulut sitten katettaisiin kun kakara tuhlaisi "hänelle kuuluvan" rahan.
Saattaisin antaakin yhdeltä kuukaudelta. Mutta sillä lapsi ostaisi sitten itse ruokansa ja muut juttunsa. Eiköhän se oppisi.
Kyllä minäkin aikoinani pyysin lapsilisiä omaan käyttöön. Ja vanhempani selittivät pedagogisesti ettei sellainen käy. Ja kertoivat mihin lisät meneväy. Taisin olla
Minä sain lapsilisäni 12-vuotiaana itselleni, mutta minun piti sillä ostaa itselleni vaatteeni. Ihan hyvin onnistuin, mutta ei se varmaan kaikilla onnistuisi.
Sehän on satanen kuussa. Annat 25 e viikkorahaa, ja siitä lapsi maksaa kaiken.
Mä sain omat lapsilisäni, kun muutin pois kotoa. Samaa olen suunnitellut omille lapsilleni. Jos alkaisivat tivata niitä itselleen, kertoisin miten helppoa heidän on nyt säästää, kun mamma rahoittaa kaiken karkkipäivää myöten.
Voi tsiisus mitä per seilijöitä nää nykyajan pennut on. Onneksi ei ollut tuollaista ennen vanhaan.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on satanen kuussa. Annat 25 e viikkorahaa, ja siitä lapsi maksaa kaiken.
Eräs tuttavani teki noin. Hänellä oli kaksi lasta, joista toisella oli melko kallis harrastus, toinen ei halunnut harrastaa mitään. Niinpä tuttu antoi kummallekin lapsilisät käteen. Toinen harrasti lapsilisänsä, toiselle kertyi muutamassa vuodessa muhkeat säästöt.
Se tuntui oudolta silloin, mutta lopulta tuohan nimenomaan on reilua.
Istutat lapsen pöydän ääreen ja keskustelette että lapsilisä on x euroa, lapsen kännykkä lasku on x euroa kuussa, lapsen ruokakulut on x euroa kuussa, vaatekulut ovat x euroa kuussa, hygienia tuotteet ovat x euroa kuussa. Tuon ikäinen osaa jo toivottavasti lukea, laittaisin lukemaan kelan sivuilta että mihin se on tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Laita se kakaras kuriin.
Kerro tytölle, että sehän saa lapsilisät ruoan ja vaatteiden muodossa!
Käykää yhdessä kaupan kuitti läpi seuraavan kerran ruokaostoksilla käytyänne ja opeta sen jälkeen tytölle vähän kertolaskua!
Aloita vaikka, että vuodessa on 52 viikkoa ja kaupassa käydään kaksi kertaa viikossa...
Laita se kakaras kuriin.